Hurtighed & Acceleration


Glory_ManchesterUnited
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg er en dreng på 15, som er rigtig glad for at spille fodbold.

Teknisk med bolden går det fint, men når det kommer til hurtighed og acceleration, har jeg et stort problem.

Så jeg tænkte om der var nogle herinde, der havde nogle idéer til hvordan jeg skal træne det?

Kan det være min løbe teknik, eller er det fordi jeg skal ned i fitness centeret og træne med vægte?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Hilsen en Manchester United fan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej MOL.

Jeg er en dreng på 15, som er rigtig glad for at spille fodbold.

Teknisk med bolden går det fint, men når det kommer til hurtighed og acceleration, har jeg et stort problem.

Så jeg tænkte om der var nogle herinde, der havde nogle idéer til hvordan jeg skal træne det?

Kan det være min løbe teknik, eller er det fordi jeg skal ned i fitness centeret og træne med vægte?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Hilsen en Manchester United fan :)

Løb er en færdighed og acceleration og hurtighed kommer af træning og talent. Træning af acceleration er sikkert det mest effektive, men styrketræning med tunge vægte kan sikkert også hjælpe lidt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tungt styrketræning er helt sikkert god til at øge ens eksplosivitet, men du skal nok passe lidt på med tung træning hvis du ikke er færdig udviklet eller ikke er vant til at styrketræne.

Derud over kan du forbedre din hurtighed med bakkespurter både op og ned.

Spurter opad bakke presser din krop til at aktiver flere muskelfibre og hjælpe derved også på din eksplosivitet.

Spurter nedad bakke presser din krop til at øger skridt frekvensen så du laver en slags oversprint.

De to øvelser er rigtig gode til ens hurtighed.

P.S pas på med at løb ned af en for stejl bakke da det kan kommer alt for meget ud af kontrol

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tungt styrketræning er helt sikkert god til at øge ens eksplosivitet, men du skal nok passe lidt på med tung træning hvis du ikke er færdig udviklet eller ikke er vant til at styrketræne.

Derud over kan du forbedre din hurtighed med bakkespurter både op og ned.

Spurter opad bakke presser din krop til at aktiver flere muskelfibre og hjælpe derved også på din eksplosivitet.

Spurter nedad bakke presser din krop til at øger skridt frekvensen så du laver en slags oversprint.

De to øvelser er rigtig gode til ens hurtighed.

P.S pas på med at løb ned af en for stejl bakke da det kan kommer alt for meget ud af kontrol

Tak for svarene!

Jeg nu prøvet det der bakke træning, og jeg synes meget godt om det. Jeg kan virkelig mærke det i mine ben efter jeg har trænet.

Har i nogle idé om hvor hurtigt jeg burde kunne løbe 4km? Jeg er som sagt 15 år, og dyrker motion ca. 3 gange om ugen.

Jeg har hørt at man skal løbe 1km på omkring 5 minutter i gennemsnit. Sidste gang jeg løb ruten, var min tid 19:03.

Link to comment
Share on other sites

Tungt styrketræning er helt sikkert god til at øge ens eksplosivitet, men du skal nok passe lidt på med tung træning hvis du ikke er færdig udviklet eller ikke er vant til at styrketræne.

Derud over kan du forbedre din hurtighed med bakkespurter både op og ned.

Spurter opad bakke presser din krop til at aktiver flere muskelfibre og hjælpe derved også på din eksplosivitet.

Spurter nedad bakke presser din krop til at øger skridt frekvensen så du laver en slags oversprint.

De to øvelser er rigtig gode til ens hurtighed.

P.S pas på med at løb ned af en for stejl bakke da det kan kommer alt for meget ud af kontrol

Så du vil sætte en 15 årig i gang med at lave overspeed træning? :blink:

Syntes du ikke det er liiiige ambitiøst nok?

Til M. United: Man bliver hurtigere af at træne løb. Derfor ville det være en god ide at du trænede det specifikt. Prøv at gå på youtube og led efter videoer med sprint teknik og se om du kan lære lidt der. Ellers spørger du bare igen, hvis det hele er ren volapyk for dig.

Måske er du endda så heldig at du bor i nærheden af en herinde fra der kan hjælpe dig? Hvor bor du i landet?

HUSK: Sørg altid for at varme godt op inden løb.

Link to comment
Share on other sites

Tungt styrketræning er helt sikkert god til at øge ens eksplosivitet, men du skal nok passe lidt på med tung træning hvis du ikke er færdig udviklet eller ikke er vant til at styrketræne.

Derud over kan du forbedre din hurtighed med bakkespurter både op og ned.

Spurter opad bakke presser din krop til at aktiver flere muskelfibre og hjælpe derved også på din eksplosivitet.

Spurter nedad bakke presser din krop til at øger skridt frekvensen så du laver en slags oversprint.

De to øvelser er rigtig gode til ens hurtighed.

P.S pas på med at løb ned af en for stejl bakke da det kan kommer alt for meget ud af kontrol

Spurt ned af bakke er vanvid. Uanset scenariet.

