Træning af vinger....?


debski
 Share

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, tag håndvægtsøvelser med håndvægte. Underhåndsgreb hedder bare håndvægtscurs, neutralt greb hedder hammercurls, en øvelse hvor du kører op med håndfladerne fremad og så ned med håndfladerne pegende ind mod kroppen hedder zottcurls (ellers er det noget tilsvarende, jeg laver dem bare). Case in point-ingen bicepsøvelse har fået et specielt pga dens ROM-kun greb.

Link to comment
Share on other sites

I må da kunne indse at det giver mere mening at benævne øvelser ud fra hvorvidt de er med det ene eller andet greb, snarere end pga ROM. Sådan er det jo for øvelser for andre muskelgrupper.

Jeg hælder også til dette synspunkt, specielt ved chinups/pullups.

Eksempel på øvelse hvor ROM er afgørende for hvad øvelsen hedder: Floor Press / Benchpress

Eksempel på øvelser hvor grebet overhovedet ikke har betydning for navnet på øvelsen ;) : Siddende roning i kabeltræk med varierende håndtag/greb (smalt/bredt/reb), og i eksempelvis Dødløft kan der holdes med blandet greb eller udelukkende overhåndsgreb

JSC: kan du ikke selv se det selvmodsigende i en øvelse hvor begreber som Sternal (brystben) og Chin (kæbe) bliver blandet sammen?

I det undervisningsmatariele jeg har liggende taler man om eksempelvis chinups med henholdsvis proneret eller supineret greb. Det er heller ikke ualmindeligt at se de engelske betegnelser pronated/supinated brugt foran chinups/pullups.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Eksempel på øvelse hvor ROM er afgørende for hvad øvelsen hedder: Floor Press / Benchpress

Der er ikke kun ROM til forskel. Man ligger på gulvet hvilket tager benene af øvelse, så man ikke kan lave opspænd, ligesom ens ROM bliver begrænset af armen, som støder på gulvet, så der er mere end blot ROM til forskel på denne øvelse.

Link to comment
Share on other sites

I vægtløfnings-terminologi har man øvelser der træner bestemte dele af bevægebanen (ROM) i f.eks stød
En af grundene til dette er vel at stød faktisk består af mere end en bevægelse deraf det engelsk navn Clean&Jerk
Øvelserne har navne som f.eks. high pulls, hang-cleans, split jerk osv..

Hang-cleans er vel også anderledes fordi man stadig holder vægten imens, og ikke tager den død fra jorden af. Split-jerk er vel egentlig bare et almindelig jerk, ganske som hvis man lavede den fulde version af C&J? High pulls er vel mere et slags dødløft, hvor man blot trækker højere og derved involverer mere af rygmusklaturen.

Link to comment
Share on other sites

"Hang-cleans er vel også anderledes fordi man stadig holder vægten imens, og ikke tager den død fra jorden af"

Selvfølgelig er øvelsen anderledes hvad ROM angår, det er jo netop derfor jeg nævner den ;)

Xax, Du for mig altså aldrig til at lave øvelsen Chins (kæbe) til "brystet". :biggrinhat:

Måske skulle vi hellere tale og skrive rigsdansk: dvs kropshævninger med henholdsvis overhånds/underhåndsgreb

Link to comment
Share on other sites

"Hang-cleans er vel også anderledes fordi man stadig holder vægten imens, og ikke tager den død fra jorden af"

Selvfølgelig er øvelsen anderledes hvad ROM angår, det er jo netop derfor jeg nævner den  

Det jeg mener, er at man også bruger kræfter på at holde stangen i Hang-positition. Dette gør man ikke ved et rigtig clean, og derfor er selve øvelsen også anderledes.
Måske skulle vi hellere tale og skrive rigsdansk: dvs kropshævninger med henholdsvis overhånds/underhåndsgreb

Ja god idé :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

AAAARRRRGGGGHHHH!!!!????

Skal vi ikke ligge denne pull-ups/chin-ups debat til ro?

Vi bliver jo ALDRIG enige.

debatten er ikke uvæsentligt, da det ikke er uvæsentligt at man ved præcist hvilke øvelser der er tale om, når de bliver nævnt

i øvrigt skal man ikke nødvendigvis klikke sig ind på alle emner....

Link to comment
Share on other sites

Efter at have prøvet getbigmandens cable rowing nogle gange vil jeg gerne revidere min udtalelse.

Jeg fik sagt tidligere, at man ikke får større vinger af at træne lænd. Det gør man selvfølgelig ikke, men jeg vil mene, at man skal have en rimelig stærk lænd for at kunne træne rowing på den måde.

Derfor vil jeg gerne gå med på ideen om at starte med at træne dødløft i hvert fald til man problemløst løfter med sin egen kropsvægt. Hvis man ikke vil træne dødløft, så bliv ved chinups (smalt fat, lige greb, underhåndsgreb, så langt ned på brystet som muligt) og eventuelt dumbbell rowing med lige ryg.

Når det er sagt, så vil jeg også lige sige:

Selvom jeg kører med meget mindre end 50 % af 1 rm i getbig øvelsen, så er det klart ryggen, jeg har kunnet mærke tydeligst efter træningen i går. Det er jo ikke nødvendigvis et success kriterie, at man kan mærke noget bagefter, men det viser jo, at øvelsen påvirker nogle af mine muskler, som normalt ikke bliver påvirket, så øvelsen er forløbigt kommet for at blive i mit program.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev lige spurgt, hvad, jeg mente, var konklusionen omkring vingetræning.

For det første mener jeg, at man skal kunne køre øvelserne med 5-10 reps, for at kunne bruge dem til muskelvækst.

Dernæst mener jeg, at øvelserne bør udføres med så stor bevægelse som muligt.

Det er nødvendigt, at skulderbladene bevæger sig under øvelsen, for at træne vingerne optimalt.

Bevægelsen i skulderbladet vil typisk være en "given slip" når armen er mest udstrakt, og en trækken nedad og tilbage, så skulderbladene samles lidt, når/efter armen er mest bøjet.

(Jeg tror faktisk, det er en god ide lige at holde et halvt sekund i begge yderstillinger, men har ikke prøvet det for nyligt)

Øvelserne:

1. Chinups, altså smalt fat underhåndsgreb (=håndfladerne mod kroppen) fra fuldt udstrakt til hænderne rører brystet, så langt ned som man kan.

2. Getbig mandens cable rowing. Det er en forudsætning, at man er stærk i ryggen. Hvis det ikke er tilfældet, kan man med fordel træne dødløft, til man kan tage sin kropsvægt 5-10 gange (i dødløft)

Jeg vil nok finde vægtniveauet ved at starte med straight back cable rowning, hvor jeg ville finde min 8-10 rm, som jeg så ville dividere med 2 for at finde et startniveau til den anden type rowing.

Det er (for mig) en selvfølge, at hoften er fastlåst under alle former for rowingøvelser, som ikke foregår i romaskine.

3. Hvis man ikke er stærk i lænden, kan man med fordel starte med 1 arms cable rowing og/eller 1 arms pull down.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share