Vægttab, 15kg?


EmilSkov
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Ja, så fik jeg en åbenbaring idag.

Jeg skal virkelig tabe mig!

Har indtil videre "så småt" spist sundt.

Jeg er små-buttet, vejer 84kg + er 1.71-73 høj.

Jeg cykler i gennemsnit 19km om dagen, og styrketræner hver dag (Hjemme, med bænkpres+hånvægte, armbøjninger, mavebøjninger, ryg øvelser)

Min "plan" for kost:

1. Morgenmad: Havregryn uden sukker + skummetmælk.

2. Mellemåltid: 1stk frugt

3. Frokost: Får jeg på mit arbejde/skole og det er ikke så sund mad, men der er altid salat osv så jeg har tænkt mig kun at tage salat, og måske et enkelt stk. kød. ville dette virke? Har ikke mulighed for rugbrød, elsker det, men man skal være med i denne mad-ordning.

4. Mellemmåltid: 1stk frugt

5. Aftensmad: indtil videre, har den være MEGET usund. Jeg bor alene og laver næsten aldrig sund mad. Det er bare noget pasta, fryse pizza, toast, w/e. det også meget pga. øknomien. - Men jeg vil prøve om jeg ikke kan købe noget salat og sådan og lave det hver aften? eller er der alternativer. salat + en bøf eller noget (træner meget så skal have kød)

6. Natmad: 1stk frugt

Drikkelse: Vand, Danskvand med citrus, Cola Light til tider.

Hvad siger i? Kan jeg tabe mig? Ved at spise mindre portioner og droppe ALT chips, slik osv.

- Er det iorden én enkelt eller to gange at spise usund aftensmad? f.eks pizza når jeg er til fest e.l (elsker pizza med salat, er det bedre?)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Ja, så fik jeg en åbenbaring idag.

Jeg skal virkelig tabe mig!

Har indtil videre "så småt" spist sundt.

Jeg er små-buttet, vejer 84kg + er 1.71-73 høj.

Jeg cykler i gennemsnit 19km om dagen, og styrketræner hver dag (Hjemme, med bænkpres+hånvægte, armbøjninger, mavebøjninger, ryg øvelser)

Min "plan" for kost:

1. Morgenmad: Havregryn uden sukker + skummetmælk.

2. Mellemåltid: 1stk frugt

3. Frokost: Får jeg på mit arbejde/skole og det er ikke så sund mad, men der er altid salat osv så jeg har tænkt mig kun at tage salat, og måske et enkelt stk. kød. ville dette virke? Har ikke mulighed for rugbrød, elsker det, men man skal være med i denne mad-ordning.

4. Mellemmåltid: 1stk frugt

5. Aftensmad: indtil videre, har den være MEGET usund. Jeg bor alene og laver næsten aldrig sund mad. Det er bare noget pasta, fryse pizza, toast, w/e. det også meget pga. øknomien. - Men jeg vil prøve om jeg ikke kan købe noget salat og sådan og lave det hver aften? eller er der alternativer. salat + en bøf eller noget (træner meget så skal have kød)

6. Natmad: 1stk frugt

Drikkelse: Vand, Danskvand med citrus, Cola Light til tider.

Hvad siger i? Kan jeg tabe mig? Ved at spise mindre portioner og droppe ALT chips, slik osv.

- Er det iorden én enkelt eller to gange at spise usund aftensmad? f.eks pizza når jeg er til fest e.l (elsker pizza med salat, er det bedre?)

Hej og tillykke med din beslutning!

Umiddelbart synes jeg at det ser ud som om du har et godt udgangspunkt i din plan, både kost- og træningsmæssigt.

Du burde sagtens kunne tabe dig med den kost. Det eneste der mangler i din plan er ldit mængdeangivelser, det er en god idé at veje maden, der er jo stor forskel på om man spise 100 eller 200g havregryn om morgenen fx.

Derudover skal du passe på ikke at få for lidt kalorier i din frokost og aftensmad, salat alene er ikke nok, medmindre det er med kickærter, feta, bønner eller lignende. Du skal endelig ikke frygte kødet, kød er ikke usundt medmindre du spiser den forkerte slags (fedt kød som flæsk, frikadeller, hakket oksekød med høj fedt%, pølser osv). Du kan sagtens både spise kød til frokost og aftensmad, fx kylling, fisk, magert okse/svine/lammekød osv er gode valg. Gå efter en fedt% på 3-7% hvis du køber hakket oksekød.

