Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Morgensvømning

Som tidligere varslet, så skulle der plaskes lidt her til morgen. Det er min 3. morgensvømning på bare 8 dage. Forsætter jeg med den statestik, så går der ikke længe inden jeg er på fornavn med det ældre klientel, som primært fylder basinet på den tid af dagen :wink:

På opfordring fra LaMotta, var planen at svømme lidt korte intervaller idag. Havde jeg vidst hvor hårdt det skulle blive, så havde jeg nok ikke set så meget frem til træningen :blink:

Jeg lagde ud med lidt opvarmning, og efter 300 meters svømning gik det så løs med intervallerne. Planen var at svømme 4 x 100 m for fuld skrue. Mine tider så således ud:

1) 1 min 59 sek (med poolboy)

2) 1 min 56 sek (med poolboy)

3) 1 min 52 sek

4) 1 min 54 sek

De første to intervaller gik fint. OK, jeg var da presset, men ikke mere end at det føltes overkommeligt.

De sidste to intervaller, som blev svømmet uden min elskede poolboy, var derimod direkte ubehagelige. Efter 50 m var jeg max presset på vejrtrækningen, og derfra var det nærmest bare ren overlevelse :crazy:

Derefter svømmede jeg lidt stille og roligt crawl, både med og uden poolboy. Det gik fint, selvom svømningen med ben giver mig lidt problemer og en klart højere puls.

I alt blev det til 1500 m :4thumbup:

Tjuhej hvor det da går :-)

Et godt fif til at få hentet nogle sekunder , er at få virkelig godt styr på vejrtrækningen :-) lyder basalt , men mine ture i svømmehallen viser at selv ret gode , men tit selvlærte svæmmere (ikke for at lyde som en smartass) glemmer alt om deres vejrtrækningen og bare ligger og trækker vejret hver anden gang og dermed til den samme side og generelt bare tonser løs, hehe

Vil på forhånd godt beklage hvis det kom til at lyde som om jeg anser dig for at være en amatør...er ikke ment sådan, blot et godt råd :-)

Link to comment
Share on other sites

Cyfac, jeg tager meget gerne imod råd og lidt staldtips, for jeg er i aller højeste grad selvlært:-)

Vil du forklare det med vejrtrækningen? Jeg troede, at man skulle have hovedet op hver anden gang? Jeg suger fx. luft hver anden gang jeg har hovedet oppe i højre side. Er det forkert?

Da jeg svømmede intervaller imorges, havde jeg netop en fornemmelse af at jeg bare tonsede, mens jeg satte alt det tekniske over styr. Men jeg har jo absolut heller ingen teknik at falde tilbage på, når jeg bliver presset;-)

Link to comment
Share on other sites

Cyfac, jeg tager meget gerne imod råd og lidt staldtips, for jeg er i aller højeste grad selvlært:-)

Vil du forklare det med vejrtrækningen? Jeg troede, at man skulle have hovedet op hver anden gang? Jeg suger fx. luft hver anden gang jeg har hovedet oppe i højre side. Er det forkert?

Da jeg svømmede intervaller imorges, havde jeg netop en fornemmelse af at jeg bare tonsede, mens jeg satte alt det tekniske over styr. Men jeg har jo absolut heller ingen teknik at falde tilbage på, når jeg bliver presset;-)

Jo, mht vejrtrækningen er det vigtigt at pr ulige armtag og det vil sige hver 3 eller 5 eller....i starten er det bare at øve med hver tredje armtag. Dette vil også gøre at du føler du ikke tonser så meget , men får et bedre glid i vandet og bruger mindre kræfter. Det er her din pull Buoy kommer ind i billedet, hehe. Så er du fri for at tænke på benene og kan fokusere på din vejrtrækning. Når der er kommet styr på de 3 armtag , så er det tid til at øge, men den tid den glæde og når du når der til, vil jeg med glæde komme nærmere ind på et par øvelser, hvis du har lyst :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke længere at mine dage er lange nok, til at nå alt det jeg gerne vil nå, på trods af at de er startet kl. 5 de sidste morgener.

