Har brug for jeres hjælp...


Anirak
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen..

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. Jeg er en pige på 22 år, 162 cm høj og vejer i øjeblikket 60,8 kg. Jeg startede på min kur for 22 dage siden, hvor vægten viste 63 kg. Dvs at jeg har tabt mig 2,2 kg på 22 dage. Jeg synes det virker meget lidt taget i betragtning af, hvor meget jeg kæmper for det. Jeg træner ca. 5 gange om ugen. Nogle gange 6. Jeg prøver udover det at få rørt mig så meget som muligt ved at cykle og gå. Jeg er studerende, så sidder stille i løbet af en dag. Mit mål er at komme ned på 54 kg.

Typisk træningsprogram med 6 dages træning ser sådan ud:

Mandag: Boksning

Tirsdag: Stram op + quick sjip

Onsdag: Latin Mix

Torsdag: Thai bo

Fredag: Hviledag

Lørdag: Thai bo

Søndag: Puls/styrk

Min kostplan for igår (som er en typisk kostplan for hver dag også) så sådan ud:

Morgen: Cheasy youghurt med lidt fiberkost

Mellemmåltid: 1 stk frugt

Frokost: 2 skiver rugbrød med magert pålæg (Kylling, kalkun, ost osv) + 1 stk frugt

Mellemmåltid: 1 stk knækbrød og/eller gulerødder el. frugt (Alt afhængig af hvad jeg har i køleren)

Aftensmad (Som jeg spiser omkring kl 18): Grøntsager (squash, tomat og lidt kartoffel) Andre dage salat med kylling eller fisk med grøntsager.

Aftensnack: 2 gulerødder og 1 stk frugt

Jeg drikker omkring 2,5 l vand om dagen, og drikker IKKE alkohol. Nogle dage hvis jeg har meget travlt kan der godt ryge 2 skiver rugbrød ned til aftens mad med pålæg istedet for grøntsager.

Jeg synes i hvert fald ikke vægten viser det jeg havde forventet? Vil gerne høre jer om det er helt normalt hvad jeg har opnået i mit vægttab indtil videre? Eller om der er ting der skal forbedres?

Håber I kan hjælpe mig lidt, så jeg kan nå mit mål. Det skal lige siges, at jeg ikke ønsker en lynkur eller noget, det skal være et varigt vægttab, så er klar over det vil tage tid. Meen forhåbentlig ikke et halvt år! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Dvs at jeg har tabt mig 2,2 kg på 22 dage. Jeg synes det virker meget lidt taget i betragtning af, hvor meget jeg kæmper for det

...

Det skal lige siges, at jeg ikke ønsker en lynkur eller noget, det skal være et varigt vægttab, så er klar over det vil tage tid. Meen forhåbentlig ikke et halvt år! :blush:

Hvis du vil have et varigt vægttab, skal du ikke prøve at tabe dig hurtigere end du gør nu. Du taber dig allerede relativt hurtigt. Hvis du tabte dig endnu hurtigere, ville endnu mere af det tabte være muskelmasse, og det er bl.a. netop det, der gør at lynkure giver bagslag.

Hvorfor vil du gerne veje lige præcis 54 kg?

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. Jeg er glad for du siger at mit vægttab er "normalt". Jeg har måske sat for høje forventninger. Havde regnet med omkring 1 kg om ugen ca. Men jeg var bange for at have gjort noget forkert evt. om jeg spiste for mange kulhydrater, eftersom jeg ikke tabte mig mere.

Og mht mit mål på 54 kg må jeg være dig et ordentligt svar skyldig. Det har bare længe været drømmevægten og jeg tror at min krop vil være som jeg gerne have den nede omkring den vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have fuld kontrol over din diæt, så bør du tage en periode hvor du fører et stramt kalorieregnskab over hvad du indtager pr dag.

Dette kan godt være lidt omstændigt i starten, men kan omgåes ved at spise lidt mindre varieret med fødevarer og mængder man kender det præcise kalorieantal på, og så justere din kost således at du har en fornuftig fordeling af kulhydrater, protein og fedt, almindelig anbefaling 60%,30%,10%, hvor man så kan lege lidt med at ryge over på højprotein-diæeter senere.

Men ved at kende præcist hvad man indtager pr. dag, så er det også muligt at justere ned og op i antallet af kalorier, afhængig af hvad vægten siger,.

Så lad os sige du starter ud med en daglig kost med 2200 kcal og får hverken mere eller mindre end dette, så vil du efter en uge få en ide om hvad du forbrænder som person, hvis du tager på, så skal du justere kalorieantallet ned i din kost, hvis du taber dig, så skal du justere op, det fortsætter du med indtil du har ramt et punkt hvor vægten er nær stabil efter 5-7 dage.

Når du har det tal, som er dit ligevægtsindtag, altså den energi du præcis bruger med det liv du nu fører, så bliver det pludselig meget meget nemt at styre både vægttab og vægt-gain.

Når du har ligevægtsindtaget, så er et godt råd til dig at man forsøger skabe sit underskud via motion fremfor at skære i kosten, det gør det både nemmere mentalt at komme igennem men du kommer heller ikke ud i en ond cirkel hvor du begynder at sulte dig selv og som sina er inde på, så begynder at miste for meget masse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share