Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Hey har lige et hurtigt spørgsmål omkring våddragt som jeg håber du kan svare på.

De fleste våddragt'er er med lange ærmer, men pga jeg ikke vil bruge for mange penge på det og min skuderbredde kræver en der giver meget bevægelsesfrihed er jeg nødt til at købe et dyrt mærke for max frihed. Bruger normalt L, og har prøvet xxl våddragt hvor hver armtag føltes som en side laterals med 5kg i hver hånd.

ville det være dumt(for koldt) at købe en uden ærmer(stadig med lange ben) for at få den bevægelsesfrihed? den skal bruges til CC.

På forhånd tak.

Forresten fed og inspirerende log :)

Det korte svar er Ja! Der er ingen der svømmer med våddragt uden ærmer. Vandet er koldt, og det vil ikke være nogen fordel, tværtimod. Ærmer har desuden en gripping effekt på vandet, hvorved dit catch bliver bedre.

Jeg kan ikke helt gennemskue dit problem? Lyder lidt som om du ikke får dragten ordentligt på. Husk de første gange at få hjælp til at hive den ordentligt på plads, og få den lukket.

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er Ja! Der er ingen der svømmer med våddragt uden ærmer. Vandet er koldt, og det vil ikke være nogen fordel, tværtimod. Ærmer har desuden en gripping effekt på vandet, hvorved dit catch bliver bedre.

Jeg kan ikke helt gennemskue dit problem? Lyder lidt som om du ikke får dragten ordentligt på. Husk de første gange at få hjælp til at hive den ordentligt på plads, og få den lukket.

Okay tænkte det nok. problemet er at jeg er 123 rundt om brystet og 139 om skuldrene og ifølge de skemaer om størelse er XXL = 115 over brystet og man må helst max være +5-6cm over dette mål.. og har ikke set nogle i xxxl og tænker også den bliver alt for lang da jeg kun er 177cm.

kan selfølgelig godt være jeg ikke har fået sat den xl jeg har prøvet ordentlig på, men havde en til at hjælpe med det som hev den godt op, så tror det ikke...

Men ellers tak for hjælpen, kan du se en løsning er du meget velkommen til at skrive..

Link to comment
Share on other sites

Dagens Træning

120min Hometrainer - 1.5time i "Comfort Zone" (200W, Kadence 80-85), derefter lidt tungt tråd (280-290W, Kadence 70-75)

Og så har jeg osse været et smut forbi min fys idag, og fået trykket peronaeus på plads, og fået lidt tjek på ankler, achilles, læg, mm. Alt så fint ud!

Motski

Link to comment
Share on other sites

Hey har lige et hurtigt spørgsmål omkring våddragt som jeg håber du kan svare på.

De fleste våddragt'er er med lange ærmer, men pga jeg ikke vil bruge for mange penge på det og min skuderbredde kræver en der giver meget bevægelsesfrihed er jeg nødt til at købe et dyrt mærke for max frihed. Bruger normalt L, og har prøvet xxl våddragt hvor hver armtag føltes som en side laterals med 5kg i hver hånd.

ville det være dumt(for koldt) at købe en uden ærmer(stadig med lange ben) for at få den bevægelsesfrihed? den skal bruges til CC.

På forhånd tak.

Forresten fed og inspirerende log :)

Hvis du er ligeglad med farten, så kan du godt undvære ærmerne. Den gang jeg havsvømmende, synes jeg det hurtigt det blev for varm til våddragt, så jeg har tit kun svømmet i badebusker om sommerne. Det skal lige sigesm at jeg er ret varme følsom (kan ikke svede), men har en lav fedt procent og vejer kun 70kg og er 187cm høj. Så kulden burde ikke blive et problem for dig. Tilgengæld vil du nok miste et par minutter på ikke at have ærmer.

Link to comment
Share on other sites

Lidt træt Motta der vågnede imorges, men på med tøjet og afsted. De 2timers HT igår sad stadig i benene, men så småt åbnede de sig og jeg kunne cruise de sidste 20min af løbetræningen. Lå stabilt omkring 80% Max.

