Tour de France 2010


jarvig13
 Share

Recommended Posts

ville gerne høre norske kommentatorer lige nu :4thumbup:

De sidder ret tæt på Tv2's box og du skulle nærmest holde dig for ørene, hvis du ikke skulle høre dem;)

Og ja, super super super etape!! Riis og co gør det godt, og deres nye pressechef er cool med det stunt han lavede i går: Øhhh, hør her kære journalister. Alle rytterne er kede, så vil I ikke nok lade være med at spørge dem om noget før jeg lige har dikteret dagens budskab for dem.

Og så står alle journalisterne og lille Stadum og logrer lydigt med halen, mens pressechefen dikterer: Fairplay, tak til holdet og de andre, Olie/is på vejen.

På den måde slipper bjarne for at blive klantet for snyd - det var uden tvivl hans ordre til Canca, selvom de benægter det. Nu bruger de så Canca som syndebuk - men ham kan man ikke rigtigt klante, da det jo var åh så nobelt af ham at give sin gule trøje væk.

Holm har ret: De sad og grinede hele vejen hjem i bussen!

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Trist at Fränk Schleck er ude, da Andy nu mangler sin hjælperytter. Fuglsang og Chris Anker kan ikke trække Andy det sidste stykke, så det bliver nervepirrende om Andy selv kan gå med Contador og Armstrong på de afgørende ryk.

Cancellara er helt uden for nummer her, men det han kan er uhyggeligt. Det er imponerende!

Afgørende etaper i år:

Lørdag d. 10. juli

Søndag d. 11. juli

Søndag d. 18. juli

Mandag d. 19. juli (dog med nedkørsel)

Torsdag d. 22. juli (Col de Tourmalet) - KONGE-etapen.

Lørdag d. 24. juli (enkeltstarten, der (måske) afgør løbet)

Alle andre dage ser jeg kun sporadisk TdF. Men de dage sidder jeg klistret. Det er dér, det sker! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvorfor egentligt det? Brostenene medfører en høj grad af tilfældighed; men bør det ikke være den stærkeste og ikke den heldigste rytter der vinder?

Hvad med den mest komplette rytter? Jeg synes, det var en fantastisk etape.

Det virker i øvrigt til, at Contador er i væsentligt dårligere form end de sidste par år. Jeg vover påstanden, at Andy er den stærkeste i bjergene. Derudover tror jeg, at Cadel Evans overrasker positivt i år. Han har virkeligt ændret sin kørestil fra passiv til aggressiv, hvilket klær' ham.

(PS. Cavendish vinder næste etape!)

Edited by Rasmus G
Link to comment
Share on other sites

Man kan sige "hvorfor køre over brosten..det er jo svært"

men det samme er Tourmalet.

Jeg ved godt at det er farligt for rytterne. Og det er hamrende synd for Frank. men der er en vis cykelromantik og historie over brostenene. Det lugter lidt af de "gamle løb" bare for en kort tid.

Og det kræver teknik at komme over dem, helt sikkert. Men det gør en svær nedkørsel også. Og en enkeltstart..og.. og.. det er bare forskellige teknikker.

Thor og Fabian fjorde det rigtigt godt i går, og viste virkeligt hvordan det kan gøres.

Andre ting:

Sastre var nede. Mistede tid.

Lance punkterede og mistede tid, men jeg syntes han så rigtigt godt ud da han fightede tilbage. men det er ikke normalt at se ham ligge alene og hamre afsted efter et felt.

Ivan Basso mistede en god potion tid.

Cadel så godt ud! det var terrain for ham.

Linus Gerdenam væltede, og mistede tid.

Contador er stærk, men jeg syntes han så en tand mere presset ud i går end sidste år. det er sikkert på det flade han skal angribes.

Andy kørte blændende.

