Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Eftermiddags Triller :slut:

Kiggede ud af vinduet på arbejdet, så en blå himmel og havde egentligt fået lavet mine opgaver for dagen, så i stedet for at sidde og MOL'e den aw på Panum, besluttede jeg mig for at stikke hjem og komme afsted på cyklen. Ser ud til mulighederne er meget små i den nærmeste fremtid, så enhver chance skal udnyttes.

Hjem, hurtigt skift, pump på dækkene og så afsted. Selvom benene var trætte, tænkte jeg lidt TT på Tyren kunne være sjovt, så på med dråbehjelmen og afsted mod Farum. Turen derop gik smertefrit, og jeg følte benene var gode. Lige indtil jeg ramte stykket fra Farum mod Tyren. Der begyndte den første syre at melde sin ankomst. Jeg stoppede ved krydset der er start/mål for Tyren, downede en Red Bull og besluttede at køre 2 omgange non-stop og se hvad det kunne blive til. Som udgangspunkt var målet at komme under 40min, og måske ned og smage på 38. Men benene var ikke hvad de har været, og første omgang blev kørt på 19min45sek, hvorimod anden gik helt i stå, og jeg brugte 20min31sek. I alt 40min16sek. Oh well, intet under med den ben-træning der har været lagt for dagen på det seneste.

På hjem vejen overvejede jeg kraftigt at tage forbi S-tog stationen i Farum og tage toget hjem, men jeg strammede mig an og trillede de 25km hjem på lidt over en time :blush: !

I alt blev det til 73-74km, og en fin tid alt taget i betragtning:

2xTyren = 23.2Km på 40min16sek

Mit pulsbælte fuckede med mig, så ingen ide om gennemsnitspuls.

Weekenden står mest på afslapning og nok en smule druk imorgen aften. Any takers?

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Formiddags-frisk?

Skal til frokost hos de gamle med min halv-storebror, der er Ironman også, men inden kunne der lige nåes lidt svømning.

200M crawl

300M crawl m pull buoy

Hovedserie:

4x200M interval @ 3.45

2x100M interval @ 1.30-1.40

100M afsvømning

Nu stor dansk frokst med det hele!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Puuuhaaa, for en weekend!

Kona-sunrise.jpg

Fredag efter arbejde fk jeg overbevist mig selv om at der ikke skulle trænes mere før mandag, og jeg har holdt mig i skindet stort set siden cykelturen. Egentlig dejligt at holde weeekend med god samvittighed, og jeg har brugt weekenden med familie og venner. Ikke mindst et brag af en aften igen på Zefside, med utroligt mange flotte MOL-mennesker! BUM!

Lørdag var jeg til frokost hos de gamle, og fik samtidigt set min halv-storebror der også har lavet en del Ironman's. Vi fik snakket hele CC igennem, og diskuteret fremtidige planer. Han går nok desværre fra Ironman cirkusset igen, og fokusere mere på extreme running events, og mtb løb. Dog er han en utrolig værdifuld sparringspartner når det kommer til trænings-snak og vejledning mht ernæring, erfaring, etc etc.

Søndag tog jeg ned og hjalp min gode friend Jan med at komme igang med styrketræning. Han har et kæmpe mål foran sig der hedder "Project-RAAM", eller i andre ord Race Across America på cykel. Nogen husker måske vores folkekære Chris MacDonald der deltog for et par år siden. Jan er et monster på en cykel, og en utrolig sympatisk person og personlighed, så jeg er helt sikker på han nok skal klare det også. Ligenu er det en kamp om at skaffe sponsorer, og samtidig køre en forfærdelig masse spinning og cykling hver uge. Jeg er kommet lidt ind i project af sidevejen, og håber jeg kan være med til at hjælpe ham i den rigtig retning så han kommer hele vejen til USA og med i løbet.

Søndag stod også på Workshop med FDK, og her fik vi gennemgået planen for sæsonen, samt snakket træning og træningsplanlægning med Esben Hovgaard. Der kom en masse gode inputs og jeg vil udfra dem prøve at komponere et træningsprogram der rammer inden for min mål. Jeg vil så prøve at uploade mine træningsuger til loggen, så folk kan se det fulde overblik og komme med kommentarer den vej rundt.

