Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Helt sikkert! For at holde diskussionen på et overordnet niveau, så vil 1 times spinning med høj puls være med til at frigive en masse supergode hormoner i kroppen, som du kan få gavn af under styrketræningen.

Tjek. Jeg kan konfirmere, at det føles "rigtigt" :smile:

Har dog stadig ikke helt løst problemet med de gennemblødte cykelshorts. Måske man skulle klæde helt om under T1 i omklædningsrummet …

Link to comment
Share on other sites

Idag stod den på stigningsløb @7x3min. 3 gear, 1min til hvert gear, og så forefra. Dejlig nemt, især når der stod en med fløjte og holdt os igang.

Lækre intervaller du fik fyret af der. Godt at se at der er lidt speed i bentøjet på dig :cool:

Ved du egentlig om der er mulighed for trådløs netopkobling på CLS?

Link to comment
Share on other sites

Lækre intervaller du fik fyret af der. Godt at se at der er lidt speed i bentøjet på dig :cool:

Ved du egentlig om der er mulighed for trådløs netopkobling på CLS?

Kort og hårdt! As we like it.

Der var da masser af speed i Lørdags!? Tjek lige vores hastighedskurve over tid: Sjovt at se hvor ujævnt et tempo vi havde, nok meget pga vores lille ironwar! :superman::tongue:

Screen%20shot%202011-11-14%20at%209.49.48%20PM.png

Dave+scott+1.JPG

Mht netopkobling ved jeg det ikke, men skulle man ikke tro det? :smile:

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Der var da masser af speed i Lørdags!? Tjek lige vores hastighedskurve over tid: Sjovt at se hvor ujævnt et tempo vi havde, nok meget pga vores lille ironwar!

Ja, det er da helt vildt! Men ok, lidt bakker og et par lyskryds på vejen ind mod Vejle, gjorde det heller ikke just nemmere at holde et steady pace :wink:

Sikke noget sejt løbegear de gode herrer er iført :blink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Sørg for at styrketræningen er RM (repetition maximum) dvs, du skal ikke kunne klemme flere reps ud. Hvis du har lavet dine 8reps, og føler der er 1-2-3 flere, så fortsætter du indtil du når det punkt hvor det ikke er muligt at presse mere. Ved næste sæt kan du så øge vægten igen.

Hvorfor? At kører med RM nær failure øger jo netop din restitutionstid. Er udbyttet så meget større at det retfærdiggøre ovenstående?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? At kører med RM nær failure øger jo netop din restitutionstid. Er udbyttet så meget større at det retfærdiggøre ovenstående?

Det kan udvikle sig til en længere diskussion, men det korte svar er JA! RM med 8-10reps er i min optik ikke belastende for CNS etc, som RM med 1-3reps. Derfor kan det godt forsvares. Desuden skal loadet opbygges over tid, og jeg mener ikke det på nogen måder kompromittere triatletens anden træning ved at køre tungt på i ben-øvelser. You oppose?

Link to comment
Share on other sites

Det kan udvikle sig til en længere diskussion, men det korte svar er JA! RM med 8-10reps er i min optik ikke belastende for CNS etc, som RM med 1-3reps. Derfor kan det godt forsvares. Desuden skal loadet opbygges over tid, og jeg mener ikke det på nogen måder kompromittere triatletens anden træning ved at køre tungt på i ben-øvelser. You oppose?

Jeg mener bestemt heller ikke, at tung ben træning kompromittere triathletens anden træning, forudsat at ens restitutionstid ikke øges synderligt grundet styrketræningen. Jeg er dog usikker på, at de tunge RM løft ikke påvirker ens restitutionstid negativt, og det var egentlig derfor jeg var lidt nysgerrig på, om du lå inde med noget interessant viden. Desuden spiller antallet af øvelser og sæt også en væsentlig rolle i denne situation.

Kører du stadig efter det styrke"program"/plan du smed på TeamMotta's facebook?

Link to comment
Share on other sites

Kort og hårdt! As we like it.

Der var da masser af speed i Lørdags!? Tjek lige vores hastighedskurve over tid: Sjovt at se hvor ujævnt et tempo vi havde, nok meget pga vores lille ironwar! :superman::tongue:

Screen%20shot%202011-11-14%20at%209.49.48%20PM.png

Dave+scott+1.JPG

Mht netopkobling ved jeg det ikke, men skulle man ikke tro det? :smile:

Hello! long time no see :smile:

