14 årig overvægtig dreng lidt hjælp tak


Bunderkirk
 Share

Recommended Posts

goddag. jeg er 14 år gammel vejer 80kg og er 175cm høj jeg vil gerne tabe mig 10 kg eller mere før jeg skal på efterskole jeg er kraftigt bygget og styrke træner 1time hver dag men er dog stadig meget bred(=fed) om maven/lårene og på overkroppen så jeg vil gerne have lidt hjælp til at tabe mig.

Jeg har lavet det meste fodbold basketball løbet håndbold osv men løber bare lidt engang imellem(ca. hver anden dag).

jeg spiser ikke det fede mad som chips og slik og fastfood dagligt og drikker kun pepsi max i weekenden jeg spiser salat og ikke for fedtet kød osv.

Jeg har gået til diatist det hjalp ikke og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre så har været på et par forums og har ikke fået hjælp endnu så jeg håber nogen kan hjælpe her

btw jeg ved godt der fejl her og der

Edited by Bunderkirk
Link to comment
Share on other sites

Det handler om at du gør noget ved det først og fremmest. Man må ikke give op!

Mht. kost skal du sørge for at få en god mængde protein (1,5-2,5g pr. krops kg pr. dag plejer man vidst at sige). Herudover vil jeg anbefale at du skærer ned på ting som pasta/kartofler, hvidt brød og selvfølgeligt sodavand/slik/kager, men dette har du vidst ikke noget problem med som det lyder. Det handler om at komme i kalorie underskud; dvs. spise MINDRE kalorier end du forbrænder, så kroppen automatisk begynder at tage af dine fedtdepoter. En metode hertil kunne være at ligge en fornuftig kostplan, også veje dig hver morgen (vigtigt det er om morgenen, så kroppen er i det samme stadie så målingerne bliver præcise). Jeg ville tænke på at spise en del kylling eller andet magert kød sammen med nogle grøntsager.

Når du efter et stykke tid har fundet ud af hvor meget/lidt du skal spise før at din vægt ikke rører sig så meget kan du jo præcisere din kostplan så du kommer i kalorie underskud, og hermed begynder at tabe dig jævnt. Det er vidst ikke sundt/hensigtsmæssigt at smide 10 kilo om ugen, så du skal nok regne med at sætte lidt tid af til dit projekt.

Herudover kan man jo kun anbefale en masse motion. Styrketræning taber du dig ikke rigtigt af, så måske du skulle holde lidt igen med dette også begynde at dyrke lidt mere kondi-træning hvor du forbrænder nogle kalorier.

Der er en MASSE tråde om det at tabe sig alene på de første 5 sider i dette forum, så hvis du hurtigt skimmer igennem dem finder du nok noget mere dybdegående information.

Jeg er ikke pisse skarp på området, men det bliver ret interessant at tænke mere over sin ernæring når man lige læser lidt om emnet. Så jeg kan også kun anbefale du prøver at opbygge en interesse for området, det gør det hele meget lettere og sjovere, når du ikke bare skal slavisk følge en plan som en kostvejleder har givet dig.

Der er mange gode historier herinde om folk der han klemt ballerne sammen og virkelig haft nogle imponerende vægttab, så bare hold ud og opsøg den information du skal bruge!

De 3 ting jeg ville læse mere om hvis jeg var dig er;

1. Kalorie underskud/overskud

2. Protein FAQ'en her på siden

3. Generelt om hvad forskellige typer mad indeholder (her er et link med ALLE informationer om alle råvarer; http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp)

Håber der er nogle andre der kan understøtte mit meget generelle indlæg lidt :)

Link to comment
Share on other sites

Det handler om at du gør noget ved det først og fremmest. Man må ikke give op!

Mht. kost skal du sørge for at få en god mængde protein (1,5-2,5g pr. krops kg pr. dag plejer man vidst at sige). Herudover vil jeg anbefale at du skærer ned på ting som pasta/kartofler, hvidt brød og selvfølgeligt sodavand/slik/kager, men dette har du vidst ikke noget problem med som det lyder. Det handler om at komme i kalorie underskud; dvs. spise MINDRE kalorier end du forbrænder, så kroppen automatisk begynder at tage af dine fedtdepoter. En metode hertil kunne være at ligge en fornuftig kostplan, også veje dig hver morgen (vigtigt det er om morgenen, så kroppen er i det samme stadie så målingerne bliver præcise). Jeg ville tænke på at spise en del kylling eller andet magert kød sammen med nogle grøntsager.

Når du efter et stykke tid har fundet ud af hvor meget/lidt du skal spise før at din vægt ikke rører sig så meget kan du jo præcisere din kostplan så du kommer i kalorie underskud, og hermed begynder at tabe dig jævnt. Det er vidst ikke sundt/hensigtsmæssigt at smide 10 kilo om ugen, så du skal nok regne med at sætte lidt tid af til dit projekt.

