(muskelmasse)træningsprogram med indbygget progression


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen.

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at styrketræne, men denne gang gider jeg ikke stoppe efter 2 uger fordi jeg ikke føler jeg får noget ud af det...

For et stykke tid siden løb jeg broløbet, og træningen op til dette havde bestået af at jeg slavisk havde fulgt et træningsprogram hvor der stod præcist hvor mange kilometer jeg skulle løbe - og hvornår...

Det er nemlig mit problem... når jeg løber en 18 km. lang tur er det ikke noget problem at presse mig selv, for hvis det gør ondt halvvejs bliver jeg jo stadig nødt til at nå hjem...

- Sådan er det jo ikke nede i træningscenteret, hvis det gør ondt så stopper jeg bare og går i bad...

Derfor tænker jeg om jeg kan overføre mine erfaringer med løb til styrketræning - altså det med at man får et MEGET specifikt træningsprogram som beskriver både øvelser, kilo og dage der skal trænes, for så tror jeg godt at jeg kan klare det!

Jeg har tidligere leget med et HST-program fordi der var indbygget progression i det, men når jeg gik hjem fra træningscenteret følte jeg mig ikke øm - og det vil jeg! Jeg vil være så træt at jeg ikke kan løfte mit håndklæde når jeg har været i bad..!

Derfor tilspørger jeg nu jer kære forummedlemmer, kan I hjælpe mig med at finde et træningsprogram som det jeg efterspørger?

På forhånd mange tak!

Link to comment
Share on other sites

1. hvis du tror at du skal kunne "mærke" at du er blevet signifikant stærkere eller mere muskuløs er det ikke træningen den er gal med, men dig.

2. ideen om at partout skal vøre øm for at træningen har virket er forfejlet og sandsynligvis endda antiproduktiv i nybegyndere

3. Der er milliarder (ahok, der er ihvertfald mange) af ganske fine begyndertræningsprogrammer, hvoraf HST er et ganske udemærket eksempel.

Link to comment
Share on other sites

1. hvis du tror at du skal kunne "mærke" at du er blevet signifikant stærkere eller mere muskuløs er det ikke træningen den er gal med, men dig.

Det er faktisk først LIGE NU at det er gået op for mig at jeg faktisk aldrig rigtig var øm i det år jeg trænede mig op til halvmarathon'et, men alligevel formåede at gå fra at kunne løbe 5 km til 21... hvis jeg kan opleve en 400% progression ved ikke at være øm på løb så kan det samme vel gøre sig gældende ved styrketræning?

Idéen om at man SKAL være øm kommer vidst fra min far som var karate-udøver i sine unge dage og derfor tilhører "den gamle skole", og han har en idé om at man SKAL være øm, ellers har man ikke lavet nok...

Mit eneste "problem" ved at der ikke er kilo på (og ja, jeg ved godt at det er forskelligt hvor meget man kan løfte - men det er vel det samme med løb?), er at jeg har svært ved at styre progressionen selv... enten stiger jeg ikke, eller også stiger jeg for meget (og mister derfor interessen fordi der ikke sker noget eller fordi det bliver for svært..)

Link to comment
Share on other sites

Mit eneste "problem" ved at der ikke er kilo på (og ja, jeg ved godt at det er forskelligt hvor meget man kan løfte - men det er vel det samme med løb?), er at jeg har svært ved at styre progressionen selv... enten stiger jeg ikke, eller også stiger jeg for meget (og mister derfor interessen fordi der ikke sker noget eller fordi det bliver for svært..)

De fleste programmer diktere progressionen, men du skal bare selv finde ud af startvægten.

Link to comment
Share on other sites

1. hvis du tror at du skal kunne "mærke" at du er blevet signifikant stærkere eller mere muskuløs er det ikke træningen den er gal med, men dig.

Der skulle vist have stået

1. hvis du tror at du skal kunne "mærke" at du er blevet signifikant stærkere eller mere muskuløs efter to uger er det ikke træningen den er gal med, men dig.

Pointen er at tilpasninger til styrketræning kommer væsentligt langsommere end tilpasninger til udholdenhedstræning i starten.

Når det så er sagt, så er et detaljeret og specificeret træningsprogram helt sikkert en god ide, men du skal bare vide at ømhed selvstændigt set ikke er et særligt godt kriterie for om træningen virker eller ej. Du skal træne noget progressiv helkropstræning 2-3 gange i ugen de første 2-3 måneder, hvor du lærer øvelserne, at spise ordentligt, opbygger lidt grundform og startstyrke og herefter kan du begynde at individualisere det hele lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Der skulle vist have stået

1. hvis du tror at du skal kunne "mærke" at du er blevet signifikant stærkere eller mere muskuløs efter to uger er det ikke træningen den er gal med, men dig.

Pointen er at tilpasninger til styrketræning kommer væsentligt langsommere end tilpasninger til udholdenhedstræning i starten.

Når det så er sagt, så er et detaljeret og specificeret træningsprogram helt sikkert en god ide, men du skal bare vide at ømhed selvstændigt set ikke er et særligt godt kriterie for om træningen virker eller ej. Du skal træne noget progressiv helkropstræning 2-3 gange i ugen de første 2-3 måneder, hvor du lærer øvelserne, at spise ordentligt, opbygger lidt grundform og startstyrke og herefter kan du begynde at individualisere det hele lidt mere.

hehe, jeg var godt med på at det var det der skulle stå, men det der rent faktisk stod var præcis den "verbale lussing" jeg havde brug for (så hurra for upræcis formulering ;))

Jeg er godt med på der ikke sker det store i starten, jeg skal bare huske mig selv på det igen og igen, man skal lige vide at bare fordi man kunne løbe 5 km i går og 6 i dag, betyder det ikke at man kan stige 20% i den vægt man løfter nede i træningscenteret...

Som med alle andre ting handler det vel i bund og grund om at alt start er svært... 2 måneder inde er der forhåbentlig sket et eller andet (som du siger), og så kan man tage den derfra.

Mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- Sådan er det jo ikke nede i træningscenteret, hvis det gør ondt så stopper jeg bare og går i bad...

Jeg har tidligere leget med et HST-program fordi der var indbygget progression i det, men når jeg gik hjem fra træningscenteret følte jeg mig ikke øm - og det vil jeg! Jeg vil være så træt at jeg ikke kan løfte mit håndklæde når jeg har været i bad..!

De to ting er jo ikke forenelige. Hvis du ikke kan lide, at styrketræne (men gi' det en chance for det giver en fantastisk fornemmelse og især, når man bliver presset på vægten!!), så er det sgu svært at blive ved og ved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share