realistisk muskelopbygning pr år


tarzan786
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og læste lidt på team danmarks hjemmeside og faldt over dette.

Når der skal dannes nyt væv, herunder muskelvæv, kræves der et overskud af energi. Et energioverskud på ca. 2000 – 4000 kJ pr. dag kombineret med et træningsprogram skræddersyet med henblik på vægtøgning kan bevirke en øgning med ca. ¼ - ½ kg muskelmasse pr. uge. Hvor stor en total vægtøgning, der er realistisk er individuel og afhængig af faktorer så som genetik og styrketræningserfaring. Et realistisk bud på maksimal hypertrofi er 3 kg pr år.

Men hvordan kan det være at man MAKS kan gaine 3kg muskelmasse pr år når der står 0,25-0,50kg pr uge? På et år burde det så ikke være mellem 13 og 26 kg?

0,25x52uger=13kg og 0,50x52=26?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke undersøgelsen der ligger bag, men et halvt kg ren muskelmasse om ugen er temmelig optimistisk. Ved ikke om der skulle have stået om måneden, det giver så bare et promlem med kalorie udregningen :-)

Jeg har et andet sted læst tre til fem kg om året, men det må altså komme virkelig meget an på dit udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det burde næsten sige sig selv at man ikke bare kan sige at X antal kg muskelmasse pr uge eller pr år er muligt.

Man kan sige at enhver har en teoretisk maxgrænse for hvor meget muskelmasse kroppen kan opretholde. Overordnet naturligvis bestemt af et genetisk potentiale, og mere direkte bestemt at hvor stor ramme du har og din hormonprofil. I den sammenhæng spiller fedtprocent også en væsentlig rolle, da det er sværere at opretholde høj muskelmasse ved lav fedtprocent.

Derudover kan man sige at alt praksis indenfor bodybuilding viser at jo højere niveau man ligger på - dvs hvor tæt man er på dit potentiale, jo sværere er det at gaine yderligere. Man kan ikke bare sige at hvis udgangspunktet er 60kg og dit max med 100kg ved fedtprocent 10 (tal jeg lige har grebet ud af luften :smile:), så stiger du ikke bare 10kg om året i 4 år, hvorefter ingen gains er mulige. Man kan måske stige 10kg første år, lidt mindre næste, endnu mindre tredje år osv. og stadig under forudsætningen at alt i dit liv er optimeret til muskelvækst.

Så derfor, hvor meget muskelmasse man kan tage på pr år, hvis alt er optimeret 100%, afhænger af hvor tæt du er på dit maxpotentiale.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det burde næsten sige sig selv at man ikke bare kan sige at X antal kg muskelmasse pr uge eller pr år er muligt.

Man kan sige at enhver har en teoretisk maxgrænse for hvor meget muskelmasse kroppen kan opretholde. Overordnet naturligvis bestemt af et genetisk potentiale, og mere direkte bestemt at hvor stor ramme du har og din hormonprofil. I den sammenhæng spiller fedtprocent også en væsentlig rolle, da det er sværere at opretholde høj muskelmasse ved lav fedtprocent.

Derudover kan man sige at alt praksis indenfor bodybuilding viser at jo højere niveau man ligger på - dvs hvor tæt man er på dit potentiale, jo sværere er det at gaine yderligere. Man kan ikke bare sige at hvis udgangspunktet er 60kg og dit max med 100kg ved fedtprocent 10 (tal jeg lige har grebet ud af luften :smile:), så stiger du ikke bare 10kg om året i 4 år, hvorefter ingen gains er mulige. Man kan måske stige 10kg første år, lidt mindre næste, endnu mindre tredje år osv. og stadig under forudsætningen at alt i dit liv er optimeret til muskelvækst.

Så derfor, hvor meget muskelmasse man kan tage på pr år, hvis alt er optimeret 100%, afhænger af hvor tæt du er på dit maxpotentiale.

10kg muskler på et år lyder ret optimistisk, men jeg forstår dit pointe. Lidt sjovt formuleret af elite idræt dog

Link to comment
Share on other sites

10kg muskler på et år lyder ret optimistisk, men jeg forstår dit pointe. Lidt sjovt formuleret af elite idræt dog

Lad os sige vores "testperson" er en ung fyr på 1.85 der måske vejer 60kg, så mener jeg 10kg muskelmasse er fint realistisk første år, og selvfølgelig lidt nemmere hvis man acceptere lidt stigning i fedtmasse også.

