Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Dagen derpå

Utroligt nok har kroppen det faktisk ganske godt i dag. Jeg er hverken øm eller stivbenet, hvilket jeg egentlig havde forventet at være. Energiniveauet er måske ikke helt i top, men det er moralen så tilgengæld :4thumbup:

Efter job i dag belønner jeg mig selv med 90 min massage. Det ser jeg frem til :bigsmile:

Hvad gør du med mad på en så lang tur?

Først og fremmest havde jeg sørget for at være godt tanket op fra start. Derudover havde jeg to dunke med energidrik med, pulver til yderligere to flasker, 5 gels og 3 energibarer. Efter ca. 120 km var vi i depot, hvor jeg spiste en halv sandwich og to småkager. Det eneste jeg havde i overskud, da vi nåede i mål, var en halv energibar. Alt andet var væk. På de sidste 60 km tog jeg 3 gels, og jeg er overbevist om at de var med til at holde energiniveauet højt helt til stregen. Jeg har virkelig stor fidus til effekten af energi gels, så jeg tøver ikke et sekund med at køre dem ind i store mængder.

Link to comment
Share on other sites

What a day :smile:

I dag var dagen hvor formen for alvor skulle testes af. Store spørgsmål skulle gerne besvares, og meget gerne kaste lys over om formen efterhånden er ved at være hvor den skal være. Derfor var det også med en god portion sommerfugle i maven, at jeg vågnede kl. 6 i morges. Der var absolut intet behov for at snooze. Nej, tvært imod, jeg var lysvågen fra første ring på vækkeuret.

Jeg kom op og fik lidt kaffe og en god portion havregryn med rosiner, og så var det ellers i cykeltøjet og afg. mod klubbens mødested.

Vi var vel ca. 80 fremmødte medlemmer, hvilket må siges at være meget pænt. Jeg kunne fornemme at A2 holdet ville blive temmelig stort, så jeg besluttede mig for at tage chancen og smutte med dem og det viste sig at være et godt valg.

Tempoet var stabilt fra starten af. Der var ingen der havde lyst til et vanvittigt udlæg, hvilket på alle måder passede med min strategi. Afsted det gik. Ud af Vejle via Jellingbakken og derfra ned af bakke igen inden vi smuttede op af Gl. Hornstrupvej. Et hårdt udlæg med masser af højdemeter :crazy:

Som altid er jeg lidt tid om at komme i gang. Jeg sad såmen fint med på stigningerne og havde også overskud, men det kørte ikke helt som smurt. Det gav dog ingen anledning til panik, for jeg kender efterhånden min krop, og ved at jeg har brug for god tid til at køre mig varm.

Ganske som forudset blev jeg stille og roligt bedre og bedre kørende. Jeg sad konstant med blandt de forreste på stigningerne, tog del i føringerne og hjalp til med at hente nogle halvdårligt kørende ryttere med op til feltet igen. Oveni det, var jeg hele tiden bevidst om at få indtaget den rette mængde energi, og havde hele tiden snor i pulsen, så jeg sikrede mig at jeg ikke ville brænde ud før tid.

Kilometrene gik og adskillige bakker blev tilbagelagt. Se evt. dette link: http://www.grejsdalsloebet.dk/index.lasso?-token.indhold=hojde

Efter at vi havde passeret Kiddesvej efter ca. 125 km, begyndte en god del af gruppen med at hænge lidt. Mine ben var dog stadigvæk gode, hvilket betød flere føringer :crazy: Der blev også brug for opsamlinger efter langt de fleste stigninger, hvilket trak tempoet gevaldigt ned. Men ok, det er nok hvad man må forvente på en klubtur af den kaliber.

Da der er kørt ca. 140 km rammer vi Jennum bakken, som med sine 1600 meter er en af dagens længste. Lige netop denne bakke har jeg trænet rigtig meget på ,så jeg kender hver eneste meter. Jeg satte mig derfor straks i front og trak feltet. Folk faldt fra som fluer, så allerede efter 500 m sad vi bare 4 mand i front. De andre havde efterhånden luret at jeg havde ramt dagen, så de begyndte så småt med at komme med kommentarer til mit tempo. De blev lynhurtigt enige om, at den afgørende forskel var mine sølle 50 kg :cool: Jeg holdt kæden stram til toppen uden at køre noget ryk. Det var ellers ikke lysten der manglede, men jeg holdt mig i skindet, da alt for mange temposkift måske ville ende med at koste mig dyrt i det lange løb. På toppen gjorde vi holdt og fik samlet op. Mens vi stod og ventede på den tunge ende, betragtede jeg de andre lidt, og det var tydeligt at se at de var ved at være temmelig mærkede. Kun én mand (NJ) syntes at skille sig ud - foruden mig, selvfølgelig :w00t:

Fra Jennum kørte vi videre mod Nørup og derfra mod Tørskind-området. Bakker, masser af bakker!!! Stille og roligt blev der større og større afstand mellem top og bund. NJ og jeg lå hele tiden i front og dystede på bakkerne. Stadigvæk ikke med spurter undervejs, men dog med presset tempo og puls. Mine ben kørte som smurt, så efterhånden som jeg kunne ane målstregen, blev jeg mere og mere dristig i min kørsel. Hvorfor gemme på resourcerne???

I Egtved måtte vi atter lave en større opsamling. Folk blev sat med minutter på selv en 500 m stigning..... Heldigvis var der kun ca. 20 km hjem, så målet lå lige for næsen af os.

Hjemturen blev dog ingen "walk in the park". To af dagens absolutte sejeste stigninger ventede nemlig forude. Først Østengård - en led satan på 1000 m med 10% i snit og så til slut Gl. Kongevej med sine modbydelige 15% i snit.

