Instruktionsvideo: Dødløft


Biiver
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg har ferie fra studiet og har derfor haft lidt ekstra tid på det sidste. Så kan man bruge tiden på nogle andre ting - jeg har begivet mig ud i en basis instruktionsvideo omkring konventionel dødløft. Det betyder selvfølgelig at den primært er henvendt til nybegyndere.

Kom gerne med kommentarer (ris som ros), ideer og andet. Jeg tager imod alt :)

Så hvad synes I?

http://www.youtube.com/watch?v=hpvCD9HrKBw

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen!

Jeg har ferie fra studiet og har derfor haft lidt ekstra tid på det sidste. Så kan man bruge tiden på nogle andre ting - jeg har begivet mig ud i en basis instruktionsvideo omkring konventionel dødløft. Det betyder selvfølgelig at den primært er henvendt til nybegyndere.

Kom gerne med kommentarer (ris som ros), ideer og andet. Jeg tager imod alt :)

Så hvad synes I?

http://www.youtube.com/watch?v=hpvCD9HrKBw

Godt initiativ!

Jeg synes du skal starte med at vise en korrekt dødløft

start position,

første fase,

toppen,

sæt vægten ned igen,

med forskellig fokus områder til hver position, vist korrekt og vist forkert. overskrift til hver position.

På en måde handler det vel om at folk for trænes deres øje, så de kan spotte fejlene selv. Men det kræver igen at de for video optaget deres løft... så en video for dummies omkring hvordan man filmer løftene kunne være en start....

Alternativ og løsninger til de forskellig problemstilling kunne også være et godt bud på en forbedring. F.eks. kort hams = udstræk, rack pulls. Jeg har et par fikse tricks til at lære folk tingende når det neurale ikke spiller.

Det mest af det jeg siger gør du lidt i forvejen...så det er jo små ting. bestemt en god video.

jeg kunne godt tænke mig at hjælpe til... jeg er hjemme i uge 31.. send mig en pm hvis det kunne være noget..

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Har ikk selv set videoen grundet langsom internet, men jeg er i tvivl om nogle ting når det kommer til dødløft...

Først... Før man løfter stangen, skal ens knæ så være udover stangen eller bag ved stangen? Billedet demonstrer lidt foran stangen - hva er rigtigt?

Anden... For hvert rep, skal stangen så ligges helt død på gulvet eller skal den bare lige ramme gulvet hurtigt?

Tredje... Gennem bevægelsen i dødløft, skal knæene fungere ligesom squat? Altså ens lår skal være vandret med jorden...

Link to comment
Share on other sites

Har ikk selv set videoen grundet langsom internet, men jeg er i tvivl om nogle ting når det kommer til dødløft...

Først... Før man løfter stangen, skal ens knæ så være udover stangen eller bag ved stangen? Billedet demonstrer lidt foran stangen - hva er rigtigt?

Anden... For hvert rep, skal stangen så ligges helt død på gulvet eller skal den bare lige ramme gulvet hurtigt?

Tredje... Gennem bevægelsen i dødløft, skal knæene fungere ligesom squat? Altså ens lår skal være vandret med jorden...

1. Knæene starter lidt ude over stangen, men kun så meget at de når at blive flyttet af vejen når stangen når knæhøjde og stangen dermed ikke skal udenom knæene, men kan løftes lige op.

2. Der er fordele og ulemper ved begge metoder. Ønsker man at træne startstyrken og maksimal styrke i én rep, så er det overvejende med stangen liggende død mellem hver. Har man derimod en tilgang hvor man mere har fokus på muskelvækst vil man typisk kører touch'n'go. Her skal man dog være ekstra opmærksom på teknikken de efterfølgende reps og holde tempoet tilpas lavt til at teknikken kan følge med.

3. Generelt nej. Vægtløftere kan dog finde på at bruge en stil der minder om det, fordi det mere ligner den måde de starter løftet i træk og stød.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jacob!

Hatten af for at du gerne vil udbrede kendskabet til denne fantastiske øvelse. jeg vil selv som lærer aldrig starte med at fortælle og vise mine elever de ting der kan gå galt ved en øvelse/opgave. Der i mod vil jeg gå direkte til, at vise det på den korrekte måde. Syntes selv Rippetoes video som jeg linker til er god, har set den mange gange.

Men godt initiativ.