Derefter en gang styrketræning - Og for første gang smagte jeg jern, blod og alt muligt andet skidt i munden :laugh: ! Måtte lige kigge mig selv dybt i øjnene for ikke at puke i FDK :blush::surrender:

Nu har jeg lige downet min morgenshake og 4æg (off course), og så er vi klar til dagens arbejde. I aften står den på Intervaller og svømning. Tak for kaffe det blir godt at komme tilbage i bassinet! :yahoo:

AM

30min Løbebånd @5.27/Km

2x2min KB Swings @20kg - 75reps/sæt

4min Tabata @Thrusters 16/16 KB

Gun-Show 3x8+3x8

Facepulls 2x15

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Aftenens træning

Efter arbejde var det ud til Endurance Sport og kigge på race tøj frem mod Abu Dhabi. Jeg fik prøvet lidt forskelligt, og snakket med Jonas om hvad der er bedst egnet til et race som AD. Han havde et tri-suit liggende som overskud fra en tidligere bestilling, som jeg fik prøvet, og jeg må godt nok sige jeg var overrasket ovwr hvor fedt det sad og hvor lækkert sådan et Fusion sæt er. Eneste minus var en smule gennemsigtighed, dog kun på lår/mave. Hmm. Videre til næste afdeling, hvor jeg hoppede i et par af deres nyeste race-shorts - og de sad bare lige som de skulle! Herefter fik jeg prøvet den nye langærmet hvide mesh trøje de har lavet, som er genial til "warm-races" da den både beskytter mod solen, og samtidig køler overkroppen. I alt fik jeg handlet et par shorts og så den langærmede trøje. Jeg sidder dog og overvejer at køre forbi og købe tri-suitet. :blush:

Videre til FDK interval træning på Falkoner, hvor den idag stod på 5Km test rundt om søerne. Ikke lige det jeg havde regnet med, men en meget god chance for at få testet vinterformen, og samtidig løbe et længere interval. Først lidt joggeri ned til søerne, og så afsted i fuld gallop! Jeg fik en af de andre FDK'er til at agere hare for mig, og vi aftalte han skulle lægge ud i et 4.10-4.00 tempo, og jeg så skulle følge ham så langt jeg nu kunne. Efter 3Km måtte jeg sænke farten, og han fortsatte. Men jeg fik holdt sammen på det nogenlunde, og kom ind efter 22min30sek.

Derefter var det tilbage til falkoner, hurtigt skifte tøj og så ud til kildeskovshallen og få svømmet for første gang i over en uge. Det var med forsigtige skridt at jeg kom i vandet, men følte mig ok tilpas. Først en masse teknik, og derefter nogle hurtige serier. Jeg lagde mig på "hjul" af Coach under 4x200M og fik dermed trænet at holde tempo og følge med når det går stærkt. Fed følelse. Total set blev det til 3300M på lidt over 1 time. Helt fint.

Hjem og spise, og så i seng - Imorges da jeg vågnede føltes kroppen heldigvis frisk igen. Og jeg er klar på dagens pas, der hedder endnu engang svømning i aften. Tror dog denne bliver mere teknik præget.

/N

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder dog og overvejer at køre forbi og købe tri-suitet.

Nej nej nej, ikke en heltdragt........ :blink:

Ellers må jeg endnu engang udtrykke min dybe beundring for dit engagement og din seriøsitet! Jeg er sikker på, at du kommer til at køre et brag af et race i AD! Og ikke nok med det, så tror jeg virkelig også at du får lagt nogle solide byggesten forud for IM Lanza. Du kommer til at stå skarpere end nogensinde!!!

Link to comment
Share on other sites

Må hoppe med Jannie i heppekoret her. Imponerende dedikation, og imponerende mængder du får smidt afsted for tiden. Det er mega ulirens med en tridragt, men du er jo triatlet af natur og ikke cykelrytter, så go for it! :smile: Hvordan går det med vægttabet?

Link to comment
Share on other sites

Nej nej nej, ikke en heltdragt........ :blink:

Ellers må jeg endnu engang udtrykke min dybe beundring for dit engagement og din seriøsitet! Jeg er sikker på, at du kommer til at køre et brag af et race i AD! Og ikke nok med det, så tror jeg virkelig også at du får lagt nogle solide byggesten forud for IM Lanza. Du kommer til at stå skarpere end nogensinde!!!

Det bliver nok osse en to-delt, men jeg kunne ikke lade være med at hoppe i dragten og se hvordan det var! :4thumbup: Man føler sig lidt superhelt-agtig, men jeg giver dig helt ret - Den slags er ikke altid kønt at se på, især ikke hvis man ikke har formen til det. Og tak for support - Betyder enormt meget :blush: !

Må hoppe med Jannie i heppekoret her. Imponerende dedikation, og imponerende mængder du får smidt afsted for tiden. Det er mega ulirens med en tridragt, men du er jo triatlet af natur og ikke cykelrytter, så go for it! :smile: Hvordan går det med vægttabet?

Thx Bro, vi må lige se på den cykel lørdag. Jeg har en tilbøjelighed til at tage 3-4timer i stuen på hometraineren hvis det bliver så frysende som sidst. Vil ikke underafkøles i lungerne.Vægttabet står pt stille, men jeg vejer mig osse først på søndag igen.

