Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Dagens træning

5.5Km let joggeri rundt i det nordkøbenhavnske miljø - Svanemølle, Tuborg Havn, Waterfront, Strandvejen, Hellerup! Tilbage til Svanemøllen, og så en tur i baljen for lige at mærke temperaturen! Brrrrr.

Er lige kommet hjem fra Svømning i Kildeskovshallen, det blev til:

300M Opvarm

4x50m Catch-up + Stil Crawl

2x50m Fortryd + Stil

4x150M + 50M (Lav Intens + Høj Intens) - Mine 50M lå på 44-46sek.

2x300M Arme m. Pull buoy og Arm-pads

100M Afsvømning

Total: ~2000M

Link to comment
Share on other sites

Det ser fornuftig ud med svømningen synes jeg. Hvor lang tid er du om de ~2 km.?

Thx Champ - Idag var der mange pauser og snik-snak, da Jannie var med nede og svømme. Men en normal Vogel-svømning på 2400M er omkring timen, med små pauser.

Jeg har fundet enorm stor motivation ved at svømme serier i stedet for at tærske lange seje kedelige sessions med distance svømning. Det var ellers min stil sidste sæson. Jeg glæder mig faktisk til næste svømme pas allerede!

Her er lidt video fra dagens svømning - Alle input til teknik er velkommen. :smile:

th_IMG_0663.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thx Champ - Idag var der mange pauser og snik-snak, da Jannie var med nede og svømme. Men en normal Vogel-svømning på 2400M er omkring timen, med små pauser.

Jeg har fundet enorm stor motivation ved at svømme serier i stedet for at tærske lange seje kedelige sessions med distance svømning. Det var ellers min stil sidste sæson. Jeg glæder mig faktisk til næste svømme pas allerede!

Her er lidt video fra dagens svømning - Alle input til teknik er velkommen. :smile:

th_IMG_0663.jpg

Nydeligt :smile:

God balance i vandet, god rytme. Løfter du hovedet en lillebitte smule, når du trækker vejret? Kan ikke helt se på filmen, hvor du sætter håndet i. Men det ser lidt ud som om du krydser lidt ind over din kropslinje i isætningen?

Men ellers god stil :superman:

Link to comment
Share on other sites

Svært at se teknikken helt pæcist. Men du skal måske fokusere på at strække armen i vandet lidt længere frem i glidefasen. Det ser også en smule ud som om du vrider lidt i overkroppen i stedet for kun at rotere. Hvis du får helt styr på rotationen vil du automatisk få et længere stræk i armen.

Link to comment
Share on other sites

Nydeligt :smile:

God balance i vandet, god rytme. Løfter du hovedet en lillebitte smule, når du trækker vejret? Kan ikke helt se på filmen, hvor du sætter håndet i. Men det ser lidt ud som om du krydser lidt ind over din kropslinje i isætningen?

Men ellers god stil :superman:

Svært at se teknikken helt pæcist. Men du skal måske fokusere på at strække armen i vandet lidt længere frem i glidefasen. Det ser også en smule ud som om du vrider lidt i overkroppen i stedet for kun at rotere. Hvis du får helt styr på rotationen vil du automatisk få et længere stræk i armen.

Tak :smile: Sætter pris på jeres input.

Link to comment
Share on other sites

2w9XXXqFFp1d2g5tn0BePHMPo1_500.jpg

Træning Igår aftes

Havde egentligt besluttet mig for at fede den igår aftes, men en lille stemme fik mig over til FDK, hvor den stod på 5Km test i fælledparken. Denne tur kommer til at blive brugt som målestok for form-fremgang etc.

5000M Test (Oktober): 22.05 (4.27/Km)

Ok tilfreds, men der er stadig langt ned til de 20min. Desuden er jeg begyndt at blive småskadet i benene. Højre skinneben værker lidt, og så har jeg fået en irritation i hælen. Venstre fod har to forstuvede tæer, som jeg ingen ide har hvorfor jeg har fået. Men tror jeg har landet forkert under min løbetur i søndags.