Planen for denne uge er at få færdiggjort min Smolov, og så få lidt løbe/cykling/svømning ind på gefühl. Ikke videre optimalt, men kroppen er træt efter et par hårde ugers træning, så både højre skulder, venstre knæ og genrelt hele bevægeapparatet er ømt og trænger til pause. Det bliver næste uge hvor jeg tager en "fri" uge forstået på den måde at jeg skruer helt ned for intensitet og volumen.

God Mandag

Motta

Link to comment
Share on other sites

"Im too old for this shit"

Igår var simpelthen den værste dag rent energi-mæssigt. Havde andendags tømmermænd i stor stil, og systemet var non-funktionelt fra frokost-tid. Det hjalp så ikke at jeg skulle være på arbejde til kl 18.30. Jebus.

Hjem fra arbejde, og så slå hjernen fra og få overstået dagens træning. Ikke ligefrem et pas jeg havde set frem til, men det gik da. Venstre knæ brokker sig lidt, men kan mærke det er omkring vastus medialis, der er forbandet stiv. En omgang foamrolling bagefter løsnede lidt på det. Skal se og have købt mig en rulle så jeg kan ligge derhjemme og lave lidt rehab work. Desuden fik vi et godt råd fra Esben H i søndags omkring stræk af ballemusklen, da langt de fleste skader har udspring her. Det vil jeg prøve at huske på og få lavet 1-2x dagligt.

Imorges var det tidligt op og igang igen. Denne gang knap så hårdt, omend jeg glæder mig inderligt til på fredag og det her gøjl er overstået! Styrken ligenu føles extrem dårlig, men tror mest det er pga den akkumulerede mængde.

Smolov Uge 3 dag 1

15min Crosstrainer

6x6@90kg

Support

lidt pulls, 3set mave og hypers

Stræk

2x20sek Balle

2x20sek Inderlår

Foaming

Forlår

Baglår

Læg

Balle

Hjem og se entourage - Fed sæson! :4thumbup: Mangler lige et par afsnit, bliver sørgeligt at den stopper, men ser ud til de laver en film!? :superman:

Smolov Uge 3 Dag 2

15min Crosstrainer

[email protected]

Support

5x5@Pulls

3x12+3x12 Guns

/Done

Link to comment
Share on other sites

Smid gerne et youtube link?

2 måder som giver et godt stræk:

1) Sid ret op på en stol, læg højre bens fod/ankel på venstre knæ. Pres forsigtigt højre knæ mod gulvet, mens du presser overkroppen fremad (hold spændet i ryggen). Og omvendt selvfølgelig for venstre balle.

2) Lig på gulvet, læg højre ben på venstre knæ og løft op imod brystet. Tag evt fat mellem benene på bagsiden af venstre knæ og træk mod brystet.

1 er nemmest at lave på arbejdet :bigsmile:

Ham her laver stræk 2:

Link to comment
Share on other sites

Træning med Team Motta!

Oh yeah for en fed træning. En af den slags hvor man inden ikke rigtig føler for det, men kommer afsted og får max ud af det hele! Idag stod den på Team Time Trial Træning (TTTT) med 3 af de rigtig hårde fitnessdk-drenge. Vi har meldt os til Endurance TT på 57.5km næste søndag som et 4-mands hold, og derfor mente vi det nok var en god ide lige at få trænet skift inden. Det blæste en halv pelikan, og det regnede vist også en smule, men planen var klar. Ud til Tyren i Farum og køre 2 omgang kontinuerligt med fokus på skift og teknik og så fart hvis vi følte for det.

Vi kom fint derud, og fik kørt lidt teknik på stykket fra bagsværd til farum, hvorefter vi drejede af mod Tyren og gjorde holdt for at snakke træningen igennem. Hurtigt stod det klart at Søren og Thomas var de to mest rutinerede, og de fik sat Jan og undertegnet ind i TTT! Afsted det gik, og hurtigt fik vi blæst nålen op på den rigtige side af 40km/t.

Dagens tal endte med

2xTyren (23.2Km)

37.13min

37.3km/t

88% af Maxpuls i gns.

Garmin Log

Motta

Link to comment
Share on other sites

Træning med Team Motta!

