Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Det var så dagens positive indlæg. Nu kommer det knap så fede.....

Den seneste tids turbulens i privatlivet, har nu resulteret i at jeg er blevet single :unhappy:

Det er selvfølgelig altid sørgeligt at afslutte et på mange måder velfungerende forhold. På den anden side, er der dog ikke nogen grund til at holde fast i nogen, som på sigt ikke havde verdens bedste odds.

Fyssen skrev igår følgende i sin blog:

Og ja, han har ret. Sådan er jeg, og det tager jeg gerne konsekvenserne af. I dette tilfælde betyder det så, at jeg skal bo alene for første gang siden jeg var 20 år :blink:

Pt. er jeg er egentlig ok ovenpå (måske det pludseligt vender og giver bagslag???), og glæder mig nu til at flytte for mig selv. Christian bliver i huset, og jeg har fundet mig en rigtig lækker lejlighed i Vejle C. Den overtager jeg pr. 1/2.

Selvom forholdet nu er slut, så er vi stadigvæk bedste venner, hvilket jeg håber at vi kan forsætte med. Det er faktisk som om at stemningen er lettet lidt, efter at vi har fået trukket linjerne klart op, så det tyder på at beslutningen er rigtig.

Velkommen i klubben. Det der kan være dit held er at det har været en fælles beslutning, og dermed er man som oftest langt mere afklaret, end hvis man en dag bare bliver mødt med at den anden er på vej ud af døren. For så er der en række følelser der stadig er i klemme. Som Fyssen også skriver så er der gode og dårlige ting ved at være single, og der vil absolut være perioder hvor alting bare er noget lort. Men så er det godt med netværket, og ikke mindst den mentale indstilling. Min mor sagde på et tidspunkt "Det er helt ok at have dårlige dage", men det føler man ikke selv det er til der er nogle andre der minder en om det. Det vigtigste er bare sådan set at det kun er dage, og ikke altid. Men jeg tror sgu nok hurtigt du kommer op på hesten igen, og sikke nogle bakker du kommer til at træne i til dagligt i Vejle C :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bestemt også at det er en fordel at beslutningen er fælles. Når alt kommer til alt er det måske 70% min beslutning, så der har absolut ikke været noget overraskelses moment i selve brudet.

Men jeg tror nu alligevel, at jeg render ind i nogle lidt sorte dage, når jeg først sidder i mit nye hjem. Det kan nok ikke helt undgåes.

Den ekstra tid jeg får, må i stedet bruges på træning samt venner og veninder.

Jeg fornemmer heldigvis, at jeg er rimelig afklaret omkring det hele, så alt i alt betyder det også at jeg er optimistisk vedr. fremtiden. Faktisk glæder jeg mig, til at få mig installeret i mit nye hjem :smile:

Link to comment
Share on other sites

I dag kører jeg jo 12 timers event i centret. Ud af eventets 12 timer skal jeg køre 8 timer. Jeg vil forsøge at logge efter hvert pas på cyklen, da jeg ellers nok ikke får det gjort.

Første time er kørt - med mig på podiet som instruktør. Det var fedt at få lov til at åbne op for en flot forventningsfulde eventseltagere!

Dagens første time:

Tid: 50 min

Distance: 25 km

Kalorier: 548

Feeling: Hårdt, men med overskud

Jeg fik kørt timen noget hårdere end jeg havde til hensigt, men det er sgu svært at holde igen, når energien stråler ud af folkene på cyklerne foran en:-)

Link to comment
Share on other sites

Så er de næste 3 timer kørt - i et stræk vel og mærket:-)

Det var noget tuff, da benene ikke helt ruller i dag.

2. time:

Tid: 50 min

Distance: 25 km

Gns. puls: 76% (pulsreserve)

Kalorier: 528

3. time:

Tid: 50 min

Distance: 25 km

Puls: 76% (pulsreserve)

Kalorier: 554

4. time:

Tid: 50 min

Distance: 25 km

Puls: 77% (pulsreserven)

Kalorier: 531

Nu er jeg ukørt og trænger til at indtage noget energi, inden de sidste timer skal køres!

