Paleo - hvorfor ikke mejeri-produkter?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg har lånt The Paleo Diet(den oprindelige), men den irriterer mig og orker ikke at læse den fra ende til anden.

Men hvorfor er det lige at mælk, ost, yoghurt og andre mejeri-produkter (valleprotein vel også) er fuldstændig bandlyste?

Det eneste, jeg kan finde er, at det er fordi det ofte er fed(men skummetmælk forbydes også); og ost fed ost er meget syreholdigt.

Explain bitte :)

Link to comment
Share on other sites

Fordi professor Cordain ikke har ret i alt hvad han siger? :smile:

Han går vist meget om i syre/basebalancen, som er meget brugt indenfor "alternative diæter", så at sige.

Jeg skal ikke sige man ikke kan få knogleskørhed eller lign., hvis man indtager meget store mængder syreholdig mad gennem hele livet, men jeg nægter at tro det er noget man skal være bange for, så længe man spiser bare forholdsvis fornuftigt. Kroppen er rigtig god til selv at styre syre/basebalancen, så længe man ikke overdriver (det er hvertfald min egen overbevisning).

Det er ikke fedtet i mælken der fremdanner syre, men derimod svovl og fosfor som findes i mælk. Men der findes også calcium, hvilket gør at mælk kun er svagt syredannende, og dermed næppe noget problem.

Jeg fandt lige den her, du kan kigge på, hvis du syntes det er sjovt. Det er dog på tysk: http://www.saeure-basen-forum.de/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=39

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ligefrem paleo ekspert, men en googlesøgning på paleo + dairy gav mig den her: The evils of dairy

- Rod

Den er vel ikke virkeligheden ikke særligt konkret, eller sigende om man vil....

Mælkekvæg er ikke grass fed og derefter skal du ikke drikke mælk, yah yah...

Synes det virker en smule 'spirituelt'. Emnet er ellers interessant nok, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Den er vel ikke virkeligheden ikke særligt konkret, eller sigende om man vil....

Mælkekvæg er ikke grass fed og derefter skal du ikke drikke mælk, yah yah...

Synes det virker en smule 'spirituelt'. Emnet er ellers interessant nok, synes jeg.

Det er mit indtryk, at grass vs. grain fed-tingen er stor i US. Men samtidigt beskrives det i Paleo-bogen, så vidt jeg kan se, kun som problematisk når der er tale om kødet - altså slagtekvæg.

Er der ikke nogle Crossfittere, der har sat sig ind i Paleo?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hvis man mener det med palæolitisk alvorligt er det vel logisk nok ikke at spise mælk og korn. Den palæolitiske periode (ældre stenalder) var den tid, hvor alle mennesker på jorden levede som jægere og samlere. Altså skal kosten bestå af kød fra hvirveldyr, insekter m.v og vilde planter.

Jeg har iøvrigt ikke sat mig ind i hvad dette Paleo food går ud på og har ikke tænkt mig at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Har efterhånden udviklet en mild allergi imod fortalere for paleo dieter. De er stort set elle enige om at mælkesukker og mælkeproteiner ikke hører hjemme i voksne menneskers kost. I dag er der mange af dem der mener at mælkefedt er fint. Argumenterne går primært på evolution og forekomster af intolerance/allergier. Som sådan har de jo ret i at vore paleo forfædre næppe havde adgang til nævneværdige mængder af komælk. Samme argument kan bruges om meget anden mad. Kun folk der bor i troperne har naturlig adgang til kokosnødder og kartoflen hører egentlig til i sydamerikas bjerge. Hvis du har lyst kan du jo prøve at følge Cordains råd og se hvor det bringer dig hen. Havde selv en periode som paleo for snart 10 år siden, men blev ret træt af de enorme mængder frugt og grønt der skulle til (1/2 kg kød og 4-6 æg havde jeg det fint med!). Lidt koncentreret stivelse og fedt gjorde underværker for mig og mælkeprodukter indtager jeg også med glæde!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har efterhånden udviklet en mild allergi imod fortalere for paleo dieter. De er stort set elle enige om at mælkesukker og mælkeproteiner ikke hører hjemme i voksne menneskers kost. I dag er der mange af dem der mener at mælkefedt er fint. Argumenterne går primært på evolution og forekomster af intolerance/allergier. Som sådan har de jo ret i at vore paleo forfædre næppe havde adgang til nævneværdige mængder af komælk. Samme argument kan bruges om meget anden mad. Kun folk der bor i troperne har naturlig adgang til kokosnødder og kartoflen hører egentlig til i sydamerikas bjerge. Hvis du har lyst kan du jo prøve at følge Cordains råd og se hvor det bringer dig hen. Havde selv en periode som paleo for snart 10 år siden, men blev ret træt af de enorme mængder frugt og grønt der skulle til (1/2 kg kød og 4-6 æg havde jeg det fint med!). Lidt koncentreret stivelse og fedt gjorde underværker for mig og mælkeprodukter indtager jeg også med glæde!

