Hvad går galt med min motivation


jakobojvind
 Share

Recommended Posts

Hvad gør jeg galt? og hvordan får jeg motivationen igen?

Situationen er følgende:

I mange år trænede jeg som eliteroer og vandt medaljer til VM og andre internationale regattaer.

I dag 10 år efter, kæmper jeg med at holde motivationen.

Ofte får jeg startet rigtig godt ud, følger troeligt et træningsprogram i en måneds tid - men så går galt. Noget kommer i vejen, arbejde, nogle børn, en kæreste lidt husreparationer eller lignende. Det ene træningspas springes over og det ene tager det andet og mit træningsprogram hænger du der på køleskabet og stirre ondt på mig....!

Der er pludselig mange træningspas som er blevet sprunget over (ok - jeg har pludselig fået lavet nogle andre ting som forhåbenlig gør mig glad) Men min træning går af helvedes til.

Det ender som oftes med at jeg i arrigskab river mit træningsprogram ned fra køleskabsdøren, i frustration over en dårlig samvittighed der nager mig og en stor tvivl om hvilket et træningspas jeg skal lave idag. Jeg ved jo godt at det nok ikke skal være det der mega hårde program jeg skal tage fat på idag, da det er for mange dage siden jeg sidst trænede.

Hvordan kommer jeg ud af det mønster - det gentager sig ofte, for jeg finder jo ud af med tiden, at min energi falder og jeg bliver nød til at gøre et eller andet. Men så løber jeg ind i den samme cirkel igen !

Er jeg den eneste i verden der er så motivationsforladt og usikker på hvordan jeg skal gribe det an?

Hvor finder du din indre motivation?

Link to comment
Share on other sites

Er den gal med dine prioriteringer eller har du et set up, der er for ambitiøst?

Hvis du virkelig ønsker at træne, men gentagne gange ikke får det gjort, så må du enten sætte dig ned og kigge på dit tidsskema og skaffe plads til træningen, eller også må du lave dit set up om, så din træning ikke fylder så meget og dermed ikke kommer i karambolage med resten af din hverdag.

1. Kan du lave din træning om, så du til dagligt føler at du får trænet, men at det ikke tidsmæssigt fylder så meget?

2. Eller kan du træne på en anden måde, der ikke tager så meget tid, men giver nogle af de samme effekter?

Jeg har i perioder måttet gribe til både løsning 1 og 2 fordi arbejde, børn, hus og bla. bla. for tit satte en kæp i hjulet for det ret ambitiøse træningsprogram, jeg havde sat op.

Jeg indførte et "nødprogram", som indeholder nogle vigtige øvelser + nogle cardiointervaller. Det kan overstås på under 30 minutter og jeg føler at jeg får trænet. Ikke optimal træning, men dog træning...

Det holder motivationen oppe for mig at vide, at jeg sagtens kan træne uden at det behøver at tage to-tre timer. Forunderligt nok får jeg også trænet HELT igennem flere gange, fordi jeg ikke har en dårlig samvittighed og irritation hængende over hovedet.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hvad gør jeg galt? og hvordan får jeg motivationen igen?

Situationen er følgende:

I mange år trænede jeg som eliteroer og vandt medaljer til VM og andre internationale regattaer.

I dag 10 år efter, kæmper jeg med at holde motivationen.

Ofte får jeg startet rigtig godt ud, følger troeligt et træningsprogram i en måneds tid - men så går galt. Noget kommer i vejen, arbejde, nogle børn, en kæreste lidt husreparationer eller lignende. Det ene træningspas springes over og det ene tager det andet og mit træningsprogram hænger du der på køleskabet og stirre ondt på mig....!

Der er pludselig mange træningspas som er blevet sprunget over (ok - jeg har pludselig fået lavet nogle andre ting som forhåbenlig gør mig glad) Men min træning går af helvedes til.

Det ender som oftes med at jeg i arrigskab river mit træningsprogram ned fra køleskabsdøren, i frustration over en dårlig samvittighed der nager mig og en stor tvivl om hvilket et træningspas jeg skal lave idag. Jeg ved jo godt at det nok ikke skal være det der mega hårde program jeg skal tage fat på idag, da det er for mange dage siden jeg sidst trænede.

