Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Awesome resultat og præstation. Tager hat og bukser af i respekt!

God fornøjelse med svømningen.

Thx Champ,

Nu må vi lige se med den svømning - Hvis ikke vandet bliver varmere (mindst 17 grader), så bliver det ikke til noget fra min side tror jeg. Det vil være vandvid (get it?) at bruge 3 timer og blive afkølet.

Link to comment
Share on other sites

Nu må vi lige se med den svømning - Hvis ikke vandet bliver varmere (mindst 17 grader), så bliver det ikke til noget fra min side tror jeg. Det vil være vandvid (get it?) at bruge 3 timer og blive afkølet.

Fornuftig beslutning! Din krop er jo stadigvæk i restitutionsfasen, og har derfor heller ikke så meget at stå i mod med, så pas hellere lidt på den og gem de store udfordringer til 2012.

Link to comment
Share on other sites

Esben Hovgaards beretning fra CC - Fed læsning!

http://www.esbenhovgaard.com/

Uden at skulle lyde alt for meget kiss-ass, så synes jeg din beretning var federe. :smile:

Jeg undrer mig dog over en ting:

Selve racet startede godt for mig, med en nogenlunde rolig svømning. Jeg kom op af vandet efter 49 min. og havde således 2 min op til Jimmy Johnsen og Tim Berkel. Jeg brugte således de første 30 km på at lukke dette hul, for derefter at finde mig til rette i gruppen der talte 5-6 stykker. Foran lå et par andre konkurrenter, men jeg tænkte det var bedst at holde sig til favoritterne, i det mindste indtil den sidste del af cykelruten. Når man nu for en gangs skyld ligger det rigtige sted, er der ingen grund til at oversatse. 180 km er forbandet langt, så der var bred enighed om at holde sammen i gruppen og lade de foranliggende køre sig trætte, hvilket også skete.

På anden omå anden omgang syntes jeg måske det gik lige roligt nok, og begyndte således at blive lidt usikker på hvorvidt jeg virkelig bare var stærkere end de andre i gruppen på cyklen, eller om de bare ventede på at få nogle andre op i fronten af gruppen. Jeg var således så småt begyndt at lægge onde planer om at køre fra gruppen når vi nåede Geels bakke anden gang.

Sådan som jeg læser Esbens beretning, så har de kørt 5-6 stykker sammen på en stor del af cykelruten. Som jeg har forstået triathlonreglerne, så er det ikke tilladt at køre sammen på den måde. Det undrer mig derfor hvis en så højt profileret deltager gør det, og åbenlyst skriver om det efterfølgende.

Kan du afklare? Har jeg misforstået reglerne eller misforstået hans indlæg - eller har han (og andre) snydt?

Link to comment
Share on other sites

Uden at skulle lyde alt for meget kiss-ass, så synes jeg din beretning var federe. :smile:

:smile:

Jeg undrer mig dog over en ting:

Sådan som jeg læser Esbens beretning, så har de kørt 5-6 stykker sammen på en stor del af cykelruten. Som jeg har forstået triathlonreglerne, så er det ikke tilladt at køre sammen på den måde. Det undrer mig derfor hvis en så højt profileret deltager gør det, og åbenlyst skriver om det efterfølgende.

Kan du afklare? Har jeg misforstået reglerne eller misforstået hans indlæg - eller har han (og andre) snydt?

Det skal ikke forståes som at de køre i gruppe som vi kender det fra landevejen, men at de ligger så de kan se hinanden - justere deres pace så de er inden for 10-20M af hinanden. Der er ekstrem fokus på at reglen bliver holdt, så det er umuligt at lægge på hjul i pro-feltet.

Link to comment
Share on other sites

Godt gået Motta og tillykke med praestationen :smile:

Jeg var inde og kigge lidt på dine mellemtider undervejs og proevede at forstille mig lidelserne. Det er en tough omgang at gennemföre en ironman. Respekt :superman:

Tak for det Big Guy!

Det var først den sidste time der skulle graves dybt - jeg undgik de store kriser undervejs, men ja pinslerne kommer man nok ikke udenom i en IM.

Link to comment
Share on other sites

:smile:

Det skal ikke forståes som at de køre i gruppe som vi kender det fra landevejen, men at de ligger så de kan se hinanden - justere deres pace så de er inden for 10-20M af hinanden. Der er ekstrem fokus på at reglen bliver holdt, så det er umuligt at lægge på hjul i pro-feltet.

Ok, så giver det meget mere mening. :smile: Jeg havde egentlig også forstået det sådan, at der var kontant afregning i form af tidsstraffe hvis man blev taget i drafting, det var derfor jeg ikke kunne forstå at han skrev det så selvfølgeligt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til der skal køres styrketræning efter spinning timer for at få en bedre oxidativ kapacitet i musklerne = bedre udholdenhed! :devil:

Pubmed

J Appl Physiol. 2011 Aug 11. [Epub ahead of print]

Resistance exercise enhances the molecular signaling of mitochondrial biogenesis induced by endurance exercise in human skeletal muscle.