Herudover kan man jo kun anbefale en masse motion. Styrketræning taber du dig ikke rigtigt af, så måske du skulle holde lidt igen med dette også begynde at dyrke lidt mere kondi-træning hvor du forbrænder nogle kalorier.

Der er en MASSE tråde om det at tabe sig alene på de første 5 sider i dette forum, så hvis du hurtigt skimmer igennem dem finder du nok noget mere dybdegående information.

Jeg er ikke pisse skarp på området, men det bliver ret interessant at tænke mere over sin ernæring når man lige læser lidt om emnet. Så jeg kan også kun anbefale du prøver at opbygge en interesse for området, det gør det hele meget lettere og sjovere, når du ikke bare skal slavisk følge en plan som en kostvejleder har givet dig.

Der er mange gode historier herinde om folk der han klemt ballerne sammen og virkelig haft nogle imponerende vægttab, så bare hold ud og opsøg den information du skal bruge!

De 3 ting jeg ville læse mere om hvis jeg var dig er;

1. Kalorie underskud/overskud

2. Protein FAQ'en her på siden

3. Generelt om hvad forskellige typer mad indeholder (her er et link med ALLE informationer om alle råvarer; http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp)

Håber der er nogle andre der kan understøtte mit meget generelle indlæg lidt :)

1. må man spise så meget protein som man vil?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg mener ikke at protein kan indtages som man lyster. Så vidt jeg lige ved kan kroppen ikke bearbejde mere end 40-50 gram protein af gangen (pr. måltid), men jeg kunne tage fejl. Mener at det kommer til at 'fungere' ligesom fedt eller kulhydrater hvis man bare tonser protein ned.

Men jævnt fordelt ud over en dag, med 5-6 måltider kan en 150-200 gram ikke skade så vidt jeg lige husker.

Dette er i øvrigt en anden ting du kan bruge. Lad være med at grovæde 2-3 gange om dagen, men sørg for at spise efter din krops faktiske behov, fordelt over en 5-6 gange om dagen.

Link to comment
Share on other sites

er det muligt at tabe Sig ca 5-10 kg med en ændring på kost?

Det er det sikkert, men det kommer til at tage lang tid. Dyrker du motion ved siden af får du jo også lidt muskler og måske en bedre figur. Det har jo mange fordele.

Men du kan godt spise dig tyndere.

Link to comment
Share on other sites

Det er det sikkert, men det kommer til at tage lang tid. Dyrker du motion ved siden af får du jo også lidt muskler og måske en bedre figur. Det har jo mange fordele.

Men du kan godt spise dig tyndere.

Det er da så langt den letteste måde at spise sig til lavere fedt%- nærmest umuligt via træning alene! Man kan løbe et marathon på ti ostemadder og den deraf følgende øgede appetit, tæller også med i regnestykket.

10kg kan du tabe på 4 måneder ved kostændring.

Jeg vil modsat KarlS anbefale dig at spise 3 hovedmåltider frem for at spise løbende gennem hele dagen- Man blir sulten på en slankekur, sådan er det bare, men det virker. Dermed ikke sagt at mellemmåltider er no go, men approachen hvor man spiser hele tiden hører imo damebladene til.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg mener ikke at protein kan indtages som man lyster. Så vidt jeg lige ved kan kroppen ikke bearbejde mere end 40-50 gram protein af gangen (pr. måltid), men jeg kunne tage fejl. Mener at det kommer til at 'fungere' ligesom fedt eller kulhydrater hvis man bare tonser protein ned.

Det er ikke korrekt. Man ved ikke helt hvor meget protein kroppen kan optage ad gangen da de fleste forsøg fokuserer proteinsyntese i muskelvæv. Ikke i de tonsvis af andre processor i kroppen hvor protein benyttes.

Dertil kommer også at man mener at oxideringen af aminosyre bidrager til det overordnede anabolske drive i kroppen.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja der kommer mange forskellige svar til sådan en spørgsmål,

Og det kan være skide svært at forholde sig til alle svarene, hvilket kan gøre vægttabet endnu mere Uoverskueligt.

Jeg siger ikke at de svar du har fået er forkerte. slet ikke. Jeg siger bare at der findes mindre komplekse måder at få smidt nogle kilo på.

Mit 'simple' råd er.

1. Drik massere vand, 2-3 L. pr. dag. ( Det holder sulten væk, og er sundt )

2. Spis 3 sunde måltider pr. dag. - Morgen, middag, aften ( frugt & grønt som mellemmåltider )

3. Løb en lille tur på 3-4 km hver dag eller hver anden.

Så burde du simpelthen tabe dig helt naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja der kommer mange forskellige svar til sådan en spørgsmål,

Og det kan være skide svært at forholde sig til alle svarene, hvilket kan gøre vægttabet endnu mere Uoverskueligt.