Da vi ramte Østengård, kunne jeg hurtigt fornemme at NJ ville køre lidt væddeløb. Jeg var klar, så jeg lagde mig på hjul. Min puls røg hurtigt op omkring de 90%. Jeg tror at NJ vurderede at jeg var lige på grænsen, så da jeg satte mit angreb ind 200 m fra toppen, var han både overrasket og magtesløs. Jeg tog derfor bakken med ca. 50 m ned til ham :superman:

Da de andre kom op til os, troede de fleste at NJ havde taget en sikker sejr, så han fik nogle skulderklap, inden han måtte indrømme at jeg havde sat ham godt og grundigt til vægs. Det gav nogle måbende blik, men samtidigt også en stor gang respekt for min kørsel og formåen!

Fra toppen af Østengård var det ned af bakke ind mod Vejle. Dagens sidste stigning lå lige om hjørnet :crazy: Jeg var på forhånd usikker på, om jeg overhovedet kunne tage den uden at skulle ned og gå, men der skulle naturligvis gøres et forsøg.

Igen var NJ og jeg lynhurtigt et godt stykke foran de andre. Det var ikke overraskende os to der skulle slås om dagens sidste bakke! Efter ca. 300 m får NJ desværre et hul til mig på ca. 5 m. Og 5 m er sgu meget når det stiger med ca. 20%. Jeg formåede da heller ikke at få det lukket, så jeg taber desværre sidste bakkespurt. Pisse ærgerligt, men faktum er bare at jeg mangler lidt eksplosivitet, når det stiger SÅ meget. Nederlag eller ej, så stod jeg nu alligevel på målstregen med en skøn fornemmelse i kroppen. Jeg havde gennemført, og jeg havde gjort det med manér. Ikke en eneste krise havde jeg undervejs, hvilket jeg selv synes er yderst imponerende :4thumbup:

Tid: 7 timer 59 min

Distance: 214 km

Gns. hastighed: 27,1 km/t

Kcal: 4586

Gns. puls: 68% af PR

Højdemeter: 2130 m.

Efter at have fået et bad og lidt føde indenbords, sidder jeg nu i sofaen med en vidunderlig fornemmelse i kroppen.

Min form er langt bedre end jeg turde håbe på. Jeg kan stå distancen, også selvom den er lang, og jeg har styr på energiindtaget undervejs. Med fare for at lyde selvfed, så kører jeg altså bare pisse godt for tiden!

Hej Jannie!

Jeg har først lige set din beretning fra "løbet" igår. Må have overset den igår, hvor jeg tænkte, at du nok var for træt til at logge :laugh:

Men jeg kan se, at det gik over al forventning og, at formen allerede er ved at være der, hvor den skal være.

Tillykke med en flot præstation :4thumbup:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning i centret

Som overskriften afslører, så har jeg været tidligt oppe her til morgen. Da jeg satte vækkeuret til kl. 5,30 i går aftes, var jeg egentlig langt fra sikker på at jeg ville komme op. Da det ringede var jeg dog frisk, så jeg kom op og trak i træningstøjet.

Det blev til en god gang overkropstræning, som så således ud:

Maveøvelser på bold

Bænkpres:

10 x 22,5 kg

8 x 25 kg

8 x 25 kg

BB close grip bænkpress:

3 x 8 @ 20 kg

Lying triceps extensions:

3 x 8 @ 15 kg (PR)

Concentration DB curl:

3 x 8 @ 5 kg

BB military press:

3 x 8 @ 12,5 kg

BB upright row:

3 x 8 @ 15 kg

Sidebends:

2 x 10 @ 12,5 kg

BB biceps curl:

3 x 8 @ 15 kg

Lat pull down:

10 x 35 kg

8 x 40 kg

6 x 40 kg

Rowing:

10 x 40 kg

8 x 40 kg

6 x 40 kg

Og så var jeg ellers godt ristet i overkroppen. Det kneb faktisk med at få armene op, så jeg kunne få vasket hår :blink:

Senere i dag skal der bikes. Jeg regner med at snuppe en times tid på egen hånd, inden jeg joiner cykeklubben til fællestræning.

Link to comment
Share on other sites

Første træningstur med A2

Min overkropstræning i morges har virkelig sat sine spor. Jeg har nemlig været max stegt i overkroppen hele dagen - faktisk i en sådan grad at jeg knap nok kunne styre en kuglepen :crazy: Men jeg elsker følelsen af de spændte muskler, som fortæller mig at jeg har trænet godt :cool:

Efter job ilede jeg hjem og hoppede straks i cyketøjet. Planen var at få kørt ca. 1 time inden jeg skulle til fællestræning med klubben. Jeg kom da også afsted og fik kørt mig en lille rundtur på 30 km. Pulsen lå på et kontrolleret niveau, men tempoet var faktisk overraskende højt. Benene var altså ovenpå igen efter søndagens marathontur :superman:

Kl. 18 var jeg tilbage i Vejle og stødte til de andre nede ved klubbens samlingspunkt. For et par uger siden lovede jeg her i loggen, at holde mig fra B1 holdet, så i dag var der kun en vej - nemlig A holdet. A2 nærmere præcist.

Underligt nok, så er min hukommelse helt blank når det omhandler dagens rute. Jeg kun huske nogle få byer som vi passerede, men ellers er det bare et stort sort hul. Det fortæller vist alt om, at det blev en tur med et noget højere tempo og pres end jeg tidligere har været vant til at køre :blink:

Allerede på vejen ud af Vejle blev der ført et solidt tempo, hvilket gjorde mig ekstra glad for, at jeg havde tyvstartet og fået varmet lidt op. Alle bakker blev forceret og der blev også sat flere angreb ind. De andre havde tilsyneladende ikke det store behov for at køre sig varme.....

