Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Træning imorges

Jeg var jævnt groggy imorges da jeg vågnede og en dårlig nattesøvn kombineret med bøvl med maven gjorde det bare ikke bedre ovenpå den lange træningsuge. Men jeg mindede mig selv om at det "kun" var et restitutions pas den stod på og at jeg kunne bruge lidt tid i dampbadet efterfølgende til at vågne på. Jeg kom afsted med kæresten under armen, og vi fik en hæderlig WO med fra morgenstunden af. Den lokale KIWI har powerade-Xion på bud til en 5'er, så jeg hev sådan en med og så spillede det ellers fint.

Jeg tog en tur på cross-traineren den første halve time, og sluttede så af med 15min på en step/cross-thingy. Dog en meget fed maskine der har en del overførbarhed til løb. Fodstilling, bevægelse, landing mm. uden at belaste led, knæ, lyske og achilles. FEDT!

Efterfølgende stod den på styrketræning, og jeg valgte at holde lidt igen på kiloene samt skære volumen en del ned, så det kun lige giver akivering af muskel-fibrene. Så må vi se om det er den rigtige metode, men i mine øjne giver det god mening, især tæt på race. Jeg fik også lige vist kæresten lidt dødløft og rows, noget hun bliver glad for. Især hendes glutes! Hrrmmm...!

Morgenens Tal

CrossTrainer, 30min, Lvl 1-5, 110-120strides/min

Step/Cross_Trainer, 15min, Lvl 1-3

KB Swings

3x8@32Kg, Dynamisk

High Box Squat

8x50kg, 8x80kg, 5x110kg, 3x140kg, 3x140kg, 3x140kg

Squat

3x3x80Kg

Chins/Dips

5, 8

5, 8

5, 8

/Done

I aften skal jeg endnu engang køre noget X-Trainer, og menuen er intet mindre end Mt. Ventoux. Efter lidt facebook roderi tror jeg taktikken er at smadrer igennem de første 4-5Km, og så finde en tung gearing og et solidt tråd når procenterne tager fat. Derfra er det åbent og så må vi se hvad der sker. Men skal vi satse på en tid omkring 1t30min? Dunno, men gider nok ikke sidder der meget længere. LOL.

Nico

Link to comment
Share on other sites

Spændende. Har du et råd til hvor alpen angribes på en x-trainer?

Nope, det handler om at give den alt hvad du kan hele vejen :smile: - Gem dog en smule til de sidste 3-4Km, da den flader betydeligt ud, og du derfor kan hente en del tid ved at have lidt ekstra tilbage. Men den er ond, og du skal træde i omegnen af 300W i 55-60min hvis du vil have en god tid (afhængigt af din vægt).

Link to comment
Share on other sites

Mt. Ventoux - DNF

Endte med at udgå efter 60min på spinning-cyklen igår. Jeg lå fint med i et udbryder felt i den første halve time, og vi havde opbygget et pænt forspring ned til en stort hovedfelt. Men jeg måtte slå ud, og sande at jeg ikke er en bjerg-ged. En kombination af manglende motivation og så en lidt for stor mængde træning henover den seneste tid gjorde også udslaget. Jeg så ingen grund til at grave mig selv helt ned til kineserne, så i stedet fandt jeg et mageligt tempo og trillede op til de 60min, for så at udgå og tage et bad. Jeg var lidt ærgerlig igår, men idag er jeg faktisk ret godt tilfreds med at jeg hoppede af cyklen i stedet for at presse mig selv ud i overtræning.

Idag skulle jeg enten have været på hometraineren, eller en tur på landevejen, men jeg har valgt slet ikke at træne og i stedet lige tage en pause så jeg er klar til de næste dages intensitet. Det giver mening :smile:

In other news, så ser det endelig ud til at jeg har fundet en cykel som godt kompromis mellem en egentligt "by-cykel" og så en cykel med mulighed for nogle længere ture. Eneste anke imod de længere ture er størrelsen på cyklen (56Cm). Men eftersom jeg har haft præcis den ramme før, så ved jeg hvor tight og lækker den er at køre på i byen i netop den størrelse. Denne gang skal jeg så undgå at den bliver stjålet!!