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens event endte i lidt af en nedtur for mig. Efter at have kørt de første 4 timer, dukkede der nemlig en heftig hovedpine op, som desværre nok har sine rødder i den hjernerystelse jeg fornyligt løb ind i. Efter nøje overvejelser besluttede jeg mig derfor at kvitte de sidste timer, og tilgode se min krops advarselssignaler. Jeg har aldrig før "givet" på på et spinningevent, og er noget nede over at måtte gøre det denne gang :unhappy:

Set i bagspejlet, var det dog uden tvivl den rigtige beslutning. Tænker jeg tilbage på de forgangende 6 dage, så er der dog heller ikke noget at sige til, at min krop reagerer. Ugen har på alle måder været hård - fysisk såvel som psykisk. Jeg har sovet for lidt, jeg har spist uhensigtsmæssigt og jeg har haft mange spekulationer. Det kombineret med hård fysisk aktivitet, har ikke været optimalt.

Jeg vælger dog at se positivt på det, for jeg fik trods alt kørt 4 timers spinning.

Det svarer til følgende træning:

Tid: 3 timer og 20 min

Distance: 100 km

Puls gns: ca. 76 % af pulsreserven

Kalorier: 2162

Dagen var altså ikke helt spildt, trods den noget tamme afslutning.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens event endte i lidt af en nedtur for mig. Efter at have kørt de første 4 timer, dukkede der nemlig en heftig hovedpine op, som desværre nok har sine rødder i den hjernerystelse jeg fornyligt løb ind i. Efter nøje overvejelser besluttede jeg mig derfor at kvitte de sidste timer, og tilgode se min krops advarselssignaler. Jeg har aldrig før "givet" på på et spinningevent, og er noget nede over at måtte gøre det denne gang :unhappy:

Set i bagspejlet, var det dog uden tvivl den rigtige beslutning. Tænker jeg tilbage på de forgangende 6 dage, så er der dog heller ikke noget at sige til, at min krop reagerer. Ugen har på alle måder været hård - fysisk såvel som psykisk. Jeg har sovet for lidt, jeg har spist uhensigtsmæssigt og jeg har haft mange spekulationer. Det kombineret med hård fysisk aktivitet, har ikke været optimalt.

Jeg vælger dog at se positivt på det, for jeg fik trods alt kørt 4 timers spinning.

Det svarer til følgende træning:

Tid: 3 timer og 20 min

Distance: 100 km

Puls gns: ca. 76 % af pulsreserven

Kalorier: 2162

Dagen var altså ikke helt spildt, trods den noget tamme afslutning.

Hej Jannie :smile:

Tillykke med at du lige har fyret en 100km af ( altid dejligt at kunne sætte km ind på kontoen :4thumbup: )

Og tillykke med, at du uden tvivl tog den helt rigtige beslutning. Under de omstændigheder du opremser, er det fantastisk, at du nåede så langt igår :thumb:

Tag den nu med ro de næste par dage - få spist og sovet godt, så er du træningsklar igen i.l.a. nogle få dage :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Husk på at havde du kørt dig i sænk i dag, havde du måske været i en situation hvor du ikke måtte træne i 1-1,5 uge, og det havde været en endnu større katastrofe.

Jeg kan godt forstå at det er irriterende, når det ikke engang er benene der sætter begrænsningen, men husk på at det stadig er din krop, og ikke dig der bad om at få ro.

Så som fyssen også er inde på, så slap lidt af, sørg for at få godt med væske, og vær glad for at du alligevel fik banket 100 km ind på kontoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på, at det var godt at jeg lod fornuften sejre i lørdags og tilmed tog en søndags-hviledag i går. I dag føler jeg mig nemlig overordentlig frisk og veludhvilet i kroppen :bigsmile:

Og hvorfor så ikke udnytte det til lidt træning......

Planen var derfor en times spinning, men da jeg ankom til centret i god tid og ikke kunne komme til i spinningsalen, nåede jeg lige at få presset en lynhurtig træning af overkrop ind.

Det blev til følgende:

Incline DB press:

10 x 7,5 kg

10 x 8 kg

10 x 8 kg

DB biceps curl:

10 x 6 kg

10 x 7 kg

10 x 7,5 kg

DB tricep curl:

10 x 4 kg

10 x 4 kg

10 x 4 kg

Rowing:

10 x 35 kg

10 x 35 kg

10 x 35 kg

Dips:

10 x BW (+15 kg hjælp)

10 x BW (+20 kg hjælp)

10 x BW (+20 kg hjælp)

Kunne godt mærke at armene allerede havde fået tæsk de foregående minutter....

