Badminton og løb


Wuuman
 Share

Recommended Posts

Hej derude :-)

Jeg har dyrket badminton de seneste 7 år. Jeg træner i badminton sæsonen 8t om ugen. Jeg træner max. 2 timer i træk. I træningen giver jeg den max gas, med pauser på i alt 10 minutter (når jeg træner 2t) . Det er ikke motions badminton - det er konkurence.

Jeg kan løbe 5km på 35 minutter - SUCKS. Godt nok har jeg aldrig løbe trænet, og kastede mig bare ud i 5km. (Tænkte ikke særlig meget over tempo, men på at fuldføre). Men stadigvæk blev jeg da Møg hamernde forpustet, og måtte have 3 pause á 3-4 minutter.

Spørgsmål; Hvordan kan det være jeg har sådan en dårlig form uden for banen? På banen oplever jeg nemlig ikke de store problemer - Dér har jeg faktisk bedre form end de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Hej Wuuman

Den umiddelbare grund til at du føler dig mere forpuster og i "dårligere" form på din 5 km tur er at det overhovedet ikke minder den type arbejde du laver på badmintonbanen. Din træning på vil typisk bestå af korte til mellemlange intervaller med høj intensitet og tilsvarende pause, måske længere/kortere. Dit kredsløb og muskler er vant til arbejde på den måde og ikke på de lange løbeturer. Det betyder også at din løbetræning helst skal laves som intervaltræning, der ligger tæt på de arbejdsintervaller du normalt bruger i badminton.

Håber du forstå og bruge svaret...

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

Du har opdaget at form i en disciplin ikke kan overføres til en anden disciplin. Din løbetid er temmelig ringe, men hvad betyder det, hvis det er badminton du vil være god til? Grunden til den store forskel mellem løb og badminton, kunne være at badminton er præget af intermediært arbejde, dvs korte arbejdsperioder, korte pauser osv., hvorimod 5 km løb er kontinuerligt. Bevægelsesmønstret i badminton er nok heller ikke optimalt i forhold til løbeøkonomien, da jeg tror i bruger meget energi på vertikal hop, når i løber.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har været badmintontræner 22 år og aktiv i 30.

Dit problem er helt klart som nævnt af andre at badminton er en meget eksplosiv sport med korte intervaller. samtidigt er du sikkert genetisk skabt med flest explosive muskel fibre istedet for udholdende fibre.

Det optimale for dig vil nok være at træne intervaltræning i forhold til badminton

det kunne typisk være (løb/pause)

15/15 sek, 30/15, 60/30sek. vil du gerne bygge en mere udholdende form op, så gå op og lave 2 eller 4 min løb

med 30sek til 1 min.

Men du skal nok ikke regne med at blive den store maratonløber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share