Jeg selv startede lidt konservativt ud i midten af feltet. Usikkerheden omkring hvad der ventede mig nagede lidt i baghovedet, så derfor valgte jeg den sikre løsning. De mange ryk var nu heller ikke ligefrem noget mine ben var begejstrede for i dag. Nok kunne jeg føre et fint tempo, men eksplosiviteten var ikke helt i top i dag.

Da vi, efter ca. 20 km kørsel, kommer fri af alle bakkerne omkring Vejle, falder angrebslysten heldigvis lidt og vi får etableret en god gang rulleskift, som egentlig fungerer ganske glimrende. Næsten alle deltager, mig selv inklusiv, så det spiller bare.

Der er dog et par stykker som bakker af hver gang det bliver deres tur, hvilket egentlig er helt ok - hvis det ikke havde været fordi, at det konstant var dem der forsøgte at skabe ravage på bakkerne. Sådan en omgang spillen smart kan godt irritere mig!

De fleste af dagens stigninger, var forholdsvis korte og skarpe = ikke mit favorit terræn. Med ca. 20 km igen, møder vi dog endelig en som passer til min rytterprofil - nemlig en lang og konstant stigning (1300 meter m. 7% i snit).

Nogle af de tunge drenge skød den af allerede fra starten, hvilket jeg slet ikke kunne følge. Jeg dryssede derfor langsom ned gennem feltet, i mit eget konstante tempo. Ca. halvvejs oppe af bakken havde jeg fundet trådet, og kunne lige så stille skrue mere og mere op for blusset. Meter for meter hentede jeg den ene efter den anden rytter, og jeg endte med at nå toppen som nr. 2. Dejlig fornemmelse :cool:

Derfra gik det over stok og sten. Kursen var atter sat mod Vejle og der skulle selvfølgelig spurtes om byskiltet. Klog af skade fik jeg mig placeret blandt de forreste. Jeg ville IKKE risikere at blive sat inden spurten gik i gang. Og det blev jeg heller ikke. Faktisk havde jeg ingen problemer med at sidde med, heller ikke da spurten nærmede sig. Faktisk gik det så fint, at jeg også havde overskud til at spurte med, så jeg endte med at køre en 4. plads i hus.

Tid: 3 timer og 35 min

Distance: 115 km

Gns. hastighed: 31,9 km/t

Gns. puls: 68% af PR

Kcal: 2061

Højdemeter: 660 m

Det blev på alle måder en rigtig fin debut på A2 holdet. Det er her jeg hører til, og det er her jeg kan få de nødvendige udfordringer. Tempoet taler næsten også for sig selv, og selvom det var noget højere end vanligt, så ligger jeg stadigvæk og kører med en kontrolleret puls, som vidner om at der noget mere at give af :4thumbup:

Undervejs i dag var der desværre et par punkteringer :unhappy: Mens vi stod og ventede på at blive køreklar igen, småsludrede jeg lidt med et par af gutterne. De var alle enige om, at jeg burde forsøge mig med lidt licens senere på sæsonen. Det tiltaler mig da også mere og mere, i takt med at formkurven stiger, så hvem ved - måske gør jeg det :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest havde jeg sørget for at være godt tanket op fra start. Derudover havde jeg to dunke med energidrik med, pulver til yderligere to flasker, 5 gels og 3 energibarer. Efter ca. 120 km var vi i depot, hvor jeg spiste en halv sandwich og to småkager. Det eneste jeg havde i overskud, da vi nåede i mål, var en halv energibar. Alt andet var væk. På de sidste 60 km tog jeg 3 gels, og jeg er overbevist om at de var med til at holde energiniveauet højt helt til stregen. Jeg har virkelig stor fidus til effekten af energi gels, så jeg tøver ikke et sekund med at køre dem ind i store mængder.

Smart med et depot, kunne være sjovt at prøve et langt løb.

Link to comment
Share on other sites

Sindssyg flot tur, og godt at du allerede på første tur med et nyt hold går ind og viser dig lidt frem ved at deltage i spurterne og også i trækkeriet. Det med at der er nogle der springer føringer over, men kører med i spurterne er en klassiker, men der er en uskreven regel at deltager man ikke i arbejdet, så kører man ikke med i spurterne. Desværre er der altid nogen der er ligeglade med det :smile:

Og det med licens lyder som en rigtig god idé. Du har godt fart i stængerne, og får du lidt mere power på flad vej så er den hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det blev på alle måder en rigtig fin debut på A2 holdet.

Du fortsætter bare fremgangen, hvor er det flot. Ingen tvivl om, at du får et flot Marmotte :smile:

Mens jeg husker det: Da jeg skulle derned havde jeg utrolig stor glæde af denne dvd fra CycleFilm:

http://www.cyclefilm.com/dvd-shop/cyclefilm-dvds/vol-3-la-marmotte-france

Han kommer med fuldstændig uvurderlige, gode råd om ruten, og jeg så den så mange gange, at vejene føltes velkendte, da det endelig gik løs.

Bestil den! Her en forsmag:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie :smile:

Er du gået helt kold med træningen eller kun med loggen?

Nu er min Lamarmotte-tur med Ruby-rejser forøvrigt bestilt OG betalt :4thumbup:

Hvad bus skal du køre med derned ( VIP/sovebus, eller Premium/hvilebus )?

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg er skam ikke gået helt kold. Jeg har bare været lidt travl og har derfor ikke fået logget.

Der har nu heller ikke været vildt meget at logge, da det kun er blevet til lidt spinning og styrketræning siden i tirsdags.

