Svømning-cykel-løb- Triathlon


hermanns
 Share

Recommended Posts

Efter jeg i foråret begyndte at svømme efter ikke at have dyrket motion i mange år, er jeg blevet hook på at prøve triathlon af. Dog satte mit arbejde en stoppe for svømmetræningen fra april til september. Planen dengang var christiansborg rundt 10km. Men arbejd arbejd arbejd.

Well, nu er jeg så tilbage til mit udgangspunkt. Nul Kondi.

Jeg kan ikke løbe- startede for lille mdr. siden med at løbe. Først 2km og så 3. Nu løber jeg 6-7 km. dvs. Jeg løber 5 min og går 1 min. Tanken er at fortsætte den træning indtil jeg rammer de 10 km. Den 7, nov. har jeg tilmeldt mig skovmaren i Hillerød 10km. Den håber jeg gennemføre. :crazy:

Mine mål med løb er: ½marathon til ca. februar og copenhagen marathon. Dog vil jeg ikke gå for hurtigt frem da det vil være surt at få en skade.

Cykel:

Jeg har fået mig en rigtig fin racercykel som jeg har afprøvet et par gange. men har ikke trænet planmæssigt. Nu er vejret desværre blevet koldt og vådt, men jeg har bestem mig for at køre på den indtil frosten sætter ind. Jeg aner ikke hvordan man kan træne sin cykel kondi i vinterhalvåret, så input hertil er velkomne. Dog har jeg tænkt mig at køre noget MTB, da det må give et eller andet selvom det ikke er lange km.

Svømning:

Jeg er startet op på svøm 2 gange om ugen og svømme mellem 1000-2000 m pr. gang. men vil ikke lægge den store fokus på svøm, da løb er det jeg dårligst til.

Hvad skal der til for at gennemfører en jernmand og kan jeg gøre det. :crazy: Der er ikke nogen der siger det skal være om 313 dage, men kan det lade sig gøre, vil det da være fedt.

Delmålet må være ½ jernmand i først på sommeren.

Nå, men 1 ting af gangen. Næste stop Skovmaren 10km. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg i foråret begyndte at svømme efter ikke at have dyrket motion i mange år, er jeg blevet hook på at prøve triathlon af. Dog satte mit arbejde en stoppe for svømmetræningen fra april til september. Planen dengang var christiansborg rundt 10km. Men arbejd arbejd arbejd.

Well, nu er jeg så tilbage til mit udgangspunkt. Nul Kondi.

Jeg kan ikke løbe- startede for lille mdr. siden med at løbe. Først 2km og så 3. Nu løber jeg 6-7 km. dvs. Jeg løber 5 min og går 1 min. Tanken er at fortsætte den træning indtil jeg rammer de 10 km. Den 7, nov. har jeg tilmeldt mig skovmaren i Hillerød 10km. Den håber jeg gennemføre. :crazy:

Mine mål med løb er: ½marathon til ca. februar og copenhagen marathon. Dog vil jeg ikke gå for hurtigt frem da det vil være surt at få en skade.

Cykel:

Jeg har fået mig en rigtig fin racercykel som jeg har afprøvet et par gange. men har ikke trænet planmæssigt. Nu er vejret desværre blevet koldt og vådt, men jeg har bestem mig for at køre på den indtil frosten sætter ind. Jeg aner ikke hvordan man kan træne sin cykel kondi i vinterhalvåret, så input hertil er velkomne. Dog har jeg tænkt mig at køre noget MTB, da det må give et eller andet selvom det ikke er lange km.

Svømning:

Jeg er startet op på svøm 2 gange om ugen og svømme mellem 1000-2000 m pr. gang. men vil ikke lægge den store fokus på svøm, da løb er det jeg dårligst til.

Hvad skal der til for at gennemfører en jernmand og kan jeg gøre det. :crazy: Der er ikke nogen der siger det skal være om 313 dage, men kan det lade sig gøre, vil det da være fedt.

Delmålet må være ½ jernmand i først på sommeren.

Nå, men 1 ting af gangen. Næste stop Skovmaren 10km. :superman:

Det lyder fint at du har sat dig et mål, men du skal så bare lige gøre dig for øje om du bare skal gennemfører eller om du går efter en bestemt tid.

Dertil har du overvejet at tage en ½ ironman inden så du får prøvet en tri af før du går op til den rigtig tunge?