Fabian er i en klasse for sig. Der ligger mange forårsklassikere mere og vente rpå at han vinder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre (!!!!!!) ikke rigtig haft mulighed for at se nogle af etaperne, men det virker for mig som om at Tour ledelsen har sat sikkerheden over styr for at få flere seere. Det kan man så mene om hvad man vil.

Håber ikke jeg misser for mange etaper i år, har set alle TDF, undtagen 2006, siden 1996.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre (!!!!!!) ikke rigtig haft mulighed for at se nogle af etaperne, men det virker for mig som om at Tour ledelsen har sat sikkerheden over styr for at få flere seere. Det kan man så mene om hvad man vil.

Håber ikke jeg misser for mange etaper i år, har set alle TDF, undtagen 2006, siden 1996.

Ja, det bestemt ikke ufarligt som det var i går. Men sætter de sikkerheden over styr ved at have en enkel brostensetape? Pisse ærgeligt for Frank, men det er ikke unormalt at en rytter styrter og udgår, det sker jo især på regnvåde nedkørsler. Jeg forstår umiddelbart godt f.eks. Jens Voigts frustration. Men mon ikke han er mere frustreret over at have mistet en super holdkammerat, end løbets beskaffenhed, når han efterrationaliserer? Touren er og bliver farlig. Men man kan vel ikke (som nogen) sige at der bliver leget med rytternes liv og førlighed?

Link to comment
Share on other sites

Trist at Fränk Schleck er ude, da Andy nu mangler sin hjælperytter. Fuglsang og Chris Anker kan ikke trække Andy det sidste stykke, så det bliver nervepirrende om Andy selv kan gå med Contador og Armstrong på de afgørende ryk.

Cancellara er helt uden for nummer her, men det han kan er uhyggeligt. Det er imponerende!

Afgørende etaper i år:

Lørdag d. 10. juli

Søndag d. 11. juli

Søndag d. 18. juli

Mandag d. 19. juli (dog med nedkørsel)

Torsdag d. 22. juli (Col de Tourmalet) - KONGE-etapen.

Lørdag d. 24. juli (enkeltstarten, der (måske) afgør løbet)

Alle andre dage ser jeg kun sporadisk TdF. Men de dage sidder jeg klistret. Det er dér, det sker! :superman:

MIne kommentarer

D. 10.7: Ikke en vigtig dag for klassementet. Men en dag for bjergtrøjen. En Michael Rasmussen etape, dengang han "kun" gik efter bjergtrøjen.

D. 11.7: Fin afslutning. Men tvivlsomt om der kan tages mere end få sekunder på etapen. Den er for "nem" og sidste bjerg er ikke stejlt nok. Men fin etape, hvor der nok skal komme aktion. Analyse af dagen tager vi senere, da det afhænger af stillingen på det tidspunkt.

D. 13.7: Kan blive alt fra det vilde til en total fuser. Der er 32 km nedkørsel fra sidste bjerg, men dog kun ca. 10 hvor det er fladt. Selv klatere der ikke ønsker etaper slutter nedaf bør kunne holde et vist forspring. Så tør rytterne det, så sker der ting og sager. Fire høje tinder venter, hvoraf den sidste er Col de la Madelein. Yeaahh.

D. 18.7: Vigtig dag. En hård rute gennem Alperne og mange hårde etaper på Massive Centrale har tæret på kræfterne. Folk er ved at være møre, og nu venter en uhørt omgang Pyrenæerne. Mægtige Port de Pailheres venter på ruten, og med den plus efterfølgende afslutning på en (dog ikke vildt hård) kategori 1 stigning, det gør at kun favoritterne er tilbage.

D. 19.7: Kunne minde lidt om Col de la Madelein afslutningen. Men for det første er feltet efterhånden totalt smadret og for det andet er den afsluttende nedkørsel kun 20 km og der er ingen "flade" km i disse 20 km. Har man et forspring på 30 sekunder på toppen så holder alle hjem. Og toppen......den er syg. Port de Bales har 30 km stigning og procenter op til 11. Dette er en stigning for den eksplosive klatre. Det modsatte af f.eks. Indurain eller Ulrich......dieselkværne. Her ændrer stiningsprocenterne hele tiden, fra let til meget hårdt........og over mange, mange km. Den med gode ben vil kunne tage meget tid på andre her.

