Hjælp til min kost for at øge stofskifte


Guest Slettet321
 Share

Recommended Posts

Det er ikke meget, du spiser. Jeg har ikke siddet og regnet kalorier ud, men det ser ud af alt for lidt. Du har ikke angivet din vægt og højde. Men uanset din størrelse er det for lidt mad.

Til start kunne du om morgenen tage 60 gram havregryn istedet for 30 og 3 dl. cheesy. Du kunne spise 2 skiver rugbrød til frokost og dina aftensmad kunne du passende doble op til 250 gram salat og 200 gram råkost. Du bør også give din salat et stort skvæt olivenolie eller anden god vegetabilsk olie. Du fåe øjensynligt ingen sund fedt og det skal man have.

Som vegetar skal du være opmærksom på, at få nok protein. Magre mejeriprodukter, nødder, tørrede bønner,linser og tofu er gode kilder for vegetarer.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra dine oplysninger om kost spiser du ca 1800 kcal om dagen og energifordelingen er på ca 16% protein og 62% kulhydrat og 21%fedt. Det er ikke meget din træning taget i betragtning.

Hvor høj og tung er du?

Hvor længe har du spist omtrent som du gør?

Under antagelse at din madrapportering er korrekt og at du har fulgt den samme plan i længere tid og i øvrigt er af normal størrelse (ca 165-171cm høj og 60-70kg), vil jeg tro at din krop har skåret så meget ned på sin hvile forbrænding som muligt. Dette er dog ikke det helt store! Derudover er du sikkert blevet mere træt og bevæger dig derfor mindre spontant, dette kan spare en hel del energi. Muligvis har du nedsat stofskifte, evt grundet jodmangel eller andet. Skulle det sidste være tilfældet, så er din nuværende diæt katastrofal (det er dog ikke videre sandsynligt, men tjek evt med en læge).

Personligt ville jeg anbefale mere fedt i kosten, i form af øko smør og kokosfedt fra kokosmælk og kokosolie. Fiskeolie kunne også være interessant medmindre du vil spise 2-3 øko æg om dagen, for at give lidt omega 3 fedt. Da du næppe har lyst til at ændre din vegetariske livsstil, vil jeg også anbefale at skrue lidt op for osteindtaget og spise mere æg, da de er fine proteinkilder.

Fortsæt endelig med at spise grønsager og gerne flere end du gør nu. Spis mere grønsager end frugt!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

trådstarter:

Du vejer 40 kilo. 40 kilo! Du er bange for at tage på, hvis du spiser lidt mere havregryn om morgenen og lidt mere grønt om aftenen. Og du vil gerne øge din forbrænding.

Ved du hvad? Det er en ekstremt usund måde at leve på. Det er usundt at veje 40 kilo. Du skader dine organer, fordi du vejer for lidt. Jeg tror ikke på, din knoglelidelse kan give dig en idealvægt på 40 kilo. Dit stofskifte er nedsat, fordi stofskiftet er lavere hos folk, der vejer mindre. Det giver ingen mening at spørge efter råd om, hvordan man øger stofskiftet. Du bør spørge efter råd om, hvordan du får et bedre forhold til din krop, så du kan lære at tillade dig selv at komme tættere på en idealvægt - på en vægt, der vil give dig en langt sundere tilværelse.

Edited by Morten Z
anonymisering
Link to comment
Share on other sites

Okay. Du skriver i starten, at du gerne vil 1) have hjælp til at øge dit stofskifte og 2) have hjælp til at regulere din vægt op og ned. Derefter udtrykker du angst for, at Mugges råd om 30 g mere havregryn om morgenen og mere grønt og frugt + evt. lidt olie om aftenen, vil få dig til 'at stige drastisk i vægt'. Du skriver, at du lige netop vil undgå en vægtøgning. Og bagefter skriver du, at du gerne vil stige i vægt.

Det er meget, meget svært deraf at udlede, hvad du faktisk gerne vil.

Jeg ved til gengæld godt, hvad jeg vil råde dig til:

1) du skal stige i vægt

2) det skal du gøre ved at spise lidt mere

3) spis helst sunde ting - det lyder egentligt som om, du godt ved, hvad der er sundt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du har ret: jeg kan godt se at det ser lidt underligt ud, men jeg får vist ikke forklaret mig ordentligt!

Jeg vil på sigt gerne øge min vægt, MEN jeg vil gerne gøre det på en sund måde og stille og roligt.

Jeg har hørt hvad i siger og vil tænke over jeres råd. Jeg vil helt sikkert begynde at spise nogle flere olier og mere grønt!

Hvordan sletter man sådan et indlæg her?

Link to comment
Share on other sites

En anden gang skal du lade være med at slette alle dine indlæg og gøre tråden til volapyk. Idéen med et offentligt forum er også lidt, at svaret til en person kan læses og bruges af andre.

I øvrigt: jeg tror ikke, forvirringen skyldes, at du ikke får 'forklaret dig ordentligt.' Jeg er sikker på, at din forvirring skyldes, at du ikke ved, hvad du vil. Du ved godt, at alle siger, du vejer for lidt, og at du bør tage på. Det har du så lært at flette ind i dine sætninger, for på den måde at blive taget seriøst og blive opfattet som en, der har styr på sig selv. Sådan vil alle mennesker nemlig gerne opfattes. Men i virkeligheden vil du gerne blive på den vægt du har nu, og det er derfor, alle dine kommentarer modsiger hinanden.