Jeg fiser konstant rundt og er en smule bagud, så den nærtstående weekend er virkelig kærkommen :tongue: Gårsdagens sene træning nåede jeg da heller ikke at få logget, men I skal ikke snydes, så her kommer den.

Spinning

Jeg pjækkede fra job en halv times tid før normalt, da jeg skulle nå ned i centret for at undervise i spin til kl. 16,30. Inden timen startede nåede jeg sågar lidt coretræning, noget jeg helt klart skal gøre mere ud af, da det pt. nok er et af mine svageste punkter.

Tid: 50 min

Gns. puls: 83% af max

Timen blev kørt med et pænt overskud og med ben der fungerede ganske fint.

Den ihærdige svømmetræning som jeg pt. praktiserer, giver mig dog nogle noget hårde lægmuskler, som gør at jeg konstant kører med en lurende krampe. Det forhindrer mig ikke i at træde igennem, men følelsen er der og prikker konstant til bevidstheden.

Løb

Efter spinning hoppede jeg direkte i løbeskoene, for at lave en lille test af min speed. Jeg kom godt afsted og fandt hurtigt rytmen, men jeg havde selvfølgelig også haft en lidt længere pause end en normal transition.

Distance: 3,05

Hastighed: 4,56 min pr/km

Puls: 88% af max

Der var helt klart mere at give af på løbeturen, men jeg valgte ikke at gå for dybt. Formålet bare at få et billede af hvor min speed ligger, og det står mig nu nogenlunde klart.

Morgenspinning

Endnu en morgen hvor vækkeuret ringede kl. 5,00. Det er 4 ud af 5 i denne uge :blink:

Gad vide om man kan vende sig til at stå op på dette ukristelige tidspunkt???

Tid: 50 min

Gns. puls: 85% af max

Jeg måtte kæmpe lidt for at holde niveau her til morgen, men eftersom det bliver dagens eneste træningspas, så skulle der altså lidt intensitet på!

Besøg hos Pilfinger

Kl. 15,30 i eftermiddag trækker jeg stikket ud og lægger mig godt til rette på massagebriksen. 90 mins kærlig behandling venter :smile:

Det ender sikkert med at blive en fæl omgang, for lægmusklerne skal æltes godt igennem og det plejer gerne at gøre nas :crazy::crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jo, mht vejrtrækningen er det vigtigt at pr ulige armtag og det vil sige hver 3 eller 5 eller....i starten er det bare at øve med hver tredje armtag. Dette vil også gøre at du føler du ikke tonser så meget , men får et bedre glid i vandet og bruger mindre kræfter. Det er her din pull Buoy kommer ind i billedet, hehe. Så er du fri for at tænke på benene og kan fokusere på din vejrtrækning. Når der er kommet styr på de 3 armtag , så er det tid til at øge, men den tid den glæde og når du når der til, vil jeg med glæde komme nærmere ind på et par øvelser, hvis du har lyst :-)

Jeg har hele tiden troet at man skulle trække vejret efter 4 tag, så der er allerede lidt nyt at arbejde på. Mine mange baner med pool boy´en (det bliver jeg altså ved med at kalde den :cool:) har resulteret i en god kontrol med vejrtræningen, så længe jeg da ikke presser tempoet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hele tiden troet at man skulle trække vejret efter 4 tag, så der er allerede lidt nyt at arbejde på. Mine mange baner med pool boy´en (det bliver jeg altså ved med at kalde den :cool:) har resulteret i en god kontrol med vejrtræningen, så længe jeg da ikke presser tempoet.

Tror snart du må springe ud af skabet med Ham Poolboy'en :laugh:

Jeg trækker på hvert 2 tag, og ved godt det ikke er optimalt. Men lige nu skal du ikke lave om på noget. Hvert 4 tag er super. Så kan du altid henover vinteren lave om på din teknik - det har jeg tænkt mig :innocent: .