Link to comment
Share on other sites

Er det i øvrigt landsholdstøjet som du har købt? Så på FitnessDk´s tri forum at der kunne bestilles forud for AD :wink:

Nej, det endte bare med en klassisk fusion buks i rød/sort som passer til mine lunar's og så bliver det i samme top som til CC. Den sad/sidder pisse godt.

Link to comment
Share on other sites

Aften Svøm

Dagens eneste træning stod på svømning igen - Jeg følte mig frisk og klar, så tog derud lidt før for at få lidt ekstra meter. Problemet med torsdags-svøm er at vi først kan komme i vandet ved 20 tiden, og skal op igen kl 21. Når den så står på teknik mm. bliver det sjældent til over 2000M. Idag var lidt speciel, idet Coach Vogel skulle undervise 4 kommende instruktører til FDK's svømmehold. Det var dog fantastisk for os 3 der var dukket op, da det betød fuld fokus på samtlige svømme-tag og en masse brugbare input fra alle sider. Omend det til sidst var svært at tage alle rådene til sig, så havde jeg en fin fornemmelse i vandet. Jeg er stagneret en smule på svømningen generelt, og skal have massere af tålmodighed for at blive bedre - Men jeg ved fra de andre discipliner at formen pludseligt kan rykke sig, så jeg bliver bare nød til at kæmpe videre og visualisere mig til at blive en bedre svømmer.

Dagens Input:

  • Bedre hånd i sætning
  • Pas på hofte-rotation
  • Længde på armtag
  • Visualiser hånd igennem ring ved isætning.

Dagens Tal:

1000M

100M + PullBuoy

---------------

200M Opv

6x50M Catch

4x50M Fortryd Crawl

4x50M Vente Crawl

8x100M (50M Glid + 50M Tempo)

300M Arme

Total: 3100M

/Motta - Imorgen tager jeg konsekvensen af det kolde vejr, og løber 60min på løbebånd indenfor. Yes det bliver rockerfedt og bare noget jeg glæder mig til! :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Stive Ben

Vågnede imorges med de stiveste ben i mands minde, men kæmpede mig over i FDK for at få lidt blod igennem stængerne. Jeg ændrede på vejen derover mit program, så den kun skulle stå på 30min løbebånd ved moderat intensitet. Energi-niveauet om morgenen er ikke så stort i øjeblikket, så jeg bruger det mest som wake-up. Jeg håber på at nå 30min senere idag igen på båndet, men ellers tror jeg der er rigeligt med træning på kontoen.Desuden fik jeg prøvet min speed-top, og den er møg-lækker at hav på. Den føles en smule kort først, men ligeså snart man har fået arbejdet lidt med den, så sidder den som en drøm.

Dagens Tal:

30min Løbebånd - 5Km

Styrke-bum-bum

10min SMR

/Done

Link to comment
Share on other sites

Stive Ben

Vågnede imorges med de stiveste ben i mands minde, men kæmpede mig over i FDK for at få lidt blod igennem stængerne. Jeg ændrede på vejen derover mit program, så den kun skulle stå på 30min løbebånd ved moderat intensitet. Energi-niveauet om morgenen er ikke så stort i øjeblikket, så jeg bruger det mest som wake-up. Jeg håber på at nå 30min senere idag igen på båndet, men ellers tror jeg der er rigeligt med træning på kontoen.Desuden fik jeg prøvet min speed-top, og den er møg-lækker at hav på. Den føles en smule kort først, men ligeså snart man har fået arbejdet lidt med den, så sidder den som en drøm.

Dagens Tal:

30min Løbebånd - 5Km

Styrke-bum-bum

10min SMR

/Done

Er det pga. af kulden du løber indendørs? Jeg tog en fem kilometer idag 2 minutter langsommere end jeg plejer, der er mange ting der kan spille ind, men jeg synes det er sværere at få luft. Er det noget der er en forklaring på? :smile:

God weekend!

Edited by JespeR S
Link to comment
Share on other sites

Just Another Saturday

Igår var jeg på Halifax og få en ordentlig burger, med dertilhørende kartoffelmos og grease. På siden stod en fadøl, og hvor smagte den dog bare skønt! Jeg er på ingen måde fanatisk, og gav lidt slip igår på tøjlerne for at nyde en fredag i byen. Byen er måske så meget sagt, men jeg havde min fætter med og vi fik os først et konge-måltid, og derefter en tur i PARK bio og se Mission Impossible. Godt tanket op på tarvelige kulhydrater kom jeg først sent i seng, og vågnede af mig selv hen ad 9 tiden imorges.