Hvordan kommer jeg ud af det mønster - det gentager sig ofte, for jeg finder jo ud af med tiden, at min energi falder og jeg bliver nød til at gøre et eller andet. Men så løber jeg ind i den samme cirkel igen !

Er jeg den eneste i verden der er så motivationsforladt og usikker på hvordan jeg skal gribe det an?

Hvor finder du din indre motivation?

I mine ører lyder det som om du slet ikke har dig selv med. Det hele handler om programmer, planer og skemaer fremfor at du faktisk lytter til dig selv.

Det er oplagt at du stiller dig selv følgende spørgsmål?

- Hvilke sportsgrene nyder jeg at lave?

- Vil jeg kun træne alene eller vil træningspartnere kunne give mig noget?

- Hvad er det der gør at jeg får lyst til at træne?

- Hvad er mit mål med træningen? Ex. velvære, stabil vægt eller en konkurrence.

- Hvor ofte har jeg lyst til at træne? Ex. 3 gange om ugen?

Jeg mener altså helt klart at du skal finde ud af hvad det er du vil med din træning. Herefter kan du overveje hvor ofte du vil træne? Lad os sige 3 gange om ugen? Her fristes du så sikkert til at lave et skema hvor der står ditten og datten om hvad, hvor længe og hvornår, men det er lige netop det jeg mener du skal forsøge at lade være med. Træn ud fra et mål - men træn ud fra gefühl!

Sådan gør jeg selv - det ender som regel med 4-6 træninger om ugen (mål: 3-4), men i sidste uge trænede jeg 9 gange. Fordi jeg havde lyst!:)

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Jeg opfordrer altid folk til at gøre, som jeg har gjort i forhold til cyklingen: Prøv at tage lidt ad gangen. Sig til dig selv, at lidt er uendeligt meget bedre end ingenting. Forsøg, bare at træne en lille smule. Start ikke for ambitiøst ud.

Når vi bare holder ved, stille og roligt, så skal tiden nok vise, at det ikke er så ringe endda.

I længden er motivation mere langtidsholdbar end viljestyrke, men til tider er det nødvendigt at kompensere med viljestyrke, når det kniber med motivation.

Good luck!

Link to comment
Share on other sites

Fedt at få så mange tilbagemeldinger - tak for det.

Jeg tror at jeg, set sådan lidt ind ad, at Keki's forslag om at træne når jeg får lyst, nok er det bedste for mig, kombineret med et mål om, det ene eller andet.

Der er ingen tvivl om at der hvor jeg har sat et mål, hvad enten det har været DHL stafetten eller Vasaløbet, så har det i hvert fald holdt mig igang, og hold mig til ilden i perioden op til løbet.

Men med min baggrund, som elite roer, så er jeg også klar over at det er altså bedst at træne efter en plan, da der jo er et formål med hvert enkelt træningspas. Så det støder lidt sammen med den "lyst" betonede træningsform, hvor der hverken er plan eller struktur, men bare lyst - for jeg vil altid stille spørgsmålet, hvad vil være bedst at lave lige nu. Altså der mangler jeg lidt inspiration.

Så findes der egentligt et "træningsprogram" som tager højde den "lyst betonede" træningsform - i så fald hvor finder jeg sådan et, eller kan jeg bare tage et hvilket som helst træningsprogram og så bare "pick and choose"?

Heldigvis så har Morten Z lagt en fedt skema ud med sådan nogle programmer, som jeg holder meget af - nogle interval programmer - Mest effektive intervalprogrammer - det kan i hvert fald give mig lidt inspiration, så det ikke ender ud med den sædvanlige 3,5 eller 8 km ned omkring mosen.

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Kender også til flere x-professionelle der har svært ved at kapere at de ikke er på det niveau de var på da de var bedst. Det kan give et mentalt knæk fordi de føler at de fejler.

Det vigtigste er som flere andre også har pointeret, at man gør det man har lyst til. Knap så mange skemaer, og hvis der endelig skal være et, så lad det være 2-3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share