Sukkerkold?


Awesome_Lieberkind
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har oprettet denne bruger for at få svar på et par spørgsmål..

Jeg er en frisk, aktiv 17-årig fyr, som for kort tid siden udfordrede en kammerat til et halvmaraton-løb. Min BMI ligger på 18.5-19 og jeg har et konditionstal på 55-56 (ved den såkaldte bip-test).

Vi lagde hårdt ud og skød en gennemsnitsfart på 10 km/t gennem de første 19.5 km, vi løb. Pludselig (det begyndte over omkring et halvt minut) kunne jeg føle en enorm svimmelhed, i kontrast til den på-toppen-følelse jeg havde haft gennem hele løbet. Hver gang jeg lukkede øjnene, kunne jeg mærke svimmelheden tage over og balancen forsvinde.

Efter at have løbet yderligere 1 km i denne tilstand, og efter at have været ved at falde om et par gange, blev jeg nødt til at stoppe og lade min mere løbe-vante ven tage den sidste halve kilometer for sig selv; jeg tabte udfordringen. :(

Jeg har fået fortalt at jeg var blevet helt -kridhvid- i ansigtet under den afgørende kilometer, og jeg tænkte om alt dette kunne skyltes at jeg gik sukkerkold?

Jeg havde til morgen fået en medium-størrelse skål müsli + mælk, og under løbet 2 glas vand, et æble og en müsli-bar.

Hvis det er fordi, jeg er gået sukkerkold; Kan man træne sig op til at undgå denne situation eller skal man under alle sine lange løbeture tage alverdens sukkerstads med? :)

Hvis ikke, hvad så?

Tak ;)

Link to comment
Share on other sites

Måske har ingen lige set din tråd, og det er da ærgeligt, hvis det får dig til at droppe MOL. For du kan helt sikkert få nogle gode råd med på vejen :wink:

Det er ikke unormalt at prøve et blackout. Det tror jeg de fleste aktive personer har prøvet på et aller andet tidspunkt. Det kan skyldes flere forskellige ting, som f.eks. overtræning, overophedning, dehydrering osv. Umiddelbart lyder det som en klassisk dehydrering. 2 glas vand (afhængig af størrelse selvfølgelig) er dælme heller ikke meget, hvis det er det eneste du har fået i løbet af hele dagen.

Det er ikke noget jeg ville bekymre mig om, så længe det ikke er noget du oplever tit. Prøv at drikke rigeligt med vand næste gang, uden at overdrive selvfølgelig, og se om det ikke går lidt bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share