Link to comment
Share on other sites

Tror snart du må springe ud af skabet med Ham Poolboy'en

:wub::wub:

Jeg trækker på hvert 2 tag, og ved godt det ikke er optimalt. Men lige nu skal du ikke lave om på noget. Hvert 4 tag er super. Så kan du altid henover vinteren lave om på din teknik - det har jeg tænkt mig .

Det har du nok ret i. Men beslutter jeg at svømme uden våddragt d. 12/8, så var det måske en god idé at gå efter hver 2. eller hver 3. tag, da det giver en noget højere puls for mig. I den forbindelse var det nok smart lige at teste det af et par gange.

Ellers må efteråret og vinteren blive brugt til at få kigget på det tekniske. Der er helt klart meget at vinde, og skulle jeg beslutte mig for en Ironman i 2012 (tror sgu at jeg gør det :superman: ), så er det vigtigt at tingene bliver kigget efter. Meget tyder på at jeg kan blive en udemærket svømmer (i tri sammenhæng), og det skal selvfølgelig udnyttes så godt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Min far har stået op omkring 4.30 de sidste 40 år, så ja det kan man godt :laugh: Sover han længe er det til kl. 6.

Har lige fået mit skema for efteråret 2011, og skal undervise tre gange om ugen fra kl. 8-13.30 i Viborg :blink: Skal derfor op kl. 5 for at nå toget eller tage bilen kl 6 :crazy:

Håber du har ret Kermit...

Link to comment
Share on other sites

Tror snart du må springe ud af skabet med Ham Poolboy'en :laugh:

Jeg trækker på hvert 2 tag, og ved godt det ikke er optimalt. Men lige nu skal du ikke lave om på noget. Hvert 4 tag er super. Så kan du altid henover vinteren lave om på din teknik - det har jeg tænkt mig :innocent: .

Da Sun Yang satte verdensrekord i 1500 m fri for en uges tid siden lagde jeg mærke til hans vejrtrækning - han trækker flere steder vejret ved hvert andet armtag. Der er masser af gode argumenter for at trække vejret ved hvert andet armtag, især for tri, som er en udholdenhedssport og derfor kræver rigelige mængder ilt :smile:

Læs evt. tråden herunder:

http://www.totalimmersion.net/forums

(NB; kig under tråden om 'breathing')

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Da Sun Yang satte verdensrekord i 1500 m fri for en uges tid siden lagde jeg mærke til hans vejrtrækning - han trækker flere steder vejret ved hvert andet armtag. Der er masser af gode argumenter for at trække vejret ved hvert andet armtag, især for tri, som er en udholdenhedssport og derfor kræver rigelige mængder ilt :smile:

Læs evt. tråden herunder:

http://www.totalimmersion.net/forums

(NB; kig under tråden om 'breathing')

Det der taler imod er den asymmetriske belastning af nakke/skuldre mv. Jeg har endnu ikke selv oplevet nogen problemer, men ved fra andre at det er hoved argumentet for at svømme på 3/5 tag. Jeg synes dog min stil er 1000x bedre ved 2 tag end 3/4/5 - desuden kan jeg også få mree luft ind som du selv nævner!

Link to comment
Share on other sites

Det der taler imod er den asymmetriske belastning af nakke/skuldre mv. Jeg har endnu ikke selv oplevet nogen problemer, men ved fra andre at det er hoved argumentet for at svømme på 3/5 tag. Jeg synes dog min stil er 1000x bedre ved 2 tag end 3/4/5 - desuden kan jeg også få mree luft ind som du selv nævner!

