Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

God historie med hometraineren Kunne ikke lade være med at grine, da jeg så dig for mit indre blik, liggende med cyklen oven på dig på stuebordet

Jeg får også forsat grineren på, når jeg tænker tilbage på epidoden :laugh:

Og for at gøre det hele endnu mere komisk og kikset, så sad jeg på cyklen i ført bibs og sportstop - intet andet. Hovedbeklædningen bestod af et Sommersby svedpandebånd som jeg erhvervede mig i en brandert for nogle måneder siden. Kønt syn, ikk :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Efter et visit hos frisøren, var jeg klar til at gasse op for lidt løbetræning her til aften. Det var praktisk talt mørkt inden jeg kom afsted, hvilket gav en lille reminder om at jeg skal have erhvervet mig en refleksvest. Mit diodearmbånd må vist også hellere få et nyt batteri i samme omgang..... Den manglende synlighed gjorde at jeg valgte en sikker vej med oplyst fortov/cykelsti hele vejen rundt - alt andet ville have været uansvarligt!

Jeg løb fra Vejle og ud mod Bredballe. Vinden stod lige ind i snotten på mig, så jeg synes faktisk at det forekom mig noget hårdt at få løbet gang i benene. Da jeg nåede Bredballe, drejede jeg op af Kirkebakken - en led satan på 1,5 km. Tempoet faldt logisk nok drastisk mens pulsen var på himmelflugt, men sjovt nok indfandt rytmen sig og der kom flow i mit løb.

Fra toppen af bakken løb jeg videre op mod Horsensvej, for derefter at tage den direkte vej hjem mod Vejle C. Jeg cruisede hjem med et dejligt overskud, så alt i alt var det en super skøn tur :4thumbup:

Tid: 57 min 24 sek

Distance: 10, 53 km

Pace: 5,27 min/km

Puls: 81% af max

/Done for today :smile:

Link to comment
Share on other sites

Early morning BB

Jeg går en noget presset weekend i møde, så med mindre at jeg ville misse ugens sidste BB pas, så måtte jeg tidligt afsted inden job i dag. At misse et pas i min første uge med HST ville ikke være optimalt, så jeg fik stillet uret og kom heldigvis afsted :smile:

Week 1 - day 2

SS1

Squat

15 @ 25 kg

15 @ 25 kg

Bænk

15 @ 20 kg

15 @ 25 kg

SS2

Benpres

15 @ 53 kg

15 @ 53 kg

Incline DB pres

12 @ 9 kg

12 @ 9 kg

SS3

Legcurls

15 @ 30 kg

15 @ 30 kg

Face pulls

15 @ 30 kg

15 @ 30 kg

SS4

Lunges

15 @ 9/9 kg

15 @ 9/9 kg

BB Biceps curl

15 @ 12,5 kg

15 @ 12,5 kg

Derefter kørte jeg lidt forskellige mave/core øvelser, inden jeg sluttede af med:

Triceps rope push down

15 @ 22,5 kg

15 @ 22,5 kg

Og så lidt stretching :tongue:

Jeg skal da lige hilse og sige at ovennævnte træning gav sved på panden. Jeg havde praktisk talt ingen pauser, så pulsen røg op af flere omgange. Skønt!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Min log har ligget stillet i et par dage, hvilket ikke sker særligt ofte. Desværre har jeg været nedlagt af en ordentlig omgang maveinfluenza, som satte ind fredag aften og hærgede indtil lørdag formiddag. Dagen i går foregik derfor i vandret position, da jeg var fuldstændig udmattet efter nattens strabadser. Ja, klokken var faktisk bare 19 da jeg kravlede under dynen og sov indtil kl. 06.

Da jeg vågnede, følte jeg mig ok igen, så jeg hoppede i løbetøjet for at snuppe en gang morgentræning. Efter et glas nesquick og et knækbrød med ost stak jeg derfor afsted - uret vist bare kl 6,28, så behøver vist ikke at nævne, at jeg ikke mødte mange andre løbere derude???

Planen var en lidt længere tur med lav intensitet. Men med lidt sygdom i kroppen blev den lave intensitet noget af en udfordring, som jeg ikke klarede i overbevisende stil. Jeg kunne simpelthen ikke holde pulsen under ca. 80% af max. Sjovt nok var benene egentlig ok, men pulsen, den bare dunkede derud af.....

Tid: 1 time 12 min

Distance: 12,5 km

Gns. puls: 79% af max

Pace: 5,46 min/km

Under normalle omstændigheder ville min puls have ligget omkring 73-74% af max i dette tempo, så det er ikke småting at lidt sygdom gør ved kroppen :blink:

Efter løbeturen var det tid til spinning, eller dvs. uddannelse af nye instruktører. De første 3 timer gik med masser af spinningteori, hvorefter vi smuttede i salen for at køre en elite time.