Chin ups:

3 x 10 @ BW (+20 kg hjælp)

Rowling:

3 x 10 @ 35 kg

Derefter sprang jeg direkte op i spinningsalen og kørte knap en time i nogenlunde roligt tempo.

Benene virkede overskudsagtige, pulsen reagerede som den skulle - alt i alt fungerede det bare :4thumbup:

Stats:

Tid: 57 min 14 sek

Distance: 28,5 km

Gns puls: 75% af pulsreserven

Kcal: 607

Nu trækker jeg stikket ud og bruger resten af dagen på sofaen. Kan I hygge jer derude :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så er det tirsdag, og ugens enlige morgenspinning er nu overstået.

Morgenspinning kan af og til være lidt af en udfordring, da jeg aldrig rigtig ved hvordan min krop reagerer på belastningen på dette ukristelige tidspunkt.

I dag var en af de dage hvor det gik ok.

Dagens første træning:

Tid: 40 min

Distance: 20 km

Gns. puls: 75% af pulsreserven

Kcal: 419

Kl. 16,30 i eftermiddag skal jeg op og køre Praxtour igen. Dagens udfordring bliver Glandon, der dog nok bliver kørt en anelse mere konservativt end Mont Ventoux blev sidste onsdag. Jeg ser ganske enkelt ingen grund til at køre for hårdt, da det bare slider mig ned i stedet for at fungere som effektiv træning.

I morges inden spinning var jeg i øvrigt en tur på vægten. Den viste 51,1 kg som ikke er meget for en på 1,72 m. Det fortæller mig, at jeg nu virkelig skal til at have fokus på min kost. De mange træningstimer der venter mig, vil uden tvivl sætte sine spor - hvis kosten vel og mærket ikke justeres derefter.

Fordelen ved at være lidt pillet lige nu, er dog at de ekstra muskler jeg har pålagt mig de seneste måneder, nu træder ganske synligt frem :smile:

Skulle der være nogen af jer der ligger inde med en god kostplan, der henvender sig til cykelryttere, så vil jeg blive taknemmelig, hvis I vil dele med mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Dagens udfordring bliver Glandon, der dog nok bliver kørt en anelse mere konservativt end Mont Ventoux blev sidste onsdag.

Hov, det er jo et af de få bjerge, jeg har prøvet kræfter med. Det er hårdere end man tror til La Marmotte. De fleste er veludhvilede og friske (da det er rutens første rigtige bjerg), og derfor kører mange lidt for hårdt til, hvad der hævner sig senere. Vejen begynder i noget tæt skov og stiger så ellers jævnt deropad. Det er lidt af en øjenåbner, når man kommer ud på det store åbne stykke med søen ret kort tid, før man når toppen. Det er hele turen opad værd.

Oppe på toppen venter der så et depot, der er det totale ragnarok, fordi alle deltagerne stadig ligger forholdsvis tæt sammen. Det er noget af et mareridt at komme til vandet deroppe. Og så kommer den fedeste nedkørsel, hvor de dog så vidt jeg ved eliminerede tidtagningen sidste år på grund af faren for styrt. Da jeg var der for et par år siden lå der da også mere end en håndfuld ryttere strøet langs vejsiden med mere eller mindre åbne sår crazy.gif

En detalje (som du helt sikkert allerede har tænkt på): Nu skal du vel køre opstigningen fra den "rigtige" side, det vil side fra samme verdenshjørne som til La Marmotte?

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

En detalje (som du helt sikkert allerede har tænkt på): Nu skal du vel køre opstigningen fra den "rigtige" side, det vil side fra samme verdenshjørne som til La Marmotte?

