Powerlifting..


BlueBoden
 Share

Recommended Posts

Beklager det dårlige emnevalg. Men hvorfor er det lige at mange Powerlifters, ser så "fede" ud?

Eksempelvis disse deltager fra en eller anden Strongman konkurrence..

loz-cup-ukraine.jpg

Måske for meget bulk? Men de kan da sikkert bruge en mur som dør..

Nu tænker jeg særligt på ham i midten, han har en typisk begyndende ølmave. Men man kan da tydeligt se på deres ansigter, at de har en smule mere fedt, end hvad der måske er godt for dem.

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor arm størrelse og vægt skulle betyde noget for dem, når halvdelen af det tydeligvis er fedt.. Ellers er deres masse da fordelt lidt underligt. :laugh: Men de træner/spiser måske mere efter styrke, end at de tænker over deres helbred og udsende. :cool:

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Men de træner/spiser måske mere efter styrke, end at de tænker over deres helbred og udsende. :cool:

Nej, i konkurrencer hvor det handler om at løfte mest/hurtigst bliver de hovedsagligt bedømt på udseendet.

Jeg kan godt li' du trækker dine standarder ned over hovedet på andre folk, der tydeligvis har andre mål end dig. Hvad er din total?

Derudover hjælper anavar også godt på at få folk til at se federe ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor arm størrelse og vægt skulle betyde noget for dem, når halvdelen af det tydeligvis er fedt.. Ellers er deres masse da fordelt lidt underligt. :laugh: Men de træner/spiser måske mere efter styrke, end at de tænker over deres helbred og udsende. :cool:

Hvis du tager de 100 stærkeste mænd i verden målt på absolut sturke, vil de stort set alle veje 120+ kg - og de fleste af dem vil du sikkert kategorisere som fede. At være stærk med en vis fedtprocent er lettere end at være det med en lav.

Jeg er sikker på de græder sig i søvn ved tanken om at du synes de er fede, men hey - livet er hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra kropsvægt, også i form af fedt, gør en bedre til at løfte tungt. Der findes i øvrigt masser af stærke styrkeløftere og vægtløftere med normal eller ligefrem lav fedtprocent. De hører dog normalt til i de lettere vægtklasser. Der har dog været flere eksempler på tunge vægtløftere med relativt lave fedtprocenter. De tunge styrkeløftere og stærkmænd, er typisk noget større end de store vægtløftere, men også her er der set folk i blandt de store uden de store fedtdepoter.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke for at kritisere dem for det. Det var bare en sjov detalje, som undrede mig. Men det hænger nok sammen med, som i også var inde på, at bodybuildere cutter inden konkurrencer, hvor powerlifters generelt er ligeglade. :4thumbup:

Mon ikke deres hårde træning kræver meget kage? tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

Som Andreas er inde på, så kan det faktisk være en fordel i styrkesport, at være godt i stand. En stor midtsektion er f.eks en fordel i squat af mange årsager. Det giver større stabilitet og et bedre tyngdepunkt, som igen betyder bedre kraftoverførsel fra benene til stangen. Det er også til en vis grad skadeforbyggende. At forsøge at løfte max tunge vægte året rundt med en fedtprocent som en bodybuilder er at bede om en skade imo.

Derudover er styrkesport jo ikke en skønhedskonkurrence.

Men det er jo heller ikke alle styrkeløftere og stærkmænd som er fede. Søg f.eks på Kirk Karwoski. En amerikansk styrkeløfter som rent fedtprocentmæssigt ligner en off-season bodybuilder, til trods for at han stiller op i nogen af de tungere vægtklasser.

Link to comment
Share on other sites

Hay... Vildt!

Hvor meget er det som de tager i OHP på de billeder? ca 200kg?

Jeg kan ikke lige genkende de vægtskiver de bruger.. Det må da alligevel betyde de gør noget rigtigt, jeg kæmper bare for at nå de 50kg i OHP for tiden.

Vasily Alexeyev har stemt ('Overhead pressed') 236,5kg, der var verdensrekord indtil løftet blevet taget ud af konkurrence i 1972.

De andre løftere er har ikke konkurreret i stem - de billeder du ser hvor de holder stangen over hovedet med smalt greb er øvelsen stød (clean and jerk). Nuværende verdensrekord er 266kg af Hossein Reza Zadej. Tungeste stød nogensinde er af Leonid Taranenko på 266,5kg, men den blev strøget i 1993, hvor vægtklasserne blev ændret, bl.a. fordi sporten havde fået en dårligt rygte pga. dopingskandaler.

På de fleste billeder er der Eleiko-skiver af forskellig alder. De røde er 25kg, blå 20kg, gul 15kg og grøn 10kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share