Tal fra igår:

60min Spin, Gns W 250, Puls 82-84% Max

/Nico

Link to comment
Share on other sites

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="LaMotta" data-cid="1626223" data-time="1359472661"><p>

Nope, det handler om at give den alt hvad du kan hele vejen :smile: - Gem dog en smule til de sidste 3-4Km, da den flader betydeligt ud, og du derfor kan hente en del tid ved at have lidt ekstra tilbage. Men den er ond, og du skal træde i omegnen af 300W i 55-60min hvis du vil have en god tid (afhængigt af din vægt).</p></blockquote>

Ok knap 100kg. Tastes der vægt ind? Men 300W det er noteres pænt spændt på det da jeg ingen ide har om hvad jeg træder. Tror jeg kører lidt efter puls, den har jeg styr på hvor lang tid jeg kan holde en given puls.

Link to comment
Share on other sites

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="LaMotta" data-cid="1626225" data-time="1359472975"><p>

Mt. Ventoux - DNF<br />

<br />

Endte med at udgå efter 60min på spinning-cyklen igår. Jeg lå fint med i et udbryder felt i den første halve time, og vi havde opbygget et pænt forspring ned til en stort hovedfelt. Men jeg måtte slå ud, og sande at jeg ikke er en bjerg-ged. En kombination af manglende motivation og så en lidt for stor mængde træning henover den seneste tid gjorde også udslaget. Jeg så ingen grund til at grave mig selv helt ned til kineserne, så i stedet fandt jeg et mageligt tempo og trillede op til de 60min, for så at udgå og tage et bad. Jeg var lidt ærgerlig igår, men idag er jeg faktisk ret godt tilfreds med at jeg hoppede af cyklen i stedet for at presse mig selv ud i overtræning.<br />

Idag skulle jeg enten have været på hometraineren, eller en tur på landevejen, men jeg har valgt slet ikke at træne og i stedet lige tage en pause så jeg er klar til de næste dages intensitet. Det giver mening :smile:<br />

<br />

In other news, så ser det endelig ud til at jeg har fundet en cykel som godt kompromis mellem en egentligt "by-cykel" og så en cykel med mulighed for nogle længere ture. Eneste anke imod de længere ture er størrelsen på cyklen (56Cm). Men eftersom jeg har haft præcis den ramme før, så ved jeg hvor tight og lækker den er at køre på i byen i netop den størrelse. Denne gang skal jeg så undgå at den bliver stjålet!!<br />

<br />

Tal fra igår:<br />

<br />

60min Spin, Gns W 250, Puls 82-84% Max<br />

<br />

/Nico</p></blockquote>

God beslutning, ingen grund til at gå all out lige nu for dig vel

Link to comment
Share on other sites

Ok knap 100kg. Tastes der vægt ind? Men 300W det er noteres pænt spændt på det da jeg ingen ide har om hvad jeg træder. Tror jeg kører lidt efter puls, den har jeg styr på hvor lang tid jeg kan holde en given puls.

Jep, du taster selv din vægt ind. Ligegyldigt hvad du gør vil din puls eksploderer når det går opad. Jeg går fra 100bpm under opvarmningen til 170bpm i løbet af de første 5min, og så er det ellers med at holde den der. Men ramte vist de 198-200bpm sidst på Alpen lige inden toppen.

100kg er ondt at slæbe med op, du vil nok føle at alle kører fra dig...

Link to comment
Share on other sites

Jeps ikke lige bjerg ged statur. Men man kan vel justere belastning? Så halter man selvfølgelig bagud, men kan holde pulsen så jeg ikke siger puff og koger over. På den måde tænker jeg en trainer tur er mere "overbærende" end the Real thing

Link to comment
Share on other sites

Jep, er også meget spændt og håber da min "erfaring" også tæller når jeg står på stregen 2. Marts. Ihf fedt at have et race, det motiverer mig stærkt! På mange måder minder denne sæson om sidste år med tidligt race, så hjem og spidse til for så at tage Maj og Juli med races. Jeg glæder mig ihf.