Mvh Andreas

Så det er udelukkende på grund af den der påståede allergi/intolerence? Det giver jeg ikke meget for...

Link to comment
Share on other sites

Så det er udelukkende på grund af den der påståede allergi/intolerence? Det giver jeg ikke meget for...

Jo det kan man vel godt sige. Der er jo jævnligt folk der anklager mælk for stort set alt i disse tider! Er selv forsigtig med indtagelsen af almindelig mælk, medmindre den er rå/upasteuriseret. Nyder dog en del yoghurt og lign. Ost og flødeprodukter bruger jeg også. Tror på at 3l skummetmælk om dagen er uhensigtsmæssigt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan lige tilføje til mælke-snakken:

Folk i nordiske lande og nordamerika har en genfejl og KAN derfor tåle mælk. I princippet burde vi miste evnen til at fordøje mælkesukker omrking 4 års alderen.

Interessant, du skulle aldrig kunne smide et link til dette?

Ang. Paleo og mælk så er der 2 mere kendte varianter den gamle som i snakker om og så http://www.paleonu.com/ Kurt G. Harris som skriver, tager kun afstand fra ufede mælkeprodukter så som skummetmælk, da det er mælkesukker mængden som er noget møg. Hvorfor kan jeg ikke huske, men jeg ved at hvis man tager en anden kostguru inden for Crossfit milijøet Robb Wolf så er sødmælk anbefalet til folk som ønsker at tage vægt på, eller ikke kan få kalorie nok fra nødder, grønt og kød. Læs lidt på de 2 sider, der finder du svar på det meste

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lige tilføje til mælke-snakken:

Folk i nordiske lande og nordamerika har en genfejl og KAN derfor tåle mælk. I princippet burde vi miste evnen til at fordøje mælkesukker omrking 4 års alderen.

Det er nu mere en genmutation eller endda genevolution. En genfejl ville antyde, at der en fejl på genet for laktose intolerance(som ikke findes), eller, at det er en fejl at genet(der koder for laktose nedbrydelse) mangler, men genet som bestemmer, om man kan nedbryde laktose er medfødt og arveligt. Genet er altså flere tusind år gammelt.

Desuden kan laktose intolerance optræde uden at det er gentisk bestemt, fx ved sygdom osv.

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan man vel godt sige. Der er jo jævnligt folk der anklager mælk for stort set alt i disse tider! Er selv forsigtig med indtagelsen af almindelig mælk, medmindre den er rå/upasteuriseret. Nyder dog en del yoghurt og lign. Ost og flødeprodukter bruger jeg også. Tror på at 3l skummetmælk om dagen er uhensigtsmæssigt.

Mvh Andreas

For dig, eller generelt og i fald hvorfor ?

Måske i allerede er bekendte med en efterhånden lang artikelserie om mælk på Videnskab.dk. Men ellers kan man/I jo kaste jer ud i den:

http://www.videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/forskere_ny_malkebog_er_uvidenskabelig

Link to comment
Share on other sites

Ikke noget jeg vil starte en større diskussion over :bigsmile:

Skulle du eller andre have lyst til at indtage enorme mængder skummetmælk, vil jeg blot påpeger at indtaget af skummetmælk er korreleret til fedme i visse undersøgelser. Desuden kunne man spekulere i at skummetmælk påvirker ens organisme uheldigt og kan øge visse kostproblemer (mangel på fedopløselige vitaminer). Der er en del spekulationer i at vandfraktionen i mælk leder til permanent forhøjelse af en række vækstfaktorer i kroppen (IGF-1 og 2 bl.a.) og at disse skulle fremme forekomsten af div cancerformer og andet godt! Dette er dog mig bekendt kun spekulationer og ikke noget der skal diskuteres med mig i denne tråd. Bruger i øvrigt selv ca 1/2-3/4 liter øko letmælks yoghurt naturel sammen med lidt frugt efter træning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ikke noget jeg vil starte en større diskussion over :bigsmile:

Skulle du eller andre have lyst til at indtage enorme mængder skummetmælk, vil jeg blot påpeger at indtaget af skummetmælk er korreleret til fedme i visse undersøgelser. Desuden kunne man spekulere i at skummetmælk påvirker ens organisme uheldigt og kan øge visse kostproblemer (mangel på fedopløselige vitaminer). Der er en del spekulationer i at vandfraktionen i mælk leder til permanent forhøjelse af en række vækstfaktorer i kroppen (IGF-1 og 2 bl.a.) og at disse skulle fremme forekomsten af div cancerformer og andet godt! Dette er dog mig bekendt kun spekulationer og ikke noget der skal diskuteres med mig i denne tråd. Bruger i øvrigt selv ca 1/2-3/4 liter øko letmælks yoghurt naturel sammen med lidt frugt efter træning.

Mvh Andreas

Hvis du ikke vil diskutere det du skriver, og det kun er "spekulationer", og der ingen videnskablig bevis er for det du skriver, hvorfor så skrive det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share