Kommentar til mit HST program.


MortenSL
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lige høre hvad i har at sige til mit valg af øvelser, og rækkefølgen af øvelserne. Er der nogle øvelser som ikke skal være der/udskiftes? Er der nogle øvelser jeg kan putte ind i mit program?

Squat.

Bænkpres.

Dips.

Chin ups.

Military press

Db. lateral raise.

Db. Bent over row

Db. Curls.

Tricep extension

Crunch

Hver anden træningsdag bliver squat og bænkpres, skiftet ud med dødløft og incline bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Det ser slet ikke tosset ud :)

Mht til rækkefølgen, så skal de store, ben, bryst og ryg ordnet først, derefter skulder, triceps, biceps og mave til sidst.

Grunden er at de mindre muskelgrupper også trænes sammen med de store (triceps og skulder ved bænkpres, biceps ved chinups og row). Derfor må de "små" muskler ikke være trætte, når de skal hjælpe til med de store.

Prøv så vidt muligt at ordne øvelserne så du ikke træner den samme muskelgruppe primært med to øvelser efter hinanden.

F.eks. sådan:

Squat/dødløft.

Bænkpres/incline bænk.

Chin ups.

Dips.

Db. Bent over row

Military press

Db. Curls.

Tricep extension

Db. lateral raise.

Crunch

Hvis du kan bruge både chinups og dip i HST med ordentlig progression, så er du rimelig sej B)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det ville være synd (jeg synes også det er synd kun at køre squat/DL hver anden gang) :)

Det er to øvelser, der rammer vidt forskellige muskelgrupper.

Og man kan sagtens lave ordentlig progression, hvis man kører pulldown eller assisted chins og assisted dips. Hvis der er en assist-maskine i dit center, kan du ligefrem måle progressionen, ellers tag den på gefühl :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige som AF mene at det er helt skørt at veksle mellem to øvelse.

Nu ved jeg ikke hvor meget dødløft du har kørt, men det kræver rigtig god styrke og rigtig god teknik at køre dødløft i sit HST program. Jeg har kørt HST 1½gang, og er i gang med 3 gang nu. Jeg har droppet at køre dødløft denne gang, da jeg simpelthen synes det er for stor en belastning for ryggen i de 4 første uger hvor man kører mange reps.

Mht chips og dips, så ville det også være helt skørt at veksle mellem dem.

Kør pull downs, og pushdowns, eller pull downs, og CG benchpres. Så er det problem løst.

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. gøre følgende:

Ved chinups benytter du dig af pulldowns indtil antallet af reps er sænket nok, til du kan fortsætte med chinups. Det medfører du kan køre med balastninger et godt stykke under din kropsvægt... (det er selvfølgelig underordnet, hvis der er en fancy maskine til chinups)

Ved dips kan du starte med closegrip decline bænkpres, og rykke over til dips, når antallet af gentagelser matcher dit styrkeforhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre rationalet for hvorfor folk vælger at køre en ren tricepsøvelse selvom de allerede har dip med i programmet. Foruden dip så bliver triceps jo også aktiveret i både bænkpres og skulderpes, så risikerer man ikke en for stor træningsvolumen af triceps på denne måde?

Link to comment
Share on other sites

Min bevæggrund for at træne ekstra triceps og for den sags skyld ekstra biceps er simpel erfaring, i lang tid var jeg af den overbevisning at så længe min ryg/bryst/skulder træning var hård nok m.h.p. BP/DL/Chins ups/skulderpres/row så fik biceps og triceps stimulering nok, men efter at have nået et plateau blev jeg tilrådet til at indlægge en enkelt af hver i mit fullbody program, hvilket har fjernet mig fra plateauet.

Link to comment
Share on other sites

nej progresionen kan jeg godt klare. Jeg kører med 20kg i bæltet i 5 rep ugen.

Men den er for hård ved mine skuldre. Jeg oplevede hver gang en kraftig smerte efter hvert sæt dips. Så når nu min dårlige skulder er fuldt kamp klar igen, begynder jeg måske at køre dips igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har valgt at ændre lidt i mit program, da jeg syntes det jeg nu har lavet er en del bedre, og jeg kan køre det med fuld progression.

Programmet ser nu ud som følgende:

Sæt:

2 Squat.

2 Bænkpres.

1 Military press

2 Dødløft

1 Close grip bænkpres

1 Db. Bent over row

1 Db. lateral raise.

1 Shrug

2 Db. Curls.

2 Crunch

Hvad siger i?

Edited by MortenSL
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det ser fint ud, så mangler du bare at regne progressionen ud og springe på programmet ;)

Jeg er i fuld gang. Er ved min første 10 reps. uge. :)

Men jeg ville egentligt bare lige sikre mig, at det hele så fint ud.

Lige et enkelt spørgsmål: Den excentriske del, benytter man der forced reps?

Link to comment
Share on other sites

Når du har dødløft med burde shrugs være unødvendig - med mindre du er helt vild med tyrenakke :D .

Du har 2 sæt biceps (curl), men kun 1 sæt triceps (CG bænkpres). Triceps er større end biceps, så den skal skal have mindst lige så meget træning. Jeg ville nok smide et sæt Dip eller en form for french press ind, eller bare tage 2 sæt CG bænkpress.

Ellers udmærket program

Link to comment
Share on other sites

Når du har dødløft med burde shrugs være unødvendig - med mindre du er helt vild med tyrenakke :D .

Du har 2 sæt biceps (curl), men kun 1 sæt triceps (CG bænkpres). Triceps er større end biceps, så den skal skal have mindst lige så meget træning. Jeg ville nok smide et sæt Dip eller en form for french press ind, eller bare tage 2 sæt CG bænkpress.

Ellers udmærket program

Så tror jeg, at jeg nupper mig et sæt CG bænkpres mere ;)

Jeg har nu mest shrug med, fordi jeg rigtig godt kan li' den øvelse.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg er helt tabt.

Jeg har skøjtet rundt for at finde det topic der hed HST for at finde ud af hvad det var men fejlede stort.

Ville være taknemmelig hvis en lige kunne forklare hvad det gik ud på. :confused2:

Det er ikke lykkedes mig at regne det ud, ud fra hvad der er skrevet.

Godt nok mange forkortelser jeg ikke forstår, det kommer jo nok. :blink:

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share