Og desværre bliver spinningen ved med at drille min skade, hvilket gør at det nu er definitivt. Jeg kører IKKE mere spinning inden LM. Jeg ved at skaden hurtigt heler op, når jeg giver den ro, så derfor har jeg også besluttet mig at tage en stille uge uden mere cykling. Jeg føler selv, at jeg er foran planen rent formmæssigt, så der er vist ingen grund til at forcere på nuværende tidspunkt.

At det så samtidigt falder sammen med lidt dårligt vejr i DK, gør det lidt nemmere at holde sig væk fra cyklen.

Nå ja, så er der vist også lige lidt tømmermænd der lænker mig til sofaen i dag :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er min Lamarmotte-tur med Ruby-rejser forøvrigt bestilt OG betalt

Hvad bus skal du køre med derned ( VIP/sovebus, eller Premium/hvilebus )?

Det lyder super fedt!

Jeg ved faktisk ikke om det er VIP bus eller Premium. Jeg tror måske nok at det er VIP bussen, da pladserne i den vist tilfaldt de første tilmeldte, men jeg er ikke sikker. Hvad med dig?

God tur til Spanien i øvrigt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En ny uge med fuld gas :superman:

Efter en meget stille og rolig træningsuge, er jeg nu topmotiveret til at skrue op for blusset igen. Min krop føles 100% restitueret, skaden mærker jeg noget til, mit humør er helt i top og motivationen endnu højere. Det kan kun blive en fantastisk uge!

Målet er at ramme ca. 400 km, fordelt på 5 ture henholdsvis tirsdag, onsdag, fredag, lørdag og søndag. Måske lidt højt sat, men jeg giver det et forsøg.

Selvom den forgangne uge har været stille rent træningsmæssigt, så er der sket en masse andet i mit liv, som gør mig til stor-optimist omkring fremtiden.

Pt. ville det desværre ikke være passende at røbe for meget i dette online univers, men det skal nok komme på et senere tidspunkt :cool:

Noget jeg dog gerne vil røbe er, at jeg smutter til Frankrig på træningstur i uge 23 :bigsmile: Lidt impulsivt må jeg indrømme, men hvad pokker gør det.....

Destinationen bliver ikke overraskende området omkring Alpe d´Huez, hvor alle La Marmotte stigningerne skal prøvekøres :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Legoland after dark

En blæsende, halvkold og en lidt våd dag, behøver ikke nødvendigvis betyde at cyklen skal forblive parkeret i garagen. Næ nej, afsted afsted..... Og det kom jeg.

Jeg tyvstartede allerede lidt i 17, så jeg nåede at rulle lige omkring 30 km, inden jeg troppede op i klubben kl. 18. En god solid opvarmning er altid godt for en kvinde i min alder :blink:

Da jeg ankom til klubben, var jeg temmelig tissetrængende. Et lidt for langsomt toiletbesøg betød desværre, at jeg missede A2 holdet, der for en sjælden gangs skyld var kvikke til at komme afsted. Derfor drog jeg afsted med B1, hvilket slet ikke viste sig at være noget dårligt valg.

Vi kørte ud af Vejle med vinden lige i snotten. Lars og jeg (vi er efterhånden blevet et rigtig godt makkerpar) førte feltet an i retning mod Skibet og Jennum. Vinden var brutal i dag, så pulsen fandt hurtigt et leje lige omkring de 80-82% af PR :crazy: Og der blev den indtil vi nåede toppen af Jennum bakken - hverken over eller under.

Jeg trak feltet op af stigningen, mens jeg prøvede at holde et jævnt tempo, så vi kunne komme samlet op. En hurtig vurdering af gruppen, havde nemlig gjort det klart at der ville opstå store huller, hvis tempoet blev forceret for hårdt og for meget, hvilket jeg vurderede var lidt for tidligt på turen.

Fra Jennum forsatte vi videre mod Balle og Nørup - forsat med vinden i mod os. Jeg var hele tiden blandt de forreste i gruppen, så jeg måtte sluge meget vind. Jeg vælger dog at se det som god træning, så hvad pokker :w00t:

Fra Nørup rundede vi en smut ude i Mørup, inden vi kørte lidt sydpå mod Billund. Der kom straks lidt mere fart over cyklerne, hvilket var skønt. Da vi nåede til Billund, lød der pludselig et ordentlig knald. Der var punktering i gruppen:mad: Vi gjorde holdt lige udenfor Legoland, som dog havde slået dørene i for i dag. Jeg kunne ellers godt have kørt en candyflos ned :tongue:

Efter et hurtigt slangeskift var vi klar til at køre igen. Desværre gik der ikke mere end 5 sek før den var gal igen :devil:

Endnu en ufrivillig pause, og nu kom jeg for alvor til at fryse..... Min påklædning var ganske enkelt ikke til pauser!

Nå, endelig videre. Og nu mere eller mindre direkte mod Vejle igen. Jeg lå igen forreste i feltet og satte et godt pace hjem i medvinden. Et pace der tilsyneladende gav bagtroppen lidt problemer med at sidde med (ulempen ved B1 fremfor A2 :sneaky2: ).

Turen hjem gik atter igennem Nørup og så ellers ind mod Bredsten, Skibet og Vejle. Fra Bredsten begyndte der så småt med at sket lidt i feltet. Der blev ikke længere samlet op og tempoet var voldsomt opskruet. Der skulle køres race ind mod Vejle :w00t:

I modsætning til de tidligere sæsoner, så elsker jeg nu disse afslutninger. Det giver lidt en fornemmelse af at være med i et rigtigt løb, og selvom der ofte køres pisse hårdt, så giver det mig et voldsomt adrenalin kick. Fed fornemmelse.