Det er her, den virkelige problemstilling er, og det er det, du skal tage fat i.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har fulgt ganske interesseret med i dette indlæg siden første svar, men har ikke selv skrevet noget, da jeg ikke havde nogle løsninger eller råd at bidrage med, men mere var interesseret i hvad andres råd til trådstarter var..

Men nu føler jeg lidt at jeg bliver nødt til at skrive, for det forekommer mig lidt sådan, at folk er begyndt med små-mudder-kastning, hvilket vidt overhovedet ikke er nødvendigt.

JEg tror sagtens, at Sina kan have ret i det hun siger, men jeg tror måske også at hun har misforstået trådstarters's ønske. Jeg forstår det nemlig på en helt anden måde, end Sina.

JEg forstår det sådan, at tråsstarterem gerne vil 1) finde en måde at tage på og 2) at det kan sammensættes med en måde, der kunne behjælpe at hendes træningsniveau kan holdes og også at træningsniveuaet ikke bliver skadeligt for hende.

Jeg ved som sagt ikke meget om dette og skal ikke begynde at gøre mig klog på det, når vi har kloge folk som Mugge, men hvis trådstarter skal øge, måske fordoble, mængden af mad, skal det jo selvfølgelig ikke ske fra den ene dag til den anden!

Vi skal jo helst ikke have en forskrækket mave på amager.. Forøgningen, ville jeg mene, skulle ske gradvist, for så til sidst måske at være blevet fordoblet. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det bare er lille uvidende mig, der er helt gal på den, men det er i hvert fald hvad min sunde fornuft siger mig.

Et alternativ til den forøgning ville nok være at skære ned på motionen, men det er så vidt jeg forstår ikke det der er ønsket. Ønsket er vel, at ernæringen skal tilpasses motions-mængden..

Derudover, så synes jeg ikke at du, Sina, ikke kan være bekendt at skrive på den måde. Du kan ikke bare skrive at det er usundt, at veje 40 kilo. Det kommer jo HELT an på hvor høj man er og hvordan man er bygget. Så vidt jeg husker, var tråsstarteren ret lav, og det ville så passe ret godt, hvis hun siger, at normale BMI-mål ikke kan bruges til hende fordi hun har en knoglesygdom, der gør hendes krop anderledes end normalt.

I hvert fald synes jeg, det er forkert at skrive, at det er forkert at veje 40 kilo. Vi kan jo ikke allesammen gå rundt og veje et sted mellen 55 og 80 kilo. Nogle er bare meget små og andre meget store(ikke som i fede, men som i store. Høje og kraftigt bygget), og så er vi heldigvis bygget så dejligt fra naturens side, at proportionerne normalt følger rimeligt godt med, og vægten må derfor følge med, når man når ud til ydrepunkterne på højde og drøjte.

Puha, det var en lang en! Men ja, som sagt, følte jeg at der lige var et par tråde der skulle redes ud og nogle misforståelser, der skulle konkretiseres..

Jeg håber ikke, at jeg har fornærmet nogle ved at skrive dette indlæg - i så fald: undskyld, det var ikke ment på den måde!

Mange venlige hilsner

Laukh

Edited by Laukh
anonymisering
Link to comment
Share on other sites

Laukh->

Jo, man kan godt skrive, at det er usundt at veje 40 kilo, når man er 157 høj. Det er det nemlig. Nu kan vi desværre ikke gå tilbage i trådstarters indlæg og se det, men hun skrev jo flere gange, at hun ikke var interesseret i at øge sin vægt, at hun gerne ville kunne regulere den ned, at hun var bange for at stige i vægt, at hun ville øge sit stofskifte, så hun kunne spise mere uden at tage på i vægt, etc.

trådstarter har ikke brug for at blive bekræftet i sin mærkelige agenda. Hun har brug for et spark ud af sine onde spiral.

Jeg prøver ikke at kaste med mudder. Jeg prøver bare formidle et vigtigt budskab. Jeg har årelang erfaring med at arbejde med kost, motion/elitesport og folk med spiseforstyrrelser, og en af de ting jeg har lært er den meget simple læresætning, at jo hurtigere man råber op om problemet, jo hurtigere er der chance for indsigt/reaktion/handling/behandling.

Selvfølgelig er det upersonligt, ufølsomt og måske unødvendigt skarpt sat op, og selvfølgelig er internetkommunikation i den henseende ikke særlig velegnet og måske endda komplet uduelig. Desuden risikerer man altid at tage fejl. Men tro mig, jeg gør det faktisk med al mulig god vilje. Og det kan jeg udmærket være bekendt.

Edited by Morten Z
anonymisering
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft en diskussion med trådstarter i dag og hun har bedt om at blive slettet / anonymiseret, hvilket jeg har respekteret.

Dertil skal siges, at jeg ligesom jer synes, at det er ekstremt dårlig stil at gå ind og slette sine indlæg efter at man faktisk har fået nogle meget kvalificerede svar fra de øvreige brugere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share