Som generel regel kan man sige at man kan gennemfører en ironman på 10 timers træning om ugen, hvis man vil gennemfører med overskud og kan presse den lidt på turen så skal der ca. 15 timer/uge til og hvis man vil noget seriøst er det +20 timer/uge der nødvendigt.

Med dette sagt så held og lykke med projektet og håber at hører nærmere

Link to comment
Share on other sites

Det lyder fint at du har sat dig et mål, men du skal så bare lige gøre dig for øje om du bare skal gennemfører eller om du går efter en bestemt tid.

Dertil har du overvejet at tage en ½ ironman inden så du får prøvet en tri af før du går op til den rigtig tunge?

Som generel regel kan man sige at man kan gennemfører en ironman på 10 timers træning om ugen, hvis man vil gennemfører med overskud og kan presse den lidt på turen så skal der ca. 15 timer/uge til og hvis man vil noget seriøst er det +20 timer/uge der nødvendigt.

Med dette sagt så held og lykke med projektet og håber at hører nærmere

Den ½ ironman er delmålet. og har også fokus på en masse mindre ditancer. Jeg vil helst hvis det kommer dertil, gennemføre med overskud og meget gerne under 12 timer. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 06. okt.

1,5 time MTB i Hareskov. Teknik træning med MTBteknik.

45 aktive minuter og 8 km med nogle dejlige stigninger. og vilde nedkørelser :crazy:

Efterfølgende.

5,6 km løb unden pause. sådan Hermann :superman:

Tid. 34 mintuer.

Tro mere og mere på 10 km turen om en lille mdr. Det kunne være fedt hvis jeg kan løbe den under 1 time.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 10.okt

SNOTFJÆS.Det er hvad jeg er.

Ingen træning fredag og lørdag. :sneaky2:

Men idag søndag, var jeg en kort tur i skoven på mtb. Det blev ikke til mere end en time, da jeg ikke kunne trække vejret ordenligt pga alt den snot der sidder i skroget Jeg har havde glemt mit garminur, så aner ikke hvor mange km det blev til.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 12. okt.

Idag skulle jeg alså bare ud. Men det bare hårdt.

Det var meningen, jeg ville igennem hareskoven på vejen hjem, men glemte at dreje af, hvilke resulterede i, at jeg kom ud på Ballerup byvej. :sneaky2: Der er bare mange lyskrys. :devil:

Nå men den sidste km brændte jeg det sidste krudt af og lå med 39,7 km/t. :superman: og nej det gik ikke ned af bakke.

Det var ihvertfald rart at komme ud og røre sig. :bigsmile:

Cykling

KM: 34

tid: 1t. 22min.

gns.fart : 24,7

Gad vide om jeg nogensiden kommer til at køre med en gns.fart på de 31-32 stykker. Måske er jeg bare utålmodig, og glemmer lidt at jeg aldrig har cyklet før og lige er startet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 13. okt.

Løb og svøm.

For slå træningen sammen idag, løb jeg til og fra Bellahøj svømmehal. For at få lidt km på

løb jeg en omvej derhen. Jeg kunne godt mærke det er en uge siden jeg har løbet sidst, men på den gode måde. På trods af snotnæsen osv, løb jeg hurtigere end nogensinde før :4thumbup: , men pressede også pulsen helt op på 190. :crazy:

På vej hjem var benene rigtige tunge, men det var vist bare bedragm da tiden viste sig at være fin.

Gad vide om jeg bliver klar til 10Km skovmaren den 7.nov. eller har jeg taget munden for fuld. :blink:

Løb derhen:

4,84 km

tempo: 6,02 pr. km. :superman:

Tid: 29,14 min.

løb hjem:

2,19 km

Tempo: 5,46 pr. km

Tid: 12,39 min.

Løb ialt. 7,03km.

Svømningen gik ok, og lavede en lille test på 800m, hvor jeg ikke pressede mig selv til det yderste. Tiden på de 800m var ca. 12,5min. :nonono: DEt skal være meget bedre.

Svømmeprogram

400 opvarming.

4*50 ventecrawl

4*50 fokus på vejrtrækning. 5./7. armtag.

800m Tid. 12,5 min.

100 m udsvøm.

Ialt 1700 M.

Jeg er blevet rigtig glad for mit garmin forerunne 310 xt, har fundet ud af, der er en kaldender hvor man kan se totaler Km/tid for ugen. Det er bare smart :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 14. okt

Cykling.

