Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Nej i tri er det jo nærmest det vilde vest mht. udstyr.

Huhu, den diskussion igen - Hvordan var det da du trænede styrkeløft? Alt var RAW ikke sandt... :tongue: .

I min verden ser jeg ingen hindring i det, så længe det er ens for alle. Når alt kommer til alt handler det, heldigvis stadigvæk, om hvem der er den bedste athlet, og ikke hvem der har den største pengepung. Det meste Tri-udstyr er i prisklasser hvor alle kan være med, om det kommer til top-line våddragter, tri-cykler, eller løbesko.

Link to comment
Share on other sites

Det var såmænd slet ikke for at starte en diskussion. Har ikke været i SL udstyr i over 1½ år og ikke til stævne siden i sommers.

Men jeg må så sige, at jeg ikke er enig i at top-line tri-udstyr er inden for alles økonomiske rækkevidde. Se fx Spock, der har en cykel til +60K... En rigtigt god våddragt koster også ~5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Det var såmænd slet ikke for at starte en diskussion. Har ikke været i SL udstyr i over 1½ år og ikke til stævne siden i sommers.

Men jeg må så sige, at jeg ikke er enig i at top-line tri-udstyr er inden for alles økonomiske rækkevidde. Se fx Spock, der har en cykel til +60K... En rigtigt god våddragt koster også ~5000 kr.

Det var såmænd heller ikke for at starte diskussionen, men nu den er åbnet så vil jeg da gerne give mit besyv med på den. Fordi det er en interessant diskussion, og jeg har selv set hvordan folk tænker de gerne vil lave en Ironman og pludselig har de et accelererende forbrug som rækker langt udover de ambitioner de nu engang står med.

Men for lige at holde den på sporet, så mener jeg det handler om hvilke vilkår man konkurrere under. Person X med et budget på 50.000kr har ligeså stor chance for at køre en fremragende tid som person Y der bruger 100.000kr. Det handler om træningen, og det er netop pointen. Det handler ikke om at man vinder 1 time ved at svømme i en Blueseventy Helix, køre på en Specialized Shiv med Zipp 808 og løbe i et par Newton over en person der svømmer i en IRONMAN Wetsuit, cykler på en racer med tri-bøjle og løber i et par Nike. Det handler om træningen man ligger for dagen.

At jeg har muligheden for at svømme i en speedsuit handler ikke om at jeg tror på et bedre resultat sammenlignet med at svømme i et par speedo's, det handler om at jeg har muligheden for det, og derfor gør det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

At jeg har muligheden for at svømme i en speedsuit handler ikke om at jeg tror på et bedre resultat sammenlignet med at svømme i et par speedo's, det handler om at jeg har muligheden for det, og derfor gør det.

Har man mulighederne og lysten/behovet til at bruge dem, ja så er det da bare at give gas. Forhåbentlig formår man selv at slå bremsen i mens legen stadigvæk er god. Formår man ikke, så kan man desværre ikke bebrejde andre end sig selv.

Når det så er sagt, så kan jeg selv have svært ved at stoppe mens legen er god. Og jeg indømmer gerne, at jeg kigger med stor misundelse i blikket, når jeg møder triathleter der gladeligt fortæller om deres 7-8 årlige træningslejre i sydens sol. Men i min ærgelse og misundelse prøver jeg at huske at der altid er en historie bag, uanset hvad den måtte være. Det er trods alt de færeste der kommer gratis til livets goder :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg finde noget godt info om carb-loading? Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre når jeg fx. spiller kamp kl. 14. Indtil videre har jeg bare spist en masse stivelse 3 timer inden (hvad jeg læste mig frem til på nettet år tilbage), men jeg er nu faldet over en artikel, der anbefaler noget andet...

Link to comment
Share on other sites

Dagens første træning

Tidligt op og afsted til trædemøllen. Ikke noget spændende at berette derfra. Bagefter en smule styrke. Kroppen har det overordnet fint, men jeg begynder at føle øget sult, og så har jeg osse lidt svære ved at komme op om morgenen pga træthed. Men altsammen noget der er tegn på at træningen virker. Håber jeg.

