Udstrækning før styrketræning


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Hvis ikke du har decideret smidighedsproblemer som gør det svært for dig at lave dine øvelser korrekt, så er det spild af tid. Hvis du kigger lidt på de mange undersøgelser der efterhånden er lavet på området, så vil du finde ud af at langt de fleste viser at det ingen effekt har på den ømhed du oplever dagen efter (tværtimod, nogle undersøgelser viser at DOMS forværres ved udstrækning). Og risikoen for skader nedsættes heller ikke. Behovet for udstrækning opstår først når du har brug for stor smidighed i din sport, eksempelvis kampsport, gymnastik etc. eller hvis du i forhold til din styrketræning er for usmidig til at lave dine øvelser korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du har decideret smidighedsproblemer som gør det svært for dig at lave dine øvelser korrekt, så er det spild af tid. Hvis du kigger lidt på de mange undersøgelser der efterhånden er lavet på området, så vil du finde ud af at langt de fleste viser at det ingen effekt har på den ømhed du oplever dagen efter (tværtimod, nogle undersøgelser viser at DOMS forværres ved udstrækning). Og risikoen for skader nedsættes heller ikke. Behovet for udstrækning opstår først når du har brug for stor smidighed i din sport, eksempelvis kampsport, gymnastik etc. eller hvis du i forhold til din styrketræning er for usmidig til at lave dine øvelser korrekt.

Slettet

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du har decideret smidighedsproblemer som gør det svært for dig at lave dine øvelser korrekt, så er det spild af tid. Hvis du kigger lidt på de mange undersøgelser der efterhånden er lavet på området, så vil du finde ud af at langt de fleste viser at det ingen effekt har på den ømhed du oplever dagen efter (tværtimod, nogle undersøgelser viser at DOMS forværres ved udstrækning). Og risikoen for skader nedsættes heller ikke. Behovet for udstrækning opstår først når du har brug for stor smidighed i din sport, eksempelvis kampsport, gymnastik etc. eller hvis du i forhold til din styrketræning er for usmidig til at lave dine øvelser korrekt.

Jeg troede ellers, at udstrækning før træning ville fordele belastningen mere. Eller er det kun ved fx svømning, cykling og løb at det er godt at gøre inden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede ellers, at udstrækning før træning ville fordele belastningen mere. Eller er det kun ved fx svømning, cykling og løb at det er godt at gøre inden?

Hvordan skulle det fordele belastningen at strække ud?

Men siden du træner til jægersoldat, vil jeg mene det er en god idé at træne "stretching" for øget smidighed.

I træningskompendiet på deres hjemmeside, er der rigtig mange øvelser du kan lave, måske om aftenen foran fjersynet eller lign. Men der er vist ingen grund til at lave det, som en del af styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle det fordele belastningen at strække ud?

Men siden du træner til jægersoldat, vil jeg mene det er en god idé at træne "stretching" for øget smidighed.

I træningskompendiet på deres hjemmeside, er der rigtig mange øvelser du kan lave, måske om aftenen foran fjersynet eller lign. Men der er vist ingen grund til at lave det, som en del af styrketræningen.

Så må det bare have været på en eller anden lortehjemmeside jeg har set, at udstrækning ville fordele belastningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

det en god ide at lave nogle dynamisk udstrækning/bevægeligheds øvelser som del af opvarmningen for at komme i yderstillinger under "kontrollerede forhold" for at undgå skader ved ballistiske bevægelser i selve træningspasset.

Link to comment
Share on other sites

det en god ide at lave nogle dynamisk udstrækning/bevægeligheds øvelser som del af opvarmningen for at komme i yderstillinger under "kontrollerede forhold" for at undgå skader ved ballistiske bevægelser i selve træningspasset.

Ikke for at spille smart, men jeg vil nu ikke mene det er særlig tit man laver balistiske bevægelser i et styrketræningspas. Måske hvis man laver CAT træning eller lign. men ellers er det vel ikke så relevant?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at spille smart, men jeg vil nu ikke mene det er særlig tit man laver balistiske bevægelser i et styrketræningspas. Måske hvis man laver CAT træning eller lign. men ellers er det vel ikke så relevant?

hvis manden også dyrker atletik tror jeg at hans styrketræning indeholder ballistiske elementer, men derudover må du indrømme at selv om det er langsom :blink: styrketræning vil det stadig være en god ide at inkludere noget mobilitetsarbejde inden træningspasset for at varme led sener muskler osv.

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som tidligere sagt, kan balistiske stræk være en god idé. Eksempelvis for hoftebøjerne, inden squat eller lign. Decideret udstrækning vil ødelæggge den elastiske energi, der så vidt jeg husker ophobes i senerne. Den elastiske energi vil tit give lidt ekstra "kraft". Så udstrækning er ikke fordelagtigt, man strækker heller ikke ud før en løbetur.

Håber det kan bruges til noget :)

Link to comment
Share on other sites

hvis manden også dyrker atletik tror jeg at hans styrketræning indeholder ballistiske elementer, men derudover må du indrømme at selv om det er langsom :blink: styrketræning vil det stadig være en god ide at inkludere noget mobilitetsarbejde inden træningspasset for at varme led sener muskler osv.

Jo, det har du da sikkert ret i. Jeg vil dog mene et opvarmningssæt eller to er tilstrækkeligt for "almindelig" styrketræning. men som sagt, skal jeg da ikke spille alt for langhåret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu gør jeg det ikke selv, men kan kan da godt tale for at lave noget udstrækning inden styrketræning.

I "aerob og anaerob træning" af Lars Michalsik og Jens Bangsbo, udgivet i samarbejde med DIF siger de blandt andet at udstrækning kan være en fordel for at strække i 10-15 sek (ikke længere, da det så vil begynde at ligne stræk af passivt væv), da det vil strække de korte strukturer i muskel/sene og dermed give en jævn belastning af hele den pågældende muskel.

Eller hvis man skal træne en pågældende muskel kan man strække ud på den modsatte side for at mindske modstanden der vil komme fra det passive væv.

Men man vil jo kunne argumentere både frem og tilbage. Det er en smagssag og hvis man tror på det, kan man gøre det. Hvis man ikke gør, lader man bare være.

Link to comment
Share on other sites

Correkt me if i'm wrong!

Statisk udstrækning gør dig slappere og øger risikoen for skader. Derimod kan det være ret gavnligt for din performance og teknik (og dermed performance x2) med dynamisk mobilitets-træning over/i/ved led.

Decideret ballistisk udstrækning af muskelgrupper vil aldrig være godt medmindre, du skal udføre ballistiske bevægelser i din træning.

Statisk udstrækning kan du efter træning eller på hviledage til at blive smidigere.

Mike Robertson og Eric Cressey anbefaler dog (i Magnificent Mobility) statisk udtrækning af hoftebøjerne og TFL inden træning.

Link to comment
Share on other sites

kan vi så ikke gøre det til:

-kortvarig statisk stræk - ok

-dynamiske bevægelighedsøvelser - ok

-'ballistisk' udstrækning - ok hvis relevant

-statisk stræk i længere tid - ok hvis man har en decideret problematik (korte haser, hoftebæjer, tensor, pec minor osv.) ellers spild af tid og skadesprovokerende

-at robertson & cressey anbefaler hvad de gør er måske fordi der er rigtig rigtig mange der 'lider' af dette

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share