Mine tanker omkring periodisering er ikke så stærke. Forstået på den måde at jeg går mere op i kvaliteten af træningen, og velværet samtidig med at jeg holder mig skades-fri. Jeg synes nogle gange der går for meget pro snak i den når det kommer til os amatører, og min umiddelbare holdning er at de første 5år er ren og skær læring og tilvænning til store træningsmængder. Før det giver periodisering ikke så meget mening i min optik. Men jeg tænker da over hvor i sæsonen jeg er, og hvilken type træning der er mest optimal. Og her de sidste uger op til Abu D, vil der også komme flere speed-sessions hvor formen skal skærpes. Men vigtigst af alt er kontinuitet, lyst, glæde, motivation og så kommer slid/hprdt arbejde.

Jeg må indrømme, at da jeg første gang læste triathletes training bible, der var jeg rimelig tiltalt af periodisering - det er jo uden tvivl en god måde at bygge sin træning op på. MEN efter jeg kom til at reflektere over sidste sæson, hvordan den gik, hvad jeg gjorde godt og mindre godt, samt andre refleksioner, måtte jeg også sande at med en meget skiftende hverdag, hvor der er andre ting end blot træning, så vil man ved at periodisere sin træning i højere grad være afhængig af, at nå alle sine træningspas for alt i verden. Så længe man ikke er pro-triatlet, hvor hele ens hverdag er bygget op omkring træning, så er der andre metoder, som jeg er sikker på fungere ligeså godt - som du selv er inde på, så er KONTINUITET nok den vigtigste faktor, hvis vi ser bort fra de psykologiske.

Link to comment
Share on other sites

Igår stod der sjovt nok træning på programmet igen. Jeg har fået afleveret min PhD, og er nu sat i vente position indtil jeg ved om den bliver indstillet til et forsvar. Der kan gå op til et par måneder, så det giver fin lejlighed til at få trænet og restitueret godt. Det er ingen hemmelighed at jeg ikke har travlt med at finde arbejde lige nu, da jeg kan mærke at jeg har været godt og grundig træt af at læse/studerer det sidste års tid, og når jeg tænker tilbage har jeg gået i skole siden 1990, uden at have nogen deciderede pauser. Gik direkte fra folkeskolen til gymnaisie (2001), gik direkte fra gymnasie til bachelor (2004), gik direkte fra bachelor til kandidat (2007) og direkte fra kandidat til PhD (2009). Men jeg har øjnene åbne, og sender de ansøgninger jeg skal for at blive i dagpenge-systemet.

Tirsdag tog jeg en fuld fridag, og lavede ikke det mindste. I stedet fik jeg fyldt depoterne og slappet godt og grundigt af på sofaen. Igår stod den så på svømning og en "let" cykel-tur, men da vejret så fint ud valgte jeg at tage turen udenfor hvor jeg havde mulighed for at køre lidt tempo-set. Afledt af en anden triatlets status-opdatering, blev det en variation af 1Km hård pace, 1Km let pace med 15 gentagelser.

Gårsdagens Tal:

Cykling, 80Km, 2tim30min

Svømning, 2500M, 60min

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med at have afleveret. Det lyder som om du godt kan unde dig selv lige at tage en slapper fra arbejde/læsning. Jeg er allerede nu ved at opnå en form for 'metaltræthed' selv og der er sku noget af et stykke vej endnu... lort.

Thanks Brohauge,

Den træthed kender jeg kun alt for godt, men når du starter på et speciale, PhD mm. så finder du en ny motivation. Men uanset hvad du gør, så bare hold fast især i de perioder hvor det er aller sværest :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning,

86Km helvede på vejene med alt for lidt energi og stænger så tunge som bly. Desuden en vind der gjorde at jeg var ved at knække mentalt sammen. Av for en tur. Skulle have løbet bagefter, men lagde mig hjem i foster-stilling og har ligget der lige siden, kun afbrudt af en kort tur i FDK, hvor jeg ikke magtede at løbe på bånd.

