Løb -- kan man løbe hver dag?


johansen
 Share

Recommended Posts

Kære kloge medlemmer,

Jeg har næsten i et halvt år løbet 5-6 km ca hver anden dag (min tre gange om ugen) uden problemer.

Jeg løbetræner for at få pulsen op og forbrændt noget energi, da jeg ellers næsten ikke får rørt mig. Jeg ville da gerne tabe dellen på maven (for høj fedtprocent, men vægt ok), men må indse, at jeg ikke har selvdisciplin nok til at få den helt væk :)

Overvejer nu at løbe en tur hver dag, men er det som at bede om at få skader?

På forhånd tak.

Kathrine

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine

At løbe hver eneste dag vil helt sikkert medføre en stor risiko for skader. Da du er i dit første løbe-år, er du formentlig i endnu større risiko for skader, da det tager tid før ledbånd og sener er vænnet til den hårde belastning, som løb nu engang er. Og tro mig, det kan tage LANG tid uden løb at komme sig over en overbelastningsskade...

Du kan selvfølgelig prøve gradvist at indføre en fjerde løbetur og se hvordan kroppen reagerer på dét. Jeg ville måske nærmere overveje at se på, hvordan du løber dine nuværende ture. Løbes alle tre i samme tempo, og er det den samme distance hver gang? Kroppen vænner sig til dét, man udsætter den for, og derfor kan det være gavnligt at variere sin træning. Måske skulle du over en 8 ugers periode øge længden på den ene tur til 8 km. Angående tempo på turene er det muligvis for tidligt at indføre decideret intervaltræning - pga. forøget skadesrisiko- men lidt ustruktureret fartleg kan nu også nemt få pulsen banket op.

Og til sidst: Det bedste til en 'slap' mave vil jo være diverse mave/ryg-øvelser, men det er måske her, den halter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil klart give ovenstående ret, du vil få umiddelbart få mere glæde af at prøve at få mere fart på turene. Som det tidligere er beskrevet i artikler, får de største helbredsmæssige fordele ved at løbe et par gange om ugen, det man løber derudover får man naturligvis også en del ud af, men ikke forholdsvist det samme som de første 2-3 stykker, hvis du forstår. Lidt billedlidt fortalt, så ændrer din krop sig jo også efter den belastning du udsætter den for. Når vi ser VM-spillerne for tiden, der ikke holder sig tilbage for at smide trøjen efter kampen, ses det hvor veltrænede de er på alle planer. Deres krop er lavet til at løbe hurtigt, sparke hårdt, hoppe højt osv. Derfor bliver den strømlinet og tilpasser sig bedst muligt de prøvelser de hele tiden udsætter den for.

Du er formentlig ikke professionel fodboldspiller, eller noget der ligner, MEN det konkrete råd jeg vil anbefale hvis du kun er til løbetræning, er fartLEG. Prøv når du er ude og løbe, at tænke nu løber jeg sgu så hurtigt jeg kan til den lygtepæl, træ, postkasse, løber foran etc. Læg disse "spurter" ind når lysten melder sig. Spring over forhindringer, spurt op af trapper, mulighederne er uendelig fantasien sætter grænser. Nogen tænker folk kigger mærkeligt på mig hvis jeg gør det i offentlighed, men egentlig tror jeg de fleste tænker at det er meget fedt:)

Som konkret svar på dit spørgsmål, kan det godt lade sig gøre at løbe hver dag. MEN som tidligere skriver gjorde opmærksom på er det hård belastning og kræver lang tids tilvænning.

Håber det kunne bruges til lidt!

/fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Selvfølgelig kan det blive muligt for dig at løbe hver dag, du skal bare trappe op stille og roligt. Du kan fx. vælge at løbe kortere ture i begyndelsen og øge antallet af træningspas (hyppigheden). Du bør holde intensiteten nede så du føler overskud på dine løbeture.

Jeg løber selv 13-14 gange om ugen (ca. 150km). Jeg begyndte selv med at løbe 3-4 gange om ugen og har gennem en længere periode trappet op så jeg er i stand til at løbe meget. Det vigtigste her er selvfølgelig om du kan absorbere den træning du udfører? Ellers er træningen meningsløs. Jeg har selv 3-4 dage om ugen hvor jeg løber tempotur, intervaller eller andet høj-intensitetstræning. Mange af mine pas er restitutionspas (lavere intensitet, har en restituerende effekt). Og jeg løber meget i skov (blødt underlag, kuperet terræn - betyder mindre risiko for skader).

Tænk på overkompensationsprincippet.

Held og lykke. Vi savner piger/kvinder der virkelig kan løbe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok vælge at løbe en eller to længere ture om ugen.

Sidste år løb jeg til slut i min Maraton træning mandag, tirsdag og onsdag 10,75 km, fredag 19 km, søndag 19 eller 25 km.

