Løb af halvmarton, uden træning


Guffemand
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er 15 år, træner mtb næsten hver dag, så jeg er i rigtig god form.

Jeg løber aldrig, men har tænkt på at det kunne være sjovt at udfordre sig selv og kroppen lidt ved at prøve at løbe et halvmarton. Og så kommer mit spørgsmål, vil det skade kroppen at forsøge at lave så langt uden nogen som helst form for træning?

- På forhånd, tak til alle svar!;).

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar: Ja, det vil højst sandsynligt resultere i en eller anden form for skade hvis du gennemfører et halvmarathon uden nogen form for løbe forberedelse.

Når det er sagt, er det jo rigtig som AndreasH skriver at det også drejer sig om held/uheld og hvordan du fysiologisk er skruet sammen. Teoretisk set kan du jo sagtens gennemføre et halvmarathon hvis din form er i orden, men jeg ville nu nok mene at risikoen for at blive skadet er temmelig høj når din krop ikke er vænnet til de stød som løb giver.

Hvad med at prøve et 10 km løb og se hvad kroppen siger til det?

Link to comment
Share on other sites

Det ville helt sikkert være rigtigt risky at forsøge sig på et ½ marathon uden træning. Så jeg ville da også tilslutte mig, at du burde i hvert fald forsøge dig med et 10 km. løb først. Det er altså ikke sjovt at stå på start linien uden at vide, om ens ben kan holde til det.

Link to comment
Share on other sites

I 2001 lavede jeg det nummer - løb en halvmarathon uden at have trænet. Bevares - løb da jævnligt 6-8 km.....men aldrig mere end det. Jeg gennemførte med lodder og trisser....løb dog hele vejen -(hvis den gangart jeg praktiserede de sidste 5 km ellers kan kaldes for løb!)

Jeg var total høj bagefter - men kan bestemt ikke anbefale at lave det stunt. Mine knæ har total smadret...jeg kunne ikke gå i en uge.....og smerterne forsvandt først efter 3 uger. Løbe kunne jeg ikke før efter 3 måneder..har siden hen snakket med folk, der har lidt forstand på disse ting...og jeg var faktisk rigtig heldig at jeg ikke fik varige mén....især at jeg ikke ødelagde mine knæ :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share