Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Wah wah wah i snakker i loggen. Nå, jeg endte med at løbe Nike Halvmarathon testen, og fik en PR i hus på 1t45.41sec. BUM! Færdig arbejde. Jeg lagde ud i 5.00, og prøvede så vidt muligt at holde det tempo. I starten krævede det lige lidt vedholdenhed ikke at følge med de lidt hurtigere, men efter en 4-5km med tidern under 5.00, fandt jeg mit pace og fik løbet mig varm. Halvvejs, var jeg alligevel godt mærket, og kæmpede lidt med det mentale for at fortsætte. Ved 15Km mærket tænkte jeg fint, vi er der snart, så skal der skrues op. Den næste Km gik super fint, men så måtte jeg justere lidt igen. Til de sidste par Km, fik jeg dog skruet tempoet ned under 5.00/Km, og jeg endte med 4.56/Km over de 21.1Km.

Ganske godt tilfreds, især fordi jeg følte mig ovenpå det meste af vejen, og kunne både nyde turen, samt øge tempo til sidst.

Igår fik jeg en lang tur på landevejen med 140Km i 30-31Km/t og 15Km afrulning. Efter et hurtigt skifte fik jeg løbet 1.5Km (Bare for at vænne benene til skift). OG benene var friske og gode til at løbe 4.40/Km.

Smuk weekend. Der står mere på Triholics.

/N

Link to comment
Share on other sites

Chlorine is my Perfume

Vil prøve at komme igang med lidt regelmæssig logning igen, da de sidste par uger har været lidt hullet her i loggen. Denne uge har der dog ikke været så meget at skrive om, da jeg har holdt fri fra træningen, men igår sneg jeg mig så alligevel til lidt teknik svøm i Kildern med Vogel. Nogen gange er forskellen på motivation et træningspas, og det var således sådan et pas jeg fik igår. Jeg fik et par små aha-oplevelser, og endte med at svømme de sidste 50M i hvad Mark mente var "det smukkeste" han nogensinde havde set mig svømme. Den mentale kobling fra at lave teknik øvelser for at få dem overstået, til faktisk at tænke over hver eneste lille bevægelse, rotation, benspark, armtag, mm er så enormt vigtig. Og igår var jeg til stede 100% i bassinet, og ingen andre steder. For at filosfere lidt videre, så tror jeg tit man som Tri'er tænker på ens næste træningspas, og derved glemmer hvorfor man laver netop det træningspas man er igang med. Således bliver kvantiteten dominerende i stedet for kvaliteten. Igår var mit Mindset på svømning, og kun svømning.

For at blive konkret, så bestod den afsluttende serie af 50M Crawl hvor man skulle tælle armtag. Efter at have svømmet 4 af disse, og alle med +45 tag per bane, blev jeg lidt frustreret og spurgte derfor Mark omkring hans teknik ved denne slags øvelser. Han bruger normalt 30tag på en bane, og 20 ved glid. Lettere chokeret over hvor få armtag han kan bruge, viste han mig forskellen på hans "Normal" og hans "Glid". Om det var det visuelle eller det at jeg lige stoppede op og tænkte over det, ved jeg ikke, men mine armtag og den rotation jeg lavede blev helt anderledes. Jeg fik ikke talt mine armtag, men følelsen var så enormt meget bedre! En ting jeg lagde mærke til, var min hovedposition, og det at jeg rotererede mit hoved så det flugtede med min skulder linie.

Tal fra igår:

200M Opvarmning

4x50M Dyk + Crawl

4x25M Skoddeøvelser

3x100M Progr. - 1.28 - 1.21 - 1.19

4x25M Skoddeøvelser

3x100M Progr. - 1.39 - 1.30 - 1.20

50M Løs

400M Arme

6x50M

Total: 1950M

tumblr_lvb1a8ZDM91r1wk8mo1_500.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som et rigtig fedt træningspas!

Du har vel ikke et link til hvordan man laver disse skoddeøvelser?

Det var det bestemt!

Skoddeøvelser - handler om at arbejde med din position i vandet, og ligge med armene foran dig og flyttet vandet stille og roligt. Du starter med små bevægelser, med strakte arme, og bevæger dem ligeså stille ned langs kroppen ved at flexe i albue leddet. Men pointen med øvelser er at komme op og ligge i overfladen, og blive liggende der. Har nu prøvet at finde en video af det, men findes ikke (på dansk).