Imorgen fri, måske en kort restitutions-tur for lige at få trætheden ud af kroppen.

Over n Out

N

Link to comment
Share on other sites

Vildt nok at bevæge dig ud i det her vejr. Da jeg gik på arbejde var jeg ved at vælte omkuld en enkelt gang, så der har været tryk på. Lyder fornuftigt med at tage den en smule med ro, og så giv den eventuelt en skalle på landevejen på lørdag hvor de lover ret lækkert vejr!

Link to comment
Share on other sites

Igår holdt jeg helt og aldeles fri, ikke så meget som en transport cykel-tur eller andet blev det til. Til gengæld fik jeg 70min massage, og især mit venstre baglår fik lidt kærlighed. Jeg har et punkt over ballen der er enormt ømt, og som stråler hele vejen ned igennem benet. Det skal der klart arbejdes med de kommende uger, og jeg planlægger en yderligere omgang massage i den kommende uge. Måske 2 gange! Ja, det er hårdt.

Igår var jeg desuden helt færdig, træt og mentalt til hundene, så en fødselsdags-eftermiddag hos kæresten sammen med venner og familie var helt perfekt. Især fordi der var flere slags dejlig kulhydrater, jeg kunne hælde i hovedet!

Imorges skulle der så gang i træningen igen, og jeg skulle virkelig hive mig selv op ved hår-rødderne for at hoppe op på den Hometrainer og køre 90min pres. Men op kom jeg, og en kombiation af Alberto Contador på Alpe-D'huez, samt lidt Markus Schulz i ørerne gjorde forskellen. I hvertfald kom jeg igennem med 250W i snit, og tror den sidste time lå jeg tættere på 265-270w i snit. Fedt. Hurtigt i løbeskoene bagefter, og jeg kunne mærke allerede ned ad Nygårdsvej at jeg var flyvende, så jeg prøvede så vidt muligt at holde tempo hele vejen. Det blev til en ny all-time best på 5Km, og første gang jeg kom under 21min. Så alt i alt, en super træning idag og en af den slags der giver moral og booster egoet.

Dagens Tal:

90min Hometrainer, 250w

30min Løb, 5Km (20.59, 4.12/Km) 181Bpm/snit

Imorgen står den på sidste træningspas i denne uge, det bliver 3Km i våddragt, og så 80min i løbeskoene med en god følelse hele vejen! BUM.

Nico

Link to comment
Share on other sites

Mangler da lige at få søndagens træning med. Den gik nogenlunde fornuftigt. Var lidt træt (igen) så skar den en smule kort både i våddragten og på løbeturen, dog ikke mere end at det stadig blev fornuftig træning. Jeg har skrevet uge-updaten på bloggen (som jeg plejer), og der står lidt flere tanke-strøg omkring træthed og den seneste uges træning.

Idag stod den på styrketræning, og jeg gav benene en solid omgang da jeg lidt har en filosofi omkring aldrig at blive for vant til træningen. Keep your boy guessing. Idag var der også lidt mentale kvababbelser der skulle ud af systemet, mest tanker omkring fremtid, jobmuligheder mm. Alt i alt noget som træningen altid hjælper på.

Dagens Tal:

Squat - 8x50kg, 3x90kg, 3x3x100kg

Front Squat - 6x50kg, 6x60kg, 6x70kg, 3x80kg

Pull-Ups - 8x5xBW (Forskellige greb)

Goodmornings - 3x8x50kg

KB Swings - 3x8x32Kg

Achilles-Stretch - En masse blandet.

Imorgen skal der køres to intense trænings-pas, det første bliver fra morgenstunden af og består af 30min full-ON action på cyklen. Så må vi se hvad jeg kan trække over 30min. Det andet pas bliver hill-repeats. Hvis vejret byder, så vil jeg komme ud og lave dem for en gang skyld.