Jeg havde på forhånd fået lavet mig en lille alliance med Bjørn, gruppens ubetingede stærkeste rytter. Han ville angribe langt udefra, jeg skulle smutte med på hans hjul og vi ville smadre de andre. God plan, tænkte jeg..... Bjørn ville jeg alligevel aldrig kunne true, så en andenplads ville være ligeså godt som en sejr. På vejen ud af Bredsten begyndte de første med at stikke. Nogle gode helhjertede forsøg, der "desværre" nok var lige optimistiske nok. Jeg lå på hjul af Bjørn, som stille og roligt halede ind på de forankørende ryttere. Temmeligt demoraliserende for dem, men sådan er gamet. På vej ud af Skibet kigger Bjørn sig over skulderen, og jeg kan fornemme at det er nu der skal køres. Han rykker og jeg forsøger straks at gå med og fange hans baghjul. Hans ryk er dog for kraftigt, så jeg når ikke med. Jeg forsætter dog min accelleration, og ser straks at alle andre, med undtagelse af Lars, er sat. På dette tidspunkt er der vel knap 1 kilometer til skiltet og min puls ligger på 96% af PR :blink:

Så da Lars 10 sek senere sætter et lille ryk ind, har jeg altså absolut intet at skyde med og jeg må lade ham køre. Han kører en overbevisende 2 plads i hus, mens jeg må tage til takke med 3 pladsen - et godt stykke foran det øvrige felt.

Alt i alt egentlig ok, og på alle måder rigtig fed racetræning :superman:

Tid: 3 timer og 34 min

Distance: 103 km

Gns. fart: 28,9 km/t

Gns. puls: 73% af PR

Kcal: 2200

Højdemeter: 770 m

Efter en lille uges pause fra landevejen, var det super skønt at være tilbage. Jeg havde ikke diamanter i benene i dag, men det til trods så var jeg dominerende på turen. Undervejs fik jeg kørt nogle gode AT intervaller fra spidsen af feltet, og der blev da også plads til nogle AT+ intervaller. Måske ikke helt så systematisk som normalt, men det behøver det ikke nødvendigvis blive ringere af :bigsmile:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Surt at du døde lidt i spurten, men når man tænker over de føringer du unægteligt har taget på turen, så er det jo nok med god grund. Store stærke mænd har bare en større fordel når det er fladt kontra små bjergtyper :smile: Men det lader da til at du efterhånden har fået en god form også på det flade, og den vil nok løbende blive stærkere og stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Status

I skrivende stund har jeg tilbagelagt 4551 km siden årsskiftet. Ikke dårligt, hvis jeg selv skal sige det. Der er forsat masser af tid til træning inden LM, faktisk næsten 7 uger, så jeg når naturligvis langt højere op :superman:

Du når i hvert fald op på en 6-7000 km inden Marmotten, men sørg for at drosle lidt ned på træningen i ugerne op til. Det har du dog nok allerede styr på :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Godt jeg ikke er vegetar :blink:

I dag har på mange måder været en rigtig skod dag. Homer (min hund) tvang mig en smut til dyrlægen, da han havde fået tilraget sig en seriøs ørebetændelse. Han endte i narkose, da dyrlægen mente at det var nødvendigt for at få øret renset ud.

Behandling samt 1 stk vaccination = 3580 kr :mad:

Efter job fik jeg arrangeret en topkvalificeret sygepasser til Homer, og så drog jeg afsted på cyklen. Jeg var på ingen måder oplagt, men tænkte at det måske ville hjælpe at komme lidt ud i det gode vejr. Det gjorde det bare ikke!

Benene rullede bare slet ikke, cyklen raslede og skramlede og min næse løb som følge af allergi.

Jeg fik da rullet ca. 28 km, inden jeg troppede op i klubben kl. 18. Der var næsten ingen fremmødte i forhold til vanlig standard, så det blev nogle tyndtbesatte hold der forlod skolegården.

Jeg smuttede med A2, der bestod af ene af kendte ansigter, og håbede i mit stille sind at benene langsomt kunne køres varmen. Det forløb dog ikke helt som planlagt, og jeg var rent faktisk ved at blive sat allerede på vej ud af Vejle, hvor vi ramte Jellingbakken. Lige meget for hårdt jeg forsøgte, så kunne jeg ikke flytte noget som helst power ned i benene, og det begyndte stille og roligt at gå ud over moralen.

Eftersom humøret i forvejen var ganske lavt, så var fighterviljen heller ikke ligefrem intakt. Så efter at være blevet sat på Fårup Sø bakken ude før Jelling, besluttede jeg mig for at dreje fra og finde den direkte vej hjem mod Vejle.

På vejen ind mod Vejle var luften tyk af små fluer. Det lød nærmest som en konstant haglbyge, når de ramte min hjelm :crazy: Der røg da også op til flere indenbords, så dagens proteinindtag er vist sikret :blink:

Tid: 2 timer 30 min

Distance: 70 km

Gns. hastighed: 28,0 km/t

Kcal: 1601

Gns. puls: 63% af PR

Det har bare IKKE været min dag i dag, så nu vil jeg snart indfinde mig i min seng i håb om at stå op til en ny og bedre dag i morgen!

En rigtig scheisse dag til trods, så giver det dog lidt stof til eftertanke. Hvad har mon været årsag til mit "kollaps" i dag? Forkert kost måske? For lidt væske? Allergi? Hvordan kan man den ene dag styre slagets gang på stigningerne, mens man to dage senere knap nok kan holde cyklen kørende???

Jeg håber virkelig at cyklen ruller lidt bedre i morgen, for jeg regner med at sætte ca. 100 km ind på kontoen.

