Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Fornuftigt at lytte til kroppen. Det er ikke nu du skal presse igennem og komme i overtræning eller noget. Hvordan ser dine planer ud den sidste uge op mod AD?

Og ja, Øresund ser for sygt ud lige pt!

Jeg tager denne her uge med følelse, ingen hårde pas, kun god træning med fornuftig puls. Jeg vil prøve at få luntet nogle ture og svømme lidt meter. Cykel-mæssigt er det noget rigtig lort ikke at kunne komme ud, men jeg tager nogle session på dyret hjemme på hometraineren, og så må det være godt nok.

Uge: 6 - Denne uge, Easy training, måske lidt gas i weekenden.

Uge: 7 - Pres på, intervaller og langt cykelpas + lang løbetur

Uge: 8 - Restitutions uge, let løb, cykel og svøm

Uge: 9 - Rejse-Uge + K-dag Lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager denne her uge med følelse, ingen hårde pas, kun god træning med fornuftig puls. Jeg vil prøve at få luntet nogle ture og svømme lidt meter. Cykel-mæssigt er det noget rigtig lort ikke at kunne komme ud, men jeg tager nogle session på dyret hjemme på hometraineren, og så må det være godt nok.

Uge: 6 - Denne uge, Easy training, måske lidt gas i weekenden.

Uge: 7 - Pres på, intervaller og langt cykelpas + lang løbetur

Uge: 8 - Restitutions uge, let løb, cykel og svøm

Uge: 9 - Rejse-Uge + K-dag Lørdag.

Ser ganske fornuftigt ud. Håber dog på at der måske er blevet ryddet lidt på vejene så det er muligt at køre et par ture i weekenden.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Back in Business

Efter 36timers hvile var det igen tid til at få lidt træning på kontoen. Jeg føler meget an og ser hvordan kroppen reagerer de næste par dage. Idag havde jeg planer om 120min på hometraineren og så en tur på løbebåndet som afslutning. Det blev til 90min på hometraineren, da jeg røvkedede mig, og samtidig havde monster tunge ben! Men der blev alligevel trådt fine watt i små 75min, så er pænt tilfreds under alle omstændigheder. Off-bike run gik smooth, og jeg følte fint overskud på løbet. De første 5min foregik ved 5.27/Km, og derefter skruede jeg op til 5.13/Km indtil jeg havde løbet i 30min.

Herefter hjem og spise, og benene op igen - Idag er der 25dage til K-dag, så ikke underligt at jeg glæder mig! Imorgen skal jeg holde præsentation på arbejdet, og når den er overstået kan jeg holde mit fokus på AD 100%. Dermed kan jeg osse flexe lidt og få nogle svømmepas i hus på diverse skæve tidspunkter!

Dagens tal;

Hometrainer: 90min - 200-260W (Stigende)

T2: 5min

Løbebånd: 30min, 5.9Km

Link to comment
Share on other sites

Lyder fedt med at du kan fokusere 100% på AD efter i dag! Ingen tvivl om at du her i den sidste fase nok skal få skrabet det sidste af så formen topper helt perfekt. Og jeg er sgu imponeret over at du alligevel kan få 90 minutter på hjemmetræneren - godt nok er jeg fan af den, men alligevel :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder fedt med at du kan fokusere 100% på AD efter i dag! Ingen tvivl om at du her i den sidste fase nok skal få skrabet det sidste af så formen topper helt perfekt. Og jeg er sgu imponeret over at du alligevel kan få 90 minutter på hjemmetræneren - godt nok er jeg fan af den, men alligevel :smile:

En hjemmetræner er et fantastisk instrument, men man skal osse huske hvordan man bruger den. Sammenligner du med en udendørstur på cyklen, så har du ikke på samme måde frihjulet at gøre godt med. Dvs, træder du i 3timer udenfor, har du omkring 10.000tråd, hvorimod hvis du sidder 180min på en hometrainer har du meget præcist 16.200tråd (Kadence 90*180min). Man burde måske tage sessions af 20min, holde stille i 1-2minutter og så igen træde kontinuerligt. Alternativt, som jeg har gjort, træde konstant i 90-120min. MEn dertilhørende muskeltræthed.