Jamen selvfølgelig har jeg det, for det er jo en ikke helt uvæsentlig detalje :cool:

Og ja, Glandon er uden tvivl undervurderet i LM sammenhæng. Den har for det første ikke samme legende status som løbets andre stigninger, og derudover også fordi at den forceres med friske ben samt kroppen spækket med adrenalin. Derfor glæder jeg mig også til at forberede mig lidt, og kigge stigningen efter i sømmene, så jeg ikke overvurderer mig selv på løbsdagen.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også selv lige fået bogen, og ja, den ser noget tør ud, men er sikker på at indholdet nok skal være spændende! Skimmede den lige hurtigt igennem, og det kunne godt se ud som om der er lidt om kost i bogen, så måske det område var værd at kigge lidt på.

Ellers så kommer du jo til at skulle bruge en del kulhydrater og det får man jo nemt via pasta, ris, brød og kartofler. Altså, en god omgang fuldkornspasta med et par kyllingefilet'er til ville måske ikke være helt tosset til spisning om aftenen. Generelt set gælder det jo bare om at få så meget energi i kroppen som muligt, og samtidig en god portion protein.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jamen selvfølgelig har jeg det, for det er jo en ikke helt uvæsentlig detalje

Tjek 4disguise.gif

Som jeg husker det, skal man stå på toppen af Glandon efter omkring to timers kørsel for at have en fornuftig tid inden for rækkevidde på hele turen. Men alle de tidsskemaer får du sikkert studeret grundigt hjemmefra, hvis man skal tage din seriøse forberedelse som rettesnor smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Og skal man lire det, så skal det helst være kulhydrater med lavt GI/GL inden træningen men lige når træningen er slut med et højt GI sammen med hurtigt protein. Begge dele gerne ASAP. Og så skal man ikke glemme det sunde fedt.

Kunne man så bare selv efterleve det :innocent:

GI og GL googles bedst på udenlandske sider, da det stadigvæk ikke er slået så meget igennem herhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det der GI og GL lyder godt nok topliret. Det venter jeg lige med at grave nærmere i til torsdag, hvor jeg har en ultra stille arbejdsdag med tid til masser af googlen.

Dagens andet træningspas - Praxtour kørsel på Glandon - blev ikke helt den succes som jeg havde håbet. Jeg kunne slet ikke få benene til at rulle, og selv ved lave stigningsprocenter var benene ved at koge over. Modstanden føltes også væsentlig hårdere sammenlignet med sidste onsdags kørsel på Mont Ventoux, hvilket den sikkert ikke var, men alligevel var jeg ved at springe i luften. Pulsen kunne jeg heller ikke holde i ro, så efter ca. 18 km valgte jeg at stoppe. Skulle jeg have kørt de sidste km, ville jeg uden tvivl have siddet med krampende ben, der havde været helt døde de næste par dage, og det er jeg ikke interesseret i.

Kylling, ja fandme ja, for nu er det anden gang på en uge at jeg kvitter et motionsprojekt :devil:

Men pyt, stilen skal nemlig lægges lidt om. Sagen er den, at jeg netop har modtaget mit nye 12 ugers program fra Formtop.dk. Her ligges rigtig meget vægt på kørsel med høj kadance og puls omkring 70%, altså rigtig meget grundtræning uden for meget slid på kroppen (intervaller er der selvfølgelig også, men lad nu det ligge).

Det harmonerer rent ud sagt dårligt med hårde træningspas på både spinningcyklen samt Praxtour, så det skal der pilles lidt ved. Praxtour streger jeg muligvis helt fra træningen, da det er for hårdt, mens spinning for fremtiden køres med lav kontroleret puls samt forholdsvis høj kandance (bort set fra mine instruktørtimer). Derudover SKAL jeg på landevejen på mountainbiken fra og med weekenden - uanset vejret!

Sølle 40 sider, er hvad jeg indtil nu har fået læst i min nye bibel, men ikke desto mindre kan jeg allerede se en rød tråd ml. Formtops principper samt Friel´s. Der må altså være noget om snakken. Og skal jeg, som nu, følge et træningsprogram, så skal det gøres ordentligt med respekt for principperne bag det. Med andre ord nytter det ikke noget at køre sololøb sideløbende med programmet! Erkendelsen af dette er dukket op efter at jeg har måtte indse, at mine fysiske evner ikke er unlimited. Selv Jannie har grænser, og de skal ikke overskrides de næste mange uger!

Dagens anden træning:

Tid: 1 time og 19 min

Distance: 19 km

Puls: 72% af pulsreserven

Kcal: 806

Feeling: Meget hårdere end ovenstående data bevidner om!!!

