Træning af vinger....?


debski
 Share

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er godt med nogle fremmedord, men derudover mener jeg også, AF tager fejl.

Bortset fra det, så har jeg eksperimenteret lidt frem og tilbage med diverse øvelser, og jeg har ikke set nogen antydning af, at nogle skulle være bedre end andre.

Man skal bare bruge træk øvelser, og dødløft gør det ikke i sig selv.

Til gengæld er dumbbell rows for lette til at jeg tror på dem.

Når spørgsmålet nu i forvejen er stillet i det forkerte forum, så vil jeg lige tillade mig at anbefale enarms roning og enarms pulldown med kabeltræk (i tillæg til smalt fat chinups)

Jeg vil forøvrigt referere til min fortid, hvor jeg tog det meste af stakken i pulldowns og 30-40 kg i dumbbell rows uden at det kunne ses på mig.

Udfra dette vil jeg anbefale at starte med at få noget at spise.

Det er forøvrigt, så vidt jeg ved, rimeligt almindeligt at det tager tid med vingerne.

Henning: Så vidt jeg ved, så er god til dødløft noget med mere end 2,5 gange kropsvægt, så du fusker da vist lidt med tallene i din log, hvis du mener, du er god til dødløft.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil forøvrigt referere til min fortid, hvor jeg tog det meste af stakken i pulldowns og 30-40 kg i dumbbell rows uden at det kunne ses på mig.

Hmm, det bryder jeg mig SLET ikke om at læse, for det er det, jeg ligger og roder med for tiden. :unsure:

Spændt på videre vingeindlæg.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste af de gamle bodybuilder blade jeg har, bliver chinups beskrevet som værende med underhåndsgreb, altså med håndfladerne imod en selv, mens pullups er med overhåndsgreb, og håndfladerne væk fra en selv. Men jeg har efterhånden set flere forskellige forklaring på det. Lige nu holder jeg på den beskrivelse jeg lige nævnte ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lattissimus dorsi fungerer som stabilisator i dødløft. Det kan de styrkeløftere som har sprunget en lat musklen i dødløft vidne om. Men korrekt, den bidrager ikke synderligt til selve løfter. De muskler som tager slæbet i ryggen er erector spinae musklerne, trapezius musklerne og rhomboideus musklerne. Og tilfældigvis udgører de tilsammen langt over halvdelen af ryggens muskelmasse. Så selvom dødløft måske ikke er den bedste lat øvelse, så er det nok tæt på at være den bedste rygøvelse man kan finde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I de fleste af de gamle bodybuilder blade jeg har, bliver chinups beskrevet som værende med underhåndsgreb, altså med håndfladerne imod en selv, mens pullups er med overhåndsgreb, og håndfladerne væk fra en selv. Men jeg har efterhånden set flere forskellige forklaring på det. Lige nu holder jeg på den beskrivelse jeg lige nævnte ;)

Thomas

Jeg har nu også set flere modstridende forklaringer på henholdsvis Chins/Pullups. Hidtil har jeg antaget at AF's udlægning har været den korrekte..men er lidt i tvivl...er der overhovedet forskel på de to termer?...måske findes der ikke noget endegyldigt svar?

Min egen logiske antagelse er at chinups kører man vel logisk nok til kinden/kæben - altså med overhåndsgreb som vist nedenfor. Pull-ups/underhåndsgreb giver mig personligt større bevægelse og jeg kan naturligt køre øvelsen til brystet - hvilket vel udelukker at der er tale om chins....

Her på MOL er det Morten Z der bestemmer :D :rolleyes: : se her:

chinup_wide.gif

chinups - ifølge MOL

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

sas: det er et godt argument! jeg kører også til brystet, når jeg kører øvelsen. Desværre er jeg enten for tung eller for slap, til at den rigtig vil fungere for mig for tiden.

Men sagt på en anden måde, så ville jeg træne med kropsvægt smalt fat med underhåndsgreb.

Nogle hævder, at det er gavnligt også at træne bredt. Jeg ville træne smalt for at få størst mulig vandring, og jeg har ikke erfaring for at bredt fat skulle hjælpe.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede seated rows, som fyren på getbig gør det. Den tror jeg en del på.

Hvis man kører rows som fyren på getbig, så får man en muskelpåvirkning, som jeg ikke har opdaget i andre øvelser, så jeg tror, den må være god sammen med chinups, eller hvad det nu er vi skal kalde øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share