Link to comment
Share on other sites

Det blir spændende at følge med i weekenden! Har en halv storebror der osse er Tri-tosset som bor i Panama City, så håber han giver lidt feeds omkring hvad der sker! Løbet ser ud til at tiltrække en del af de store navne, så det er bare med at holde øje med racet. Jeg overvejede kort selv om det var et race jeg ville deltage i, og samtidig besøge min bror, men økonomisk ville det blive for stor en byrde. Måske næste år?

Fedt klip med RH! Han er en good guy!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Jeg smuttede et par timer fra arbejdet for at få mulighed for at teste våddragt-svømning i et bassin uden mennesker. Det er nu bedst, især når man svømmer længere serier. Jeg følte mig egentligt godt klar og tanket op, men realiteten var en anden da jeg ramte vandet. Havde virkelig svært ved at få det naturlige hurtige glid i dragten. Inden jeg begynder at bitche alt for meget, skal det dog siges at tiderne var fine nok, men følingen var skidt. Jeg havde planlagt at tage 3x1000M serier og prøve at svømme dem progressivt, men efter 2 måtte jeg ud af våddragten da jeg var ved at koge over. Jeg sidder stadigvæk med en god afterburner på, så ingen tvivl om det var rigtigt at smide den. Jeg overvejede at svømme den sidste serie uden, men på trods af gode intentioner, så slap motivationen op efter 500M og jeg hoppede ud af bassinet. Mine tider uden vådddragt var osse skræmmende dårlige, så det hjalp heller ikke på humøret.

Dagens Tal:

200M Opv

1000M - 15m46sek

1000M - 15m56sek

500M - 9min40sek (Uden Våddragt)

Total: 2600M

Hvis jeg lige skal summe lidt over dagens tal, så er mine våddragt tider ok. Hvis jeg antager 16min/1000M så er min 3000M tid 48min. Det vil jeg være super fint tilfreds med! Sammenligner jeg med mit træningspas i sidste uge hvor jeg svømmede 1000M uden våddragt på 17min30sek, så vil jeg på 3000M "vinde" 4.5minut med våddragten. Dermed skal jeg være uhyre langsom i T1 for det ikke kan betale sig at have våddragt på.

Alt i alt så viste dagens træning nok det jeg havde forventet - Tror jeg er lidt skuffet da jeg havde håbet på tider omkring 15min/1000M.

/Nicholas

Link to comment
Share on other sites

Fedt klip med RH! Han er en good guy!

Han lyder ret cool, ham Rasmus Henning :cool:

Men sådan umiddelbart ser han også ud til at være lidt af en skinny fætter. Har svært ved at se ham som den ultimative svømmer eller træde rekordmange watt på cyklen. Tør man gætte på, at løb er hans favoritdisciplin?

Link to comment
Share on other sites

Aftenens Træning

Normalt er onsdag Interval dag med FDK, men idag følte jeg ikke for at tage dem udendørs med de andre, mest pga kulden, men osse logistikken med at have ekstra meget træningstøj med på arbejdet etc. Så i stedet lavede jeg et program til løbebånd der var simpelt at komme igennem. Det var første gang at jeg skulle løbe intervaller på bånd, så var lidt spændt på hvordan det skulle spænne af. Men jeg vil sige jeg er positivt overrasket, da man netop kan presse sig selv på en helt anden måde end ved 'normale' intervaller på bane.

