Ben ikke lige lange


Chris27
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe undret mig over, at jeg var så dårlig til squat, men til træning kom vi på den tanke, at det kunne skyldes at mine ben ikke er lige lange, hvilket lyder plausibelt, bla da jeg har det med at stå skævt, når jeg løfter.

Er der nogen, som har erfaring med eller viden om problemer med at benene ikke er lige lange i forbindelse med squat, og hvad kan man gøre ved det (jeg gætter på indlæg i skoene kunne være vejen frem).

Link to comment
Share on other sites

Men først skal du lige have fundet ud af, om det rent faktisk er forskellig benlængde, der er problemet. Der kan også være andre grunde til at du løfter skævt!

Det vil nok være en god ide at booke en tid hos din læge og blive "målt ud", før du begynder at eksperimentere med indlæg osv.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Ja det er kart, at jeg ikke skal gå ud og invstere i indlæg af en art, så længe det kun er baseret på en mistanke, og i klubben blev jeg anbefalet at gå til min læge.

Men jeg ville høre om nogen har erfaringer med problemet eller ved andet om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, jeg har indtil flere gange fucket min lænd op med spæde forsøg på squat og dødløft. Enkelte gange op til 3-4 måneder før den igen var køreklar :unhappy:

Jeg fik i anden sammenhæng helt tilfældigt opdaget forskel i benlængden og fik smidt indlæg i alle sko, så gik der 3-4 måneder hvor kroppen stille og roligt vænnede sig til den nye måde at bevæge sig på.

Har intet mærket siden, trods jeg snyder og går uden indlæg indendørs :blush:

Sjældent har så lidt gjort så meget, så skynd dig at få målt stængerne ud - et trænet øje (fys eller bandagist) kan gøre det på under et minut.

Om min tilvænningspause på de der 3-4 mdr. reelt var nødvendig eller ej ved jeg ikke men det kan en fagmand sikkert svare på.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg troede lige, at der ikke kom nogle svar....

Jeg havde i en periode ondt i lænden eller deromkring i forbindelse med tung (for mig) squat, men ellers har jeg aldrig haft nogle problemer, men vi har en mistanke om, at det er skyld i mit svage squat, da jeg efter sigende står med hoften meget skæv.

Jeg spurgte et af vores medlemmer, som selv er fysioterapeut, han mente ikke, at der var noget at gøre, da det alligevel er or sent at rette noget (jeg er 37), han sagde i øvrigt, at han selv havde samme problem men bare levede med det. Så der er åbenbart lidt uenghed om det.

Link to comment
Share on other sites

Det koster kun nogle få kroner at prøve - de billige kork-kiler fra nøglebaren er fine.

I øvrigt var jeg vist 35-36 da jeg begyndte at gå med mine, så det med alderen er noget fis. Jeg vi dog gå så langt til at give din pessimistiske fys ret i at problemet nok ikke kan "neutraliseres" 100%, men kan man ramme et niveau hvor man ikke får ondt er det vel godt nok.

Min forskel i længde er 8-10mm og går med 5mm korkkiler og 8mm bløde, alt efter hvad der passer best i skoen.

Tip: hvis du får målt benene ud hos en fys, så vælg en anden end ham fra centeret for han er nok en kende forudindtaget :wink: Og som 37-årig er det altså for tidligt ikke at forsøge at få en lænd der ikke gør ondt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg troede lige, at der ikke kom nogle svar....

Jeg havde i en periode ondt i lænden eller deromkring i forbindelse med tung (for mig) squat, men ellers har jeg aldrig haft nogle problemer, men vi har en mistanke om, at det er skyld i mit svage squat, da jeg efter sigende står med hoften meget skæv.

Jeg spurgte et af vores medlemmer, som selv er fysioterapeut, han mente ikke, at der var noget at gøre, da det alligevel er or sent at rette noget (jeg er 37), han sagde i øvrigt, at han selv havde samme problem men bare levede med det. Så der er åbenbart lidt uenghed om det.

At måle benlængden er ikke en større videnskab, alt du skal bruge er:

1 stk. målebånd

1 stk. ven/veninde

1 stk. dig.

Trin 1: Af med sko, sokker, bukser og trøje/t-shirt

Trin 2: Du får din ven til at mål fra s229.jpg punkt d, det mærkes som en hård bule der stikker frem på hofte kammen. Du måler ned til midten på indersiden af anklen. Skriv målet ned og gør det samme på det andet ben.

Trin 3: Mål fra navlen og til det samme punkt på indersiden af ankle, skriv ned og gør det samme på det andet ben.

Trin 4: Sammenligen tallene parvis, tallene fra trin 2 med trin 2 og trin 3 med trin 3. Hvis tallene fra begge trin er de samme så har du ingen benlængde forkortning, hvis de ikke er en har du en benlængde forkortning den ene eller den anden vej.

Håber du forstår fremgangsmåden

Edit: det ser ikke rigtigt ud til at embeded virker så linket til billedet er her: http://www.sportnetdoc.dk/injury/pics/s229.jpg

Edited by Johnas J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share