Rigtigt ift. assymetrisk belastning af skuldre/nakke. Er selv i gang med at rehab'e efter en irriterende skulder/nakkeskade, og oplever rimelig stor forskel i belastningen af skuldrene afhængig af hvilken vejrtrækning jeg bruger. Problemet med at trække vejret på hvert 3. armtag er dog, at man risikerer at sluge 10 liter vand, hvis der er høje bølger, og man trækker vejret til den side hvor de slår ned over én :laugh:

I øvrigt svømmer jeg meget mere lige, hvis jeg trækker vejret på hvert 3. tag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt ift. assymetrisk belastning af skuldre/nakke. Er selv i gang med at rehab'e efter en irriterende skulder/nakkeskade, og oplever rimelig stor forskel i belastningen af skuldrene afhængig af hvilken vejrtrækning jeg bruger. Problemet med at trække vejret på hvert 3. armtag er dog, at man risikerer at sluge 10 liter vand, hvis der er høje bølger, og man trækker vejret til den side hvor de slår ned over én :laugh:

I øvrigt svømmer jeg meget mere lige, hvis jeg trækker vejret på hvert 3. tag :smile:

Der er som før nævnt mange ting i det. Hvis teknikken ikke er helt på plads vil det på ingen måde være optimalt at trække det hver anden gang. Med hensyn til bølger, kan jeg sagtens se ideen i at trække vejret til samme side hver gang, da man jo ikke har lyst til at sluge 1,5 kilo tang og lidt bølger hver gang. Mht til indtag af ilt er det et spørgsmål om træning. Igen, det er individuelt hvad man synes der fungerer for en, men under træning i svømmehal kan jeg ikke se nogen grund til ikke at trække vejret hver 3, 5 eller 7 gang. Jeg ville også være forsigtigt med at se på hvad de proffe gør. De har været igennem mange års træning og derved fundet deres måde at svømme på og har uden tvivl deres teknik iorden :-)når teknikken er på plads, er det tid til at gøre sig nogle erfaringer.

Igen, alt det her står for min egen regning og erfaring efter at have svømmet i 29 år , haha...damn, jeg lyder gammel :blink:

Link to comment
Share on other sites

Der er som før nævnt mange ting i det. Hvis teknikken ikke er helt på plads vil det på ingen måde være optimalt at trække det hver anden gang. Med hensyn til bølger, kan jeg sagtens se ideen i at trække vejret til samme side hver gang, da man jo ikke har lyst til at sluge 1,5 kilo tang og lidt bølger hver gang. Mht til indtag af ilt er det et spørgsmål om træning. Igen, det er individuelt hvad man synes der fungerer for en, men under træning i svømmehal kan jeg ikke se nogen grund til ikke at trække vejret hver 3, 5 eller 7 gang. Jeg ville også være forsigtigt med at se på hvad de proffe gør. De har været igennem mange års træning og derved fundet deres måde at svømme på og har uden tvivl deres teknik iorden :-)når teknikken er på plads, er det tid til at gøre sig nogle erfaringer.

Igen, alt det her står for min egen regning og erfaring efter at have svømmet i 29 år , haha...damn, jeg lyder gammel :blink:

Helt enig mht. dine overvejelser, især mht. træning i svømmehal. Synes dog, at det er bedre at gå lidt på kompromis med teknikken som begynder i åbent vand, hvor der er 1000 andre ting at koncentrere sig om, og hvor en våddragt :tongue: også gør meget for teknikken. Jeg tror også at det øgede pres p.g.a. strøm, bølger, andre svømmere, konkurrencestemning osv. gør svømningen lidt mere hektisk, og derfor ryger man hurtigere i iltgæld end man ville under rolige træningspas i svømmeren :smile:.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig mht. dine overvejelser, især mht. træning i svømmehal. Synes dog, at det er bedre at gå lidt på kompromis med teknikken som begynder i åbent vand, hvor der er 1000 andre ting at koncentrere sig om, og hvor en våddragt :tongue: også gør meget for teknikken. Jeg tror også at det øgede pres p.g.a. strøm, bølger, andre svømmere, konkurrencestemning osv. gør svømningen lidt mere hektisk, og derfor ryger man hurtigere i iltgæld end man ville under rolige træningspas i svømmeren :smile:.