Jeg siger ikke at de svar du har fået er forkerte. slet ikke. Jeg siger bare at der findes mindre komplekse måder at få smidt nogle kilo på.

Mit 'simple' råd er.

1. Drik massere vand, 2-3 L. pr. dag. ( Det holder sulten væk, og er sundt )

2. Spis 3 sunde måltider pr. dag. - Morgen, middag, aften ( frugt & grønt som mellemmåltider )

3. Løb en lille tur på 3-4 km hver dag eller hver anden.

Så burde du simpelthen tabe dig helt naturligt.

Lols hvad er det for noget vand du drikker? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ganske normalt vand fra hanen drenge. Jeg mente ikke at det holder sulten helt væk, men det gør det forholdsvis.

Hvis man drikker meget vand i løbet af dagen, så vil det være nemmere et spise mindre/lettere mad end man plejer. - man vil ikke føle sig lige så sulten / tom i maven

er det noget i ved noget om ? no offence :)

Edited by dreaming
Link to comment
Share on other sites

Ja, ganske normalt vand fra hanen drenge. Jeg mente ikke at det holder sulten helt væk, men det gør det forholdsvis.

Hvis man drikker meget vand i løbet af dagen, så vil det være nemmere et spise mindre/lettere mad end man plejer. - man vil ikke føle sig lige så sulten / tom i maven

er det noget i ved noget om ? no offence :)

Ikke andet end egne erfaringer, men jeg har godt nok aldrig oplevet at vand kunne tilnærmelsesvis fjerne sult :smile:

Ligeledes med æbler, 'Mor jeg er sulten' 'snup et æble' Wtf :laugh: Et æble mætter sgu da ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ikke andet end egne erfaringer, men jeg har godt nok aldrig oplevet at vand kunne tilnærmelsesvis fjerne sult :smile:

Ligeledes med æbler, 'Mor jeg er sulten' 'snup et æble' Wtf :laugh: Et æble mætter sgu da ikke?

Jeg er skam enig med dig i, at vand i sig selv ikke mætter, og at råde folk til drikke 2-3 liter vand om dagen ikke holder. Men at vand har en mættende effekt, er sådan set ikke HELT ved siden af. Grøntsager og frugter vil jeg helt sikkert mene der mætter, og de har trods alt et meget stort vandindhold. Et godt eksempel er vel en agurk. Hvis du spiser nok, skal du nok blive mæt, og det ineholder trods alt næsten rent vand. Ja, du skal nok spise pænt meget agurk, men hvis vi sammenligner den mængde en agurk fylder, med de kalorier agurken indeholder, kan du nok næppe spise 500kcal i agurk.

Tag bare artiklen på forsiden omkring mæthedsfaktor:

Fødevarer med et højt vandindhold er derimod gode til at fylde uden at give for mange kalorier. Dette gælder specielt grøntsager.

Men som sagt før, at råde folk til at drikke 2-3 liter vand om dagen, for at holde sulten væk, er nok liiige at trække den lidt for langt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay :)

jamen jeg er heller ikke ekspert, men det virkede bare for mig selv :)

Jeg tabte 15 kg over 2 måneder, på denne måde.

Drikke massere vand, spise mindre/lettere og løbe en stille og rolig tur på 3-4 km om dagen.

Jeg fulgte ikke nogen specielt kur, eller holdt øje med kalorier. Jeg spiste bare generelt sundt.

Så jo :) jeg vil råde ham til at drikke massere vand. For jeg ved det virker.

Edited by dreaming
Link to comment
Share on other sites

Okay :)

jamen jeg er heller ikke ekspert, men det virkede bare for mig selv :)

Jeg tabte 15 kg over 2 måneder, på denne måde.

Drikke massere vand, spise mindre/lettere og løbe en stille og rolig tur på 3-4 km om dagen.

Jeg fulgte ikke nogen specielt kur, eller holdt øje med kalorier. Jeg spiste bare generelt sundt.

Så jo :) jeg vil råde ham til at drikke massere vand. For jeg ved det virker.

jaysus. Nu er det højest sandsynligt ikke vandet der har været årsag til dit vægttab. Jeg er ganske sikker på at du havde tabt dig alle de kg, hvis du kun havde drukket 1 liter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du er 14, dude. Du skal bare begynde til noget sport og lade være med at spise om kap med din far. Lad være med at tænke så meget i proteiner og kulhydrater og kosttilskud og whatever. Løb 3 gange om ugen og spis kun 1 portion mad, så er du godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share