Trappetræning på Riget …


Guest Slettet medlem
 Share

Recommended Posts

Er der tilfældigvis nogen, der ved, hvilken indgang man skal vælge, hvis man vil ind og træne trappeløb på Rigets lange trapper?

Du skal tage indgang 2 eller 3, da disse er i den høje bygning... Overvej evt. herlev hospital i stedet... Det er jo en del højere...

Trapperne er måske heller ikke så gode til træning. Når dørene til opgangen åbner op, blokerer de ens u-turn, så der kan godt komme mange irriterende stop.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Thanks. Jeg vil prøve indgang 2/3, alternativt Herlev.

Jeg ved ikke, om det tolereres, men jeg har da hørt om flere, der gør det. Så mon ikke, man ser gennem fingre med det? Hvis trapperne ligger relativt øde hen, kan det jo heller ikke skade nogen.

Link to comment
Share on other sites

Er det tilladt eller accepteret af personalet, at løbe trappeløb på Riget og Herlev Hospital?

På riget er plakater i opgange der opfodrer en til at dykke motion på trapperne, så dette må vælg betegnes så det tegn på det er okay? Jeg har i hver fald aldrig hørt om nogle der er blevet smidt væk.

http://www.rigshospitalet.dk/topmenu/Nyheder+og+presse/Nyheder+fra+Rigshospitalet/WALK-UP+%E2%80%93+saa+gaar+det+bedre.htm

Edited by pentatlet
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Opgang 2 på Riget er hermed testet og godkendt.

Jeg løb derhen fra den nærliggende Fitness World, og selv om jeg – ikke særlig smart – ankom lige efter et skift klokken 15, så kunne man sagtens komme til, og ingen så skævt til en. Det vil dog nok være det smarteste at lægge træningen på lidt skæve tidspunkter i forhold til deres arbejdstider.

Inklusive kælderen er der ialt 17 etager, og med 22 trin pr. etage giver det ialt 374 trin. Jeg lagde frisk ud, men kan hilse og sige, at man får pulsen op. Det tog kun tre etager for mig at komme op over syregrænsen i et godt tempo med to trin ad gangen. Så denne gang blev det kun to ture op og ned.

Det vil jeg helt klart lægge ind i min træning hen over vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hvad får man specifikt ud af trappe træning ?

Giver det det samme som løbe træning ?

Jamen, det er jo løbetræning. Du løber i skarpt trav op ad trapperne. Og effekten er først og fremmest, at du presser pulsen helt vildt. Det svarer til god, hård intervaltræning. Og da jeg har lidt småskavanker, der betyder, at jeg ikke rigtig kan presse mig selv i traditionelle intervaller, er trapperne et godt alternativ.

Desuden giver det helt konkret noget styrke i lårene, da det er dem, man "løfter sig op" med. Selv om jeg kun tog to ture op og ned i går, så har jeg virkelig ømme lårbasser i dag. Lårene har været belastet godt af bare to ture, for jeg kan mærke dem, når jeg går ned ad almindelige trapper i dag.

Det svarer til at finde nogle gode stejle bakker, hvis man cykeltræner på landevejen. Det presser også puls og lår rigtig godt, hvis man rykker gentagne gange op ad bakkerne i et forholdsvis højt gear.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det er jo løbetræning. Du løber i skarpt trav op ad trapperne. Og effekten er først og fremmest, at du presser pulsen helt vildt. Det svarer til god, hård intervaltræning. Og da jeg har lidt småskavanker, der betyder, at jeg ikke rigtig kan presse mig selv i traditionelle intervaller, er trapperne et godt alternativ.

Desuden giver det helt konkret noget styrke i lårene, da det er dem, man "løfter sig op" med. Selv om jeg kun tog to ture op og ned i går, så har jeg virkelig ømme lårbasser i dag. Lårene har været belastet godt af bare to ture, for jeg kan mærke dem, når jeg går ned ad almindelige trapper i dag.

Det svarer til at finde nogle gode stejle bakker, hvis man cykeltræner på landevejen. Det presser også puls og lår rigtig godt, hvis man rykker gentagne gange op ad bakkerne i et forholdsvis højt gear.

yep...

min kondition toppede da jeg løb med morgeaviser på østerbro for 30 år siden ;)

Havde er par ruter, som gav mig to-tre timers trappetræning seks dage om ugen.

Jeg kunne uden problemer løbe 20 km på 1:20.

Edited by nystart
Link to comment
Share on other sites

Okay :) jeg løbetræner nemlig selv, så tænkte om jeg kunne bruge trappe træning som et supplement,

for at få hurtigere tider :)

Men jeg har nu intet problem med at få pulsen helt op og presse mig selv i interval løb,

og har desuden massere dejlige HÅRDE bakker på mine ruter :-) Så holder mig bare til løbetræning :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det skal måske lige tilføjes, at der intet nyt er i at bruge trapper til hård træning. Jeg havde et par år i min meget grønne ungdom – og her vi tilbage i yngre stenalder omkring 1981-1982 – hvor jeg løb konkurrencer. Og en lang træningssession på Østerbro Stadion kunne både omfatte korte, hårde intervaller på banen plus hink og hop på græsset kombineret hårde løb eller hink op ad tilskuertribunerne på sydsiden af banen. Bagefter kunne man bare kravle hjem. det var sgu' hårdt …crazy.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share