Spurt op af bakke kan være glimrende i begyndelsen af en GPP fase. Fordelen ved at sprinte på en bakke er at det uden videre teknisk vejledning lærer sprinteren at tage en ordentlig vinkel samt at ekstendere hele kroppen.

Spurt på bakke er desuden ikke særlig intensivt sammenlignet spurt på fladt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Spurt ned af bakke er vanvid. Uanset scenariet.

Spurt op af bakke kan være glimrende i begyndelsen af en GPP fase. Fordelen ved at sprinte på en bakke er at det uden videre teknisk vejledning lærer sprinteren at tage en ordentlig vinkel samt at ekstendere hele kroppen.

Spurt på bakke er desuden ikke særlig intensivt sammenlignet spurt på fladt underlag.

Bakke er også et forkert ord. Vil du stadig mener spurt ned af en hældning er vanvid, så længe vi ikke snakker med end en meget lille procent? bare man opnår en form for overspeed?

Edited by Nicop
Link to comment
Share on other sites

Bakke er også et forkert ord. Vil du stadig mener spurt ned af en hældning er vanvid, så længe vi ikke snakker med end en meget lille procent? bare man opnår en form for overspeed?

Ja, hvis der er tale om descideret sprinttræning er det det rene vanvid. Overspeed træning er noget måske 1% af alle sportsudøvere, hvis overhovedet nogen skal beskæftige sig med.

Jeg syntes personligt det er meget overvurderet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis der er tale om descideret sprinttræning er det det rene vanvid. Overspeed træning er noget måske 1% af alle sportsudøvere, hvis overhovedet nogen skal beskæftige sig med.

Jeg syntes personligt det er meget overvurderet.

Ja okay den trækker jeg så tilbage, men holder nu fast i sprint op ad bakke, som jeg personlig synes giver rigtig godt :)

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du få et svar fra en person, som arbejder med elite fodboldspillere i din årgang, så håber jeg, at det kan hjælpe dig..:-)

AT kunne løbe langt og udholdende er ikke det samme som at kunne løbe de ofte 10-30 meter, som ryk på en fodboldbane kræver. Kommer lidt an på, hvor du spiller på banen. Men det er end god ide, at du får en super god kondition, så har du nemmere ved at træne hurtighed. Det er også en god ide generelt at blive stærkere via fitness træning (dog ikke overdrive voldsomt i din alder). Men der er jo masser af træningscentre fra 99 kroner og op pr. måned. Find et lidt dyrere med en instruktør.:-)

I moderne fodbold taler man om "hurtige fødder", så under alle omstændigheder er "hurtighed" et must for fremtidens fodboldspillere. Man kan kompencere med andre spidskompetancer som teknik, overblik og andet. Men hurtighed er snart et must.

Først og fremmest skal du komme i god form ved at spille bold på små områder med høj intensitet og boldpres (hvis du har en god træner, så ved han det)samt ikke mindst at løbe koncentreret og helst på en stadionløbebane. Du skal have fat i et løbeprogram. Mange klubber har en fysisk træner ansat til dette. Men du kan helt sikkert finde masser af gode løbeprogrammer her på siderne.

Du skal huske skiftevis at løbe på forskellig vis. Nogle gange kan du tage et langt løb (4-8 km), andre gange kan du dele op i intervaller med f. eks. 400 meter løb, pause et minut og 400 meter løb igen (bare som eksempel). Jo tættere du kommer på en spillesæson skal du gå fra lange løb over til spurt interval træning. Mindre og mindre tung løbetræning og kortere spurt intervaller.

Nogle skriver om løb op ad en bakke og det er rigtigt godt, da det udfordrer dine muskler og bruger dem anderledes. De som skriver om at løbe ned ad en bakke, well, det er faligt men hvor mange bakker har vi lige..:-)

I stedet skal du løbe med lange skridt og presse dig selv til at tage lange skridt OG LØFTE KNÆENE OP. Hold evt. en genstand i hver hånd, så du overdrevet løfter hænderne op også når du svinger armene.. En interval træning for at blive hurtigere kunne på en 100 meter bane være:

40 meter middel hurtigt - 20 meter med ekstremt lange skridt hvor du holder farten og så 20 meter med fuld spurt og 20 meter til at drosle langsomt ned. Hold 10-30 sekunder pause og løb tilbage de 100 meter på samme måde. Gør dette ti gange.

Du kan også bruge Jump Squad træning, som du helt sikkert kan finde på Youtube,altså hvor du går på hug, hopper op og lander igen for at gå ned og gøre det samme. Det skaber eksplosivitet, som også tung vægttræning kan gøre. Det er dog i benene du skal være hurtig, så det vil virke.

Husk også en masse løb på "stiger" på jorden elelr find en lang trappe og løb op, varier din træning og så skal det nok gå. SOm 15 årig er de hirtigste fodboldspillere i de bedste danske rækker nede på omkring 12 sekunder på 100 meter. Så må du selv vurdere det..:-)

Se at komme videre, der er 6 uger til kick off...:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share