Salt i maden?


Pete83
 Share

Recommended Posts

Ville høre om nogen af jer ved hvordan jeg kan indtage mere salt end det jeg gør.

Jeg salter alt min mad, drikker vand med Natrium i hvilket er det min krop mangler pga medicin og fysisk udfoldelse.

Har tænkt på hvordan de i tour de france opretholder den mængde salt i blodet man skal have for ikke at gå i kramper??

Håber i kan hjælpe mig for jeg har haft adskillige krampeanfald indenfor det sidste år netop af denne grund.

Link to comment
Share on other sites

Har du snakket med lægen om det?

Det er ret vigtigt på dit hjerte og blodtryk (og dermed nyre) at der er balance mellem natrium og kalium i blodet.

Der findes salttabletter - egnet for dem som ved lidt mere om det. Professionelle har rådfører sig bl.a. med diætister og læger. Hvis din læge mener der er grund til det kan du få lavet noget tests, der uddyber en mistanke.

Hvorfor mener du at du har brug for ekstra salt/Na?

Normalt er der rigeligt salt (NaCl) i dansk kost, med pølser og sildemadder etc. Derfor bør man ikke bare komme salt i maden, måske lidt på maden for pynt og knasens skyld. Men det omvendte af dit problem er altså det normale.

Måske en blodprøve kan sige noget om dit Mg-niveau? Træner du meget vægttræning?

Føler du dig irritabel/stresset i hverdagen?

Link to comment
Share on other sites

Folk der sveder meget og ofte, tilpasser sig ved at deres sved kommer til at indeholde mindre salt. På den måde klarer de sig typisk på et relativt normalt saltindtag. Cykelryttere sveder i øvrigt mindre end man skulle tro, da hastigheden hvormed de bevæger sig, sikrer en god nedkøling. Hvis man er uden defekter i sin saltomsætning, har jeg svært ved at tro at man kan behøve mere end 10-15 g salt om dagen og dette er sikkert flere gange over det niveau de fleste kan fungere på. 15g salt kan sagtens indtages i form at mad og drikke tilsat salt.

I tidligere tider havde man ikke mulighed for at behandle med cortison. De mennesker der ikke havde nogen egenproduktion af cortisol (det kroppen producerer, der svarer til medikamentet cortison), blev behandlet med indtagelse af saltvand i store mængder. Vil tro det er den letteste måde at indtage store mængder salt. Hvis du har brug for store mængder salt, vil jeg i øvrigt anbefale ikke raffineret havsalt, fremfor kogesalt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er bange for at få kramper, så er almindeligt salt desværre ikke helt nok. For at undgå kramper har kroppen brug for både natrium (Na), kalium (K) og magnesium (Ma). Der findes en købesalt der indeholder alle 3 mineraler, Seltin.

Til alle: Det gode ved salt er at det er vandopløseligt og derved vil blive skyllet ud af kroppen så fremt man drikker rigeligt med væske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share