D. 21.7: Underlig etape. Kan minde lidt om etapen (ligeledes) mod da Riis vandt touren Pau. Gud ved om det er samme etape? I hvert fald underlig etape hvor først to 1. kategorier skal passeres og derefter de to mægtige Cul du Tourmalet og Col D'Aubisque. Men derefter 60 km hjem, hvoraf 40 km er fladt. En underlig etape. Personer med mod og masser af guf i stængerne kan gøre det helt vilde her. Men omvendt må de 60 km hjem tage modet fra mange der ellers ville havde gået amok på etapen.

D. 22.7: Hvilken etape at slutte af med. Efter knaldhårde dage i Alperne, adskellige sjældent hårde etaper i Massive Centrale og allerede 3 benhårde etaper i Pyrenæerne, så venter gaven til alle cykelfans. Tourmalet besøges for anden gang i samme tour. Denne gang, for første gang nogensinde, med afslutning på selve bjerget. Omend lidt knolde inden Tourmalet, så ville alle favoritter nok være samlet ved foden af Tourmalet. Og her må enhver rytter med bare lidt sans for historiske bedrifter, bedrifter fortalt igen og igen og navne der altid huskes have drømme om at turde satse alt. At vinde på Tourmalet med bjerget som afslutning vil være gigantisk for den rytter som gør det. Og kun de bedste af de bedste vil kunne lege med denne dag. Stigning lang nok til at den kan lave syg ravage.

D. 24.7: Lang enkeltstart, men kun én af slagsen i årets tour. 52 km ren tons. Ikke svær teknisk, ikke megen op-ned. Ren power. Hvem har noget at give af?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvorfor egentligt det? Brostenene medfører en høj grad af tilfældighed; men bør det ikke være den stærkeste og ikke den heldigste rytter der vinder?

Man kan på den anden side også spørge om Touren nødvendigvis skal være et mesterskab i bjerg- og tempokørsel. Synes egentlig det er fint, der kommer en ekstra dimension ind i løbet. Der er selvfølgelig nogen der styrter eller punkterer på brosten, men hvorfor er det mere tilfældigt end at nogen rammer et hul i vejen på en nedkørsel eller lignende på en nedkørsel(Frank kan naturligvis ikke medregnes i kategorien tilfældigheder, da han tilsyneladende kan spontanstyrte i et roligt felt - hvad er det med Riis og ryttere med elendig teknik?).

Underlig etape. Kan minde lidt om etapen (ligeledes) mod da Riis vandt touren Pau. Gud ved om det er samme etape? I hvert fald underlig etape hvor først to 1. kategorier skal passeres og derefter de to mægtige Cul du Tourmalet og Col D'Aubisque. Men derefter 60 km hjem, hvoraf 40 km er fladt. En underlig etape. Personer med mod og masser af guf i stængerne kan gøre det helt vilde her. Men omvendt må de 60 km hjem tage modet fra mange der ellers ville havde gået amok på etapen.

Mener etapen i '96 var omkring 60 km længere (og sluttede den ikke i Pamplona?). Nå, men det er i hvert fald en kedelig tendens i de senere år, at der skal være en etape af den type på ruten, men mon ikke de er med af hensyn til franske udbrudsryttere, når nu franskmændene ikke har haft et hæderligt bud på en klassementrytter, siden tolderne fandt nogle underlige glas i Festinas servicevogn. Det, der eventuelt kunne redde etapen er, at Vino er tilbage og har det med at kaste sig ud i vanvittige angreb.