Idag havde jeg osse en aftale med min fys, og vi fik lige kigget alle skavankerne igennem. Nogen kan måske huske at mit venstre knæ var et kæmpe issue frem mod Challenge, og jeg begyndte for et par dage siden at mærke en smule til det igen. Dog ikke mere end at jeg ingen bekymringer har omkring det. Peter fik manipuleret det lidt, og rettet ryggen til, så det hele spiller igen. Så vi fik osse kigget lidt på højre hæl, som en en smule irriteret, men igen en mærkelig diffus-smerte, som måske stammer fra knogle-hinden. Det er ihf ikke achilles, eller en muskel der værker. Hmm. Jeg holder øje med det, og gør ikke noget forhastet på den front. Til sidst blev det lige til to knæk omkring nakken, hvor jeg har haft en spænding gennem længere tid, og den fik vi så løst lidt op på med et hidsigt knæk! Alt sammen noget der gør at man føler sig nyfødt igen.... Aaaahhhh!

Dagens Tal

45min CrossTrainer (Rolling Hills)

Pulls + Dips

2set + 2set

KB Swings

50x24Kg

Core-Multiset

8repsx2

Biceps

8x15kg

8x15kg+8x12.5kg+8x10kg DROPSET!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Det var såmænd heller ikke for at starte diskussionen, men nu den er åbnet så vil jeg da gerne give mit besyv med på den. Fordi det er en interessant diskussion, og jeg har selv set hvordan folk tænker de gerne vil lave en Ironman og pludselig har de et accelererende forbrug som rækker langt udover de ambitioner de nu engang står med.

Men for lige at holde den på sporet, så mener jeg det handler om hvilke vilkår man konkurrere under. Person X med et budget på 50.000kr har ligeså stor chance for at køre en fremragende tid som person Y der bruger 100.000kr. Det handler om træningen, og det er netop pointen. Det handler ikke om at man vinder 1 time ved at svømme i en Blueseventy Helix, køre på en Specialized Shiv med Zipp 808 og løbe i et par Newton over en person der svømmer i en IRONMAN Wetsuit, cykler på en racer med tri-bøjle og løber i et par Nike. Det handler om træningen man ligger for dagen.

At jeg har muligheden for at svømme i en speedsuit handler ikke om at jeg tror på et bedre resultat sammenlignet med at svømme i et par speedo's, det handler om at jeg har muligheden for det, og derfor gør det. :smile:

Helt enig - uanset hvilken sport så kan man ikke købe sig til resultater, men er man glad for noget specielt udstyr og har råd for at dyrke det, hvorfor så lade værre. Det vigtigste i tri og al anden sport er tilgængelig for alle, det hedder træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg finde noget godt info om carb-loading? Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre når jeg fx. spiller kamp kl. 14. Indtil videre har jeg bare spist en masse stivelse 3 timer inden (hvad jeg læste mig frem til på nettet år tilbage), men jeg er nu faldet over en artikel, der anbefaler noget andet...

Dunno - Jeg Carbo-loader ikke som sådan op til konkurrencer. Forskellen er at jeg træner mindre, men spiser det samme plus lidt ekstra kulhydrat og derved opnår at mine depoter er fyldt til k-dag.

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er for dig? Selvfølgelig skal du ikke spille på tom mave, men oplever du at du mister energien under kampen? I princippet bør det heller ikke være så stor en faktor, idet Rugby er langt mere interval-præget end tri. Ved tri ligger man konstant i Carb-forbrændingszonen (puls 70-85%), mens man kun opnår disse procenter kortvarigt i interval-sport (rugby, fodbold, håndbold, mm).

Link to comment
Share on other sites

Update

Igår havde jeg en tiltrængt hviledag fra morgenstunden af, hvor kroppen absolut var banket, mør og mærket ovenpå løbet onsdag aften, og nok osse den anden træning ugen har budt på. Jeg forsikrede mig selv om at det var tegn på at tingene går i den rigtige retning. Dog har jeg fået en smule irritation i højre fod, som en begyndt at værke mere. Jeg har svært ved at gennemskue hvad det kan være, og har derfor fået en henvisning til en Fys fra min egen læge, så jeg kan få tjekket op på foden. Hvis nogen kender en god en i KBH-området, så sig endelig til!