Lortedag(træningsdag) :cry3: :cry3: :cry3:

Men i morgen bliver alt bedre :please:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Nogle dage er bare hårdere end andre. Og nogle dage sætter man sig op på cyklen og så føles det bare som om at sadlen er forkert justeret, og dækkene er flade. Efter noget tid lærer man at bide meget af det i sig, så det ikke kommer til at have den store indvirkning på kørslen. Normalt går jeg altid ind for at man skal stoppe når man føler man ikke kan mere, men lige præcis her, ville jeg faktisk have ønsket at du havde kørt helt til toppen. Om det så havde betydet ømme ben i et par dage og alt det der, det er en del af gamet. Og hvorfor siger jeg nu det, i stedet for at tage de positive briller på? Jo, nogle gange er det de træninger hvor man var ved at stoppe, men fortsatte og fuldførte, der rykker os mest som ryttere. Det kan sammenlignes lidt med at køre ud i regnvejr, og alligevel fuldføre sit træningspas og komme hjem og tænke "Yes, jeg gjorde det fandme!". De små mentale sejre må absolut ikke negligeres, og specielt ikke når sæsonmålet hedder La Marmotte, hvor den mentale styrke næsten er vigtigere end den fysiske styrke(ok, det var måske lidt overdrevet :laugh: )

Men forståeligt nok at du gjorde det i dag, men overvej det til næste gang :wink:

Men lyder også fornuftigt med dit træningsprogram. Hvis du først skal toppe i midten af sæsonen, så skal der nok skrues lidt ned for intensiteten i de første par måneder, og sikkert først omkring marts/april begynde at skrue op.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at man kan lære at bide meget i sig, men jeg ved af erfaring, at jeg er rigtig god til at æde mig selv. Det har jeg erfaret under tidligere marathonløb. Jeg mener derfor ikke, at jeg ville have vundet så meget på den konto, ved at presse mig de sidste kilometre op mod toppen.

Når det så er sagt, så irriterer det mig selvfølgelig at jeg gik ind til en så hård opgave. Havde jeg taget ved lære af sidste uges Praxtour lektion, så havde jeg jo kunne forudse dette, men det gjorde jeg desværre ikke.

At det så lige blev Glandon jeg skulle kvitte, betyder ikke det helt store for mig på nuværende tidspunkt. Der er så lang tid til LM og mit træningsforløb er først lige startet op, og jeg vil uden tvivl rykke mig rigtig meget inden startskuddet lyder.

Klog af skade, sænker jeg nu intensiteten markant, startende i dag hvor jeg skal køre 2 timer og 10 min i zone 2. Træningen kommer til at foregå indendørs.

Link to comment
Share on other sites

En dag i højeste gear er nu ved at være slut, og jeg er godt og grundig træt og grydeklar.

Træning blev der selvfølgelig plads til.

Dagens stats kommer her:

Tid: 2 timer 10 min

Distance: 65 km

Gns. puls: 68% af pulsreserven

Kcal: 1240

Passet blev gennemført helt efter bogen - altså med puls i zone 2 hele vejen.

Det gik godt, selvom det nu er lidt kedeligt at køre sådan et pas indendørs.

Efter cykling løftede jeg også lidt lodder. Det blev til følgende:

Incline DB pres:

10 x 7,5 kg

10 x 9 kg

10 x 9 kg (PR)

Rowing:

3 x 10 @ 35 kg

Dips:

3 x 10 @ BW (15 kg hjælpevægt)

Chins:

3 x 10 @ BW (20 kg hjælpevægt)

DB biceps curl:

3 x 10 @ 7 kg

Derudover blev der kørt div. maveøvelser inkl. 3 x planke.

Slut for i dag. Sov godt!

Link to comment
Share on other sites

Men pyt, stilen skal nemlig lægges lidt om. Sagen er den, at jeg netop har modtaget mit nye 12 ugers program fra Formtop.dk. Her ligges rigtig meget vægt på kørsel med høj kadance og puls omkring 70%, altså rigtig meget grundtræning uden for meget slid på kroppen (intervaller er der selvfølgelig også, men lad nu det ligge).