Træning imorges

Jeg fik stillet vækkeuret til kl. tidligt, så jeg kunne få trænet inden en lang dag med kursus og socialt-samvær :dry: . Baah. For tiden er jeg mest til min egen sofa, og selskab. Men har fået sagt ja til at lave noget film-aften sammen med et par af de andre fra arbejdet for vores udlændinge.

20min Low-Intensity Cardio, Idag valgte jeg KondiCyklen

Squat

5x6@100kg

Supersettet med

Medic-Ball Triceps - Rotations - Throws

8x5kg + 8/8x5kg + 8x5kg

8x7kg + 8/8x7kg + 8x7kg

8x7kg + 8/8x7kg + 8x7kg

8x7kg + 8/8x7kg + 8x7kg

8x7kg + 8/8x7kg + 8x7kg

/Done

Link to comment
Share on other sites

5000M Test (Oktober): 22.05 (4.27/Km)

Ja, der er langt til en tid omkring de 20 min, men det til trods synes jeg godt at du kan være tilfreds. Du er en tung løber hvis force ligger i udholdenheden. Du kan sagtens blive hurtigere, men det kræver målrettet træning og ikke mindst tid.

Hav lidt tålmodighed her vinteren over, så skal du nok klokke en noget skarpere tid til foråret.

Højre skinneben værker lidt, og så har jeg fået en irritation i hælen. Venstre fod har to forstuvede tæer, som jeg ingen ide har hvorfor jeg har fået. Men tror jeg har landet forkert under min løbetur i søndags.

Hvad med at konsultere en fys for at få vendt problemstillingerne? Så vidt jeg husker har skinnebenene været et tilbagevendende problem for dig det sidste år, så måske han har de vise sten til en mere holdbar løsning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er langt til en tid omkring de 20 min, men det til trods synes jeg godt at du kan være tilfreds. Du er en tung løber hvis force ligger i udholdenheden. Du kan sagtens blive hurtigere, men det kræver målrettet træning og ikke mindst tid.

Hav lidt tålmodighed her vinteren over, så skal du nok klokke en noget skarpere tid til foråret.

Hvad med at konsultere en fys for at få vendt problemstillingerne? Så vidt jeg husker har skinnebenene været et tilbagevendende problem for dig det sidste år, så måske han har de vise sten til en mere holdbar løsning.

Jep - Engang imellem så bliver man bare forbandet over at det er så lang og opslidende en process, men du har ret, så længe man er på vej i den rigtige retning. Jeg tror dog vægt-issuet går mig mere på, og det at smide 5-10kg her og nu, virker utrolig svært.

Mht fys, så bestiller jeg nok tid idag hos Causa for at få kigget på de skavanker jeg render ind i...

Link to comment
Share on other sites

Jep - Engang imellem så bliver man bare forbandet over at det er så lang og opslidende en process, men du har ret, så længe man er på vej i den rigtige retning. Jeg tror dog vægt-issuet går mig mere på, og det at smide 5-10kg her og nu, virker utrolig svært.

Don´t rush it, mate. Husk nu på at din vægt (læs: muskelstyrke) har været én af nøglerne til denne sæsons fine resultater. Ja, du kunne drage fordel af at smide et par kilo eller fem, men tag det stille og roligt så skal det nok komme.

På mange måder er du jo lidt af en Thorbjørn Sindballe klon. En habil svømmer, et monster på en cykel og så en lidt middelmådig løber. Men hey, ham der Thorbjørn har da et ganske pænt CV alligevel, ikke sandt :bigsmile:

Mht fys, så bestiller jeg nok tid idag hos Causa for at få kigget på de skavanker jeg render ind i...

God disposition :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Don´t rush it, mate. Husk nu på at din vægt (læs: muskelstyrke) har været én af nøglerne til denne sæsons fine resultater. Ja, du kunne drage fordel af at smide et par kilo eller fem, men tag det stille og roligt så skal det nok komme.