Igår lagde jeg planer for hvordan jeg skulle træne idag. Mange lange cykelruter blev lavet på Iform.dk. Men da jeg så vågnede havde jeg mest lyst til at blive i sengen, og have ondt af mig selv. :unhappy:

:nonono::nonono::nonono::nonono::nonono::nonono:

Nå men jeg kom i cykeltøjet og afsted det gik ud af Hillerødmotorvejen hele vejen op forbi Farum til Nymøllevej og ned til Slangerupvej. Herfra gik turen over Ganløse og ud til Mårløv byvej. Her havde jeg muligheden for at kører lige ud mod KBH eller dreje til Venstre op forbi Hareskoven. Jeg var meget opsat på at tage den nemme vej hjem, og havde også taget beslutningen, men en stemme i hoved sagde; "Du er ikke andet end en lille bøsserøv, som altid tager den nemme løsning. Du kommer aldrig til at gennemfører en Iron Man." Og Wupti drejede jeg til Venstre op over Hareskov. :cool:

På vej nordpå synes jeg der var en pæn modvind, og på vej hjem en let medvind. :mad:

Da jeg var 3-4 km hjemmefra fik jeg virkelig en krise i mine ben. men kom igennem. Men gal de var syret til de gamle ben. :crazy:

Det blev til:

63KM

Tid 2,35

Nu har jeg kun en gang kørt 50 km og der gik jeg total sukkerkold, Ellers har det været 30-40km ture over den sidste månedes tid.

Jeg har det bedste optur over at jeg cyklede så langt idag. og endnu bedre jeg gik ikke kold.

Se turen her.

http://connect.garmin.com/activity/52939596

Link to comment
Share on other sites

Husker du at få noget energi indenbords når du er ude på dine lange turer?

Idag havde jeg en flaske med vand og en med energidrik. Desuden spiste jeg en Energibar da jeg havde 20 km hjem. og den var tiltrængt.. Der er ingen tvivl om at jeg har behov for et mindre kursus i at spise rigtigt. :blink:

Har hørt andre sige at man skal spise en energigel i timen, men ved ikke om det er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det er aaaalt for lidt (med mindre du kører for vægttab).

Søg på den test High5 lavede her i sommers og bliv overrasket. Men det virker.

Hmmm Shit.. :w00t: Så er det en af grundene til jeg har lidt kriser udervejs. Selvfølgelig vil jeg gerne tabe mig lidt, men det er absolut kondien der skal forbedres.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 15. okt.

Svømning:

400 Ind

4 *50 ventecrawl

4 *50 vejrtrækning. 5./7. armtag

2*400 crawl

100 ud.

1700m

LØB:

4* (10 min løb + 2 min gang )-48min.

7,5 km.

gns..fart 6,31min/km

Jeg kunne slet ikke styre min puls de første 400 m. Den røg helt om på max, inden jeg fik den under kontrol.

Derfra gik det rigtig godt. Godt Flow, hvor fokus på tid og distance ikke var til stede.

Edited by hermanns
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 16. okt.

Idag skulle vi til fødselsdag i Næstved, hvilket igår fik mig til at overveje om. jeg skulle cykle derned.

Da jeg vågede imorges tænkte jeg, Nej det er lige i overkanten- Min længste tur var den, jeg var ude på den anden dag på 63 km. og der havde jeg en lille krise de sidste par km.

Men det var jo også en prøvelse af min psyke- hvis jeg kan cykle derned med den smule træning jeg har fået indtil nu, så kan jeg vel også gennemfører en Iron man. :wink:

83 km

Tid. 3.05.52

Gnsfart. 27 km/t.

Jeg gjorde det, og men stil. Hurtigere end nogensinde før. Normal Gns.fart er 24,7. :superman:

Turen gik ned langs Ishøj Strandvej til Køge. Derfra indover Haslev til Fensmark og ned til Næstved. Der var nogle pæne stigninger undervejs, som virkelig bed i lårene. Jeg kørte udelukke efter min Kadence, som skulle ligge mellem 90-100.

Det var en fed følelse at komme frem.

http://connect.garmin.com/activity/53150493

Edited by hermanns
Link to comment
Share on other sites

Søndag 17. okt.