Det harmonerer rent ud sagt dårligt med hårde træningspas på både spinningcyklen samt Praxtour, så det skal der pilles lidt ved. Praxtour streger jeg muligvis helt fra træningen, da det er for hårdt, mens spinning for fremtiden køres med lav kontroleret puls samt forholdsvis høj kandance (bort set fra mine instruktørtimer). Derudover SKAL jeg på landevejen på mountainbiken fra og med weekenden - uanset vejret!

Sølle 40 sider, er hvad jeg indtil nu har fået læst i min nye bibel, men ikke desto mindre kan jeg allerede se en rød tråd ml. Formtops principper samt Friel´s. Der må altså være noget om snakken. Og skal jeg, som nu, følge et træningsprogram, så skal det gøres ordentligt med respekt for principperne bag det. Med andre ord nytter det ikke noget at køre sololøb sideløbende med programmet! Erkendelsen af dette er dukket op efter at jeg har måtte indse, at mine fysiske evner ikke er unlimited. Selv Jannie har grænser, og de skal ikke overskrides de næste mange uger!

Godt at se, at du har set den røde tråd - så forstår du måske bedre, hvorfor jeg har snakket så meget om, at spinning med alle dens intervaller og højintensive træning, ikke er optimalt på denne årstid og, hvorfor jeg har kørt så defensivt den seneste måneds tid :wink:

Klog af skade, sænker jeg nu intensiteten markant, startende i dag hvor jeg skal køre 2 timer og 10 min i zone 2.

Sådan - klog tøs :thumb:

Dagens stats kommer her:

Tid: 2 timer 10 min

Distance: 65 km

Gns. puls: 68% af pulsreserven

Kcal: 1240

Passet blev gennemført helt efter bogen - altså med puls i zone 2 hele vejen.

Det gik godt, selvom det nu er lidt kedeligt at køre sådan et pas indendørs.

Sådan - igen igen, Joe Friel ville være så stolt af dig :4thumbup:

Gider du fortælle, når du har testet dig selv mht., hvilken type rytter du er?

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

I morges inden spinning var jeg i øvrigt en tur på vægten. Den viste 51,1 kg som ikke er meget for en på 1,72 m. Det fortæller mig, at jeg nu virkelig skal til at have fokus på min kost. De mange træningstimer der venter mig, vil uden tvivl sætte sine spor - hvis kosten vel og mærket ikke justeres derefter.

Fordelen ved at være lidt pillet lige nu, er dog at de ekstra muskler jeg har pålagt mig de seneste måneder, nu træder ganske synligt frem :smile:

Skulle der være nogen af jer der ligger inde med en god kostplan, der henvender sig til cykelryttere, så vil jeg blive taknemmelig, hvis I vil dele med mig :tongue:

Hej :smile:

51kg fordelt på 1,72m - er du da sindsyg en bjerged du er :4thumbup: - jeg gad godt have sådant et forhold mellem højde og vægt, i hvertilfælde 2/7-2011 :wink:

Du bliver da så farlig til sommer :kickass: :bike:

Hvordan har du fået sådanne tal? Er du den halv-anorektiske pige, der træner meget? Udholdenheds-atleten med stor træningsmængde, der spiser fornuftigt? Typen der er født sådan, og som kan drikke og spise hvad det skulle være uden at tage et gram på? Eller noget helt fjerde?

Jeg har nogle lidt andre tal - måler 1,78 og vejer pt. 78kg ( i sæsonen mellem 75-77kg. ). Jeg har en drøm om at komme ned på 73-74kg, hvilket jeg ikke har vejet tidligere i mit voksenliv, så det bliver lidt af en kamp, men det er bare så vigtigt ikke at slæbe rundt på for meget dødvægt i bjergene, så det skal kunne lade sig gøre. Men selv hvis jeg skulle nå mit mål, er jeg jo stadig noget for tung, til at kunne sammeligne mig med "bjergrytterne". Du derimod har jo idealmålene - lucky you :wink:

Mht. en kostplan, så har Team Danmark's kliniske diætister i 2006 udgivet hæftet "kost og elitesport", der er et undervisningsmateriale til elitesportsudøvere, som er meget let læseligt og, hvor der bl.a. er nogle fine dagkostforslag ift. om man træner en eller to gange om dagen.