/N

Link to comment
Share on other sites

Imorges vågnede jeg med visheden om at det første jeg skulle gøre var at hoppe på hometraineren, og få overstået træningspas numero uno. Som sagt så gjort, jeg væltede ud af sengen klokken 8, og sad efter lidt tid på hometraineren med iPod'en i ørerne og med gang i pedalerne. Morgenmaden blev taget siddende, og den bestod af en powerade xIon drink! Dagens program var lige til, 15min opvarmning, 30min med masser af pres på og så 5-10min afrul efter ønske. Som sagt så gjort, og udover en hel del muskel ømhed efter gårsdagens træning, så gik det fint med at presse lårerne hel igennem. En ting jeg har lagt mærke til er at mine ben er bleve sindssygt hårde og markerede på det seneste. Nærmest intet fedt er der at komme efter :smile:.

Nå, men de 30minutter gik fint, og jeg svedte godt igennem. Efterfølgende hoppede jeg i bad og gik så op på arbejdet, men allerede der kunne jeg mærke den var gal og en kombination af ondt i maven og generel utilpashed gjorde at jeg hurtigt skyndte mig at få klarede de sidste småting jeg manglede for at have PhD afleveringen 100% i hus. Hjemme igen stod den bare på seng og sofa, og følgende valgte jeg at skippe det andet træningspas idag. Øv hvor jeg hader når kroppen den strejker på denne måde. Egenligt føler jeg mig frisk nok fysisk, men ondt i maven dræner baer kroppen for energi. Jeg ved at jeg tit døjer med de følger på denne tid af året, så jeg håber og beder til guderne om at vi får lidt plusgrader, og at det holder sig så meget i ro at jeg kan få en nogenlunde træning de sidste 3 uger.

Dagens Træning

50min hometrainer, 15, 30min, 5

/Done

Link to comment
Share on other sites

Nogen har måske vidst det andre har måske lagt mærke til det, og for nogen er det noget helt nyt. Men vi har en gruppe af atleter fra FitnessDK udviklet et koncept-hold der bærer sloganet "Grænsesøgende Over-Achievers". Vi er igang med at lukke sponsorat aftaler mm. og er derfor altid på udkig efter flere muligheder. Så lidt reklame her i loggen for projektet.

Kort fortalt handler det om at støtte hinanden i sports-udfoldelse, og gøre det muligt at deltage i alle de løb vi kan komme i nærheden af. Vi låner udstyr på kryds og tværs, stiller op med kørelejlighed, laver pre-race events med mad, alt sammen i en social sfære der skal gøre os i stand til at yde vores ypperste ved konkurrencer. Nogle af os er ambitiøse, andre søger fælleskabet, men sammen skaber vi et Team.

Team Sportivo - http://teamsportivo.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Nogen har måske vidst det andre har måske lagt mærke til det, og for nogen er det noget helt nyt. Men vi har en gruppe af atleter fra FitnessDK udviklet et koncept-hold der bærer sloganet "Grænsesøgende Over-Achievers". Vi er igang med at lukke sponsorat aftaler mm. og er derfor altid på udkig efter flere muligheder. Så lidt reklame her i loggen for projektet.

Kort fortalt handler det om at støtte hinanden i sports-udfoldelse, og gøre det muligt at deltage i alle de løb vi kan komme i nærheden af. Vi låner udstyr på kryds og tværs, stiller op med kørelejlighed, laver pre-race events med mad, alt sammen i en social sfære der skal gøre os i stand til at yde vores ypperste ved konkurrencer. Nogle af os er ambitiøse, andre søger fælleskabet, men sammen skaber vi et Team.

Team Sportivo - http://teamsportivo.wordpress.com/

Godt tænkt!

