Spiser jeg for mange æg?


9240dc
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg er en fyr på 20, og jeg er utrolig glad for æg, og spiser gerne op imod 12-15 stk. om ugen. Jeg træner regelmæssigt, det vil sige løb et på gange om ugen, samt styrketræning ligeledes et par gange om ugen. Jeg har længe indtaget rigtig mange æg, da de er nemme at have med at gøre, og de smager rigtig godt. Men er 12-15 stk. om ugen det for mange, i forhold til risikoen for forhøjet kolesterol tal osv. ?

Mvh

Simon

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du har nogen sygdomme, der gør andet, er der ikke en bekymrende mængde af kolesterol i 12-15 æg/uge.

Æg indeholder ikke kun mættet fedt, og kroppen vil bare nedsætte sin egen kolesterolproduktion tilsvarende til det, du indtager. Desuden er æg på mange andre måder pisse sunde!

Generelt må frygten for æg og specielt æggeblommen betragtes som en myte.

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du har nogen sygdomme, der gør andet, er der ikke en bekymrende mængde af kolesterol i 12-15 æg/uge.

Æg indeholder ikke kun mættet fedt, og kroppen vil bare nedsætte sin egen kolesterolproduktion tilsvarende til det, du indtager. Desuden er æg på mange andre måder pisse sunde!

Generelt må frygten for æg og specielt æggeblommen betragtes som en myte.

Super, vil straks fejre det med et par æggemadder :)

Tak tak

Edited by 9240dc
Link to comment
Share on other sites

Det er relevant lige at vide om du er arveligt disponeret for forhøjet cholesterol før et svar kan gives, da det er en betydelig risikofaktor.

/Keki

Denne sag er diskuteret til døde allerede, men lad mig lige tilføje at det ikke er farligt at have et højt kolesterol tal, og æg har ingen virkning på det i øvrigt. Ens kolesterol tal varierer en smule fra måling til måling, og nogle mennesker varierer mere end andre (undertegnede er en af dem i øvrigt), dette er i grunden til at nogle påstår at nogle mennesker får højere tal af æg spiseri.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share