Løbeprogram for beskadigede achillessener


electrovoice
 Share

Recommended Posts

Hej MOL-medlemmer,

Jeg har forsøgt at finde svaret andre steder på nettet, men dette er ikke lykkedes mig, derfor skriver jeg her, i håb om at få hjælp.

Sidste år på begyndte jeg optræning til halvmarathon. Inden jeg startede den mere intense træning, var jeg i okay form og var vant til at løbe flere gange om ugen og også de lidt længere ruter som fx. 10 km.

Efter 3 måneders træning, hvor jeg var oppe ca 45-55 km om ugen (trænede hver 2.dag) og med blot 3,5 uge til mit første halvmarathon blev det helt galt med begge mine achillessener. Da jeg havde læst, at man med netop skader i achillessener skulle være meget varson, stoppede jeg faktisk helt med at løbe. Siden da har jeg været ved adskillige fysioterapeuter. Jeg er blevet behandlet med ibuprofenkur i 14 dage, nåle, ultralyd, shockwawe, infrarød - you name it! Jeg har fulgt udstrækningsprogram, prøvet 2 forskellige slags indlægssåler, fået lavet 2 løbestilsanalyser - ja ALT har jeg prøvet! Jeg kunne end ikke løbe 30 sekunder uden det gjorde ondt. I de første mange måneder var de ømme om morgenen og blot jeg gik en lidt længere tur kom der yderligere ømhed.

Omkring juli - efter at have givet det endnu et forsøg med udspændingsøvelser af forskellig art, vovede jeg mig ud i løbeskoene. I første omgang 2 intervaller af 30 sekunder og med 4 min før og efter. Det blev så langsomt udvidet til 1 minut, 2 min osv.

Pt er oppe på følgende: 2 min gang 6 min løb x 5 - straks jeg kommer hjem køler jeg ned med is. De kan godt være en smule ømme om aftenen, men de er det ikke dagen derpå.

Mit spørgsmål er;: Hvordan kommer jeg videre herfra? Udvider jeg intervallerne? Sætter jeg et ekstra interval på? Gør jeg pauserne kortere? Og hvordan sikere jeg, at jeg ikke overtræner eller ødelægger det jeg har nu har fået opbygget? Hvor ofte må jeg løbe, er hver 2.dag for meget?

Min drøm er fortsat at få lov til at gennemføre i hvert fald halvmarathon, men jeg har næsten paranoia når jeg løber, fordi jeg frygter at smerten vender tilbage.

Ser frem til at modtage nogele råd fra Jer dygtige og erfarne mennesker! :-)

For Jeg blev MR scannet og denne vist en stor samling væske i begge achillessener.

Link to comment
Share on other sites

Nu fremgår det ikke tydeligt hvor længe du har holdt pause fra løb, men det er slet ikke unormalt at det er nødvendigt at holde pause fra løb i 6-12 mdr.

Når du går i gang igen er det ikke så afgørende om du løber intervaller eller kontinuert. Det der betyder noget er mængden af fysisk belastning på dine achillessener. Både mængde og hastighed kan give problemer her.

Her spiller din løbestil også ind. Prøv at fokusere på kortere hurtigere skridt, hvor du har fokus på at rulle hen over foden og at dit tyngdepunkt bevæger sig i så flad bane som muligt.

Hvis du sætter tempo på i de intervaller du løber nu vil det som regel øge belastningen på achillessenerne.

Link to comment
Share on other sites

Nu fremgår det ikke tydeligt hvor længe du har holdt pause fra løb, men det er slet ikke unormalt at det er nødvendigt at holde pause fra løb i 6-12 mdr.

Når du går i gang igen er det ikke så afgørende om du løber intervaller eller kontinuert. Det der betyder noget er mængden af fysisk belastning på dine achillessener. Både mængde og hastighed kan give problemer her.

Her spiller din løbestil også ind. Prøv at fokusere på kortere hurtigere skridt, hvor du har fokus på at rulle hen over foden og at dit tyngdepunkt bevæger sig i så flad bane som muligt.

Hvis du sætter tempo på i de intervaller du løber nu vil det som regel øge belastningen på achillessenerne.

Hej Morten Z

Tak for dit svar!

Jeg har faktisk holdt pause i ca 12 mdr. Jeg blev skadet primo august sidste år og er først begyndt at løbe her i august. Jeg har forsøgt mig med et par meget små ture 1-2 minutter tidligere, men det var jeg ikke i stand til. Ellers har de været holdt helt i ro. Jeg har kun dyrket cyklet og lidt cross training.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pas på!

Har lige været under kniven i foråret og er langsomt på vej op igen efter 1½ år med akillessene problemer.

Problemet med akillessene skader er at du ikke mærker du har overbelastede den før dagen efter, og så er det jo forsendt at sætte farten ned. Faktisk har jeg oplevet at det er den akkumulerede trænings mængde over ugen. Så hvis du har haft en ekstra hvile dag kan du godt give den en smule mere, og modsat hvis du er blev grebet af stemning skal du ikke tror du kan gøre det igen 2 dage efter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share