Wang L, Mascher H, Psilander N, Blomstrand E, Sahlin K.

1GIH, The Swedish School of Sport and Health Sciences.

Abstract

Combining endurance and strength training (concurrent training) may change the adaptation compared with single mode training. However, the site of interaction and the mechanisms are unclear. We have investigated the hypothesis that molecular signaling of mitochondrial biogenesis after endurance exercise is impaired by resistance exercise. Ten healthy subjects performed either only endurance exercise (E: 1h cycling at ~65% of VO(2max)) or endurance exercise followed by resistance exercise (ER: 1h cycling + 6 sets of leg press at 70-80% of 1 repetition maximum) in a randomized cross-over design. Muscle biopsies were obtained before and after exercise (1 and 3h Post cycling). The mRNA of genes related to mitochondrial biogenesis (PGC-1α, PRC) and substrate regulation (PDK4) increased after both E and ER, but the mRNA levels were about 2-fold higher after ER (P<0.01). Phosphorylation of proteins involved in the signaling cascade of protein synthesis (mTOR, S6K1 and eEF2) was altered after ER but not after E. Moreover, ER induced a larger increase in mRNA of genes associated with positive mTOR signaling (cMyc and Rheb). Phosphorylation of AMPK, ACC and Akt increased similarly at 1h Post (P<0.01) after both types of exercise. Contrary to our hypothesis, the results demonstrate that resistance exercise, performed after endurance exercise, amplifies the adaptive signaling response of mitochondrial biogenesis compared with single-mode endurance exercise. The mechanism may relate to a crosstalk between signaling pathways mediated by mTOR. The results suggest that concurrent training may be beneficial for the adaptation of muscle oxidative capacity.

PMID: 21836044 [PubMed - as supplied by publisher]

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Triathlon.gif

Første dag hvor det at komme ud af sengen imorges ikke var behæftet med adskillige forsøg, og vuggen frem og tilbage! :4thumbup: Kroppen er begyndt at arte sig "normalt" igen, og efter en lidt våd tur i byen igår aftes, var det også rart at sove lidt længere end normalt :blush: .

Jeg ramte Panum ved en 10-tiden, og den første time gik med kaffe og pleje af en smule tømmermænd! Heldigvis havde jeg været afsted med "Englænderen" fra gruppen, så vi gik og små-pustede lidt hele formiddagen og bandede vores hangover et stykke :devil: !

I eftermiddag sad jeg og stenede lidt over Team Motta og hvad den side egentligt skal bruges til, og jeg endte op med at ændre den til en blog over træningen, og tanker jeg har omkring træningen frem i mod næste mål: Lanzarote. Jeg har tit været irriteret (mangel på bedre ord) over folk og deres træningsopdateringer på FB, så nu har jeg taget konsekvensen og vil kun lave opdateringer igennem Team Motta - Derved kan folk selv vælge om det er noget de er interesseret i at få på deres notifikation-wall.

Den magiske grænse på 25 "Likes" blev ramt sidst på eftermiddagen, og det betyder vist at "Team Motta" som navn er mit! :4thumbup:

Her til aften blev det til lidt restitutions træning i FDK, hvor jeg mødte en af de andre "Potentials" som der blev kæwet godt igennem med.

15min Motions-Cykel

Squat

15xStang

5x50kg

5x50kg

5x50kg

-Lidt stive lårbasser!

Bænkpres

15xStang

5x50kg

5x50kg

5x50kg

Pulls + Dips + Roman Chair

5, 5, 5

Ditto

Ditto

DB Curls + DB Trips + Laterals + RDR

3 set x 10reps

10min Foaming

/Motta

Nu hvor alle andre poster deres mad i loggen, så ryger dagens ret også med: Fuldkornspasta med Kylling og Ovnbagte Tomatino's! BAM!

IMAG0307.jpg

Link to comment
Share on other sites

jane-fonda.jpg

1 times Bodyflow i FDK

En masse fine piger at kigge på der var dejligt fitte :superman::blush: ! Og så en masse dejlige yoga-stræk og Jane Fonda pilates moves! Alt i alt en fin time, og god aktiv restitution af kroppen.

------------------------------------------------------------------------------

Jeg holder fast i min ide om at svømme de 10Km imorgen - Det eneste der lige nu ser ud til at stoppe projektet er hvis vandet er så forurenet at det er direkte farligt at svømme i. Lige nu ser det ikke ud til at der er problemer derude, men jeg vil forsikres om det er forsvarligt inden jeg dykker i lagunen.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Amager OPEN Water 2011

2_Amager_logo.jpg

Igår røg jeg på druk efter meget kort overtalelse fra mine friends. Endte med at tage på Cocktail-bar og fik vist nok til at jeg var flyvende :superman: . Kom først i seng kl 03.30, så det var med lidt nervøsitet at jeg vågnede imorges med en lille konkurrence in mente :blush: ! Heldigvis var dagsformen god, og hovedet brokkede sig ikke efter jeg havde taget et par salttabs og lidt panodil :4thumbup: .

