Vægtøgning


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Jeg er klar over, at træningsform/metode, ernæring og genetiske dispositioner har afgørende betydning for, hvor meget man kan øge sin muskelmasse med.

Men lad os nu antage, at man anvender gennemsnitsværdier eller dokumenterede værdier fra forskning. Hvor meget har personer i forsøg taget på? Hvor meget har folk, der har styrketrænet i mange år selv taget på?

Jeg har selv styrketrænet/body buildet on-off i 7 år. Ihvertfald de første tre år var virkeligt seriøse, hvor jeg passede min mad, søvn og træning - og trænede igennem! I de første 3 år tog jeg 20kg på. Senere perioder har bare været ren vedligeholdelse af styrken med kortere pauser. De sidste par år har jeg tabt mig (om maven ;) ), men har den samme styrke. Jeg har den samme fedt% idag, som da jeg begyndte at træne. Vægten siger i dag 78kg - dengang 70kg.

Hvad siger "videnskaben"? Hvad siger almindelig erfaring? Hvor meget kan man tage på, hvis man er nogenlunde veltrænet, men har besluttet sig for at give den en skalle igen for at tage de der, ja...hvor mange kilo på???... Lad os sige i løbet af et års varighed. 1kg? 5kg? Hvor meget ER det overhovedet fysisk muligt at tage på, hvis næringstilførslen var optimal???

Alle kommentarer er velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger "videnskaben"? Hvad siger almindelig erfaring? Hvor meget kan man tage på, hvis man er nogenlunde veltrænet, men har besluttet sig for at give den en skalle igen for at tage de der, ja...hvor mange kilo på???... Lad os sige i løbet af et års varighed. 1kg? 5kg? Hvor meget ER det overhovedet fysisk muligt at tage på, hvis næringstilførslen var optimal???

Alle kommentarer er velkomne  :)

Har jeg forståer det ret, at at du er ude efter at finde ud af, hvor meget der er tilbage at tage på efter de 20 kg i starten ?

Jeg vejede i 1986 68 kg i 1997 78 kg og nu 82 kg. og det er ikke muskeltilvækst alt sammen.

Man gainer mest i starten, men hvad der er muligt senere, og hvornår "toppen" er nået, ved jeg ikke.

Mon der er lavet videnskabelige undersøgelser på det ?

Ellers er der andres erfaringer at gå ud fra.

Jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvilke muligheder jeg selv har for at komme videre i muskeltilvækst.

Jeg vil gerne tabe fedt (på maven) og holde vægten som nu. Hvis det lykkes, er jeg rigtig meget meget tilfreds...

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er egentlig det jeg gerne ville høre nogle bud på. Jeg fortalte bare min egen "historie" for at andre kunne få et indtryk af, hvor "effektivt" eller mangel på samme mn træning hidtil har været.

Men som sagt: efter de første par år: hvad kan man øge sin muskelmasse (ikke totalvægt!) med årligt med effektiv træning og fornuftig kost? Der må da for pokker være nogle bud herinde med så mange kloge hoveder!!!

Jeg regner selv med 3-5kg muskelmasse på et virkeligt seriøst år. Hvad mener andre????

Link to comment
Share on other sites

Afhængig af kropstype skal de forskellige faktorer vægtes forskelligt. Hvis jeg ikke spiser over 14-15000 KJ om dagen er det ligemeget, hvordan jeg træner (split, HIT, HST, styrkeløfttræning, whatever) - jeg kommer ikke over et par og 80 kilo i vægt og over en 1RM på omkring 110 kilo i bænk. Til den kommentar, skal det så lige nævnes at jeg er udpræget ektomorf og min fedtprocent har aldrig, i den tid jeg har målt den, været over 9. Jeg kan spise 2 marcipanroulader om dagen (udover min daglige kost, som ikke mangler noget som helst) konsekvent uden min vægt/BF ændres. Lige da jeg var færdig i hæren, flyttede jeg hjem til mors kødgryder igen, samtidigt med at jeg fik et arbejde med madordning og gode tider. I denne periode spiste jeg omkring 24000 KJ om dagen, jævnt fordelt. Her kom jeg op lidt over 90 kilos kropsvægt på under 5 måneder (stadig med BF 8%) og jeg kunne bænke de 100 8 gange, squatte 140 8 gange og dødløfte 210. Jeg prøver vist bare at sige at jo mere ecto man er, jo mere betyder det at æde. Sådan er det. Hvad skal man med sustanon og GH, når man har øllebrød med piskefløde og dåsetun.

Link to comment
Share on other sites

Det ypperste man kan presse sig selv før hjertet står af kan man vel se ved at kigge på nogle af de dopede prof BB, hvad vejer de idag 140-150kg, det må da være max....

- uden doping præperater ligger ens max vægt vel på 120kg

- vel og mærket fedtfri masse...

- så der er lang vej fra mine 75kg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror krudtdrengene er større nu om dage. Greg kovacs klikker ind på over 400 pund i off season og jeg har lige set ronnie colemans træningsvideo, og han ligner altså 150 kilo i med en BF på 5% eller sårn nåed, så han må sgu osse ryge op op på 180 om vinteren. Og så er han stærk, det røvhul - 260 i front squats og 7 reps med 200 punds DB i skrå pres. Nå, men vi ved godt hvad han er lavet af

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en artikel, desværre er min link samling væk :( . I denne artikel havde man taget diverse bodybuilder og sammenlignet, højde, bredde og håndled, ankler. Udfra den statistik kom man frem til at jo større håndled, ankler og jo højere des flere kilo kan man forvente at opbygge. Der var også en formel til udregning, men den kan jeg desværre ikke huske.

Hvis selv prøver at kigge på de store fyre man ser rundt omkring, så har de ofte kraftigere håndled end de mere splejsede, så ideen er vel ikke helt ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er selvfølgeligt hamrende individuelt, men efter hvad jeg kan forstå så burde 5kg mere masse ikke være umuligt, selvom man som jeg er super-ektomorf.

Quote: "Hvis selv prøver at kigge på de store fyre man ser rundt omkring, så har de ofte kraftigere håndled end de mere splejsede, så ideen er vel ikke helt ved siden af."

Det er nok helt rigtigt. Jeg tror endomorfe typer har flere muskelfibre at lege med fra naturen af, og dermed selvfølgelig et større potentiale.

Men BB er jo ikke kun ren størrelse, men mest et spm om proportioner.

Jeg glemmer aldrig et billede jeg så af Lou Ferigno på 195cm ved siden af Dorian Yates på 179cm. Når man så dem sammen, var Ferigno's arme eksempelvis langt langt større en Yates', men så man dem pludselig hver for sig, så Yates meget mere massiv ud! Yates har simpelthen lettere ved at fylde sit mindre skelet ud med muskelmasse end Ferigno, der har en kæmperamme :bigsmile:

Det samme med freaks som Kovacs - manden bliver sgu aldrig Mr. Olympia - lige meget om han så kan benche med to 250punds dumbells ;)

Link to comment
Share on other sites

Deen gang jæ startet mæ at træn' vejet jæ 55 kilo. Meen så begyndt jæ o' spis' øllebrø' mæ fløde og nu vejer jæ 107 kg. Noen gang drak jæ en hal liter fløde om dagn. Det er nowt der gir' nowt!!!

Det blywer tow-og-haltres kilo, do hår tawn po.

Det war ilywwaller en hiel diel.

Hwor manne daw hår do trænet ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share