Sign in to follow this  
Iglo

præcise forskel på dødløft og dumbell squat

Recommended Posts

Hej, kan nogen beskrive den præcise forskel på disse øvelsers måde at ramme musklerne på(ved godt at squat hovedsageligt går i de store lårmuskler, mens dødløft går i baglår/ryg) ?. Jeg synes, at jeg i begge går ned i knæ for at løfte en vægt op. Kan dog godt mærke at dumbell squats går mere i lårene. Men rent teknisk, hvori består forskellen så ?

Edited by Iglo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen der kan forklare forskellen. I begge løft løfter man en vægt ved at gå ned i knæog rejse sig. Hvad er det der gør, at løftene rammer forskellige muskelgrupper ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinklen, og udførelsen..

det er jo lidt som at sige bænkpres vs. skulderpres.. i begge øvelser presser du en vægt op af, hvorfor rammer de ikke ens.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

læs lidt om de 2 øvelser her, og brug den side og google til nye spørgsmål. du kan finde næsten alle øvelser på den side, hvis du goggler dem, bare google eks: "exrx dumbell squat" sådan fandt jeg det første link..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes, at bænk og skulderpres overlapper lidt, da de begge går i bryst og foreste skulderhoved - bare med forskellige primær fokus. Derimod skulle dødløft gå i baglår og ryg(går ind under rygøvelser), mens dumbell squat skulle gå i forlår. Her er der væsentlig forskel på hvilke muskelgrupper der rammes. Da begge øvelser går ud på at løfte en vægt med udgangspunkt i bøjede knæ, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor de rammer så forskelligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes, at bænk og skulderpres overlapper lidt, da de begge går i bryst og foreste skulderhoved - bare med forskellige primær fokus. Derimod skulle dødløft gå i baglår og ryg(går ind under rygøvelser), mens dumbell squat skulle gå i forlår. Her er der væsentlig forskel på hvilke muskelgrupper der rammes. Da begge øvelser går ud på at løfte en vægt med udgangspunkt i bøjede knæ, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor de rammer så forskelligt.

Jeg kan ikk helt forstå du ikke kan forstå det..

kig på udførelsen af øvelserne, og læs den tilhørende tekst i de links jeg gav dig.

Squat rammer kun benen, da det er de eneste muskler du bruger til at rejse dig op.

I dødløft er det primært erector spinea, lidt glutes og hams.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this