tip til sidestik


heureuse
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har længe haft et problem med sidestik, trods at jeg er i god form (17årig pige og kondital omkring 48-50). Sidestikket rammer gerne selvom pulsen er rimeligt lav. Jeg har tidligere læst at andre har haft samme problem - altså sidestik trods god form.

Jeg tror i mit tilfælde at der snarere et tale om en eller anden mærkeligt krampe i mavemusklerne (der dog føles utroligt meget som sidestik), og altså at smerten ikke kommer pga en overbelastet milt eller hvad det nu er der skyldes alm. sidestik.

MEN - jeg har netop fundet ud af, at ved at sørge for at slappe helt af mavemusklerne (så meget det er muligt) og tillade mig selv at "se fed ud" når jeg løber kan sådan set undgå det. Et amatør-tip der da er værd at prøve ;)

Ellers ville jeg bare høre om nogen har stået i samme situation - og har kæmpet med sidestik trods en god kondition - og hvordan i fandt en løsning/om i blev klogere på hvad det skyldes?

Link to comment
Share on other sites

De tricks jeg fik af diverse lærere i folkeskolen og gymnasiet:

Armene over hovedet - ser mega dumt ud, men tror måske det hjælper til at få luften længere ned i lungerne?

Træk vejret gennem næsen og ikke munden.

Nogle gange virkede de, andre gange ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var yndre døjede jeg også en del med sidestik når jeg løb. Men efter jeg har været gravid har jeg ikke haft det.... hmmm. mon der er en sammenhæng, det har undret mig meget.

Jeg har vist læst et eller andet sted, at sidestik er når de sener (har et fint navn som jeg ikke lige kan huske), som holder det hele på plads inden i en, bliver overbelastet. Min lommefilosofi siger mig, at når det hele har været tilpas udvidet under en graviditet, så er de sener vant til at blive strækt ud. Hvilket måske er grunden til at min sidestik er forsvundet.

Nogle som kan af eller bekræfte min teori?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var yndre døjede jeg også en del med sidestik når jeg løb. Men efter jeg har været gravid har jeg ikke haft det.... hmmm. mon der er en sammenhæng, det har undret mig meget.

Jeg har vist læst et eller andet sted, at sidestik er når de sener (har et fint navn som jeg ikke lige kan huske), som holder det hele på plads inden i en, bliver overbelastet. Min lommefilosofi siger mig, at når det hele har været tilpas udvidet under en graviditet, så er de sener vant til at blive strækt ud. Hvilket måske er grunden til at min sidestik er forsvundet.

Nogle som kan af eller bekræfte min teori?

Man ved til dato endnu ikke 100% hvorfor sidestik opstår. De nyere teorier går på, det er i forbindelse med mellemgulvet og vejrtrækningen, hvorfor sidestik opstår oftere på utrænede, i og med de ikke har ligeså godt styr på deres vejrtrækning som trænede personer. Men det er stadig bare en teori. Der findes mange andre teorier.

Det er heldigvis lang tid siden jeg sidst har oplevet sidestik, men når det skete, holdte jeg en mindre gåpause, og trækkede vejret helt ned i maven, det plejede at hjælpe. Men som du allerede kan se, findes der 1000 hjemmelavede metoder til at undgå sidestik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share