præcise forskel på dødløft og dumbell squat


Iglo
 Share

Recommended Posts

Hej, kan nogen beskrive den præcise forskel på disse øvelsers måde at ramme musklerne på(ved godt at squat hovedsageligt går i de store lårmuskler, mens dødløft går i baglår/ryg) ?. Jeg synes, at jeg i begge går ned i knæ for at løfte en vægt op. Kan dog godt mærke at dumbell squats går mere i lårene. Men rent teknisk, hvori består forskellen så ?

Edited by Iglo
Link to comment
Share on other sites

Vinklen, og udførelsen..

det er jo lidt som at sige bænkpres vs. skulderpres.. i begge øvelser presser du en vægt op af, hvorfor rammer de ikke ens.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

læs lidt om de 2 øvelser her, og brug den side og google til nye spørgsmål. du kan finde næsten alle øvelser på den side, hvis du goggler dem, bare google eks: "exrx dumbell squat" sådan fandt jeg det første link..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at bænk og skulderpres overlapper lidt, da de begge går i bryst og foreste skulderhoved - bare med forskellige primær fokus. Derimod skulle dødløft gå i baglår og ryg(går ind under rygøvelser), mens dumbell squat skulle gå i forlår. Her er der væsentlig forskel på hvilke muskelgrupper der rammes. Da begge øvelser går ud på at løfte en vægt med udgangspunkt i bøjede knæ, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor de rammer så forskelligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at bænk og skulderpres overlapper lidt, da de begge går i bryst og foreste skulderhoved - bare med forskellige primær fokus. Derimod skulle dødløft gå i baglår og ryg(går ind under rygøvelser), mens dumbell squat skulle gå i forlår. Her er der væsentlig forskel på hvilke muskelgrupper der rammes. Da begge øvelser går ud på at løfte en vægt med udgangspunkt i bøjede knæ, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor de rammer så forskelligt.

Jeg kan ikk helt forstå du ikke kan forstå det..

kig på udførelsen af øvelserne, og læs den tilhørende tekst i de links jeg gav dig.

Squat rammer kun benen, da det er de eneste muskler du bruger til at rejse dig op.

I dødløft er det primært erector spinea, lidt glutes og hams.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share