Styrke- og løbetræning samme dag?


Fit-Babe
 Share

Recommended Posts

Har endnu ikke fundet det rette balance mellem disse. Er det bedst at træne begge dele samme dag (f.eks. styrketræning om formiddagen/middagen og løb om aftenen)...og holde en fri dagen efter.....eller er det bedre at dele det op, så jeg kun træner 1 ting om dagen. Nogen der har nogle erfaringer? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor meget du træner. Hvis du træner ben 3 gange ugentligt og løbetræner 3 gange ugentligt, kan det være svært at få til at gå op. Løbetræning vil ofte resultere i mindre styrkefremgang i benene, men det afhænger af hvor hårdt der trænes løb og hvor mange udmattende reps der bruges. Synes personligt godt om at løbe tidligere på dagen.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Træner ben 2-3 gange og løber 5-6 km 3-4 gange om ugen. Har prøvet at løbe (og spinne) om morgenen/først på dagen...men det fungerer slet slet ikke. Er udpræget B-menneske så min krop er slet ikke i det gear så tidligt :cool: . Kan dog sagtens styrketræne om formiddagen....

Edited by Fit-Babe
Link to comment
Share on other sites

Vil foreslå at du ligger din træning på en sådan måde at det føles bedst for dig! At løbetræne på dine hviledage, vil dog i det mindste teoretisk, reducere effekten af styrketræningen. Hvis du primært laver neural (1-6 reps) styrketræning med høje belastninger og løbetræner ved lavere intensitet, vil der være mindst muligt overlap. Laver du derimod metabolisk krævende styrketræning (6-15 reps til udmattelse) og intensiv løbetræning, vil den negative effekt af løbetræningen være størst. Din løbestil har også lidt inflydelse, da dine ben belastes forskelligt afhængig af hvorvidt du lander på hæl eller forfod.

En god ide kunne i øvrigt være at undgå de hårde løbepas døgnet efter bentræning.

God fornøjelse!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du træner dine ben nogenlunde seriøst skal du gerne have 5 dages restitution inden du træner dem igen - det er ikke træningen men restitutionen de bliver stærkere af. Og hold gerne løbefri dagen efter for at hjælpe restitutionen. Hvis man har uanet mængde tid og energi er den bedste kombination ellers motion fra morgenstunden og styrketræning når der er kommet et par måltider ind. Du er ganske enkelt stærkere og på denne måde er du mere veloplagt til begge dele hvis du ellers er i god form. Jeg styrketræner selv ofte om morgenen for det er hvad andre faktorer tillader. Styrketræner du ikke resten af kroppen? Chris MacD siger: løb hver anden dag. Men måske skal du sætte distancen lidt op og frekvensen lidt ned?

Bare mine 50 øre.

Esben

Link to comment
Share on other sites

esha, har du nogensinde prøvet andet end BBish træning?

Du har aldrig prøvet at skrue udmattelsesgraden ned og frekvensen op? Det er simpelthen forkert at der kræves 5 dages restitution efter styrketræning.. Når man træner infrekvent, bliver man mere øm, så man skal have længere pause, så man træner infrekvent, bliver mere øm og, ja, du kan nok se hvordan det bider sig selv i halen. Hvis man optrapper sin træning passende kan man sagtens træne tungt mange gange i ugen og med gode resultater. Helt generelt er det sådan at jo større træningsvolumen jo bedre resultater og en frekvens på hver femte dag vil stort set per definition føre til lav volumen.

Link to comment
Share on other sites

esha, har du nogensinde prøvet andet end BBish træning?

Du har aldrig prøvet at skrue udmattelsesgraden ned og frekvensen op? Det er simpelthen forkert at der kræves 5 dages restitution efter styrketræning.. Når man træner infrekvent, bliver man mere øm, så man skal have længere pause, så man træner infrekvent, bliver mere øm og, ja, du kan nok se hvordan det bider sig selv i halen. Hvis man optrapper sin træning passende kan man sagtens træne tungt mange gange i ugen og med gode resultater. Helt generelt er det sådan at jo større træningsvolumen jo bedre resultater og en frekvens på hver femte dag vil stort set per definition føre til lav volumen.

Det er hver gruppe hver femte dag altså 3 træningsgange (3-split) med forskellige muskelgrupper på fem (-syv) dage. Jeg kan meget godt lige Tom Venuto (Burn The Fat Feed The Muscle) og han siger:

Beginners: Three workouts per week on nonconsecutive days, full body each workout

Intermediate: Three or four workouts per week on two day split routine; half the body

one day, half the next (each muscle group worked no more than twice per

week)

Advanced: Four or five days per week, on a three or four day split routine, each

muscle group worked once every five to seven days.

Og her fra sitet et mere mådeholdent synspunkt:

Træningshyppighed:

Som udgangspunkt skal man træne hver 4. dag (at ugen har 7 dage kan vi ikke gøre noget ved). Den optimale træningshyppighed er individuel og man bør forsøge sig frem. Typisk vil det (med et helkropsprogram) være ideelt at holde en træningshyppighed på mellem hver 3. til hver 7. dag. Dette er også meget afhængigt af hvor hårdt man går til den hver gang. Som tommelfingerregel må man ikke være øm fra foregående træning når man kaster sig over en ny træning. Dette gælder dog ikke helt for de første 3 uger, som kan betragtes som en tilvænningsperiode, hvor man må acceptere noget mere træningsømhed.

(http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/essensen_af_et_godt_styrketraeningsprogram./)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tom venuto's anbefalinger lyder ok (muligvis med lidt forbehold for hvad der kaldes advanced), men nu har du i to forskellige tråde givet råd til folk der træner både styrke og kredsløb (i begge tilfælde løb), svarende til at de er advanced, udfra førnævnte råd.

Jeg har trænet en del elite og subelite sportsfolk igennem tiden og jeg har prøvet både med høj og lav frekvens. Generelt har jeg oplevet at styrketræningen giver de bedste resulater og interagerer mindst med kredsløbstræningen, hvis man holder sig en forholdsvis høj frekvens på underkropstræningen og træner med mindre udmattelsesgrad. Dette er i overensstemmelse med litteraturen og iøvrigt det som de fleste europæiske, russiske og asiatiske støttetrænere og S&C coaches gør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share