Link to comment
Share on other sites

Skoddeøvelser - handler om at arbejde med din position i vandet, og ligge med armene foran dig og flyttet vandet stille og roligt. Du starter med små bevægelser, med strakte arme, og bevæger dem ligeså stille ned langs kroppen ved at flexe i albue leddet. Men pointen med øvelser er at komme op og ligge i overfladen, og blive liggende der. Har nu prøvet at finde en video af det, men findes ikke (på dansk).

Jeg går ud fra, at det er en øvelse der også skal træne ens tag i vandet? Og lige netop her halter jeg lidt, så må hellere prøve at få den lagt med i mine teknik pas.

Tak for linket:-)

Link to comment
Share on other sites

Skoddeøvelser kan være utroligt værdifulde, men hvis man ikke er god til at svømme (har et godt niveau) inden man går i gang, kan det være svært at få noget rigtigt godt ud af det hvis man ikke har en til vejlede minimum den første gang eller to.

Jep, de førte gange jeg lavede den, fattede jeg nada af hvad den skulle gøre godt for. Men efter at have fået strammet min core godt op, og er blevet en bedre svømmer, er det virkelig en øvelse der tager fat i mine svage punkter. Vogels teori (som jeg kan gennemskue det) er at bruge skoddeøvelserne lige før intensitets-sæt, for på den måde at lave neurale adaptationer og dermed gøre ens HIIT svømningen bedre.

Lige en comment til video, er at de laves uden pull-buoy. Dog kan den til at starte med være en hjælp, men det bør laves uden!

Link to comment
Share on other sites

Chlorine is my Perfume

Vil prøve at komme igang med lidt regelmæssig logning igen, da de sidste par uger har været lidt hullet her i loggen. Denne uge har der dog ikke været så meget at skrive om, da jeg har holdt fri fra træningen, men igår sneg jeg mig så alligevel til lidt teknik svøm i Kildern med Vogel. Nogen gange er forskellen på motivation et træningspas, og det var således sådan et pas jeg fik igår. Jeg fik et par små aha-oplevelser, og endte med at svømme de sidste 50M i hvad Mark mente var "det smukkeste" han nogensinde havde set mig svømme. Den mentale kobling fra at lave teknik øvelser for at få dem overstået, til faktisk at tænke over hver eneste lille bevægelse, rotation, benspark, armtag, mm er så enormt vigtig. Og igår var jeg til stede 100% i bassinet, og ingen andre steder. For at filosfere lidt videre, så tror jeg tit man som Tri'er tænker på ens næste træningspas, og derved glemmer hvorfor man laver netop det træningspas man er igang med. Således bliver kvantiteten dominerende i stedet for kvaliteten. Igår var mit Mindset på svømning, og kun svømning.

For at blive konkret, så bestod den afsluttende serie af 50M Crawl hvor man skulle tælle armtag. Efter at have svømmet 4 af disse, og alle med +45 tag per bane, blev jeg lidt frustreret og spurgte derfor Mark omkring hans teknik ved denne slags øvelser. Han bruger normalt 30tag på en bane, og 20 ved glid. Lettere chokeret over hvor få armtag han kan bruge, viste han mig forskellen på hans "Normal" og hans "Glid". Om det var det visuelle eller det at jeg lige stoppede op og tænkte over det, ved jeg ikke, men mine armtag og den rotation jeg lavede blev helt anderledes. Jeg fik ikke talt mine armtag, men følelsen var så enormt meget bedre! En ting jeg lagde mærke til, var min hovedposition, og det at jeg rotererede mit hoved så det flugtede med min skulder linie.

Tal fra igår:

200M Opvarmning

4x50M Dyk + Crawl

4x25M Skoddeøvelser

3x100M Progr. - 1.28 - 1.21 - 1.19

4x25M Skoddeøvelser

3x100M Progr. - 1.39 - 1.30 - 1.20

50M Løs

400M Arme

6x50M

Total: 1950M

tumblr_lvb1a8ZDM91r1wk8mo1_500.jpg

Lyder så fedt!! Hvad mener du helt nøjagtigt med at dit hoved "flugtede med din skulder linie"? Kan ikke lige se det for mig...

Link to comment
Share on other sites

Lyder så fedt!! Hvad mener du helt nøjagtigt med at dit hoved "flugtede med din skulder linie"? Kan ikke lige se det for mig...