hehe, helt enig mht svømning i åbent vand , men vil stadigvæk påstå der er noget at vinde ved at få tekniken på plads i svømmehallen , men igen, jeg er ikke super meget inde i svømning i åbent vand, udover det jeg tilbagelagt i mit job som livredder og der var der ikke umiddelbart nogle hjælpemidler :blink:

Men ja, det ender med at man finder sin egen stil og det der passer ens krop og omgivelserne :-) Vejrtrækning er en ting og så er der jo alt det andet der skal holdes styr på...hvad laver benene, hvor langt strækker man armene , hvor bliver hænderne sat i, hvad laver hende i bikinien over på den anden bane og en masse andet, haha

Link to comment
Share on other sites

Fedt med lidt svømmedebati tråden :4thumbup:

Når jeg pt. kører med indånding efter hvert 4 tag, så glider det perfekt når tempoet er moderat. Bliver jeg presset lidt yderligere, så begynde det at kikse lidt for mig, hvilket måske gør at jeg bør overveje at ændre frekvensen. Jeg tror, at jeg prøver at forsøge mig lidt frem i morgen. Kan jeg ikke få det til at fungere, så forsætter jeg den nuværende stil indtil 4:18:4 er overstået.

Kunne det godt tænkes at man havde forskellige indåndingsteknikker på fx. 400 m og 2000 m?

Motta: Ja, det er den Challenge i Callela jeg overvejer. Nu skal jeg ikke se det som en "challenge" til at stille op i 2011 udgaven vel?

Egentlig troede jeg at det var et Ironman stævne, hvilket egentlig var mit grundlag for at sætte den i spil. Nu hvor jeg så erfarer at det er et Challenge stævne, tænker jeg måske lidt, at jeg ligeså godt kan deltage i København, hvor jeg så også vil få væsentlig mere opbakning fra venner og bekendte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man trækker vejret symmetrisk, kan man så ikke bare trække det til højre den ene dag og til venstre den anden? Eller skifte midtvejs i træningen?

Mine crawlerfaringer er godt nok meget små, men synes der er langt mellem luften når man ventilerer på hvert trejde tag og det kan jeg jo se at også andre bøvler lidt med.

Link to comment
Share on other sites

Fedt med lidt svømmedebati tråden :4thumbup:

Når jeg pt. kører med indånding efter hvert 4 tag, så glider det perfekt når tempoet er moderat. Bliver jeg presset lidt yderligere, så begynde det at kikse lidt for mig, hvilket måske gør at jeg bør overveje at ændre frekvensen. Jeg tror, at jeg prøver at forsøge mig lidt frem i morgen. Kan jeg ikke få det til at fungere, så forsætter jeg den nuværende stil indtil 4:18:4 er overstået.

Kunne det godt tænkes at man havde forskellige indåndingsteknikker på fx. 400 m og 2000 m?

Motta: Ja, det er den Challenge i Callela jeg overvejer. Nu skal jeg ikke se det som en "challenge" til at stille op i 2011 udgaven vel?

Egentlig troede jeg at det var et Ironman stævne, hvilket egentlig var mit grundlag for at sætte den i spil. Nu hvor jeg så erfarer at det er et Challenge stævne, tænker jeg måske lidt, at jeg ligeså godt kan deltage i København, hvor jeg så også vil få væsentlig mere opbakning fra venner og bekendte.

Ad 1: Når jeg spurter, så trækker jeg vejret mindre - bruger tit 4.tag og tager den rent anaerobt. Ved lang distance, tager jeg mange, men små portioner luft. Men open water er noget andet end i swimming-poolen. Blir fedt at prøve!

Ad 2: Overvejer den selv - ligger godt hvis jeg skal tage IM Lanza. Og nej, det var først ment til 2012 :smile:. Nogen grund til at det skal være under IM cirkusset? Jeg kan godt forstå dig, men som en førstegangs deltager tror jeg også CC ligger mere lige for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share