Programmet var simpelt og bestod af 5x1000M med stigende hastighed. Jeg ramte helt perfekt, da sidste interval medførte en puls på 100% og en dejlig smag af blod i munden! :devil: Nu sidder jeg lige på en anden computer end min Mac, så kan ikke vise mine flotte kurver fra Garmin, men jeg er top på de er smukke! De kommer lige på imorgen. I stedet kan jeg vise hvor lækker jeg så ud da jeg kom hjem i mit svettie kluns:

foto_Suitfeb2012.jpg

Dagens tal:

15min Opvarmning - fra 6.00/Km ned til 5.00/Km op til Puls 84% Max

Interval 1: 4.30/Km - 94%

Interval 2: 4.20/Km - 94%

Interval 3: 4.10/Km - 96%

Interval 4: 4.00/Km - 98%

Interval 5: 3.50/Km - 101%

Afsluttende jog 5min

I alt 10Km på små 50minutter. Intervallerne havde 1min pause i mellem hver, hvor jeg var nede på 10min/Km (6Km/t).

Derefter over på SMR maskinen og kører benene igennem. Mens jeg sad der kom Lars hen og chattede. Så gik der hurtigt 10min med at få rullet benene igennem. Alt i alt et superfedt pas, og dejligt at mærke gode ben!

Imorgen står den på svømning hvis jeg kan få listet mig derud. Overvejer at lave samme trick som idag og smutte fra arbejdet i en pause. Min dag ser dog noget mere kompakt ud imorgen. Oh well vi ser lige på det!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Han lyder ret cool, ham Rasmus Henning :cool:

Men sådan umiddelbart ser han også ud til at være lidt af en skinny fætter. Har svært ved at se ham som den ultimative svømmer eller træde rekordmange watt på cyklen. Tør man gætte på, at løb er hans favoritdisciplin?

Rasmus er tidligere elite-svømmer. Bare spørg Quantanamo herinde fra om hans skills i et bassin. Han har så osse fået det til at spille med cyklen og træder i forhold til sin vægt en pæn mølle! Men klart, løb er han meget god til! Tænk på manden har lavet en IM under 8timer - Så kan man ikke have en dårlig disicplin :devil: !

Link to comment
Share on other sites

Han lyder ret cool, ham Rasmus Henning :cool:

Men sådan umiddelbart ser han også ud til at være lidt af en skinny fætter. Har svært ved at se ham som den ultimative svømmer eller træde rekordmange watt på cyklen. Tør man gætte på, at løb er hans favoritdisciplin?

Der er egentlig mange af de rigtig gode svømmere, som jeg kender, der er voldsomt slanke. Og er der ikke visse typer af cykelryttere, der er fnuglette? (Nok ikke lige sprinterne, men nogen af de andre? Tilgiv mig min uvidenhed udi cykelsporten :blush: )

Egentlig er der mange triatleter, som er radmagre. Men det tror pokker med al den cardio-træning de lægger for dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

De fleste svømmere er på ingen måde pumpede. En del har lav fedtprocent og når man samtidigt ofte ser dem i badebukser ser det let en del vildere ud end det er.

Alain Bernard er umiddelbart en af de mest muskuløse (jeg kender til) og det er trods alt "kun" 90 kg. fordelt på ~2 m. Nærmest Motta-agtige stats.

European+Swimming+Championships+2008+Z04_29v9TYNl.jpg

Desuden er han primært sprinter. Sprintere hælder til at være større end langdistance, men der er undtagelser. Wiki

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Tak for opklaringen. Jeg ved åbenbart mindre end ingenting om svømning :laugh:

Jeg så faktisk svømmere som ret "bøffede" for mit indre blik, men når jeg gurgler på elitesvømning, så kan jeg godt se, at der nok snarere tale om, at de er veltrænede, fedtfri og optræder i Speedos :cool:

Man falder så over pudsige historier, når man gurgler på et emne. I Australien gør de sig lige nu lystige over tidligere elitesvømmer Geoff Huegill, der har levet af øl og pizza, siden han stoppede :w00t:

post-52761-034616600 1328768526_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share