Link to comment
Share on other sites

Årsagerne til at det ikke rullede for dig kan være mange. Nogle gange har man bare ikke benene, og så er der ikke så meget andet at sige der. Men det kan som du selv nævner også være kost, manglende søvn, allergi, et hårdt træningspas du ikke helt er kommet dig over, eller bare det at du har været uoplagt fra starten af og aldrig fundet gejsten.

Men slå det ud af hovedet, for næste gang du kører er det sikkert en helt anden oplevelse. Synes dog at allergien udfolder sig så småt her for tiden. Normalt bliver jeg først ramt omkring 10. juni, men synes allerede nu at jeg har lidt løbende næse, kløende øjne og nyser noget mere end normalt.

Link to comment
Share on other sites

Synes dog at allergien udfolder sig så småt her for tiden. Normalt bliver jeg først ramt omkring 10. juni, men synes allerede nu at jeg har lidt løbende næse, kløende øjne og nyser noget mere end normalt.

Ditto her. Min allergi plejer at toppe omkring Skt. Hans, men jeg er også allerede påvirket :unhappy:

Fredagstræning og nye hjul - igen

Da jeg for nogle uger siden, bestilte mig et nyt hjulsæt, var jeg i lidt af et dilemma med mig selv. Skulle jeg vælge et fuld carbon hjulsæt eller et let og driftsikkert hjulsæt à la Shimano WH7850 eller Fulcrum Racing Zero??? Jeg valgte som bekendt det første, hvilket jeg ikke har fortrudt. Jeg havde dog stadigvæk en følelse af at noget manglede - specielt set frem mod La Marmotte.

Det gør der så ikke længere :cool: Jeg har nemlig netop tilføjet et sæt Shimano WH7850 C24 CL m. keramiske lejer til min hjulsamling. Super lækre hjul der måske ikke lyser af bling bling, men som til gengæld har en smukt klassisk og æstetisk udseende. Det bliver nice at teste dem i morgen :bigsmile:

Ovenpå gårsdagens nedtur, var jeg klar til at revanchere mig på cyklen i dag. Iført korte rør, kortærmet trikot og løse ærmer smuttede jeg afsted. Gud hvor er det dejligt at temperaturen atter er stigende :4thumbup:

Det var ikke min plan at køre alt for hårdt i går, så dagens tur fik mest af alt karakter af en mængdetræningstur v. lav intensitet. Derfor gider jeg heller ikke at komme med den helt lange turbeskrivelse, da der egentlig ikke er så voldsom meget at berette om.

Tid: 3 timer 19 min

Distance: 96,76 km

Gns. fart: 29,2 km/t

Gns. puls. 69% af PR

Kcal: 1949

Højdemeter: 575 m

Benene var mærkbart bedre i dag, hvilket jeg kunne mærke for første tråd i pedalerne. Der var meget mere power og bund i mit tråd, og min puls var kontrolleret og stabil. Super skøn fornemmelse, når oplevelsen i går nu var godt og grundigt under middel.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Bjergkørsel i DK

Godt inspireret af Fyssens beretning om bjergintervaller, besluttede jeg mig for at gå efter noget lignende på dagens tur. Og hvor finder man så bjerge i DK? Tja, bortset fra Himmelbjerget, finder man nok næppe nogen, men en god solid lang bakke kan nu også bruges.

Derfor satte jeg kursen mod Jennun, hvor der som bekendt ligger en herlig en af slagsen.

Turen derud blev kørt på lette ben og med kontrolleret puls. Der var jo ingen grund til at rutte med kræfterne, inden intervallerne skulle køres :cool:

Efter ca. 12 km nåede jeg foden af Jennum Bakken, og jeg var klar til at tage hul på første interval.

Planen var at køre 6 intervaller med en intensitet på omkring 83-86% af PR. Jeg valgte at køre bakken fra bund til top, hvilket giver 1800 m med en stigningsprocent på 4,5% i snit. Egentlig stopper bakken efter 1600 m, men jeg valgte at køre helt op til købmandsgården, hvor der er en fin lille vendeplads.

Mine intervaller kom til at se således ud:

1) 5,38 min - 83% af PR

2) 5,24 min - 86% af PR

3) 5,24 min - 85% af PR

4) 5,20 min - 84% af PR

5) 5,18 min - 86% af PR

6) 5,18 min - 85% af PR

Første interval blev brugt til at finde rytmen. Jeg havde godt overskud fra starten, men fornemmede ikke rigtigt at cyklen rullede. Det brændte i lunger og ben, så de mange intervaller der lurede forude, gav mig en lidt utilpas fornemmelse i kroppen. Ville jeg overhovedet komme igennem?

Andet interval gik meget bedre. Jeg fik disponeret bakken langt bedre og min kraftoverførsel var mere kontant. I modsætning til første interval, varierede jeg mellem siddende og stående kørsel, hvilket gav mig en følelse af mere fart og overskud. Pulsen var godt nok en anelse højere, men sådan er det jo når hele kroppen får lov til at arbejde.

Tredje interval blev kørt efter samme opskrift som andet interval. Og tiden, ja - spot on!

Da jeg rullede ned af bakken efter trejde runde, havde jeg egentlig en lidt død fornemmelse i kroppen. Jeg forventede derfor, at mine tider nu ville begynde med at stige.

Det viste sig dog ikke at holde stik. Da jeg først lige havde fundet trådet igen, var der hurtigt fart i cyklen og jeg fløj op af bakken. Fed fornemmelse :bigsmile:

Ned igen, og så skulle de sidste to intervaller ellers bare i hus. Og de blev hårde. Benene rullede egentlig meget godt, men rent mentalt var jeg ved at være mættet, og havde mest af alt lyst til at lade pulsen falde ned omkring de 80%. Jeg fightede dog videre, og fik kørt to flotte intervaller i hus.