På mange måder er du jo lidt af en Thorbjørn Sindballe klon. En habil svømmer, et monster på en cykel og så en lidt middelmådig løber. Men hey, ham der Thorbjørn har da et ganske pænt CV alligevel, ikke sandt :bigsmile:

God disposition :4thumbup:

Dine ord varmer, thx :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hej motta

Jeg har spillet floorball hvor vi har tidligere har døjet en med skinnebens betændelse.. Vi tog derfor kontakt til en fys fra sverige som til daglig arbejder med elite sports folk, samt derudover forsker en del i skinnebens betændelse. Ved ikke om du kan bruge det, men gemte en mail jeg engang fik fra ham, så poster den lige her. Så kan du se om du kan bruge det eller lade være :)

Benhinneinflammation brukar man lite slarvigt kalla detta på svenska. Medialt/posteriort Tibialt Stressyndrom (MTSS/PTSS) är det medicinska begreppet och är den vanligaste av många belastningsskador i nedre extremitet hos idrottare. Riskfaktorer är idrotter med mycket löpning och hopp samt plötsligt ändrad typ, intensitet eller träningsmängd. Ökad utåtrotation av underbenet samt överpronation av foten leder till att fotavvecklingen sker ofördelaktigt, varvid belastning på muskelfascians fäste vid benhinnan ökar. Överpronation är en således en riskfaktor. Kön är en annan riskfaktor, då det är betydligt vanligare hos kvinnor.

Uppkomsten av MTSS/PTSS har tidigare förmodats vara en inflammation. På senare tid har man dock mer eller mindre förkastat inflammationsteorin då inflammatoriska processer inte påvisats. Istället talar nu mycket för att smärtan beror på stressreaktioner i benet.

I den akuta fasen behandlas tillståndet med alternativ träning, töjningar av underbensmuskulaturen och NSAID-preparat. Parallellt med detta bör inre och yttre faktorer korrigeras. Överpronation av foten korrigeras med hjälp av ortopediska skoinlägg eller byte till pronationsskor. De yttre faktorerna såsom underlag, typ av träning,

intensitet och träningsmängd/längd bör också ses över. Vid sällsynta fall då konservativ behandling har dålig effekt kan operation bli aktuell.

Under första tiden, 1-2 veckor, kan idrottaren träna alternativt med t.ex. cykling eller simning. De flesta menar nu för tiden att man inte ska gå tillbaka till ”high impact-aktiviteter” innan man kan gå symtomfritt i ett par kilometer. När man klarar detta kan man återgå till tidigare aktivitet men på en nivå som är 50% eller lägre av tidigare nivå. Sedan rekommenderas att öka nivån successivt med 10 %/vecka om symtomen inte återkommer.

Andra behandlingar: Is/kylbehandling kan minska smärtan men snabbar inte på läkningsprocessen. Antiinflammatoriska läkemedel kan ge symtomlindring men snabbar inte på läkningsprocessen.

Sammanttning: Först daglig cirkulationsträning (alternativ typ cykel) , därefter brukar fotgymnastik (gummiband dorsalflexion & utåtrotation 3 x 10-15) behövas för att stärka vävnaderna så att de tål ökad belastning. Exentriska tåvhävningar på det skadade benet (stående och sittande) . Du håller emot på väg ner och tar hjälp av det friska benet på väg upp 3x10-15/ben .Bra stretchövningar är töjning av muskeln på skenbenets framsida, samt av vaden både med böjt och rakt ben 2-3ggr 20-30sek. Skor och fotisättning är också viktigt att utvärdera.

I svårläkta fall rekommenderas besök hos idrottsläkare. Operation kan ibland vara enda utvägen att bli kvitt problemet.

Håller faktiskt på att utveckla en prototyp för att förebygga/rehabilitera detta problem så håll ögon och öron öppna ;) mvh andreas berglund

Mvh morten

Link to comment
Share on other sites

Svømning igår m Vogel

Sen omgang med Svømmeklubben.