Lige en "forbrugeroplysning" til de unge. De to herrer i de flotte shorts er Dave Scott og Mark Allen. Allerede i midtfirserne var de nede omkring 8 timer på en Ironman. De havde nogle drabelige dueller, og jeg husker specielt et år, hvor Dave Scott lå til at vinde Hawaii Ironman. Men på løbedelen hentede Mark Allen stødt ind på Dave Scott. Han timede sin overhaling af Dave Scott på en sofistikeret måde. I ly af en official-bil, løb han forbi Dave Scott uden at denne så det, før Mark Allen var et godt stykke foran. Dave Scott var slået mentalt, og kom aldrig tilbage på førstepladsen, som Mark Allen tog sikkert.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Det kan udvikle sig til en længere diskussion, men det korte svar er JA! RM med 8-10reps er i min optik ikke belastende for CNS etc, som RM med 1-3reps. Derfor kan det godt forsvares. Desuden skal loadet opbygges over tid, og jeg mener ikke det på nogen måder kompromittere triatletens anden træning ved at køre tungt på i ben-øvelser. You oppose?

Hej igen!

Er ideen med styrketræningen til udholdenhedsatleter som løbere, cykelryttere og triathleter ikke, at træningen skal gøre atleten stærkere men ikke tungere, og derfor skal udføres som sæt af få gentagelser og med stor belastning ( ex. 4-5 sæt x 3-6 rep.)? Den tunge træning skulle netop stimulere CNS og det neuro-muskulære samarbejde, så en styrkeforøgelse kan ske uden nævneværdig hypertrofi.

Som jeg ser det, er der ved styrketræning med 8-10 rep for stor "risiko" for, at man udvikler hypertrofi ( = øget kropsvægt ), der i udholdenhedsatletens tilfælde i de fleste tilfælde ikke er hensigtsmæssigt!! Denne træningsform er lidt for body-builder agtig synes jeg. Selvfølgelig er det fedt med store "guns" osv. især når man er mand. Men man må gøre et valg, som jeg ser det. Er du udholdenhedsatlet, og vil udnytte dit potentiale 100%, så skal du være stærk, men ikke stor. Det kræver at man kan sluge et par kameler på "forfængeligheds-kontoen", men det er jo et valg, man må gøre sig!!

Hører gerne, hvis jeg er helt forkert på den og/eller, at der er kommet ny viden på området, som jeg ikke ved noget om.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan klemme din squat røv i mine Nike shorts str. XS, så må du hellere end gerne låne dem til IM Lanza. Og i såfald lover jeg at være der til at forevige det :w00t:

Med fare for at skulle erstatte dine uerstattelige 80-shorts, tror jeg det er godt at tri-buksen med stræk er opfundet til min booty. Måske jeg kan bruge dem som værn mod solen!? Altså som hat?

Link to comment
Share on other sites

Ved 8-10 reps er det jo heller ikke tungt - i forhold 1-3RM, i hvert fald. CNS takseres i hvert fald ikke betydeligt og hvis man holder sig fra failure er det endnu mindre udtalt.

En xRM er én rep fra failure ellers er det ikke en xRM, og om restitutionstiden påvirkes synderligt ved at gå til failure fremfor lige under, skal jeg ikke kunne sige noget om.

I de styrkeprogrammer jeg kender til (5/3/1, Texas Method, Starting strength) er hele idéen at arbejde med submaksimale vægte netop for, at restitionstiden ikke bliver for lang. Specielt dette må da være aktuelt i forbindelse med styrketræning som en sekundær ting til den primære Triathlon træning. Om så restitutionstiden bliver for lang er nok umuligt at sige, og det skal jeg heller ikke kunne sige noget om.

Link to comment
Share on other sites

En xRM er én rep fra failure ellers er det ikke en xRM, og om restitutionstiden påvirkes synderligt ved at gå til failure fremfor lige under, skal jeg ikke kunne sige noget om.

I de styrkeprogrammer jeg kender til (5/3/1, Texas Method, Starting strength) er hele idéen at arbejde med submaksimale vægte netop for, at restitionstiden ikke bliver for lang. Specielt dette må da være aktuelt i forbindelse med styrketræning som en sekundær ting til den primære Triathlon træning. Om så restitutionstiden bliver for lang er nok umuligt at sige, og det skal jeg heller ikke kunne sige noget om.

Jeg tror helt sikkert det er en relevant debat, og forsøgene er sikkert ikke lavet. Men nu skal man også huske at efter en spinningstime/cardio vil ens max være relativt lavere sammenlignet med friske ben. Så lad os for diskussionens skyld sige at 1times spinning reducere dit max fra 100% af en given RM til 80% - Dermed er vi ude i en gråzone, hvor den vægt der arbejdes med på friske ben ikke er en RM, men kun sub-RM. Uanfægtet, kan man selvfølgelig argumentere at en RM er en RM, og kroppen reagere på samme måde uanset "friskheden" i benene og at en RM er baseret på dagsform.