Dejlig fornemmelse :superman:

Efter de seks opstigninger kørte jeg ned igen, for at tage bakken op en sidste gang. Denne gang med kontrolleret puls uden forceringer. Benene var ok stegte, men op det kom jeg da alligevel.

Fra toppen kørte jeg videre mod Jelling, Sandvad og ind mod Vejle igen. Tempoet var adstadigt og minde mest af alt om lidt restitutionskørsel. Dagens træning var nu også 3. på stribe, så lidt forsigtig kørsel bekom mig vel.

Da jeg nærmede mig Vejle, havde jeg da efterhånden også fået løsnet op i bentøjet, og jeg var klar til dagens sidste stigning ud mod Bredballe (og hvad skulle jeg i Bredballe? Don´t ask :cool: ).

Lige inden stigningen kom jeg til at holde for rødt i en lyskurve. Kort inden det blev grønt, kom der en smart ass guy på en fixie op bag fra. Han gav mig lige elevatorblikket og satte derefter afsted i et voldsomt tempo. Min første tanke var at lade ham køre, men jeg ombestemte mig, da den uudtalte udfordring trods alt var for fristende til at lade passere. Jeg gearede lidt op, rejste mig i pedalerne og strøg forbi ham inden for få meter. Det lod til at overraske ham lidt, men han fik sig da hægtet på mit baghjul. Der sad han de næste 3-400 m, hvorefter han pludselig var væk. Jeg opdagede det først et par hundrede meter senere, og der lå han allerede godt tilbage. Fixie Fjols.....

Tid: 2 timer 27 min

Distance: 68,16 km/t

Gns. fart: 27,7 km/t

Gns. puls: 71% af PR

Kcal: 1479

Højdemeter: 760 m

Efter mine 7 opstigninger, tjekkede jeg min computer. 38 km med 570 højdemeter var kørt. Meget godt efter danske forhold, synes jeg nok :w00t:

Pga. lidt tidsnød har jeg endnu ikke fået sat dæk og slange på mine nye hjul - desværre. Ville rigtig gerne have testet dem i dag, men sådan blev det ikke. Jeg håber, at jeg når det til i morgen, hvor jeg forhåbentlig kommer afsted igen.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

En trilletur på ugens sidste dag

Efter et kort tjek på DMI i går aftes inden sengetid, stod det mig klart at der ville blive tale om morgentræning, hvis jeg skulle undgå et ordentligt brusebad på min tur. Jeg var derfor tidligt ude af fjererne, fik spist lidt morgenmad og fik skiftet hjul på cyklen. Jeg nåede rent faktisk også en lettere rengøring af cyklen, inden jeg satte mig i sadlen og rullede afsted.

Vejret var lunt og trykkende og vinden kraftig fra syd. Min tur startede derfor mod sydøst langs vandet i retning mod Munkebjerg. Jeg havde egentlig ok gang i benene, så jeg selvom det var min 4. træningsdag på stribe, så gjorde jeg mig nu forhåbninger om at kunne give lidt gas undervejs.

Da jeg ramte Munkebjerg, mærkede jeg dog straks at der var en tung træthed i benene, og målsætningen ændrede sig straks igen.

Fra toppen af Munkebjerg kørte jeg mod Brejning og videre ud mod Gårslev. Det er veje som jeg sjældent træner på, så jeg er ikke helt stå stedkendt som vest for Vejle. Det er dog et ganske glimrende område med masser af skøn natur, bakker og havblik (eller fjordblik :cool: ). Fra Gårslev forsatte jeg mod Hvidbjerg, hvilket nu betød åbent landskab med masser af vind. Så snart pulsen nærmede sig 75% af PR begyndte jeg med at lide, og fik problemer med at tage gassen. Intensiteten blev derfor holdt godt nede, mens jeg hjullerede afsted på lille klinge.

Fra dagens start var min plan egentlig at nærme mig 100 km på dagens tur. I dag måtte jeg dog bare erfare, at jeg hverken var fysisk eller mentalt gearet til at stå den distance.

Jeg fik samlet lidt viljestyrke og forsatte fra Hvidbjerg mod Egeskov. En rigtig hård strækning direkte ind i vinden. Fra Egeskov var det videre mod Pjedsted og så Børkop. I Børkop kunne jeg vælge den direkte vej hjem langs vandet, eller jeg kunne snuppe en lille ekstra sløjfe, som ville sende mig ind til Vejle fra Vinding siden. Et kort kig på computeren fik mig til at vælge det sidste, da jeg for alt i verdenen ville over 400 km for ugen.

Efter at have indtaget en gel og en energibar, kom der en anelse mere drev i cyklen. Det er virkelig utrolig hvor stor en forskel det "skidt" kan gøre.....

De sidste ca. 20 km gik derfor faktisk helt ok, til trods for et par skarpe stigninger undervejs.

Jeg vil ikke lige frem sige, at jeg var flyvende, men bentøjet kørte markant bedre end bare få kilometer tidligere, så det var en dejlig måde at slutte dagens tur af på.

Tid: 2 timer 24 min

Distance: 67,10 km

Gns. fart: 27,9 km/t

Gns. puls: 66% af PR

Kcal: 1392

Højdemeter: 495 m

Da jeg kom hjem, var tunge skyer allerede ved at gemme den fine blå himmel væk. Jeg nåede da også knap nok ud fra badet, inden det tordnede og regnede helt vildt. Det kalder jeg god timing :cool:

Hjulene, dem skal I selvfølgelig også lige have en anmeldelse af. De rullede som smurt! Lige bortset fra de LEW hjul jeg lånte for nogle uger siden, så er disse hjul helt klart de mest letløbende hjul jeg nogensinde har prøvet. Jeg er ikke klar over hvor stor en forskel keramiske lejer gør, men jeg er ovenud tilfreds, og glæder mig vildt meget til at teste dem i bjergene.