Oh yeah for en fed træning. En af den slags hvor man inden ikke rigtig føler for det, men kommer afsted og får max ud af det hele! Idag stod den på Team Time Trial Træning (TTTT) med 3 af de rigtig hårde fitnessdk-drenge. Vi har meldt os til Endurance TT på 57.5km næste søndag som et 4-mands hold, og derfor mente vi det nok var en god ide lige at få trænet skift inden. Det blæste en halv pelikan, og det regnede vist også en smule, men planen var klar. Ud til Tyren i Farum og køre 2 omgang kontinuerligt med fokus på skift og teknik og så fart hvis vi følte for det.

Vi kom fint derud, og fik kørt lidt teknik på stykket fra bagsværd til farum, hvorefter vi drejede af mod Tyren og gjorde holdt for at snakke træningen igennem. Hurtigt stod det klart at Søren og Thomas var de to mest rutinerede, og de fik sat Jan og undertegnet ind i TTT! Afsted det gik, og hurtigt fik vi blæst nålen op på den rigtige side af 40km/t.

Dagens tal endte med

2xTyren (23.2Km)

37.13min

37.3km/t

88% af Maxpuls i gns.

Garmin Log

Motta

Er det her, man siger BUM :4thumbup:

Måske I skulle tage initiativ til at genoplive den gamle Årets Tyr-konkurrence. Den bestod lige præcis af 2 omgange på Tyren og blev vist kørt sidste gang i 2009. Jeg ved ikke, hvorfor den gik hen og døde. Måske protester fra de lokale. De er nogle gange rimeligt indebrændte over al den cykeltræning på de kanter :cool:

Årets Tyr

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Cool log. Hvilken cykel kører du på?

Thx Bud,

Jeg kører (desværre) kun på en Focus Cayo racercykel med monteret aero-bars. Skal dog se om jeg ikke kan upgrade til noget vildere udstyr! Har kig på en Giant Trinity, og så et fedt hjulsæt. Men det kræver små 20K... :unhappy:

FocusCAYOMOTTA-EDITION.jpg

Link to comment
Share on other sites

VALG-BB - Ik så meget snak! Ass-to-grass

arolnd.jpg

Igår blev jeg syg, idag havde jeg det skidt, og hertil aften var jeg awesome igen! Tror ikke den lille lorte-virus kunne lide jern-smagen. BUM!

Nå, heldigvis kunne jeg fortsætte min smolov, så på med de strammeste bukser jeg kunne finde, og en oversized football-shirt - Yeah, BB! Opvarmningen var inspireret af lidt internet-læsning, som efter min mening giver god mening i Tri-sammenhæng, så jeg satte mig for at kører lidt ergometer. Min hoved-regning sagde at jeg cirka ville bruge 2min/500M, så 20min opvarmning måtte være 5000M. Øhhmm...Det er hårdt at ro fandt Motta'en :laugh: !

Ergometer

2500M - 9min43sek

Masser af syre i buttocks, så stoppede her så der også var lidt til squatten!

Smolov Uge 3 Dag 3

6x4@100kg

1x8@100kg - Ik så meget pis, jeg havde travlt så hjem med mig og se valg!

Pulls

5x4@Motta

1x8@Motta

/Nu krydser vi de blå fingre og håber på Helle snubler her til sidst!

/Done

Link to comment
Share on other sites

Træning igår

Afslutning på Smolov igår eftermiddag. Blev en fin succes, og besluttede mig for at styrketræne mig selv endnu længere ned i kælderen med lidt tunge rackpulls. Bagefter stod den på instruktion af en af de andre FDK'er som ville kaste sig ud i noget styrketræning. Igår aftes blev jeg så fuld at jeg aldrig nåede længere end til min hoveddør :laugh: , good times. Det gjorde så at jeg fik mine 8 timer på øjet og derfor var klar på noget cykling her til morgen.

Smolov Uge 3 dag 4

C2 Roning

2500M @9.28min

8x3@110kg

1x6@110kg

-Skulle egentligt kun have kørt med 102.5kg, men der var lyst og overskud til 110kg, så det blev det. BUM!

Rackpulls (15cm under knæ)

8x60kg

5x100kg

5x140kg

5x160kg

5x160kg

2x180kg

5x140kg

5x100kg

Vend + Stem

1+4x60kg

Ditto

Ditto

Pulls

5set@Bleh

/Done

Imorges tog jeg så ud for at cykle, og det gik fint indtil vedbæk, hvor der så sprænger en ege i mit forhjul. Great :dry: . Jeg får flået den af, og cykler hjem igen. Baah. 25Km blev det til. Ok.