Link to comment
Share on other sites

@Biiver

Jeg vil starte med at ekko'e RuneB at jeg synes det er et fint initiativ, at det er en god præsentation og hjælpsom grafik-assistance.

Ift videoens ombygning må jeg igen erklære mig enig i RuneB's kommentar.

Beskriv det korrekte dødløft fra startposition, løftets faser (typisk deles det i over/under knæet), afslutning og negativ fasen.

Beskriv derefter typiske fejl og hvordan de rettes.

Din visning af den korrekte position virker ikke særlig overbevisende på mig, især med ryggens position er der markant runding, dog selvfølgelig ikke så voldsomt som når du viser den dårlige teknik.

For sjov kunne jeg godt tænke mig at se dig i en video med et reelt træningsløft, for selvom du burde kunne komme i den rette position uanset kg, så håber jeg ikke det er sådan du løfter når det er tungt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

post-20990-039060600 1278973439_thumb.jp

Bemærk din udgangsposition. Din startposition er ikke helt god og det lader til at du har en række holdningsmæssige svagheder (med andre ord en manglende fysisk forberedelse).

I en instruktionsvideo, skal løftet være 110% korrekt. Dvs. hellere en let svajet ryg end en let krum ryg.

For en begynder vil det være svært at skelne imellem om det er ok med lidt krum ryg eller ej, udfra instruktions videon.

Link to comment
Share on other sites

1. Knæene starter lidt ude over stangen, men kun så meget at de når at blive flyttet af vejen når stangen når knæhøjde og stangen dermed ikke skal udenom knæene, men kan løftes lige op.

2. Der er fordele og ulemper ved begge metoder. Ønsker man at træne startstyrken og maksimal styrke i én rep, så er det overvejende med stangen liggende død mellem hver. Har man derimod en tilgang hvor man mere har fokus på muskelvækst vil man typisk kører touch'n'go. Her skal man dog være ekstra opmærksom på teknikken de efterfølgende reps og holde tempoet tilpas lavt til at teknikken kan følge med.

3. Generelt nej. Vægtløftere kan dog finde på at bruge en stil der minder om det, fordi det mere ligner den måde de starter løftet i træk og stød.

2. vil jeg gerne høre en forklaring på

Link to comment
Share on other sites

Jeg forudser en strålende fremtid på træningsinstruktions-video markedet eller youtube. Rigtig god video! Bliv endelig ved med det! :4thumbup:

De tekniske detaljer ved jeg ikke noget om, men jeg er dog enig i at det vil være meget bedre at starte med at vise korrekt udførelse og derefter vise fejlene.

Link to comment
Share on other sites

For sjov kunne jeg godt tænke mig at se dig i en video med et reelt træningsløft, for selvom du burde kunne komme i den rette position uanset kg, så håber jeg ikke det er sådan du løfter når det er tungt. :smile:

Tjek hans youtube-bruger - der er tonsvis af træningsvideoer.´

Link to comment
Share on other sites

I en instruktionsvideo, skal løftet være 110% korrekt. Dvs. hellere en let svajet ryg end en let krum ryg.

For en begynder vil det være svært at skelne imellem om det er ok med lidt krum ryg eller ej, udfra instruktions videon.

Ja, så med andre ord er du altså enig (:

Jeg ville foretrække at en nybegynder først får den nødvendige mobilitet før denne dødløfter.

Et hårdt svej, som nedstående billede vil fra min side være et krav og løfteren vil med sådan et svej have større chance for at bibeholde en god kropsholdning i takt med at stangen bliver tungere.

Olympic-Medal-W-63kg-Weightlifting.jpg

Problemet er bare at Playstation generationen er for immobil til at kaste sig over dødløft til at begynde med. Derfor kræver det ofte en forberedelsesperiode for begynderen.

Hvis du er interesseret i at fortsætte Biiver vil jeg først og fremmest råde dig til at forbedre egen teknik og viden omkring løftet og dernæst kunne det være interessant hvis du lavede en video hvori du adresserede relationen mellem mobilitet og god kropsholdning i et løft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de andre omkring opbygningen. Den skal selvfølgelig starte med et korrekt løft, forklaret i detaljer. (Dit 'korrekte' løft ser bare ikke særlig korrekt ud, og det vil være svært for en begynder at forstå, hvor meget man må runde ryggen...).