Igår var dog ikke 100% en hviledag, da jeg havde en svømme-date om aftenen med Coach. Vi havde først besluttet os for KSH, men da jeg fik tjekket åbningstiderne kunne jeg se vi ville rende ind i tids-problemer, da hallen lukkede kl 20. og vi først ville være fremme kl 19.15. Baah, så i stedet tog vi en hurtig beslutning og kørte til Bellahøj istedet. Her fik vi selskab af en af Coach's andre lærlinge, Per, som en uhyggelig stærk på cyklen og løbet, men mangler det sidste på svømingen. Ikke desto mindre svømmede han 1.10 til Challenge, vel og mærke i bryst! :crazy:

Programmet var nogenlunde lige ud af landevejen, med lidt gode intervaller, lange teknik serier og en smule sprint. Jeg havde fundet mit speedsuit frem, og iklædte mig det til dagens lejlighed! Lad os bare sige, det sidder stramt! Men fedt var det at få prøvet det ordentligt, og jeg fandt mig selv godt tilpas efter noget tid med det på. Jeg følte lidt irritation omkring nogle syninger på ryggen/halsen, men har ingen mèn efter det idag. Suitet får strammet core'en godt op og vandfølingen er bestemt bedre med den på. Om jeg svømmer hurtigere skal jeg ikke kunne sige, men nu træner jeg fremadrettet med suitet mod AD. Jeg havde lidt bøvl med at få det af til sidst, men jeg kan nå lynlåsen og skal bare være opmærksom på at få trukket den helt ned inden jeg krænger den af.

Dagens Tal

300 Opv

8x50/50 Teknik (Skod + Dyk)

2x(200 + 100T + 100Max + 100Glid)

4x50 Ben

8x50 (Sprint/Glid) - Start hvert minut :crazy:

100 Udsvømning

Hertil morgen valgte jeg med foden in mente at springe dagens morgen-cardio over, og så tager jeg måske en tur i svømmehallen senere og svømmer lidt restitutions-serier. Imorgen står weekenden endnu engang for døren, og vejrudsigten lover heldigvis tørt og måske endda solrigt vejr, så der bliver mulighed for en længere cykeltur med lidt krydsløb efterfølgende!

/God Fredag

Link to comment
Share on other sites

Coach = Vogel ?

Mht. irritation fra dragten; brug den noget mere og find ud af hvor og hvor meget det er. Vaseline hjælper tit.

Nej, Coach er en Tri-pige der hedder Carina. Sindssyg god til teknikken, og så hjælper hun på bekostning af at jeg gider være svømme-makker med hende = WIN!

Jeg prøver mig lidt frem med vaseline/bodyglide/babyolie. Det var ikke slemt da jeg først var i vandet, den har bare et par små syninger på skulderen der potentielt an drille...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så småt fundet frem til at SMR er nødvendig vedligeholdelse. Det er vel og mærke ikke resturering.

Jeg mangler stadig en foam roller.

Jeg bruger af og til en kage-rulle som foam-roller - Ikke helt det samme, men kan bruges!

Tak for link, den er printet og jeg vil gå igang med læsning.

Har desuden lige fået en aftale hos en ven der er fys til et hurtigt tjek i aften! Facebook er guld!

Link to comment
Share on other sites

Restitutions-Dag

Dagen startede med at jeg skippede morgen-løbet, som beskrevet tidligere med lidt bekymring omkring højre fod. Jeg følte dog for at få trænet, og fik derfor i løbet af dagen lyst til forskellige former for træning. Jeg fik aftalt med mig selv at tage 1time på crosstraineren ved overkommelig intensitet, og så tage lidt plaskeri i svømmehallen om aftenen. Crosstraineren var ren business som det plejer, og jeg mærkede ingen problemer. Efterfølgende lavede jeg lidt styrke-tjuhej, og fandt nogen gode øvelser for at få strukket rygmusklerne som skal bruges til svømning ud.

Derefter havde jeg en aftale med min ven, og han fik trykket og rykket lidt i foden, og kunne så konstatere at det ikke var noget med achilles, men nærmere min peronaeus der er sindssygt stramt. Vi har aftalt hvad der skal ske, og han få behandlingen herfra. Så må vi se om han kan løsne op på den. Men bare den smule han trykkede idag, kan jeg tydligt mærke har hjulpet!

Herefter var det en tur i svømmehallen, hvilket var en crowdet oplevelse - Dog fik jeg svømmet lidt baner, og strukket ryggen ud i bassinet. Fint nok. Det meste gik på at have glid, og få hånd-i-sætningen til at spille.

Dagens Tal

60min Crosstrainer

Facepulls + Swim Rows

3set + 3set

Swim Stretch one arm/two arm

3set + 3set

Pushdowns + Pulldowns

3set + 3set

1000M Svømning - 25min

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share