Ja, det er i orden at tage en dag engang imellem hvor man spiser noget 'forbudt'. Men alt med måde, for en fest med pizza, chips og alkohol ad libitum kan nemt ødelægge en uges hårdt arbejde hvis ikke mere. Så jeg vil anbefale dig at tælle kalorier, så du kan holde styr på hvor meget du får når du 'synder'. Salatpizza er ikke særlig meget bedre end andre pizzaer, du får lidt grønt som selvfølgelig er sundere end ingen grønt, men der er samme mængde kalorier i en salatpizza som i en almindelig pizza. Til gengæld kan du spare mange kalorier (for ikke at tale om penge xD) ved at vælge frostpizza fremfor dem fra pizzarierne. Der er dobbelt så mange kalorier i en pizza fra et pizzeria som i en fra frost. Men de er self heller ikke helt ligeså lækre ;-)

Håber du kan bruge lidt af det :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Emil Skov

Jeg er helt på linie med Malou i hendes svar til dig. Det er jo egentlig meget enkelt når man vil tabe sig. Det handler om at indtage færre kalorier en du forbruger. Så enkelt er det.

Jeg vil anbefale dig at oprette dig som medlem på: www.madital.dk

Det er gratis at være medlem. På madital.dk kan du indtaste hvad du spiser i løbet af dagen. Du indtaster blot navnet på fødevaren og dens vægt. Så udregner programmet helt automatisk, protein-,fedt- og kalorieindholdet for den pågældende fødevare. Nemmere kan det bare ikke være. Der er mange fordele i dette. På den måde lærer man stille og roligt hvor mange kalorier der er i den mad man indtager. Jeg er blevet overrasket over mange gange hvor mange kalorier der er i visse fødevarer. Det er bare helt vildt hvor mange kalorier der er i alkohol, pizza, chips, slik osv og et hav af andre fødevarer. Så som Malou skriver kan man sagtens på en festaften i weekenden indtage og mere til flere kalorier end man har tabt på en hel uge og så er man jo lige vidt. Og det er altså surt på den lidt længere bane.

Nu vi er ved kosten vil jeg sige at det egentlig bare er at spise enkelt og sundt det hele drejer sig om. Altså godt med grøntsager, frugt, havregryn og lidt mælk, lidt rugbrød og så noget kød og selvfølgelig mager kød. Det er godt at spise mager kød og fisk som f.eks. tun. Kød indeholder en stor mængde protein der er godt til opbyggelse af muskler. Og muskler er super effektive til at forbrænde fedt, så man slår to fluer med et smæk når man spiser kød: man får flere muskler og forbrænder fedt og så ser det jo også godt ud:-)

Men tilbage til madital. Du kan også indtaste hvor meget motion du dyrker hver dag. Derved får du et tal for dit kaloriebehov og når du også taster ind hvad du spiser, ja så fremkommer der et tal der viser hvor meget du teoretisk set vil tabe dig den pågældende dag. Det er da smart. Og det er skide nemt og hurtigt at bruge.

Lige et par tal fra madital.dk

En købepizza med salami på 320 gram indeholder ca 3697 kilojoule og en øl indeholder 522 kilojoule. Og det er altså bare vildt mange joule. Der skal motioneres vildt meget for at forbrænde så mange joule.

Du ønskes held og lykke med vægttabet

vh knud

Link to comment
Share on other sites

Hej Emil

Jeg synes som de andre at du ser ud til at have fat i den lange ende, nu skal det bare føres ud. Med de ændringer du skriver at du vil lave, synes jeg ikke du behøver at lave madlog. Det kommer til at køre helt ad sig selv.

Skulle du på et tidspunkt gå i stå, kunne du kigge lidt nærmere på KCAL regnskabet.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej

- Tak for de mange gode svar!

Nu har jeg så nået dagens ende og har haft min første "sund" dag.

1. Morgenmad: En smule havregryn med frugt ved siden af.

2. Mellemmåltid: Intet (Havde ikke købt frugt på dette tidspunkt)

3. Frokost: Kalkun og salat - lille portion

4. Mellemmåltid: 1stk æble

5. Aftensmad: (Er meget stolt) Tærte med rød peperfrugt i strimler, brocolli og lidt fyld med noget lav % cremefine og mælk. Samt en smule, ikke mange, skinke strimler. Skal siges tærte dejen var af grahumsmel eller hvad det hedder :) Sundt.

6. Mellemmåltid: 1stk knækbrød med Ost (Cheasy, mellemlagret, 13%) med salat ovenpå.

samt jeg har drukket danskvand.

Træning:

16,4 km cykling. (skal siges jeg cykler i naturen og ikke på trænings cykel)

Er det en OK sund dag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share