Så vidt jeg husker koster det 120 kr. og kan bestilles på www.teamdanmark.dk

I 2009 udgav de også folderen "konkurrencedygtig mad", hvor der er en masse lækre og ernæringsrigtige opskrifter.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Gider du fortælle, når du har testet dig selv mht., hvilken type rytter du er?

Ja, selvfølgelig :bigsmile:

Jeg er på ingen måder den anorektiske type, mín knoglebygning er bare meget spinkel.

Alt lige fra fingre til håndled, arme og ben er tændstik tynde, og har altid været det.

Men selvom jeg er spinkel, er der trods alt aldrig nogen som har forvekslet mig med en anorektiker. For det første spiser jeg helt almindeligt, måske endda til den gode side pga. alt min motion. For det andet har en anorektiker typisk nogle kendetegn som han/hun ikke kan løbe fra, såsom masser af dun på hele kroppen, grålig hudfarve samt meget fremtrædende knogler. Ingen af disse kendetegn kan hæftes på mig.

Og selvom jeg er spinkel bygget, har jeg stadig et naturligt fedtlag over hele kroppen, hvilket et måling af fedtprocent også vil bevidne om.

Med andre ord, er der ikke meget anorektiker over mig - heldigvis :bigsmile:

Bjergged, ja det kan man jo så håbe :cool: Tidligere cykelture i bjergene har i hvert fald fortalt mig, at jeg med den rette træning bestemt ikke er dårligt kørende, så det tegner forhåbenligt lyst i LM sammenhæng :w00t:

Jeg tjekker lige Team Danmark bogen. Tak for tippet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle lidt andre tal - måler 1,78 og vejer pt. 78kg ( i sæsonen mellem 75-77kg. ). Jeg har en drøm om at komme ned på 73-74kg, hvilket jeg ikke har vejet tidligere i mit voksenliv, så det bliver lidt af en kamp, men det er bare så vigtigt ikke at slæbe rundt på for meget dødvægt i bjergene, så det skal kunne lade sig gøre. Men selv hvis jeg skulle nå mit mål, er jeg jo stadig noget for tung, til at kunne sammeligne mig med "bjergrytterne". Du derimod har jo idealmålene - lucky you :wink:

Bjergged bliver du nok ikke helt med de stats, men faktisk er din højde helt ideel som all-round rytter(og det siger jeg ikke kun fordi jeg selv er 178 :laugh: ). Hvis jeg ikke husker helt forkert så er Lance på samme højde, og hans vægt har i Tour sammenhæng været et sted mellem 71-73 kg, alt afhængig af hvornår man har målt ham. De første på toure virkede han noget mere kraftig i det, hvorimod 2004-2005 er noget "tyndere" år. Men synes at kunne huske noget med at han lå lige omkring 74 kg i år, så dit mål med et sted mellem 75-77 kg er ikke helt skidt.

Måske vejer du betydeligt mere end Jannie, men du har jo også et tilsvarende større poweroutput! Det sjove er jo hvis i begge får lavet en test hvor man både går ind og kigger på watt/kg, for det er jo for alvor her forskellen kommer til at ligge. Hvis vi nu siger at Jannies FTP ligger på 175 watt(bare et ud fra output 141 på 1 time og 41 på Ventoux :smile: ) og vejer 51 kg, så giver det et forhold der hedder 3,43 watt/kg hvilket faktisk er et jævnt højt tal. Men med 75 kg betyder det at du skal have et FTP på 257,25 watt, hvilket absolut ikke er utænkeligt. Så lur mig om i to ikke ligger nogenlunde ens, måske med en lille fordel til Jannie :tongue: Men det er jo så kun når det går opad. Du vil jo have en fordel når det går nedad hvis du tør med din ekstra vægt, og derudover burde du kunne holde et højere tempo på de flade stykker.

Men under alle omstændigheder er det en meget fin vægt Jannie ligger med, og misundelig bliver man sgu altid :blush: Specielt hvis man kunne holde sit FTP niveau ved en vægt der hed bare 65 kg. Hvis i har set Overcoming - og har i ikke så få den set, så kan man se at Carlos Sastre kører med 400 watt! Og det er altså til 60 kg. Det giver lige et forhold der hedder 6,66(evil number) watt/kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share