Styrketræning i skoven eller hjemmet


Mai Fynbo
 Share

Recommended Posts

Først lidt info om mig: Kvinde, 27år, har tidligere trænet til politiets prøve, er lige gået fra aktivt arbejde i Forsvaret til nu at være studerende. Har i den forbindelse måttet opgive min bil og bruger nu 4 timer i offentlig transport.

Mit problem er at jeg ikke længere har samme mulighed for at træne som før (og heller ikke nogen speciel grund til at være i den form jeg var før) så nu vil jeg gerne "bare" opretholde noget af det jeg fik trænet op. Har i den sidste måned ikke styrketrænet for alvor en eneste gang da jeg ikke har følt at energien var der. Mit træningscenter ligger på vej hjem fra skolen, hvilket betyder at jeg på det tidspunkt har været i gang i ca 9 timer og stadig mangler en lille times transport.

Har i stedet brugt mine læsedage og weekender til at løbetræne - er gået fra 3km til 7km uden egentligt at træne efter det så det er helt fint. Men hvad gør jeg med styrketræningen? Jeg har en enkelt vægtstang af absolut dårligste type, op til 4 håndvægte og lidt skiver til. Kan vel få stangen op på 35kg med det jeg har - hvilket jo ikke ligefrem er imponerende. :nonono:

Det jeg egentligt vil høre er om der er nogen af jer der kender nogen gode øvelser som kan laves under eller efter løbeturen (skovbund = mudder så ingen kravlen rundt) som kan hjælpe lidt til at holde på min efterhånden svindende muskelmasse. Plejer at lave lidt lette øvelser så som strækkere, planken, dips på bordkanten, mave/ryg samt lidt push press og BOR med stangen en gang eller to om ugen, men motivationen er lav uden et egentligt program. Føler mest af alt at jeg hyggetræner "som damerne i centeret" :blush: Må tilstå at jeg ikke rigtig gider at skifte rundt på skiverne hele tiden.... ved godt at jeg er en doven skid :tongue:

Har tidligere brugt crossfit som en af mine træningsmetoder, men føler ikke pladsen rigtigt er til det i stuen - men måske mangler jeg bare en ide fra en af jer? Skoven er i øvrigt en bøgeskov af bedste kvalitet - har stadig ikke fundet et eneste sted hvor pull ups var muligt, og alt hvad der hedder grene bliver fjernet asap af skovtrolden.

sååå.... hvordan kombinere jeg en hverdag hvor der kun er tid/overskud til løb med styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke den store erfaring med styrketræning i skoven! Hvad med at lave et hurtigt hjemmetræningsprogram. Du kunne fokusere på nogle af de øvelser der rammer mest muligt og samtidigt kræver minimalt udstyr. Pushups er gode og de kan let reguleres op og ned i sværhedsgrad. Ophævninger af en slags ville også være gode men de kræver ret stor styrke og er sværere at regulere i sværhedsgrad. BOR kan også være en god øvelse. Dips og pres over hovedet er andre fine øvelser. Sideløft kan du nok også få lidt gavn af, hvis du kører fokuseret! For underkroppen er det lidt sværere men forskellige squat og lunges/split squat varianter kan du jo køre med din stang. 5 eller flere forskellige øvelser trænet seriøst 2-3 gange ugentligt kunne sikkert vedligeholde din styrke/muskelmasse. Det behøver ikke at tage mere end 20-30 min/gang! I øvrigt er klatring i træer sikkert god træning men det kræver træer med grene for de fleste!

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Flyt. Ikke for din trænings skyld, men for din overall sanity. 4 timers offentlig transport hver dag er den sikre vej til spændetrøjen
Hehe jeg er tilbøjelig til at give dig ret - desværre er en flytning den direkte vej til RKI for mig så jeg tror jeg springer over :laugh:

Ang. træningen så har du nok ret i at jeg skal have fat i nogle af de store øvelser - og så må jeg finde en variant som ikke kræver så meget vægt f.eks. front squat frem for back, eller en combo som bear complex (power clean, front squat, pushpress, back squat, pushpress). Nogen der kender flere af denne type store kombiøvelser? Jeg skal vist have genopfrisket mit lager af øvelser uden maskiner :blush:

Har overvejet lidt at smide en form for getups på programmet, men ved reelt ikke om denne øvelse giver noget. Har indtryk af at nogen sværget til den, mens andre ikke gider spilde tid på den. Nogen kommentarer?