Ud af bakke virkede de også dejlig lette og stive, og i accellerationerne lod de heller ikke meget tilbage at ønske. Alt i alt var det altså et rigtig positivt førstehåndsindtryk.

Link to comment
Share on other sites

Opsumering

Målsætningen for uge 20 var at nå de 400 km, hvilket til min store tilfredshed lykkedes ganske glimrende. Jeg lander nemlig på 405 km :superman:

Det har været en blandet uge med både opture og nedture. Overordnet set er jeg dog super glad og tilfreds, da der momentvis stadigvæk har været fremgang at spore.

Ugen har både bestået af mængdetræning samt hardcore intervaltræning, så hvis kroppen er lidt drænet nu er det vel egentlig ikke så underligt.

Den kommende uge kommer til at bestå af lidt stille og rolig træning, frem mod søndagens helt store udfordring - nemlig Sjælsø Rundt. Jeg regner med at køre med klubben både tirsdag og torsdag, mens jeg derudover nok drosler temmelig godt ned. Der er jo ingen grund til at møde op på trætte ben :cool:

Mit samlede workload ligger nu på hele 4853 km.

Det er jeg overordentlig godt tilfreds med - og tilmed også lidt stolt af :bigsmile:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

I gang igen :bigsmile:

Efter et par dages cykelfri, var jeg klar til at starte op igen i dag. En hård træningsuge havde sat sine spor, så jeg trængte virkelig til lidt restitution - og det fik jeg så. Jeg ville egentlig have kørt med klubben igår, men det dårlige vejr fik prikket lidt til mine mere magelige sider :cool:

Selvom vejret også var lidt lurvet og yderst windy i dag, så blev det faktisk en ganske glimrende tur. Lidt kort, men temmelig intensiv.

Jeg forlod Vejle med snuden vendt mod nordvest, hvilket vil sige ud gennem Grejsdalen med kurs mod Vonge. Jeg fik overraskende hurtigt kørt benene varme, så jeg havde ikke brug for megen opvarmning, før jeg kunne skrue op for intensiteten, og det kunne jeg jo meget passende bruge dagens første bakke til. Jeg gearede derfor lidt op og rejste mig i pedalerne. Høj kadance og lette ben, men samtidig et godt tempo og selvfølgelig også en stigende puls. Det tog mig ca. 4 min at komme til tops m. en puls på ca. 85-88% af PR. TJEK :4thumbup:

Fra toppen gik det direkte ind i vinden ud igennem Sandvad og Vonge, indtil jeg nåede til Kollemorten.

Det var et sejt stykke på ca. 10 km, hvor det var temmelig svært at holde pulsen nede, men endnu sværere at holde fart i cyklen. Jeg lå flere gange og kæmpede med et tempo på ca. 20-22 km/t, og det til trods for et puls der lå omkring 80 :blink:

Da jeg endelig nåede til Kollemorten, var det en sand fornøjelse at kunne dreje 90 grader vest på, og dermed komme ind i sidevinden - tilmed på helt ny asfalt. Det duer bare :4thumbup:

Jeg nåede til Givskud i god fart, men så begyndte min cykel at brokke sig. For hver omdrejning i pedalerne kom der en underlig lyd fra kranken, som kunne mærkes tydeligt helt ud i pedalerne. Gearerne begyndte også at knase lidt, så mine gearskift gled ikke specielt smooth - til min store irritation. Jeg hader virkelig at løbe ind i tekniske problemer. Hvem der bare havde en servicevogn liggende lige i røven :tongue:

Trods mine mekaniske vanskeligheder forsatte turen selvfølgelig. Værre var det ikke....

Efter at have irriteret mig lidt over cyklen, var jeg klar til at give gas igen. Jeg lagde ud med et par spurter à ca. 20 sek, og forsatte derefter med et par AT+ intervaller à ca. 4 minutters varighed. Tjek :superman:

Det kørte sgu egentlig meget godt, så undervejs ind mod Vejle besluttede jeg mig for at slutte af med en stribe skarpe stigninger, for lige at få pulsen i vejret nogle sidste gange på turen.

Første udfordring var Jelling Bakken. Jeg gassede godt op fra bunden og holdte presset indtil ca. 250 meter fra toppen. Her døede jeg desværre en anelse, men pulsen vidste også 91% af PR, så jeg var godt deroppe af. Udlægget havde nok bare lige været en anelse for hårdt....

Næste bakke var Gl. Hornstrup Bakken. En led satan med dårlig asfalt og stigningsprocenter helt op i mod de 18% :blink: Her fik jeg disponeret kræfterne spot on, og kunne derfor holde presset helt til tops.

Sidste bakke var Hornstrup Kirkebakke. Endnu en skarp sag med høje procenter. Og igen fik jeg disponeret kræfterne spot on. Jeg kørte en god let stående kadance, og kom vel nok over bakken i bedste stil EVER :4thumbup: Tjek :superman:

3 hårde bakker på stribe med bare få kilometer imellem, det kan nu godt mærkes i bentøjet. Derfor rullede jeg også direkte hjem, da jeg først nåede toppen af Kirkebakken.

Tid: 2 timer 25 min

Distance: 69 km

Gns. fart: 29 km/t

Gns. puls 73% af PR

Kcal: 1494

Højdemeter: 470

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share