Det er ikke noget problem at løbe 7 dage om ugen, men det vil være en god at tage mindst en langsom dag, alså bare hygge løb hvor pulsen ikke kommer så højt op.

Husk det er meget vigtigt at øge trænings mængden langsomt.

Du kunne evt. også melde din ind i en løbe klub også følge et af deres programmer, så bliver det sjovere.

Jeg har selv lige meldt mig ind i Århus 1900.

Her kan du se et prænings program fra Pulsholdet Link

Godt løb :)

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Selvfølgelig kan det blive muligt for dig at løbe hver dag, du skal bare trappe op stille og roligt. Du kan fx. vælge at løbe kortere ture i begyndelsen og øge antallet af træningspas (hyppigheden). Du bør holde intensiteten nede så du føler overskud på dine løbeture.

Jeg løber selv 13-14 gange om ugen (ca. 150km). Jeg begyndte selv med at løbe 3-4 gange om ugen og har gennem en længere periode trappet op så jeg er i stand til at løbe meget. Det vigtigste her er selvfølgelig om du kan absorbere den træning du udfører? Ellers er træningen meningsløs. Jeg har selv 3-4 dage om ugen hvor jeg løber tempotur, intervaller eller andet høj-intensitetstræning. Mange af mine pas er restitutionspas (lavere intensitet, har en restituerende effekt). Og jeg løber meget i skov (blødt underlag, kuperet terræn - betyder mindre risiko for skader).

Tænk på overkompensationsprincippet.

Held og lykke. Vi savner piger/kvinder der virkelig kan løbe.

Sådan af ren nysgerrighed, hvad træner du så hen i mod? (hvis du træner hen i mod noget selvfølgelig) Med den voldsomme mængde må løb fylde temmelig meget og kunne derfor godt tænke mig at høre hvad formålet er? Skal bestemt ikke opfattes negativt, jeg spørger bare af nysgerrighed.

Link to comment
Share on other sites

Sådan af ren nysgerrighed, hvad træner du så hen i mod? (hvis du træner hen i mod noget selvfølgelig) Med den voldsomme mængde må løb fylde temmelig meget og kunne derfor godt tænke mig at høre hvad formålet er? Skal bestemt ikke opfattes negativt, jeg spørger bare af nysgerrighed.

Hej med dig,

Mit langsigtet mål er Berlin marathon. Jeg har planer om at løbe en del kortere konkurrencer hen over sommeren som testløb. Mængden er ikke voldsom ift. at jeg har løbet i 20 år. Hvis man ser på de bedste løbere i Europa kommer man ikke uden om at der skal en hel del træning til, hvis man vil være god. Os for Europa (vesten) har ikke det samme fysiske løbetalent som løberne fra Østafrika. Vi må i stedet for bruge vores frihed (vi er ikke afhængig af at skulle knokle fysik hårdt hver dag for at skaffe føde) til at træne noget mere som kompensation for vores manglende talent.

Østafrikanerne løber når vi cykler. De begynder allerede med at løbe som børn til og fra skole (Haile løb 11km til skole og 11km fra skole hver dag). Hvis de kan som børn kan vi også som voksne hvis vi trapper op stille og roligt. Bare et lille sidespring.

Mit mål er at holde mængden omkring de 150km. i basisperioden. Periodevis kommer jeg op på 160-180km. (perioden er ca 8 uger - specialeperioden)

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Selvfølgelig kan du komme til at løbe hver dag. Du skal da bare lægge flere ture på hen over ugen stille og roligt. Og så skal du ikke se så meget på træningsprogrammet, men i højere grad mærke efter, hvordan kroppen har det, og om du har et godt overskud.

Mennesket er skabt til at løbe langt og længe. Du skal da ikke gå rundt og være nervøs for at få skader over det mindste. Med andre ord: Tænk mindre og føl mere efter, hvordan du har det med dit løb. Har du lyst til at løbe, så er det sikkert ikke noget problem.

Man kan jo groft sagt variere tre ting i træningen: Hyppighed, varighed og intensitet. Og i gamle dage var der en tommelfingerregel, der sagde, at man skulle gå frem i netop den rækkefølge. Det vil sige:

1) Hyppighed. Kom først op på det antal dage, du vil træne på en uge.

2) Varighed. Sæt dernæst den længde på turene, du kunne tænke dig.

3) Intensitet. Til sidst begynder du at lægge intervaller og fartleg på.

Ja, jeg ved godt, at man i dag anbefaler at gå langt hurtigere i gang med benhårde og meget intense intervaller. Men taget i betragtning af, at du kun har løbet et halvt år, ville jeg anbefale den gradvise forøgelse af din træning efter ovennævnte model.

God fornøjelse!

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share