Mht. ophævninger må jeg have testet højden på spisebordet og fundet en skammel til fødderne - primitivt, men måske kan jeg få det til at virke.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg er tilbøjelig til at give dig ret - desværre er en flytning den direkte vej til RKI for mig så jeg tror jeg springer over :laugh:

Ang. træningen så har du nok ret i at jeg skal have fat i nogle af de store øvelser - og så må jeg finde en variant som ikke kræver så meget vægt f.eks. front squat frem for back, eller en combo som bear complex (power clean, front squat, pushpress, back squat, pushpress). Nogen der kender flere af denne type store kombiøvelser? Jeg skal vist have genopfrisket mit lager af øvelser uden maskiner :blush:

Har overvejet lidt at smide en form for getups på programmet, men ved reelt ikke om denne øvelse giver noget. Har indtryk af at nogen sværget til den, mens andre ikke gider spilde tid på den. Nogen kommentarer?

Mht. ophævninger må jeg have testet højden på spisebordet og fundet en skammel til fødderne - primitivt, men måske kan jeg få det til at virke.

En tværstang til at kile ind i en dørkarm koster mellem 150 og 300 kr. Alternativt kan du skrue en permanent ribbe op, uden alle trinene, sådan at du bare har den øverste stang siddende over en døråbning. Jeg købte min "ribbe" for 49 kr i Netto for nogle år tilbage. På den måde kan du relativt billigt få dækket dig ind med kropshævninger derhjemme.

Var det en idé der kan bruges måske?

Link to comment
Share on other sites

sport-tiedje har en flytbar chinup+pull up anordning til få penge, tjek evt den. (bremshey, mener jeg den hedder). De har også push up greb, hvis det kan være interessant...

Af hårdt træning uden udstyr, se tactfit commando, lyder lamt men principperne virker gennemtænkte. Desuden kan du klare dette på 45min x3 om ugen...

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Tak for tippet med ribben - fik en meget billigt af en kammerat så nu skal jeg bare finde et egnet sted. :smile:

Ang. Tacfit Commando så er principperne ikke så langt fra det crossfit jeg kender - der er bare andre øvelser som umiddlebart ser meget "stuevenlige" ud. Har set en del på youtube (bla. http://www.youtube.com/watch?v=GSojmSnljjU )og de øvelser skal helt sikkert prøves af :4thumbup:

Faldt også over Zuzana (

) - hun er svær at overse - og udover at misundelsen over hendes krop er stor så har hun faktisk et hav af gode dynamiske flerledsøvelser som skal prøves. Nå ja og så bruger hun en stol til at hjælpe med sine pull ups - det gør hende lidt mere menneskelig :tongue::smile:
Link to comment
Share on other sites

Tak for tippet med ribben - fik en meget billigt af en kammerat så nu skal jeg bare finde et egnet sted. :smile:

Ang. Tacfit Commando så er principperne ikke så langt fra det crossfit jeg kender - der er bare andre øvelser som umiddlebart ser meget "stuevenlige" ud. Har set en del på youtube (bla. http://www.youtube.com/watch?v=GSojmSnljjU )og de øvelser skal helt sikkert prøves af :4thumbup:

Faldt også over Zuzana (

) - hun er svær at overse - og udover at misundelsen over hendes krop er stor så har hun faktisk et hav af gode dynamiske flerledsøvelser som skal prøves. Nå ja og så bruger hun en stol til at hjælpe med sine pull ups - det gør hende lidt mere menneskelig :tongue::smile:

Hun kunne godt bruge noget mere core og balancetræning... :tongue:

Godt at du kunne bruge tippet med ribben :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share