Efter turen igår er mine ben overraskende friske, faktisk så friske at jeg godt ville kunne løbe/cykle en tur. Men jeg tror det står på total hvile idag.

Ugens tal:

Svømning

KM: 3,4

Tid: 1:20:00

Cykel

KM: 180,77

Tid: 7:01:44

Løb

KM: 14,52

Tid: 1:35:02

Total

KM: 198,70

Tid: 9:56:47

Lidt motivation.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 18. okt.

LØB:

Idag løb jeg til og fra svømmetræning.

Til svøm:

2,10 km

Tid: 11,35

gns.tempo: 5:31 min/km

Fra Svøm

2,10 KM

tid: 11,16

gns.tempo: 5:13 min/km

Mine var lidt tunge idag.

Svømning:

Det blev kun til et hurtigt program idag.

300 ind:

2*400 crawl 30 sek.pause

100 ud

Total: 1200 m

Link to comment
Share on other sites

Det har været en stille uge med træning, men en uge hvor jeg idag nåede mit delmål på løb.

De næste 3 uge bliver hårde, men lækre.

Siden Torsdag har vi været i Lalandia, hvor familie har været i fokus. Imorgen går turen hjem og jeg håber at tiden og vejret tillader et par timer på MTB'en.

Fredag d. 22. okt.

Morgen løb med Maibritt

2,96 km

Gns.fart. 6:33 min/km

Det var første gang jeg løb om morgenen. Det fungerede fint.

Lørdag d. 23. okt.

10.02 KM DELMÅL OPNÅET :superman:

Gns.fart 6:12 min/km

Tid: 1:02:11

Det var bare super fedt at løbe idag. Da jeg havde løbet ca. 7 km var jeg ved at være hjemme.Benene var gode, hvilket gjorde at jeg tog en omvej hjem.

Jeg løb hele vejen uden stop. Det længste jeg indtil idag har formået at løbe uden stop er 5,6km.

Desuden løb jeg turen idag med negativ spilt. :4thumbup:

Fed fed dag.

Edited by hermanns
Link to comment
Share on other sites

Mandag 25. okt.

Idag fik jeg så lige brændt lidt penge af på mit Triathlon projekt. Igennem noget tid har jeg tænkt på, hvordan jeg igennem vinteren skal få oparbejdet en cykelform, der gør mig i stand til at give den gas på landevejene når det bliver forår. Jeg har ikke tiden til at tage i fitness center til Spinning eller styrketræning. Og jeg kan ikke køre på mtb mere end 1 gang om ugen, da det er mørk når jeg har fri.

Svaret på mine bekymringer er en TACX Fortius. Den har jeg nu fået, installeret og afprøvet.. Det er sku smart..

MEn jeg kan ikke lige finde ud af hvor præcis den er.

På min første tur havde jeg også mit garmin 310xt på. Tacx og garmin var lidt uenige om distancen og gns.fart. Forskellen på:

Distancen var 900m

Gns.fart var 1,3 km/t.

Men pyt med det, det vigtigste er der bliver trænet. :4thumbup:

Cykling på TACX.

TACXDATA.

22,94 km

gns.fart : 32,81 km/t

post-24837-054747200 1288037321_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 26. okt.

I dag blev så den sidste dag på landevejen.. Sammen med en nabo, kørte jeg en for mig ny rute, som var rigtig god med masser af bakker.

Vi kørte ud til Ballerup-Risby-Ledøje-Smørum nedre-Ballerup-Vannløse. Ialt 43 km.

Turen gik fint, og lige pludselig da vi havde kørt 30 km forsvandt forhjulet under mig. og Bang så lå jeg på cykelstien. Jeg landte lige på kantstenen, som lige der heldigvis ikke var voldsom høj. Cyklen fik en del skrammer og styrbåndet blev revet op på den ene side. min nye vinterjakke blev revet op, og bukserne lidt huller ØV ØV ØV. :devil:

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan armen og hoften ville se ud, hvis jeg havde haft sommertøj på.

Lige der hvor vi kørte var en del blade på vejen, som var møg glatte. Det er heldigvis første gang, jeg´har været nede og kysse asfalten.

For at gøre det hele endnu bedre kan jeg simpelhen ikke uploade min tur fra garmin uret. :sneaky2:

Tøre tal:

43 km

1:44:11

Gns.fart. 25 km/t

post-24837-058790400 1288114468_thumb.jp

Edited by hermanns
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share