Herfra var der kun en vej, og det var ind i stuen og op på Hometraineren, som jeg havde en ide om skulle stå for de næste 3timers underholdning. Allerede efter 30min kunne jeg mærke den velkendte følelse af tunge ben, der bare har svært ved at vride kæden rundt. For at komme over det ændrede jeg lidt på kandence og watt, og fandt tilsidst et tråd der var rundt. På skærmen havde jeg 'Overcoming'-Dokumentaren om Bjarne Riis og hans CSC-hold af 2006, hvor Ivan Basso var deres store håb. Med alt in mente og hvordan man kender historien nu, var det sjovt at se tilbage på den tid, og se hvordan Riis er forhippet på at blive anerkendt i hans tid. Det var god underholdning, og jeg fik overstået 120min på hometraineren, før jeg besluttede mig for at skippe stuen, og istedet tage et off-bike run på løbebåndet.

Hurtigt T2, og så over i FDK hvor jeg åbnede konservativt i IM-pace på 5.27/Km, allerede kort inde i løbet kunne jeg mærke gode ben, og jeg begyndte følgende at skrue op for pace. Først ned til 5.00/Km, derefter 4.48/Km, 4.27/Km og så til sidst 4.00/Km i de sidste 2Km. I alt blev der løbet 5Km på denne måde, og jeg ramte en tid på lidt under 23min. Sindssygt godt tilfreds med det!

Et hurtigt kig på klokken her afslørede at der var tid til at nå til Vogel-svømning, så hjem og hurtigt i bad, før jeg hoppede på toget med en Cola i hånden og tog til KSH. Her havde Mark et super program med 3200M på menuen med, og de blev overstået på 1time og 5min. Perfekt. Lidt strecthing og så i bad, før jeg trillede tilbage til Østerbro, fangede en pizza på vejen og nu sidder i sofaen med benene oppe klar til at slappe af!

Skøn Lørdag!

Dagens Tal:

Hometrainer: 120min - 200-250W

Løbebånd: 22min56sec - 5Km, Pace 4.36/Km, Puls gns: 87%

Svømning: 3200M

200 Opv

4x50m+50m Teknik - (Vente + Catch)

4x25m uden vejrtrækninger

4x50M Ben + Armtag

4x150M Arme

4x(150M + 50M tempo)

6x50M + 6hævninger

200M Udsv

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Er det pga. af kulden du løber indendørs? Jeg tog en fem kilometer idag 2 minutter langsommere end jeg plejer, der er mange ting der kan spille ind, men jeg synes det er sværere at få luft. Er det noget der er en forklaring på? :smile:

God weekend!

Yes - Ved løb kan man godt klare minusgrader, men lige for tiden er jeg bange for at få for meget kulde, så tager træningerne indenfor i stedet. Der kan være mange grunde til langsommere løb, selvfølgelig er kulden medvirkende, men jeg tror ikke du skal lægge for meget i det nu. Pas på med at sammenligne træningspas for hyppigt, lav test en gang i mellem, men hold fokus på hvorfor du træner det du gør.

/God træning

Link to comment
Share on other sites

Igen en imponerende mængde, og fedt at du alligevel fik kørt 2 timer på hjemmetræneren. En lille detalje: Overcoming foregår i 2004 :wink: I 2006 blev Basso som bekendt smidt ud inden starten, men det er jo bare en detalje :laugh: Men ja, det er en fantastisk dokumentar, og der er så mange fantastiske guldkorn i den film. F.eks. der hvor Bobby Julich har brækket håndleddet:

Bobby: I've never noticed how much I use my right hand.

Kvindelig soigneur: You'll be sleeping with a stranger tonight :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Update

Igår stod den på distance løb, og jeg var lidt muggen da jeg vågnede og så at der var faldet en del sne.Efter at have spist morgenmad og sundet mig lidt i sofaen kiggede jeg endnu engang ud af vinduet, og blev enig med mig selv om at en kort tur udenfor var bedre end en lang indenfor. Mærkelig logik, men det siger vist noget om hvor røvygt det er at stå på et løbebånd. På med tøjet, og så afsted ud af strandvejen. Jeg følte til at starte med at benene var okay med, og jeg besluttede derfor for at løbe 45minutter ud, og så 45minutter hjem. Tempoet skulle "bare" være overskueligt og jeg valgte derfor at sætte displayet så jeg kun kunne se min puls. Den holdt sig fint omkring 78-80%.

Ud at vende ved Bellevue, og så hjem langs Øresund. Imponerende syn at se havet være frosset til, og store isflager der lå og flød rundt. Gad godt jeg havde haft mit kamera med, for det så vildt ud! Ligeså gode ben jeg havde i starten, ligeså stinkende blev de hen mod slutningen. Men hjem kom jeg, og så var jeg godt brugt!

Idag har jeg taget konsekvensen af en meget træt krop, og sprang følgeligt morgentrænignen over. Om jeg er klar på noget aften træning idag ved jeg ikke, men jeg tror kroppen har brug for restitution.

Dagens Tal

16Km

1t30min

/Done

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share