ubehag og extraslag ved motion?


needhelpnow
 Share

Recommended Posts

Hej.

(first things first)

Jeg havde lavet et emne hvor jeg spurgte til råds om at tabe mig- Har ca taget en 15-20 kilo på igennem de sidste to år.

Er en 24 årig fyr og vejer nu 90 ca. og med mine 184cm rammer jeg lige grænsen for overvægt tror jeg.,

Men i hvertfal.....

Havde så fundet mig en kickboxning cardio video på en 30 min i højt tempo jeg ville se hvor længe jeg kunne holde ud.

Det blev ca halvdelen. 14 min eller noget. Ikke noget briliant men kan ikke huske sidst jeg har svedt så meget, så vel kun et fint tegn.

Men problemet er dette.

Jeg lider af angst og extrasystoler. Og tilsammen er det en meget dårlig cocktail.

(lægens ord er at de er helt ufarlige. Og har fået lavet en EKG et pr gange der alle var helt fine og ikke vidste et eneste extraslag egentlig.)

Og hans råd til motion og extraslag var bare at blive ved selvom de kom.

SÅ da jeg ramte de 14 min og var ved føle mig som Aquaman med alt det sved startede extraslagene. (hos mig føles de som et slag i brystet).

Efterfølgene får jeg det bare skidt tilpas og tager en drikke pause og prøver så igen... Men stopper hurtigt igen.

Så nu sider jeg her.

Se.... Ikk fordi vi skal lege doctor her. Men må da være andre end mig der har de extraslag i den grad.

OG måske kan fortælle hvad der ligesom har hjulpet dem til at enten forbedre dem eller holde dem ud.

For at følge lægens råd om bare blive ved selvom de kommer føles lidt umilgt for mig.

(hvem har ikk lyst til at stoppe når de føler at der står en og slår dem lidt i brystet? ) :)

Men jo uddover dette kan jeg så snige et sidste spørgsmål ind her.

Som en der ikk rigtig har lavet det stor de sidste 2 år og taget en 20 kilo på.....

Hvor hårdt skal jeg ligge ud?

Basis er jo 30 min om dagen.... Men kommer vel an på hvad man laver.

Udover bøvlet nævnt for oven tror jeg tingene er fine.

Hvilepuls er måske en tand for høj ca -70-75.

Men falder også hurtigt tilbage til det normale efter motion eller lignene.

Tror det var det. Ved det er noget rodet møg jeg skriver som altid, men håber der er nogle der har et fif eller to.

jeg siger tak for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Dine extrasystoler har jeg ikke en sk.. forstand på - så skulle det være afklaret :innocent:

Har du været inaktiv i to år ville jeg ikke begynde med "højt tempo så længe som muligt"-agtig træning. Jeg ville lige give kroppen en chance for at begynde at vænne sig til arbejde og ville sætte intensiteten ned til noget jeg kunne holde de 30 minutter og de første gange også med lidt overskud til sidst. Ellers er der også en fare for at du mentalt brænder ud og ender som alle dem der købt kort til motionscentrene i ugen efter nytår.

Hvilepuls er måske en tand for høj ca -70-75.

Men falder også hurtigt tilbage til det normale efter motion eller lignene.

Hvilepulsen måler du lige efter du er vågnet om morgenen og stadig ligger i din seng, så den kan aldrig falde efter motion. Hvis jeg har forstået dig rigtigt, altså.

Hvis din hvilepuls (altså målt som beskrevet) er så høj som du skriver og det ikke en sideeffekt af dit hjertebøvl, ville jeg helt sikkert lægge ret roligt ud med noget basistræning i nogle uger, inden jeg også krydrede med høj intensitet.

Cykling, hurtig gang, jogging eller noget i den stil og så måske lave lidt basisstyrketræning ved siden af. Det kunne være mave- og lændeøvelser, dibs mellem to borde/stole og kropshævninger i et fodboldmål - der er masser af muligheder :cool:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også sige at du skal starte langsomt, men jeg vil dog ikke sige at du skal krydre din træning med høj intensitet. Jeg kunne forestille mig at angst og dine ekstra slag kunne have noget at gøre med at du kom op i en så høj intensitet at din krop reagerer meget kraftigt på det, fordi den ikke er vant til at blive stresset på den måde. Så jeg ville nok sige at du skulle lave noget rolig motion og så stille og roligt dag efter dag sætte intensiteten langsomt op for at vænne din krop til at lave noget.

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret.

MEn nej synes også det er sært.