Motta

Link to comment
Share on other sites

Min hals gør ondt, jeg har ondt i hovedet, jeg har tømmermænd, jeg ser en film i stedet - STOP!

Undskyldningerne stod i kø, men efter at have set denne video på youtube, stod det klart at der var "no excuse":

En omgang svømning med Mark Vogel stod for døren, at han så lavede "no show" :mad: , kunne jeg ikke gøre noget ved. I stedet tog jeg en omgang med lidt lange intervaller og noget teknik på routinen.

Opvarmning (500M)

- 200M Crawl

- 200M Crawl med lange tag, og fly-ben (ihf et forsøg)

- 100M Plade - Benspark

Hovedserie

400M Crawl 7.40

400M Crawl 8.10

400M Crawl 7.50

- Fik slappet lidt for meget af på andet set. Det fik jeg heldigvis rettet op på til 3.

Total: 1700M

/Done

Link to comment
Share on other sites

Eremitage-Testen

eremitageslottet_3.jpg

Imorges stod undskyldninger osse i kø, men fik tvunget mig selv ud til en fed event som FitnessDK havde fået stablet på benene. Dyrehavsbakken var rammen, og aktørerne var en stor gruppe af løbere fra nær og fjern. Mest FDK, nogle nye, nogle gamle og nogle der bare havde lyst til en tur. :4thumbup: . Jeg fandt hurtigt et par af de gamle drenge som jeg snakkede med, og fik vendt en masse tri-emner. Derefter var det afsted, og jeg lagde mig i 5.30min/km gruppen (konservativt). Afsted med os, og efter 4-5km besluttede jeg sammen med et par andre at løbe op til 5.15/km gruppen. Her lå jeg og snakkede med et par stykker, blandt andet en der lige havde meldt sig på tri-holdet for 2012. Han fik lidt råd med på vejen, og jeg fik genopfrisket alle de mange spørgsmål jeg selv havde for et år siden! Superfedt at få lov og give lidt tilbage :superman: !

Jeg pressede mig selv, og fik løbet en rigtig god tur. Dagens tal blev:

Screenshot2011-09-18at114645AM.png

Puls

Gns: 82%

Max: 94%

Screenshot2011-09-18at114849AM.png

Nu står den på brunch, og television!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Screenshot2011-09-18at62823PM.png

Spot en presset Motta! :laugh:

Eftermiddags-Hygge BB med Oliver

Cardio:

[email protected] :surrender:

Fik en request om lidt squat-teknik, og tog med Oliver over for at se på hans squat. Af en person der har squattet meget lidt, gør han det sindssyg godt. Jeg fixer et program til ham, og så må vi se om han har tålmodigheden til at gennemføre. Han er desværre lidt flagrende i træningen, men sindssygt talentfuld. Hans mål er at kvalificere sig til Hawaii til juni i Tyskland. Han har klart muligheden, 9.26 er målet for IM Regensburg.

Derefter blev det til lidt til coachen:

KB Swings

4x10

Guns

4set Superset

Military

3x60kg Lol

Foam Roll

Damp-bad

/Done

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

I ser sgu skarpe ud med de kompressionssokker :laugh: Hvad er egentlig effekten ved at løbe med dem?

Haha, du så misundelig.

Uden at skulle gå ind i en videnskabelig uredning, så er kompressionssokker for mig noget psykologisk, så vel som noget "behageligt". Jeg har bøvl med skinnebenene, og bilder mig selv ind at de varmer/holder musklen stram og derved forhindrer unødig bevægelse. Hvorfor andre har dem på, må du spørge dem om.

Jeg tror hele konceptet omkring kompression udspringer af en overbevisning om energi-minimering. Ved at holde musklen stram, minimeres micro-vibrationer, som i sig selv er energi-tagende. Men det er meget spekulativt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hele konceptet omkring kompression udspringer af en overbevisning om energi-minimering. Ved at holde musklen stram, minimeres micro-vibrationer, som i sig selv er energi-tagende. Men det er meget spekulativt.

Præcis samme princip som en del af funktionen ved de meget stramme badedragter, der indtil for kort tid siden var tilladte i konkurrencesvømning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share