I opbygningen bruger du forholdsvist lang tid på at forklare og vende tilbage til fejlene, som hele tiden får deres eget 'afsnit'. Jeg synes, du skulle bruge tiden på at forklare det rigtige løft i små detaljer og så komme ind på fejlene løbende undervejs.

Det er en fin ting med grafikken, de små streger på billederne til at forklare, hvad du snakker om, virker godt.

Jeg ved ikke, hvad dit direkte formål med videoen er, men som en tilfældig youtube-video, man falder over efter en søgning, er den alt for lang. Der er ikke materiale nok til mere end 2-3 minutter. I en face to face situation er det fint nok at stå og sige overflødige small talk kommentarer og gentage sine pointer, mens man svajer lidt frem og tilbage, men på en video gør det, at folk klikker videre. Med mindre de har betalt 5000 kr. for boxsættet og får et certifikat og en titel for at se det. Det kunne du jo så overveje...

Link to comment
Share on other sites

2. vil jeg gerne høre en forklaring på

Det er du lige nødt til at uddybe. Jeg skulle mene det var common (mol) knowledge. :smile:

Træner du for 1RM skal det i første omgang være tungt, hvilket udelukker mange reps, men mere vigtigt her så vil man på flere reps med touch'n'go få gavn af den forspænding den eccentriske del giver, hvilket du ikke kan når du skal maxe i en konkurrencesituation. "Train as you compete" groft sagt.

For muskelvæksten er udtrætning og time-under-tension væsentlige faktorer, der ikke favoriseres når der er pause mellem hvert løft. Densiteten (kg*reps/tid) vil også være højere ved touch'n'go.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så med andre ord er du altså enig (:

Jeg ville foretrække at en nybegynder først får den nødvendige mobilitet før denne dødløfter.

Et hårdt svej, som nedstående billede vil fra min side være et krav og løfteren vil med sådan et svej have større chance for at bibeholde en god kropsholdning i takt med at stangen bliver tungere.

Olympic-Medal-W-63kg-Weightlifting.jpg

Problemet er bare at Playstation generationen er for immobil til at kaste sig over dødløft til at begynde med. Derfor kræver det ofte en forberedelsesperiode for begynderen.

Hvis du er interesseret i at fortsætte Biiver vil jeg først og fremmest råde dig til at forbedre egen teknik og viden omkring løftet og dernæst kunne det være interessant hvis du lavede en video hvori du adresserede relationen mellem mobilitet og god kropsholdning i et løft.

ja david, vi er enig. Jeg ville være understrege din pointe... Jeg nu ikke sikker på at det mest effektiv (i modsætning til sikkert) er at løfte med et let svaj. Men lad os undgå den diskussion da det bliver lidt for meget off topic.

Link to comment
Share on other sites

Det er du lige nødt til at uddybe. Jeg skulle mene det var common (mol) knowledge. :smile:

Træner du for 1RM skal det i første omgang være tungt, hvilket udelukker mange reps, men mere vigtigt her så vil man på flere reps med touch'n'go få gavn af den forspænding den eccentriske del giver, hvilket du ikke kan når du skal maxe i en konkurrencesituation. "Train as you compete" groft sagt.

For muskelvæksten er udtrætning og time-under-tension væsentlige faktorer, der ikke favoriseres når der er pause mellem hvert løft. Densiteten (kg*reps/tid) vil også være højere ved touch'n'go.

Tak, for mig er det ikke common knowledge... men du har da helt ret i det giver flere reps... en forspænding vil også give en større rekruttering af motor units. Densitet og time under tension. Så gode points jeg ikke lige havde tænkt over.

Det vil også være et dårligt greb, grebet vil tidligere være den begrænsende faktor (men det kan man jo selvfølgelig løs med straps, hvilket passer fint til bb) og skades risiko vil være større pågrund af fejlstillinger, bugtrykket mindre (fordi man er nødtil at slippe luften nedad, eller hvad gør i med åndedrættet?). umiddelbart er touch and go, et meget advancerede løft, der børe forbeholdes, intermediate løft... nå tilbage til topic :wink:

----------------------------

Link to comment
Share on other sites

ja david, vi er enig. Jeg ville være understrege din pointe... Jeg nu ikke sikker på at det mest effektiv (i modsætning til sikkert) er at løfte med et let svaj. Men lad os undgå den diskussion da det bliver lidt for meget off topic.

Helt enig Rune. I mange tilfælde løfter folk flere kilo med mere eller mindre runding i ryggen- især i den torakale del. Se blot de bedste stærkmænd og styrkeløftere.

Der er dog tid og sted for alt ting.

Set i kontekst af at videoen er rettet mod nybegynderen er der ingen grund til ikke at lære løfteren at løfte med en kropsholdning lig billedet ovenover (ryggen).

Dette vil skabe et langt bedre fundament og en langt bedre og sikker styrkefremgang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de andre omkring opbygningen. Den skal selvfølgelig starte med et korrekt løft, forklaret i detaljer. (Dit 'korrekte' løft ser bare ikke særlig korrekt ud, og det vil være svært for en begynder at forstå, hvor meget man må runde ryggen...).

I opbygningen bruger du forholdsvist lang tid på at forklare og vende tilbage til fejlene, som hele tiden får deres eget 'afsnit'. Jeg synes, du skulle bruge tiden på at forklare det rigtige løft i små detaljer og så komme ind på fejlene løbende undervejs.

Det er en fin ting med grafikken, de små streger på billederne til at forklare, hvad du snakker om, virker godt.

Jeg ved ikke, hvad dit direkte formål med videoen er, men som en tilfældig youtube-video, man falder over efter en søgning, er den alt for lang. Der er ikke materiale nok til mere end 2-3 minutter. I en face to face situation er det fint nok at stå og sige overflødige small talk kommentarer og gentage sine pointer, mens man svajer lidt frem og tilbage, men på en video gør det, at folk klikker videre. Med mindre de har betalt 5000 kr. for boxsættet og får et certifikat og en titel for at se det. Det kunne du jo så overveje...

ja præcis den bliver lidt for lang.

for meget snak der præcisere hvad der skal ske... det mest kan du understrege med grafiske titler. Der giver et bedre overblik..

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Rune. I mange tilfælde løfter folk flere kilo med mere eller mindre runding i ryggen- især i den torakale del. Se blot de bedste stærkmænd og styrkeløftere.

Der er dog tid og sted for alt ting.

Set i kontekst af at videoen er rettet mod nybegynderen er der ingen grund til ikke at lære løfteren at løfte med en kropsholdning lig billedet ovenover (ryggen).

Dette vil skabe et langt bedre fundament og en langt bedre og sikker styrkefremgang.

præcis!

Link to comment
Share on other sites

Nu i snakker meget om lændesvaj til feks dødløft, det er en af de ting jeg rigtig gerne ville være bedre til.

Hvordan mener i at dette optrænes bedst muligt??

hvis vi snakker problemer i start positionen skal man skelne imellem strukturelle og neural problemstillinger.

nogen skal aktivere deres adduktor magnus, semimembranosus, semitendisos noget mere

andre skal øge proprioception og blive bedre til at kople føling omkring at når der kommer stræk på baglåre skal der spændes mere op i lænden. Jeg har en mega smart øvelse til det.... har prøvet det på 4 stk indtil videre. resultat er det samme, ingen føling til perfekt føling. Dvs. de går fra at se ud som de tager en krig at få deres baglår parat til at de dødløfter perfekt.

andre er det strukturelt, goodmorning strecth, efterfulgt af modificeret dødløft efterfulgt af goodmorning strecth

det er noget af den her viden jeg synes kunne være sjov at få på video

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

hvis vi snakker problemer i start positionen skal man skelne imellem strukturelle og neural problemstillinger.

nogen skal aktivere deres adduktor magnus, semimembranosus, semitendisos noget mere

andre skal øge proprioception og blive bedre til at kople føling omkring at når der kommer stræk på baglåre skal der spændes mere op i lænden. Jeg har en mega smart øvelse til det.... har prøvet det på 4 stk indtil videre. resultat er det samme, ingen føling til perfekt føling. Dvs. de går fra at se ud som de tager en krig at få deres baglår parat til at de dødløfter perfekt.

andre er det strukturelt, goodmorning strecth, efterfulgt af modificeret dødløft efterfulgt af goodmorning strecth

det er noget af den her viden jeg synes kunne være sjov at få på video

Den øvelse er det noget du kunne indvie os andre i evt??

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg gerne takke jer allesammen for at give feedback. Videoen er lavet eftersom jeg havde lidt ektra tid, men da det er første gang, har mange ting været helt nyt for mig og derfor sætter jeg virkeligt pris på jeres konstruktive kritik :)

Alle forslag bliver skrevet ned, så eventuelle fremtidige videoer forhåbenligt kan blive endnu bedre.

Jeg synes, at der er kommet rigtig mange gode pointer :4thumbup:

Jeg synes du skal starte med at vise en korrekt dødløft

med forskellig fokus områder til hver position, vist korrekt og vist forkert. overskrift til hver position.

Alternativ og løsninger til de forskellig problemstilling kunne også være et godt bud på en forbedring. F.eks. kort hams = udstræk, rack pulls. Jeg har et par fikse tricks til at lære folk tingende når det neurale ikke spiller.

Det er nogle gode betragtninger. Jeg har selv haft nogle af de samme overvejer, men jeg synes dine forslag giver god mening.

Jeg ville starte med at lave en helt basisvideo for at få en idé om filmning, redigering osv., så måtte udelade noget for at holde længden (nogenlunde) nede. Men der er utroligt mange punkter, som kan uddybes meget mere. Der er rigeligt at tage fat i.

Bemærk din udgangsposition. Din startposition er ikke helt god og det lader til at du har en række holdningsmæssige svagheder (med andre ord en manglende fysisk forberedelse).

Det må jeg - desværre - give dig helt ret i. Jeg har - igen desværre - ikke være perfektionistisk nok i indspilningen af denne testvideo. Hvis jeg vælger at lave flere, er jeg helt enig med jer i at teknikken bør være 100% korrekte, så folk ikke er det mindste i tvivl omkring rigtigt vs. forkert.
Hatten af for at du gerne vil udbrede kendskabet til denne fantastiske øvelse. jeg vil selv som lærer aldrig starte med at fortælle og vise mine elever de ting der kan gå galt ved en øvelse/opgave. Der i mod vil jeg gå direkte til, at vise det på den korrekte måde. Syntes selv Rippetoes video som jeg linker til er god, har set den mange gange.
Tak for input og linket. Det er nogle gode pædagogiske ideer.

Jeg vil starte med at ekko'e RuneB at jeg synes det er et fint initiativ, at det er en god præsentation og hjælpsom grafik-assistance.

Ift videoens ombygning må jeg igen erklære mig enig i RuneB's kommentar.

Beskriv det korrekte dødløft fra startposition, løftets faser (typisk deles det i over/under knæet), afslutning og negativ fasen.

Beskriv derefter typiske fejl og hvordan de rettes.

Din visning af den korrekte position virker ikke særlig overbevisende på mig, især med ryggens position er der markant runding, dog selvfølgelig ikke så voldsomt som når du viser den dårlige teknik.

For sjov kunne jeg godt tænke mig at se dig i en video med et reelt træningsløft, for selvom du burde kunne komme i den rette position uanset kg, så håber jeg ikke det er sådan du løfter når det er tungt. :smile:

Tak for input, MP. Jeg er glad for jeres feedback og er ganske enig i jeres betragtninger, som vil forbedre videoen.

Og igen enig den korrekte visning bør selvfølgelig være 100% korrekt, hvorfor det selvfølgelig er beklageligt, at jeg ikke har været mere ambitiøs med denne test.

OT: Som Essensen påpeger, er der en god håndfuld videoer med min træning på youtube. Du skal være velkommen til at kigge (og kommentere hellere i PM end her i tråden for spam).

I en instruktionsvideo, skal løftet være 110% korrekt. Dvs. hellere en let svajet ryg end en let krum ryg.

For en begynder vil det være svært at skelne imellem om det er ok med lidt krum ryg eller ej, udfra instruktions videon.

Fin pointe og det kan jeg selvfølgelig kun erklære mig enig i.

Jeg forudser en strålende fremtid på træningsinstruktions-video markedet eller youtube. Rigtig god video! Bliv endelig ved med det! :4thumbup:

De tekniske detaljer ved jeg ikke noget om, men jeg er dog enig i at det vil være meget bedre at starte med at vise korrekt udførelse og derefter vise fejlene.

Det er jeg glad for at du siger og tak for input. Men som de andre påpeger, er der nogle startproblemer og en længere række elementer, jeg gerne vil forbedre først. Derfor lavede jeg denne test.

Jeg ville foretrække at en nybegynder først får den nødvendige mobilitet før denne dødløfter.

Et hårdt svej, som nedstående billede vil fra min side være et krav og løfteren vil med sådan et svej have større chance for at bibeholde en god kropsholdning i takt med at stangen bliver tungere.

Hvis du er interesseret i at fortsætte Biiver vil jeg først og fremmest råde dig til at forbedre egen teknik og viden omkring løftet og dernæst kunne det være interessant hvis du lavede en video hvori du adresserede relationen mellem mobilitet og god kropsholdning i et løft.

Det er jeg enig i, men min umiddelbare hensigt var, at man må sortere i det man fortæller. Videoen er allerede på grænsen til at være for lang, men mobilitet er sammen med en lang række andre punkter helt klart noget, som kan uddybes i flere videoer.

Jeg er også enig i din sidste kommentar det skal selvfølgelig være perfekt i en sådan video. Og samtidigt er der, som du påpeger, mange relationer og elementer, som kan adresseres i eventuelle videoer.

Jeg er enig med de andre omkring opbygningen. Den skal selvfølgelig starte med et korrekt løft, forklaret i detaljer. (Dit 'korrekte' løft ser bare ikke særlig korrekt ud, og det vil være svært for en begynder at forstå, hvor meget man må runde ryggen...).

I opbygningen bruger du forholdsvist lang tid på at forklare og vende tilbage til fejlene, som hele tiden får deres eget 'afsnit'. Jeg synes, du skulle bruge tiden på at forklare det rigtige løft i små detaljer og så komme ind på fejlene løbende undervejs.

Jeg ved ikke, hvad dit direkte formål med videoen er, men som en tilfældig youtube-video, man falder over efter en søgning, er den alt for lang. Der er ikke materiale nok til mere end 2-3 minutter. I en face to face situation er det fint nok at stå og sige overflødige small talk kommentarer og gentage sine pointer, mens man svajer lidt frem og tilbage, men på en video gør det, at folk klikker videre. Med mindre de har betalt 5000 kr. for boxsættet og får et certifikat og en titel for at se det. Det kunne du jo så overveje...

Mange tak, Sina. Det er nogle brugbare ting, du påpeger.

I første omgang var dette blot en test, hvorfor jeg heller ikke har finpudset den 100%. Der er som tråden også viser adskillige ting at tage optimere.

i forhold til begynder er det jeg savner mest at teknik siden bliver brugt mere...

hvorfor den ikke bliver brugt kan man så diskuttere... er vi konstruktiv nok i vores kritik....

Hvad tænker du konkret på mht. teknik? Min umiddelbare tanke var at give nybegynder nogle få, men enkle værktøjer og pointers at hhv. bruge og være opmærksom på fx at træde igennem gulvet.

Igen skal det huskes, at videoen skal holdes kortest mulig og at man må afgrænse området til en del af løftet. Derfra kan flere videoer mv. selvfølgelig uddybe essentielle dele af løftet. Ligesom der selvfølgelig skal tages højde for om videoen er henvendt nybegyndere, øvede eller meget erfarne (ældre MOL'ere fx)

Fortsæt endeligt med at komme med alle jeres fantastiske inputs, ideer, forslag, kommentarer mv. Det hjælper altsammen til at optimere eventuelle fremtidige videoer :smile:

Edited by Biiver
Link to comment
Share on other sites

Den øvelse er det noget du kunne indvie os andre i evt??

ja... men det er nok nemmest og vise. Den virker men er ikke noget fancy...

eks.

en kunde der sagtens kan nå hendes tæer i en toe touch, hvor der sker en god bevægelse fra hoften og ikke kun lumbal flexion. hun ser altså mere end normalt smidig ud.

hun beskrive at til yoga retter lærer på hendes krumme ryg.

vi starter med noget let db dødlødt/rdl ved 10kg for at lære ryg position (herefter vil jeg normalt gå til gulvet med 440 diameter skiver og nogen gang bare start med et rack pull)

efter 4 forsøg med coaching bliver det ikke bedre. jeg har både hænder på, forklar, viser og ved at med 9 ud af 10 der kan nå deres tæer som hende sidder den der efter 2 forsøg.

jeg fornemmer der skal noget andet til. en gulv øvelse og hun prøver igen. perfekt efter første forsøg.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share