300M Blandet

4x50M Åndedræt (4-6 armtag)

4x50M Ben

4x50M VenteCrawl

8x50M Progressivt 1-2

4x50M VenteCrawl

4x100M Progressivt 1-2

400M Arme

200M Afsvømning

Total: 2500M

Sindssygt fed træning med to andre Tri'er. Havde en bane for os selv, og fik også lidt pointers fra Mark. Blandt andet havde han et fint tip med i sætning af armene hvor jeg skulle gøre mig godt bred, og tage mine armtag ud over skulder bredde.

Derefter hjem og spise, og så i seng. Mens jeg lå der, fandt jeg ud af at hvis jeg skulle nå træning Torsdag, så skulle det være om morgenen. Derfor blev vækkeuret sat til kl 06.00.

CoreTræning

20min Cardio Bike - 100rpm

Squat

5x60kg

3x5@110kg

Medic-Ball Rotations x3

Kettlebell Snatches @12kg

Foaming 5min af højre-ben, som virkelig er irriteret i øjeblikket.

-----------------------

Som en god nyhed kan nævnes at mine problemer omkring hælspore mv. nok ikke er så slemt, da jeg fik snakket med en af de andre Tri'er. Han kunne genkende min smerte, og sagde det nærmere var en nerve der var kommet i klemme eller en låsning i foden. Hans forsvandt som dug fra solen ved at få knækket foden hos fyssen. Så nu skal jeg bare lige have bestilt tid.

/Motta

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

rasmus%20bike%20check-in_web.jpg

Hawaii Ironman Live 2011

Længe siden min log har stået stille i mere end et par dage, men sandheden er at jeg har haft lidt for travlt, og samtidig heller ikke har trænet rigtigt. Torsdag aften var jeg til 3timers kursus i idrættens hus, ude i Brøndby, hvor vi blev undervist i skader i forbindelse med Triathlon, og skadesforebyggende træning. Det var virkelig konstruktivt, og jeg vil prøve at skrive et ordentligt referat sammen omkring øvelser man kan lave forebyggende, og som giver mening for en triatlet.

Igår var jeg ude og få et par cocktails med fætter, så idag startede stille og roligt. Fik startet dagen med brunch sammen med en veninde på Laundromat, hvorefter jeg tullede hjem og fik skilt min day-to-day bike ad. Den har jeg så lige fået samlet igen efter møg og besvær. :sneaky2: , Gaah!

Nå - Jeg har fået svømmet idag også. Den stod på 30min test:

200M Crawl

200M Bryst

100M Crawl

30min Test

1625M

500M Afsvømning med Pads og Padles

Total: 2700M

Derefter hjem og shake den!

/Motta

Husk at følge Henning iaften til Hawaii Ironman 2011

Link to comment
Share on other sites

kp4-400x256.png

Knife Party - Turniquet

Lidt godt at lytte til! :smile:

Sunday Blow-Out

Vågnede med tømmermænd efter et fint besøg på Zefside igår. Klokken blev alt for meget, og der var fin service :superman: hele aftenen. Fik samlet mig her til morges, og så stod den ellers på Fitness/BB med lidt mobiliseringsøvelser. Helt sikkert noget jeg skal gøre det mere i.

C2 Concept Roning

5000M @ 20.10min

Squat + Pulls

8x50kg + 5

5x90kg + 5

3x110kg + 3

1x130kg

1x130kg

1x130kg

3x110kg + 5

3x110kg + 5

3x110kg --> 5x90kg

KettleBell Lunges

3+3+3 @ 12/12

5+5 @ 12/12

5+5 @ 16/16

KettleBell Clean And Press

5x12/12

3x16/16

3x16/16

SkulderMobilisering

3x8@Lying Shoulder Raise

3x8@Lying Wide Shoulder Raise

3x5/5@Shoulder Rotation

Balance Øvelser

3x10sek/Hvert Ben

Hip-Mobilisering

3x8@Side/Forward/Reverse Band Pull Apart

Fod-Mobilisering

25xSvangpres

Vrid/Twist

Mave

Planke + Sideplanke

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share