Det var nok osse en dårlig formulering. Men nogen gange skal der bare et lille visuelt input til at ændre ens stil. Hvad jeg mente var at jeg normalt holder hovedet meget stille og kigger let fremad, uden at have en rotation i hovedet. Denne gang lænede jeg øret lidt imod skulderen og derved flugtede med skulderlinien i mit catch med vandet. Det hjælper mig til at få fat i vandet helt i toppen, og ikke først 10-20cm under overfalden.

Link to comment
Share on other sites

Hertil aften stod den på lidt styrke-træning i FDK, samt lidt rehab. Jeg gør det mest fordi jeg godt kan lide at presse mig selv på en anden måde, og jeg har en, ikke begrundet, filosofi omkring triathleter bør have minimum 2 styrkepas om ugen, hvor der arbejdes med de mere explosive fibre. Anyways, jeg plejer altid at lave et program i hovedet på vej derover, og således blev det en kombination af favourite discipliner og lidt mere kedsommelige ting. Dog med det tilfælles at der kommer Pump på muskulaturen.

Til sidst var der lige lidt rehab på programmet, mest for at styrke min achilles og så SMR på ben+ryg. Fedt mand!

Dagens Tal:

KB Swings (TA/OA/OA) 10+10+10 x3 = 90swings@20kg

KB Snatches(OA/OA/TA) x2 = 60snatches@16kg

KB Clean+Press (TA) = 10+10@16/16kg

Step-Ups + Box Jumps (60cm) = 2x8+8 @Motta

Chins + Dips = 2x8+8

Achilles-Strech = 20xSlowReps@50kg

DB Curls+DB Ext = 2x10@15kg

Laterals + RDR = 2x10@10kg

12min SMR på Rulle - Fokus Læg + Quads

/Done

Link to comment
Share on other sites

20min løb på bånd @5.00-4.38/Km, Maah, føltes lidt tung og trægt. I eftermiddag står den på mini-tri test (1000m-30Km-6Km) i Farum, hvor der bliver lukket lidt op for dampen. Føler mig ok frisk, og vil gerne brænde en god tid af...Lad os se hvordan det går!

/M

Link to comment
Share on other sites

Søndag:

BT Halvmarathon, 1.46.10 (5.01/Km)

Nice and easy, ikke det store at skrive om.

Tjek bloggen:-)

Mini-Tri Farum:

Blev nr. 3/60, eminent svøm på 14.30, cyklede 48min og løb m 4.15/km (6km). Godt tilfreds:-)

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Søndag:

BT Halvmarathon, 1.46.10 (5.01/Km)

Nice and easy, ikke det store at skrive om.

Tjek bloggen:-)

Mini-Tri Farum:

Blev nr. 3/60, eminent svøm på 14.30, cyklede 48min og løb m 4.15/km (6km). Godt tilfreds:-)

Sådan dér! Det kører bare og tyder på gode resultater på Lanzarote...

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev en gang spin imorges + styrketræning, og så 16Km løb med Carina i adstadig tempo (5.22/Km). Carina spurgte om jeg ville være tempoholder for hende. Og jeg havde rimelig meget overskud. Fedt at mærke!!

Imorgen håber jeg på at nå et langt svømmepas....!

/M

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev som lovet en god omgang svømning. Havde lyst til selskab, men vidste det egentligt blev et solo-pas uden så mange dikkedarer, så fandt ud af at det bedste ville være et solo-pas. Jeg nyder egentligt at tage tingene i mit eget tempo, og nyder osse mit eget selskab. Svømmepasset blev planlagt på cyklen, og endte så med at blive en mellem ting alligevel. Til at starte med ville jeg svømme 3 serier @1000M, men så ændrede jeg mening til en laaang serie med 3.8Km eventuelt mere. Efter 1900M stoppede jeg kort for at tage lidt energi, og derefter fortsatte jeg i stille glide-tempo. Efter 2500M var jeg godt kogt, og besluttede mig for at holde ved de 3000M.

Dagens Tal:

100M Opvarmning

3000M @50.58min - Meeh, ville gerne have været under 50min, men forsøgte at glemme tiden og kører god stil og stille puls hele vejen. Det lykkedes fint!

Derefter tog jeg 20min stræk/yoga i bakterie-poolen, før den stod på sauna og krokodille-bad. Livskvalitet!

/Motski

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share