Jeg fik pakket tasken, og kørte derud med Frederik, som belejligt nok bor i samme opgang som mig. Awesome. Vi tog hans mors Golf derud, og hentede lige chefen på vejen - det var oprindeligt hans ide med AOW, da han gerne ville have lidt oprejsning fra hans tidlige exit til CC.

Derude kunne vi hurtigt se det ville blive en værre omgang, og vinden stod skarpt imod os, samtidig med at vandtemperaturen kun havde sneget sig op omkring 16grader :devil:. Nå, som de mænd vi nu engang er hoppede vi i våddragterne og fik smurt os godt ind i vaseline og bodyglide for at holde varmen. Jeg havde på forhånd besluttet mig for at tage 5Km, og så tage stilling til om der skulle tages en omgang mere.

Ude på det rigtige åbne vand mistede jeg fuldstændigt orienteringen, og brugte mange kræfter på at svømme korrekt. Det medførte flere situationer med livredderne der prøvede at guide mig på rette vej. Til sidst kom jeg ind i lagunen igen, men uden mod på en runde mere. Samtidig havde kulden fået fat, så jeg rystede helt vildt i dragten. Det tilsammen var udslagsgivende, og jeg valgte at sige tak mens legen var god, og få registreret i 5Km tid.

Kort om de to andre kan siges at Chefen røg uden for Cut-off på 2timer ved de første 5Km, mens Frederik leverede en mandfolke præstation og holdt sig selv igang i 3t30min i det bidende kolde vand! :devil: Dyb respekt.

Dagens Tal:

5000M OPEN Water

Tid: 1time40min

Tilfreds.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Sådan dér! :superman:

Men da lidt synd for chefen, at hans oprejsning blev vendt til endnu et nederlag. :unhappy:

Thx - Det var egentligt fedt at være med til, men jeg har stor respekt for dem der klare 10Km. Mentalt var jeg ikke hvor jeg skulle være, og med det in mente er jeg glad for bare at komme igennem de 5Km.

Chefen kaster sig nogen gange ud i projekter som ikke holder - Men man må give ham hans gå-på-mod....

Link to comment
Share on other sites

Sunday bloody Sunday

Vågnede op efter en mega-skraber af dimensioner på 13timer. Kroppen havde vist brug for lidt restitution. En masse gøre-mål senere havde jeg lige 30min til at ramme FDK og få gang i styrketræningen. Denne uge bliver lidt på gefühl for at få gang i de store muskelgrupper, inden der bliver gået systematisk til værks for at bygge ben. :devil:

Squat

10x30kg

5x50kg

5x70kg

5x90kg

3x110kg

3x90kg

Bænkpres

10x40kg

5x60kg

5x70kg

1x90kg - :crazy: Den var tung

5x70kg

/Done

Og så har jeg fået byttet nogle FDK point til 2 af deres lorte-shakeres...Stay away!

Link to comment
Share on other sites

Lidt strø-tanker og andet tanke-værk

Den seneste uges tid er der blevet trænet på gefühl, og denne uge bliver ikke meget anderledes. Det skyldes primært at jeg skal på team-building tur til færøerne, desværre ikke med Team Motta, men med arbejdet. Det skal nu nok blive sjovt under alle omstændigheder, og ikke mindst bliver der mulighed for lidt hiking, og tid til at tænke en masse ting igennem som har rumsteret det seneste stykke tid! :smile:

Den næste tid skal der primært bygges, og samtidig hygges på landevejene når cyklen er kommer i stand igen. Den står stadig skilt ad efter CC, og jeg mangler en "spacer" til at få kassetten på igen. Løb og svømning bliver lidt på samme måde, indtil jeg finder motivationen igen 100% - Jeg skal løbe DHL mandag, så der bliver ihf et træningspas!

Igår fik jeg løbet en 5Km, og løsnet lidt op i benene, hvilket var rigtig lækkert :smile: , og samtidig lavet lidt styrkegøjleri, mest guns! Men træningen igår var dog mest i Coachen's rolle for at hjælpe med teknik og gode råd.

Idag har jeg max-testet bænken for at se hvor min smolov fra på mandag skal starte. Jeg har lavet et lille projekt sammen med en af de andre fra lab'et, hvor vi kun træner Smolov bænk på arbejde og alt andet træning står vi selv for. Der er den fordel at vi har en bænkpres stående i et gym 3 etager over hvor vi sidder, så det er nemt og hurtigt lige at smutte op og bænke, og så tilbage til arbejdet! Awesome! Jeg fik 100Kg med, og sætter max til det. Jeg har en ide om at lave en Smolov på stængerne ved siden af om aftenen i FDK, men om det bliver til noget nu eller først efter denne her smolov ved jeg ikke helt endnu.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share