Jeg synes det er spændende, men jeg kan kun komme med egne erfaringer, og de er at det ikke påvirker min træning negativt at køre tungt på i bentræning lige efter spinning. Restitutionen er desuden lagt ind i programmet, så der køres 3-4uger på med øget intensitet, og så holdes der en uges deload.

/M

Link to comment
Share on other sites

Aften træning

Dagen stod i endnu et klassisk træningspas - 1times spin, efterfulgt af styrke til benene. Rørbæk var på podiet, og han havde lånt lidt inspiration til et par tracks (har postet det før - men så fedt!), så det blev en superfed time! En eller anden trunte kunne ikke finde sin max-puls, så som service til hende og alle os til spin kørte vi max test idag! Fedt mand, Spa! Mit Garmin fuckede lidt rundt, men jeg fik et par hæderlige målinger. Nu bakser jeg så med at få garmin-connect til at du. :dry:

Dagens Tal:

55min Spin

Max Puls forsøg 1. 95%

Max Puls forsøg 2. 97%

Max Puls forsøg 3. 92%

-Rul og afslapning. Generelt super stænger idag! :cool:

Derefter

3set tung Benpres

3set Leg extensions

3set Leg curls

2set guns!

Hjem, og mad + bad. Imorgen tidlig skal jeg have overstået et svømmepas, da jeg skal være social om aftenen. Tog mig selv i at være irriteret over et socialt-arrangement jeg selv havde sat i søen. :laugh:

/Motta

Link to comment
Share on other sites

En xRM er én rep fra failure ellers er det ikke en xRM, og om restitutionstiden påvirkes synderligt ved at gå til failure fremfor lige under, skal jeg ikke kunne sige noget om.

I de styrkeprogrammer jeg kender til (5/3/1, Texas Method, Starting strength) er hele idéen at arbejde med submaksimale vægte netop for, at restitionstiden ikke bliver for lang. Specielt dette må da være aktuelt i forbindelse med styrketræning som en sekundær ting til den primære Triathlon træning. Om så restitutionstiden bliver for lang er nok umuligt at sige, og det skal jeg heller ikke kunne sige noget om.

Det er vidst god latin i styrketræning at holde sig fra failure. Der er selvfølgeligt forskel på failure - en all-out grinder, der lige præcis ikke kommer helt i hus, er nok værre end at give op med det samme.

Jeg tror dog at tricket med at lave styrketræning, der ikke er tung, kan have en positiv effekt på at bevare muskelmasse (og derved hellere smide fedt på længere sigt) efter hård cardio, der let giver atrofi, uden at restitutionen bliver påvirket alt for negativt.

Link to comment
Share on other sites

En af de morgener

Kroppen var mør, rigtig mør og det tog 10min at komme til hægterne efter vækkeuret havde ringet. Idag havde jeg lidt bedre tid, så tog mig lige en kort snoozer for derefter at komme op og afsted. :superman:

Jeg havde skrevet med Coach Vogel igår, og han havde forwardet dagens program til mig, så alt var klart da jeg hoppede i bassinet. Lidt hurtig hovedregning igår afslørede at der var skruet op for volumen! Men med et forholdsvis tomt bassin, var det bare derud af!

Dagens Tal:

300M Blandet opvarmning

8x50M En-arms + Stil Crawl (25m+25m)

300M+2x100M Fart - Første 100M lå under 1.30, derefter 1.35

300M+2x100M Fart - 100M omkring 1.40

300M+2x100M Fart - Omkring 1.45...Stabiliteten mangler. Men rimelig lang serie!

4x50M Ben

300+200+100M Arme

100M Afsvøm

Total: 3100M - :crazy:

Hjem og fjerne havregryn!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Er ideen med styrketræningen til udholdenhedsatleter som løbere, cykelryttere og triathleter ikke, at træningen skal gøre atleten stærkere men ikke tungere, og derfor skal udføres som sæt af få gentagelser og med stor belastning ( ex. 4-5 sæt x 3-6 rep.)? Den tunge træning skulle netop stimulere CNS og det neuro-muskulære samarbejde, så en styrkeforøgelse kan ske uden nævneværdig hypertrofi.

Jeg ved jo mindre end ingenting om styrketræning, men giver mig alligevel i kast med det et par gange om ugen. Den faglige mumbojumbo omkring styrketræning går også hen over hovedet på mig, men Fyssen formulerer her noget der er til at forstå. Er det rigtigt, at man i virkeligheden skal køre meget tungt med få gentagelser, hvis man - som undertegnede - løber og cykler langt? For så kan det da godt være, at jeg lige skal justere lidt på mine sædvanlige 10-12 gentagelser. Jge har abslut ingen planer om at blive tungere, snarere tværtimod … :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share