Med mig i sadlen som instruktør bragede vi derudaf, og jeg fik kørt dem igennem det der må betegnes som en af mine bedste timer ever :superman:

Pulsen, den var stadigvæk skyhøj, men det valgte jeg at ignorere og bare knokle på.

Tid: 52 min

Gns. puls: 86% af max :crazy:

OK, herefter erkender jeg gerne at energien så småt have forladt min lille krop. Jeg var derfor også super tæt på at ditche svømmetræningen med tri klubben. Jeg ombestemte mig dog i sidste sekund, da jeg ellers ville forpasse muligheden for lidt teknisk assistance.

Træningen blev da heldigvis heller ikke helt meningsløs, så det var godt at jeg tog mig sammen og kom afsted :wink:

Træningen kom til at se således ud:

500 m opvarmning

400 m ben - ouch :devil: :devil:

100 m fri

400 m teknik - blandet 25m + 25 m fri

200 m fri

400 m teknik m. pull boy

200 m fri

I alt: 2200 m

Godnat og sov godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får også forsat grineren på, når jeg tænker tilbage på epidoden :laugh:

Og for at gøre det hele endnu mere komisk og kikset, så sad jeg på cyklen i ført bibs og sportstop - intet andet. Hovedbeklædningen bestod af et Sommersby svedpandebånd som jeg erhvervede mig i en brandert for nogle måneder siden. Kønt syn, ikk :tongue:

SÅ ømt :laugh:

Husk lige hjelmen næste gang, for en sikkerheds skyld :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dårlig kharma BB

Jeg smuttede i centret efter job i dag. Desværre var der en temmelig dårlig kharma dernede i dag, eftersom en af mine venner - som jeg pt. har en lille infight med - også var tilstede. Jeg valgte dog at bruge de negative vibes konstruktivt, så det blev en forholdsvis heftig gang BB.

HST week 2 - day 1

Squat

15 @ 27,5 kg

15 @ 27,5 kg

2. sæt gik langt bedre end 1.

Benpres

15 @ 61 kg

15 @ 61 kg

Legcurl

15 @ 35 kg

15 @ 30 kg

Her måtte jeg desværre gå ned i vægt på 2. sæt, da jeg ellers ville ende med en fail eller nå til udmattelse. Som jeg har forstået det, er det ikke meningen???!!!

BB Lunges

15 @ 20 kg

15 @ 20 kg

Incline DB pres

10 @ 10 kg

10 @ 10 kg

:devil:

Face pull

15 @ 35 kg

15 @ 35 kg

Næste gang jeg øger på denne øvelse, får jeg svært ved at stå i mod vægten :blink:

40 kg er jo trods alt bare ca. 10 kg mindre end min kropsvægt.......

Måske man kan lave den siddende?

Bænk

5 @ 20 kg

4 x 5 @ 27,5 kg

Lateral pull down

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

BB biceps curl

10 @ 12,5 kg

10 @ 12,5 kg

DB biceps concentrated curl

10 @ 5 kg

10 @ 5 kg

10 @ 5 kg

BB triceps extensions

10 @ 12,5 kg

10 @ 12,5

CG bænk

10 @ 20 kg

10 @ 20 kg

Hypers

15 @ BW

15 @ BW

Derefter lidt mave og stretching.

Efter træning var jeg en smut i Føtex for at handle. Med BB kvæstede arme og ben, blev det noget af en udfordring at bære de to tunge poser op på 3. sal :laugh::blink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Efter træning var jeg en smut i Føtex for at handle. Med BB kvæstede arme og ben, blev det noget af en udfordring at bære de to tunge poser op på 3. sal :laugh::blink:

Haha, klassiker. Men for hulen hvor er det bare lækkert når man er kommet op og kan smide poserne fra sig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

HST week 2 - day 1

Squat

15 @ 27,5 kg

15 @ 27,5 kg

2. sæt gik langt bedre end 1.

Legcurl

15 @ 35 kg

15 @ 30 kg

Her måtte jeg desværre gå ned i vægt på 2. sæt, da jeg ellers ville ende med en fail eller nå til udmattelse. Som jeg har forstået det, er det ikke meningen???!!!

Helt fint - Hold vægten fornuftig nu her, og fokuser på kvaliteten af dine reps.

Face pull

15 @ 35 kg

15 @ 35 kg

Næste gang jeg øger på denne øvelse, får jeg svært ved at stå i mod vægten :blink:

40 kg er jo trods alt bare ca. 10 kg mindre end min kropsvægt.......

Måske man kan lave den siddende?

Sagtens! Men jeg er lidt spændt på hvordan du laver den, fordi du kører med en vægt jeg plejer at bruge :crazy: ? