Vejer 20-30 kg for meget


Nygren
 Share

Recommended Posts

Jeg har en større veninde som nu virkelig ønsker at tabe sig.

Tror hun har en viljestyrke og derfor let opgiver.

Jeg har lovet at være hendes personlige vægtvogter og vejleder.

Er du eller har du været i samme situation, håber jeg du har et par grundlæggende tips. Jeg har set på et par artikler vedr. vægttab. Men disse kan tit være umotiverende, da de kræver en stor ændrig af livsstil.

Derfor skal vi starte med små skridt, så hun ikke mister lysten.

Hun er villig til at dyrke cardio 2-3 gange om ugen. ( stepmaskine ).

Hvad er realistisk for en pige af den størrelse at tabe sig om ugen ?

Håber I kan hjælpe :-)

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Hvad er realistisk for en pige af den størrelse at tabe sig om ugen ?

uden at jeg ved ret meget om vægttab, så vil jeg sige: det samme som alle andre, altså et vægttab(fedttab) 0,5-1 kg om ugen. Dette gælder jo får både store og små folk :)

Dette kan nåes ugen den vilde omstrukturering af ens liv.

forresten cykler hun? det er jo et fortrinligt transportmidel :)

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Bedste tip er at forstå, at hvad der kræves, er en livsstilsændring og ikke blot en slankekur. Jo, det er da rigtigt, at man i "slankeprioden" presser sin krop noget mere end efter endt slankepriode. Men grundlæggende er det det samme kost- og motionslivsstilsændring, der gælder før og efter en slankepriode.

Således er det vigtigt at sætte sig ind kostens funktion, hvad kosten skal består af, hvad motion gør og hvad motion gør godt for, hvis man vil opnå en varig livsstilsændring.

MOL er fuld af tråde med råd og viden om kost og motion. Så kig dig lidt omkring, og se hvad du kan finde. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Dette her er mit råd, der findes massere af råd derude så find nogle forskellige:

Først vil jeg lige høre hvad din veninde går og spiser en alm. dag?

Nu kommer så mit bud på den bedste slankekur og hvor man ikke skal kæmpe dor at holde vægten nede efter endt slankekur:

1: lad din veninde begynde at dyrke det cardio 2-3 gange om ugen, motion er meget vigtigt i dette her "program/råd", hun kan muligvis begynde at cykle på arbejde/skole eller hvad nu hun laver, hvis hun ikke gør det i forvejen!

2: Lad hends spise som hun plejer, bare sørg for hun spiser lidt mindre mad en det hun plejer.

jeg vil nemlig stærk fraråde at erstatte sine måltider med salat eller lav kcal mad, for det er grunden til du skal kæmpe med vægten bagefter!

3: Hun skal holde sig fra hurtige kulhydrater som der er i fx slik og cola! det eneste de gør er at fede og de har et højt kcal tal til ingen nytte, samt de mætter ikke!

4: Sørg for hun får noget sundt fedt til cellerne i stedet for det alm.smør, hun kan fx købe noget udos choice i matas!

Men jeg vil stadig gerne høre hendes kost for en normal dag så man kan indpasse det, uden det går hen og bliver totalt grønt mad(til ingen nytte i længden) for det er der folk falder af, for folk mister lysten til at spise den slags i lange perioder!

jeg har fx døjet meget med at overvinde den helt sunde linje, jeg blev nemlig også træt af de lav kcal måltider, og træt af at tage 1kg på efter en weekend i byen! Så nu står der mere motion på programmet og rimelig normalt kost!!

Edited by brezexxx
Link to comment
Share on other sites

Vægttabet kommer i decelerende form - i starten vil det være mere... (sjovt nok), men afhængig af kalorierestriktionen, så vil jeg ikke mene 1-3 kg om ugen til at starte med er helt ude i skoven - med i den mængde er der også væsketab mv.

Brezerexxx råd mht. at holde kostplanen er ganske udemærket, såfremt hun allerede spiser sundt. Men hvis hun er 20-30kg for stor, så er der nogle små signaler om, at det gør hun formentlig ikke... Hit ud af hvor meget hendes basis forbrænding er inkl aktivitet mv. og giv hende et kalorieunderskud på 500kcal. Om det netop svarer til halvdelen, en fjerdedel eller hvad det nu måtte være af hendes nuværende indtag, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det kommer nok til at tage lidt tid med løbende justeringer, men det er her hele hemmeligheden ved diæter ligger ;)

Der er forresten også et udkast til en slankekur på forsiden af motiononline. Den er nok ikke helt ude i skoven i det her tilfælde..

Link to comment
Share on other sites

Dbm..ja holde sig fra hurtige kulhydrater som cola og slik.... Når du drikker en ½ liter cola er der 200kcal i sådan en, hvad får du ud af det? ingenting det slukker knap nok tørsten?

Cilius: jep men jeg vil gerne lige høre hvad sådan en normal dag indeholder?

Edited by brezexxx
Link to comment
Share on other sites

Jep pointen vil jeg ikke rokke ved.. bare vi snakker om det samme... jeg skriver sgu også forkert tit og ofte men jeg synes det er meget rart at blive mindet om det så man ikke kommer til at forvirre andre... måske er det ikke specielt berettiget i dette tilfælde bare ment sådan mere generelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Cilius: jep men jeg vil gerne lige høre hvad sådan en normal dag indeholder?

Ehh jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men hvis det er hvad hun burde spise, så kommer svaret her:

Mængder mv. undlader jeg at sætte på, jeg kender hverken til hendes højde, alder eller idealvægt. Hvis vi derudover siger, hun spiser 5-6 gange om dagen..

Morgenmad

Morgenmad indeholdende fibre, kulhydrater og proteiner. Eksempelvis havregryn med rosiner. Der er ikke nogen grund til at gå overbord i morgenmaden på diæt, men omkring 20% af dagens energiindtag bør indtages her (læste en undersøgelse for et stykke tid siden, hvor de havde undersøgt lipolysen hos en gruppe personer som indtog et højt kalorie morgenmåltid kontra et mindre. Dem med det høje, havde stærkt nedsat lipolyse resten af dagen - prøver at grave det frem senere), samt en multivitamin.

Snack I

Frugt er altid godt.. specielt hvis der lige kan snige sig en gang grovbrød ind..

Middagsmad

Min alltime favorit er rugbrød - evt med makrel eller lignende fed fisk som pålæg.

Snack II

Frugt er igen en god ting... formålet er at holde blodsukkeret stabilt (dvs. en shake med dextrose er ikke ønskværdigt)

Aftensmad

Grøntsager, magert kød, fisk, kartofler, vilde ris

Snack III

Noget sund snack indeholdende massere af dejlige kostfibre, og ikke senere end 2-3 timer før sengetid

Der er frihed til at udelade et af mellemmåltiderne, hvis hun skulle blive presset på tiden.

Link to comment
Share on other sites

cilius -> Ikke overraskende er jeg grundlæggende enig i din "kostplan". :) Men lige en detalje.

Frugt er altid godt

Dette synes ikke er helt rigtigt.

For en person som IKKE skal tabe sig, ja, så holder dette udsagn maks. Men for én som skal tabe sig er problematikken lidt mere nuanceret (efter min mening).

Fructose er et monosaccharid - altså et simpelt kulhydrat. Og simple kulhydrater skal man altid være varsomme med generelt og ved diæter specifikt. Ved slankediæter bliver indholdet af energi ved indtagelse af monosaccharider ofte meget højt i forhold til "hvor længe man har gavn af energien" (= energien fra et monos. overføres meget hurtigt til blodet, hvor det enten skal bruges med det samme eller deponeres => større sultfølelse ved monos. overfor polys. ved samme energitilførsel).

Er dog klar over, at fructose er lidt speciel, idet det er et monos., der relativt langsomt optages i blodet. Fructose er således ikke "så slem" som andre monos. Men jeg synes alligevel man skal passe lidt på sin indtagelse af frugt under en diæt, idet energitilførslen hurtigt løber op. :)

Link to comment
Share on other sites

Fruktose bliver først optaget i leveren (det bliver ikke optaget direkte i blodet som andre sukkerarter), hvorefter det bliver nedbrudt til glykose og lagret som glykogen. Herefter bliver det frigivet for at holde blodsukkerniveuaet stabilt gennem dagen.

Link to comment
Share on other sites

Fruktose bliver først optaget i leveren (det bliver ikke optaget direkte i blodet som andre sukkerarter), hvorefter det bliver nedbrudt til glykose og lagret som glykogen.

Kun hvis man er i kalorieunderskud, ellers omdannes det til fedt.

Jarvig har selvfølgelig en pointe med at frugt ikke er optimalt som kulhydrat på en diæt. Det er rigtigt at der findes bedre kulhydratskilder, hvor det ville være oplagt med nogle komplekse kulhydrater istedet for frugten.

Hvis det skal være en lang vægttabsfase, så kan 1 enkelt gang frugt om dagen være udemærket. Ikke af ernæringsmæssige/blodsukkerrelaterede grunde, men fordi det gør en diæt mere udholdelig. Hvis man afskærer sig helt og aldeles fra frugt, så kommer man til at savne det voldsomt. Min ene daglige banan betyder, underligt nok, en del for mig, og den er noget at se frem til, når man resten af dagen spiser ris, rugbrød og havregryn.

Jeg ville vælge en mellemting mellem Jarvig og Cilius'es forslag, således at den ene gang frugt kan bibeholdes, mens den anden skiftes ud med noget der er mere mættende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvorfor frugt er dårligt ifm med en diæt?? Ernæringsmæssigt får man da en masse gode ting - jeg spiser vel 4-6 stykker frugt om dagen.....

cilius: Var det ikke dig, som postede et link omkring frugt (forbidden fruit - tror jeg nok den hed) Jeg kan ikke finde den tråd - søgefunktionen virker ikke, og jeg har ikke tid til at søge efter den (arbejdet skal jo også passes)

Help me....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvorfor frugt er dårligt ifm med en diæt?? Ernæringsmæssigt får man da en masse gode ting - jeg spiser vel 4-6 stykker frugt om dagen.....

1) Det mætter dårligt.

2) For meget sukker, både i form af sukrose og fruktose.

Til gengæld er frugt en god anti-oxidant - altså forebygger mod kræft. Og en appelsin indeholder max 100 kcal. Jeg tror godt, at en kur kan overleve det. Men 5-6 stykker vil selvfølgeligt godt kunne slå en kur i stykker.

Link to comment
Share on other sites

cilius: Var det ikke dig, som postede et link omkring frugt (forbidden fruit - tror jeg nok den hed) Jeg kan ikke finde den tråd - søgefunktionen virker ikke, og jeg har ikke tid til at søge efter den (arbejdet skal jo også passes)

Mmm jeg tror det ikke, men hvem var det som havde skrevet den?

Et normalt størrelse frugt - eksempelvis pære eller æble - indeholder omkring 5-7 gram fructose.. fordi du spiser 2 æbler i løbet af dagen, vil ikke ødelægge din slankekur. Hvis vi samtidig tager de gavnlige effekter af frugt og grønt på almen velvære, så villle jeg personligt ikke udelade dem.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig SKAL man da sørge for at få rigeligt med frugt, - også på en såkalt slankekur!

De mange fibre, vitaminer, mineraler, anti-oxidanter og phyto-nutrienter er afgørende for godt helbred og optimal "performance.

"Kun hvis man er i kalorieunderskud, ellers omdannes det til fedt."

Helt korrekt, - og præcist hvad der gælder for ALLE andre makronutrienter, så relevansen af ovenstående er svær at få øje på.......................

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, - og præcist hvad der gælder for ALLE andre makronutrienter, så relevansen af ovenstående er svær at få øje på.......................

Det var i forbindelse med fruktoses omdannelse i leveren. Da fruktose har et lavt GI troede man at det var svært omdanneligt til fedt, men det viste sig ikke at passe. Fruktose er ikke bedre end sukrose, og hvis jeg husker korrekt dårligere, når det handler om konvertering til fedt.

Relevancen var at fruktose ikke er så svært at omdanne til fedt, som det nogle gange kan fremstå.

Link to comment
Share on other sites

Mmm jeg tror det ikke, men hvem var det som havde skrevet den?

Weird... jeg synes det var dig - du poster jo også så mange links :)

Jeg mener den var fra t-mag eller sådan en sted!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er personligt også en 20-30kg for tung, stadigvæk, jeg har været helt oppe på 60-70kg for tung, så man må jo sige det går den rigtige vej :D

Det jeg har gjort for at tabe mig er følgende.

Regulær styrketræning, 3-4 gange om ugen, undgår hvidt brød, pizza, grillmad osv, laver selv al min mad, hvilket primært er kyllingefilét, kalkunfilét, oksekød og så skivekartofler :o

Jeg forsøger at holde mig under 2500kcal hver dag, og så cykler jeg til og fra arbejde, hvilket er ca 12km 4 gange om ugen.

Det er sådan set det eneste jeg har gjort, og har smidt ca 40kg rent fedt på 1½ år, det må da siges at være positivt?

//dementia

Edited by dementia
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share