For ca 2 måneder siden havde jeg (halv om halv) en rutine hvor jeg løb med en kammerat 3 gange om ugen.. Der holdte jeg en del længere uden for meget bøvl som dette. Det tog det bare meget på mine sener og led så stoppede.. . . . og startede tilgengæld med at ryge igen :S Plus det var bare ikk særlig sjovt at løbe.

Men tænkte.

Skal de 30 min daglig være i form af løb-cykle-osv eller er det tanken at det kan være ligså godt blandet?

Igen helt ny i alt det med træning, så prøver at finde ud af det hele.

Men tænker hvis jeg nu bare hænger ved de 14-15 eller noget jeg kan holde det ud.

Så hoper på træningsbænken og tager nogle vægte en 10 min tid,

Og så slutter med en 10 min mave/ryg øvelser.

Ville det være acceptabel som 30 min motion daglig?

Og ville det stadig gøre noget for kondi og vægt. (klart det nok ikke gør det samme som daglig løb men...).....

Men ville jeg få noget ud af at gøre det sådan?

Så selfølgelig som tiden går så sætte mere tid på og flere kilo når jeg engang mener jeg er hulk. ;)

Men ja ville det være en god ide?

Edited by needhelpnow
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Hvis der er noget jeg kender til, så er det ekdstraslag. Jeg har levet med dem, siden jeg var ca. 15 år (sådan husker jeg det). Mange har ekstraslag, men det specielle for sådan nogen som os er, at ekstraslagene kommer "et sted", hvor vi kan registrere dem.....og det er ikke sjovt, for man bliver vanvittig nervøs. Det i sig selv, kan være en hård belastning. Jeg har selv erfaringer lignende dine. Jeg er en del ældre end dig, og kan fortælle dig, hvordan det har været/er for mig. Når du får ekstraslagene, skal du ikke blive ved. Kroppen signalerer til dig, at du er overbelastet. Da jeg startede med at løbe, tog det mig dobbelt så lang tid som andre at komme op i fart og km. Du skal gå stille frem...til gengæld er det så sådan, at ekstraslagene vil aftage, når du kommer i god form. Stress og mangel på søvn påvirker det også. Jeg tror, intensiteten i din træning er for voldsom...kom først i en god grundform - jeg begyndte med gåture i et godt tempo, hvor efter jeg anvendte intervaltræning. Det gør, at kroppen kan følge med, og du vil så opleve, at ekstraslagene faktisk forbedres generelt. Det er korrekt, at lægerne anbefaler, at man bliver ved med at træne, men jo ikke lige i det øjeblik, hvor de opstår. Stop...hvor efter du så prøver dagen efter igen. Motion er mange ting, så en gåtur er også ok. Når ekstraslagene kommer (hvis de bliver ved), så er det også rigtig godt med et glas isende koldt vand og trække vejret dybt ind gennem næsen og ud gennem munden - lyder snart som en amatørsygeplejerske :o) Jeg håber, at du får "styr" på det. Jeg ved præcist, hvordan du har det. Man bliver angst....selvfølgelig gør man det. Hold fast i, at dine undersøgelser hos lægen var ok.....og træn dig op langsomt. På den måde undgår du ubehaget. Målet er det samme...at komme i god form - du skal bare tage dig god tid i optræningen. Derefter kan du klare din video :o)

Hej.

(first things first)

Jeg havde lavet et emne hvor jeg spurgte til råds om at tabe mig- Har ca taget en 15-20 kilo på igennem de sidste to år.

Er en 24 årig fyr og vejer nu 90 ca. og med mine 184cm rammer jeg lige grænsen for overvægt tror jeg.,

Men i hvertfal.....

Havde så fundet mig en kickboxning cardio video på en 30 min i højt tempo jeg ville se hvor længe jeg kunne holde ud.

Det blev ca halvdelen. 14 min eller noget. Ikke noget briliant men kan ikke huske sidst jeg har svedt så meget, så vel kun et fint tegn.

Men problemet er dette.

Jeg lider af angst og extrasystoler. Og tilsammen er det en meget dårlig cocktail.

(lægens ord er at de er helt ufarlige. Og har fået lavet en EKG et pr gange der alle var helt fine og ikke vidste et eneste extraslag egentlig.)

Og hans råd til motion og extraslag var bare at blive ved selvom de kom.

SÅ da jeg ramte de 14 min og var ved føle mig som Aquaman med alt det sved startede extraslagene. (hos mig føles de som et slag i brystet).