Elite idræt? Ikke forstået. Det er måske lidt hurtigt skrevet, men jeg prøver såmænd bare at forklare tingene nogenlunde forståeligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lad os sige vores "testperson" er en ung fyr på 1.85 der måske vejer 60kg, så mener jeg 10kg muskelmasse er fint realistisk første år, og selvfølgelig lidt nemmere hvis man acceptere lidt stigning i fedtmasse også.

Elite idræt? Ikke forstået. Det er måske lidt hurtigt skrevet, men jeg prøver såmænd bare at forklare tingene nogenlunde forståeligt. :smile:

Jeg tror vist det er team-danmarks artikel han beskriver som elite idræt :wink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hahah, har man fået storhedsvanvid Maxpower :laugh:

Overhovedet ikke, jeg blev bare forvirret over at det stod i den ene linjes kommentar der citerede mit indlæg.

Dertil havde jeg vist ikke læst så nøje at det handlede om TeamDKs skriverier - jeg læste bare en masse vrøvl om massegains jeg måtte hjælpe med lidt afklaring på. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

team danmark mente jeg sorry :) men jo så vi kan konkludere at man kan godt tage 0,25 til 0,50 kg muskler på pr uge men afhængig af ens nuværende niveau kan man gaine fra 1-2kg op til 10 år. Og som eliteidræts udøver skal man ikke regne med at gaine mere end 3kg pr år.

Link to comment
Share on other sites

Har du dokumentation på det ?

Nej det er blot mine egne observationer på folk, der har trænet seriøst i mange år uden brug af AAS. Stemmer i øvrigt nogenlunde med hvad trænere rundt omkring har rapporteret for rene atleter.

Kigger vi på videnskabelige studier udført med styrketræning af unge mænd, ser man typisk øgninger i fedtfri masse på 2-3kg i gennemsnit over en 3-6 måneders periode.

Jeg tror dog at mange har forudsætninger for at gøre det temmelig meget bedre end det.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/86/2/373

Dette studie viser et temmelig imponerende resultat på muskelfronten! Gennemsnitlige øgninger i fedtfri masse på næsten 4 kg for mælkegruppen over en periode på små 3 måneder. Alle deltagere er dog netop udvalgt for at kunne respondere heldigt på træningen og programmet de følger er ret omfattende i forhold de fleste andre studier. En del af øgningen er dog ikke muskelmasse, men ekstra glykogenbinding i musklerne, men dette udgør næppe mere end 0-1kg. Alt i alt meget godt resultat! Kigger du nærmere på figurerne kan du også se de individuelle resultater. Her ses det at flere af personerne har øget deres fedtfrie masse med 6-8kg!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har du dokumentation på det ?

Jeg gik personligt fra 70ish til 115kg inden for et par år. Jeg var så også ekstremt spinkel da jeg startede og var på den bloatede side da jeg ramte 115kg, men jeg vil da helt sikkert tro på at minimum 15kg (nok også en del mere) af de 45kg var muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik personligt fra 70ish til 115kg inden for et par år. Jeg var så også ekstremt spinkel da jeg startede og var på den bloatede side da jeg ramte 115kg, men jeg vil da helt sikkert tro på at minimum 15kg (nok også en del mere) af de 45kg var muskler.

Du er ca 2m høj ikke? og meget tynd til at begynde med! Dette er jo et optimalt udgangspunkt for mega gains! Flot klaret i øvrigt! Hvor meget der er muskler er vanskeligt at afgøre! Du kan prøve at smide flæsk til du er nede på samme fedtmængde som inden og se hvad vægten havner på! Selv har jeg desværre ikke rundet 15 kg lean gains :unhappy:

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke dit udgangspunkt dit nuværende niveau eller for den sags skyld dine forudsætninger. Men alt andet lige, vil seriøs træning øge din muskelstørrelse. Er du ikke tilfreds med resultatet kan du prøve nye metoder af og se hvorvidt det ændrer noget.

Good Luck!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share