Link to comment
Share on other sites

Imorges vågnede jeg med visheden om at det første jeg skulle gøre var at hoppe på hometraineren, og få overstået træningspas numero uno. Som sagt så gjort, jeg væltede ud af sengen klokken 8, og sad efter lidt tid på hometraineren med iPod'en i ørerne og med gang i pedalerne. Morgenmaden blev taget siddende, og den bestod af en powerade xIon drink! Dagens program var lige til, 15min opvarmning, 30min med masser af pres på og så 5-10min afrul efter ønske. Som sagt så gjort, og udover en hel del muskel ømhed efter gårsdagens træning, så gik det fint med at presse lårerne hel igennem. En ting jeg har lagt mærke til er at mine ben er bleve sindssygt hårde og markerede på det seneste. Nærmest intet fedt er der at komme efter :smile:.

Nå, men de 30minutter gik fint, og jeg svedte godt igennem. Efterfølgende hoppede jeg i bad og gik så op på arbejdet, men allerede der kunne jeg mærke den var gal og en kombination af ondt i maven og generel utilpashed gjorde at jeg hurtigt skyndte mig at få klarede de sidste småting jeg manglede for at have PhD afleveringen 100% i hus. Hjemme igen stod den bare på seng og sofa, og følgende valgte jeg at skippe det andet træningspas idag. Øv hvor jeg hader når kroppen den strejker på denne måde. Egenligt føler jeg mig frisk nok fysisk, men ondt i maven dræner baer kroppen for energi. Jeg ved at jeg tit døjer med de følger på denne tid af året, så jeg håber og beder til guderne om at vi får lidt plusgrader, og at det holder sig så meget i ro at jeg kan få en nogenlunde træning de sidste 3 uger.

Dagens Træning

50min hometrainer, 15, 30min, 5

/Done

Stærkt kørt. Hvad tror du årsagen til dine mavekvaler er?

Link to comment
Share on other sites

Nogen har måske vidst det andre har måske lagt mærke til det, og for nogen er det noget helt nyt. Men vi har en gruppe af atleter fra FitnessDK udviklet et koncept-hold der bærer sloganet "Grænsesøgende Over-Achievers". Vi er igang med at lukke sponsorat aftaler mm. og er derfor altid på udkig efter flere muligheder. Så lidt reklame her i loggen for projektet.

Kort fortalt handler det om at støtte hinanden i sports-udfoldelse, og gøre det muligt at deltage i alle de løb vi kan komme i nærheden af. Vi låner udstyr på kryds og tværs, stiller op med kørelejlighed, laver pre-race events med mad, alt sammen i en social sfære der skal gøre os i stand til at yde vores ypperste ved konkurrencer. Nogle af os er ambitiøse, andre søger fælleskabet, men sammen skaber vi et Team.

Team Sportivo - http://teamsportivo.wordpress.com/

Rigtig godt tænkt, og godt koncept :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Interval-Dag

Idag skal der lidt smæk på, og selvom jeg har mega ondt ovenpå styrketræningen i mandags, så skulle der trænes. Min mave har det heldigvis bedre idag, så efter at have været til karriere-messe på CBS og snakke med nogle Novo graduates, tog jeg løbetøjet på og luntede afsted mod stadion. Meningen var egentligt at lave hill-sprints, men jeg valgte at lave det om og i stedet løbe nogle serier på stadion i stedet.

12min Opvarmning

4x800M - St. 4.00 (lagde dem på 3.15-3.20 cirka)

4x100M - St. 2.00 Ca. 15sek/stk

4x1-Step Stair-Run (50Steps)

4x2-Step Stair-Run (50Steps)

10min Lunte hjem igen

Ialt ca. 7.5Km og masser af gode puls-toppe!

Senere står den på interval svøm, og efter at have kigget lidt på Sun Yang, skal jeg klart tillægge mig hans stil. Det er symfonisk så smukt han svømmer. Læg især mærke til de ekstremt høje albuer der ligger lige under overfladen, samt afslutningen på hans tag. Han formår at fører armen hele vejen igennem bevægelsen, og har nær-maximalt udslag på hans træk.

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share