Efterfølgene får jeg det bare skidt tilpas og tager en drikke pause og prøver så igen... Men stopper hurtigt igen.

Så nu sider jeg her.

Se.... Ikk fordi vi skal lege doctor her. Men må da være andre end mig der har de extraslag i den grad.

OG måske kan fortælle hvad der ligesom har hjulpet dem til at enten forbedre dem eller holde dem ud.

For at følge lægens råd om bare blive ved selvom de kommer føles lidt umilgt for mig.

(hvem har ikk lyst til at stoppe når de føler at der står en og slår dem lidt i brystet? ) :)

Men jo uddover dette kan jeg så snige et sidste spørgsmål ind her.

Som en der ikk rigtig har lavet det stor de sidste 2 år og taget en 20 kilo på.....

Hvor hårdt skal jeg ligge ud?

Basis er jo 30 min om dagen.... Men kommer vel an på hvad man laver.

Udover bøvlet nævnt for oven tror jeg tingene er fine.

Hvilepuls er måske en tand for høj ca -70-75.

Men falder også hurtigt tilbage til det normale efter motion eller lignene.

Tror det var det. Ved det er noget rodet møg jeg skriver som altid, men håber der er nogle der har et fif eller to.

jeg siger tak for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret. Rart at høre man ikke er den enest med det ****! ;)

MEn jo må vel tage den stille og roligt så og arbejde mig op i tempo.

Bare lidt pinligt at man i min alder ikke er i bedre form.

MEn jeg takker mange gange for rådene.

Nej, du er bestemt ikke alene. Jeg har døjet med ekstraslag og angst de sidste 8-9 år. Det har dog været kraftigt aftagende de sidste par år, til en grad hvor jeg sjældent mærker noget til dem mere. Det hænger dog nok meget sammen med at jeg efterhånden har accepteret lægernes ord for at jeg ikke fejler noget. Har henover årene fået lavet talrige EKG, arbejds-EKG, holter-monitonering, blodprøver etc. og alt er normalt. Men det kan være svært at tro på når hjertet går amok med ekstraslag :)

Så mit råd må være først og fremmest at opnå en overbevisning om at dit hjerte ikke fejler noget. Det er første skridt på vejen. Døjer man med ekstraslag så er de stærkt påvirkelige af det psykiske, og tror man dybest set man fejler noget, så bliver det ihvertfald ikke bedre. Derefter synes jeg Linea's råd er rigtigt godt. Tag det stille og roligt, og lad din krop vende sig til de fysiske udfoldelser, og lad den komme i bedre form inden du giver den alt for meget gas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mærkede en del til ekstra slag i en periode, og det kan sikkert komme af flere forskellige årsager. Hos mig selv var det nok først og fremmest, min manglende kondi.

Havde på det tidspunkt siddet stille ved min PC, uden at lave meget andet, igennem nogle år. Og selvom jeg havde en fornemmelse af at det nok var fordi jeg var kommet i utrolig dårlig form, efter at have været i rigtig god form som teenager, så bekymrede det mig alligevel. Men efter at have læst om det, besluttede jeg så at begynde og løbe rigtigt igen.

Da jeg begyndte at løbetræne efter en pause på nogle år, så mærkede jeg at det føltes som om hjertet var ved at give ekstraslag fra sig, under selve træningen, ligesom når jeg sad stille i længere tid. Derfor satte jeg så farten ned, hvorfra jeg ikke mærkede det store til det. Jeg husker kun de kom når jeg sad stille, hvor det lige gav en/et par "dunk" fornemmelser. Men efter jeg så småt kom i form igen, så forsvandt det helt..

Det kan sikkert også have noget at gøre med at spise rigtigt, få sovet ordenligt osv. Du vil sandsynligvis også opleve en bedring. Siden lægen siger det ikke er andet, så prøv med at spise rigtigt, få ordenlig med motion, og ellers få sovet ordenligt om natten.

Jeg tror også at enten alkohol, eller noget andet i øl, kan fremkalde dem. Har selv oplevet eftervirkningen af for meget øl, hvor jeg dagen efter fik nogle ekstra slag, efter lang tid uden de mindste symptomer. Derimod ingen "spøgelses" fornemmelse under træning mere, efter jeg er kommet i form igen. Dvs.. Bort set fra kirkeklokkerne på tårnby kirkegård. Jeg husker tydeligt de gav nogle ring fra sig på årets første "tropenat", hvor jeg tog en løbetur. Men det er en anden historie.. haha

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share