Link to comment
Share on other sites

Inden man går helt amok over brosten

Nu er der vel ikke nogen der ligefrem er gået amok over brostenene.. ;)

___

Jeg er ingen ekspert på området, men alligevel ser det for mig ud til at:

1) Når der køres enkeltstart og nedkørsler, er det i højere grad den enkelte rytter, der har for meget fart, eller ikke har helt styr på teknikken, når der sker uheld. Når der køres på brosten, ligger feltet jo tæt, så uanset hvor dygtig rytteren er, kan han være uheldig at blive revet med.

2) Lidt i samme spor som 1): nedkørsler og enkeltstarter (ala Ulle vs. Armstrong) ser for mig ud til langt hen af vejen at være et teknikspørgsmål, mens kørsel på brosten selvfølgelig også er meget teknisk, men hvem kan gardere sig mod en skæv brosten? Altså: der er et større element af held når vi taler brosten set ift. nedkørsler og enkeltstarter.

Er jeg helt galt afmarcheret?:)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens forstå, at de historiske TdF-connoisseurs får halvfed på af brosten i TdF. Men jeg synes det udsætter rytterne for unødig risici. Anno 2010 er hverken materiel eller sportens tempo gearet til brosten i TdF, imho.

Når et løb som Paris - Roubaix nærmest er bygget over de mytiske brosten er de selvfølgelig uundværlige. Men i TdF ser jeg dem ikke som en nødvendighed. Bare fordi man i gamle dage kørte på 500 kilo tunge jernheste, ikke havde cykelhjelme eller havde ekstra moment i pedalerne pga. cykelsko med clicklåse, så behøver det ikke betyde, at TdF også skal se sådan ud i 2010. Cykelsportens udvikling og dermed tempo, har gjort brosten til en større risiko for personskade end den var for 30 år siden.

Det romantiske element synes jeg er overvurderet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor farligt er det lige det er?

Hvor mange, udover Frank, kom galt afsted? Men det sker jo også når de ikke kører på brosten!?

Valid pointe. Og min aversion mod brostenene er da heller ikke så stor, at jeg synes det er helt igennem idiotisk og at vi bør slukke fjernsynene resten af Tour'en. :tongue:

Jeg synes bare de er unødvendige. De gav noget drama, og at det var Team Saxo Bank, der blev hårdt ramt er selvfølgelig ærgerligt set med danske øjne, men så er det heller ikke værre.

Det er nok mest, at eftersom det ikke er nødvendigt at køre på grusveje og pløjemarker, så burde det heller ikke være nødvendigt med brosten.

Link to comment
Share on other sites

For lige at lukke den med brostenene, så synes jeg det var et fremragende initiativ! Touren skal ikke være forudsigelig år efter år. Som Leth sagde efter etapen, så går der nok en 5-10 år før vi ser en lignende etape igen i TdF, og det synes jeg er meget passende.

Det er ikke bare et spørgsmål om tilfældigheder, at køre på brosten. De skal angribes! Derfor vinder/vandt en rytter som George Hincapie aldrig Paris-Rubaix. Han er for forigtig som type, selvom han egentlig har alle fysiske forudsætninger for at køre brosten. Min egen vurdering er, at Fränk Schleck sad et par positioner for langt tilbage fordi han var bange. At Tony Martin så vælter foran ham og Fränk kører ind i ham og selv styrter og slår sig volsomt er sort uheld. Martin selv var uskadt. Havde Fränk siddet længere fremme i hjulet på Andy, så havde han jo undgået styrtet.

Saxo Bank overraksede mig positivt på etapen. Tilsvarende skuffede The Shack en del, men som andre siger, så ser Armstrong rigtig, rigtig stærk ud - bl.a. da han efter punkteringen alene kører op til gruppen foran på brostensstykkerne. Contador kørte vel som forventet. Og min respekt for Cadel er voksende. Gode gamle Squatfather kaldte altid Cadel og Leipheimer for "revisorer" fordi de kørte konservativt i bjergene. Men regnbuerne har givet den mand vinger, glæder mig til at se hans form i bjergene. Glæder mig generelt til bjergene! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share