Abemad?


GettingThere
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg er lidt om tvivl om en ting jeg virkelig holder af. Abemad. Snittet frugt, blandet sammen med flødeskum, rosiner også mørkchokolade på toppen. Al frugten er økologisk og chokoladen er 70% eller over. Fløden er også økologisk og indeholder 38% fedt.

Det jeg er i tvivl er hvor usund denne anretning er (hvis den overhovedet er). Jeg dyrker jeg motion stort hverdag og holder mig aktiv. Jeg spiser det ofte som en snack. D.v.s en fire gange om ugen.

Så er det en dårlig vane jeg skal droppe eller kan jeg forsætte som jeg gør?

På forhånd tak :)

GettingThere

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja du prøver da i hvert fald at få det til at lyde sundt :bigsmile: Selvom dameblade siger det er ok, når chokolade 70% og fløde er øko, så er det stadig en masse dårlig og unødvendigt fedt.

Hvor sund/usund den er afhænger af mængden af fløde+chokolade. Desuden bør abemaden nok også holdes op mod resten af din daglige kost.

Hvorfor ikke bare spise frugten alene? Eller blend nogle bær til en smoothie?

Jeg tolker, du er kvinde og overvægtig. Du ved allerede det er usundt, men leder febrilsk efter en undskyldning for at spise den snack, du allerede spiser 4 gange om ugen. Hvis du pludselig har en undskyldning, så har du også pludselig en STOR skål i køleren, du kan gå og spise lidt af løbende. Pludselig kan du ikke længere passe dit nye tøj...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på din situation - skal du øge vægt eller tabe dig eller bare vedligeholde?

Det du lister indeholder jo masser af hurtige kulhydrater og fedt og ingen proteiner - ikke fordi, at det nødvendigvis altid skal gøre det, men hvis du har problemer med at tabe dig, så er der bedre alternativer..

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja du prøver da i hvert fald at få det til at lyde sundt :bigsmile: Selvom dameblade siger det er ok, når chokolade 70% og fløde er øko, så er det stadig en masse dårlig og unødvendigt fedt.

Fløde er ikke usundt. Dette er naturligvis et postulat, hvis jeg ikke gider bakke det op med henvisninger til undersøgelser/reviews, men dette har jeg ikke tiden til. Mange nyere undersøgelser tyder dog på at mættet fedt slet ikke er nogen skurk - slet ikke sammenlignet med simple kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

En mere kalorielet udgave af retten, kan være at udskifte flødeskummet med græsk yoghurt med 2 % fedt, søde det med noget flydende sødestof, såsom "sød" (kunstigt sødemiddel uden kalorier), evt med lidt vaniliesukker og mandelessens. Smager skide godt og er hundrede gange sundere hvis man vil tabe sig

Link to comment
Share on other sites

Fløde er ikke usundt. Dette er naturligvis et postulat, hvis jeg ikke gider bakke det op med henvisninger til undersøgelser/reviews, men dette har jeg ikke tiden til. Mange nyere undersøgelser tyder dog på at mættet fedt slet ikke er nogen skurk - slet ikke sammenlignet med simple kulhydrater.

En kvart piske mod et kvart franskbrød... ja ja, du bestemmer selv...

Du behøver ikke bakke det op med undersøgelser, jeg vil hellere have dig til at overveje, hvilke præmisser eller delrationaler, der ligger til grunde for at nå frem til det du siger.

Link to comment
Share on other sites

En kvart piske mod et kvart franskbrød... ja ja, du bestemmer selv...

Du behøver ikke bakke det op med undersøgelser, jeg vil hellere have dig til at overveje, hvilke præmisser eller delrationaler, der ligger til grunde for at nå frem til det du siger.

Han har jo ret. Og nu er det også lidt ude i hampen at sammenligne et kvart franskbrød med en kvart liter, idet de ikke indeholder lige mange kalorier. Men det er da langt at foretrække at æde en god omgang grøntsager og noget piskefløde til dessert end at æde hvedemel i store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share