Skulderskade(Ses ofte her på MOL)


LBB
 Share

Recommended Posts

FUCK.....skadet igen.Havde ellers ved flere lejligheder tænkt over hvorfor jeg i grunden aldrig havde været skulderskadet ved kampsport(TKD,JJ,Judo osv) eller styrketræning og så lå jeg i går til TKD træning og rodede rundt i groundwork og stemte min modstander væk, faktisk med stive arme da jeg mærkede at overarmsknoglens ledhoved smuttede fremad og ud af ledskålen.Op at stå , fat i en radiator så jeg fik et let træk nedad og den var på plads og det ser ud til at jeg er heldig sluppet, selvom jeg er helt sikker på at ledhovedet var helt oppe at ride på kanten af ledskålen.

Idag tænker jeg over hvad der skete:Jeg er helt sikker på at det er en kombination af den kraftige kontraktion i mine brystmuskler samtidig med håndtering af urolig genstand(Modstanderen)der var årsagen.Set i bakspejlet har jeg trænet for meget forside(Bænk,d-pres,skulderpres) og har højest sansynligt fået ubalance i styrken mellem forsiden(Bryst,forreste skulder) i forhold til bagsiden(Lat.,bageste skulder,rotatorcuff).

Jeg har kørt HST i nogen mdr. og har gemt programmerne.Det eneste jeg har kørt for bagsiden er D-row eller cable row, og kun 1-2 sæt, mens jeg har kørt 2-3 sæt bænk,2-3 sæt skulderpres foran og 1-2 sær D pres.Ingen rotator cuff øvelser som jeg ellers tidlig og sent har prædiket for andre at man bør gøre.

Nå...af skade bliver man klog.Holder lav profil med overkropsøvelser til smerterne(Der egentlig ikke er så slemme)er væk om 2-3 uger og starter så op igen, selvfølgelig først med træk øvelser en tid.Jeg tror at bænk osv. vil provokere tendens til problemer.

Edited by LBB
Link to comment
Share on other sites

Damn det lyder ikke sjovt... du ved ikke på nuværende tidspunkt om noget af ledbrusken er gået i stykker vel???

ville det ikke være en god ide at træne rotator-cuff'en uanset om man føler behov for det eller ej... altså ikke er skadet??? og i så fald ved du så hvilken rotator-cuff øvelse der regnes som den mest effektive??? kunne være jeg sgu gøre det til en fast bestand-del af min træning nu da jeg er startet igen

Held lykke med skulderen... det er sgu altid noget lort at blive skadet :angry:

Link to comment
Share on other sites

Hej Zoa

Tak for din medfølelse. :bigsmile:

Jeg ved ikke om noget er i stykker, men ledkapsel osv. har været på stræk.Jeg håber hverken at der er sket permanent skade på brusk,ledkapsel eller på ledlæben(meniskagtig struktur der bl.a. forstørrer ledskålen lidt) og jeg kan allerede nu mærke at samtlige større muskler er ok.

Rotator cuffen er aktiv som stabilisator ved alle øvelser, men bør trænes specifikt med rotationsøvelser der kan findes på MOL`s hjemmeside.Efter min mening bør de trænes 1-2 gange om ugen, og ikke som macho øvelse hvor det gælder om at håndtere meget vægt, men med rolige bevægelser og i forskellige stillinger, flovt at påpege dette når jeg nu selv lige ikke havde gjort det i 1/2 år.... :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share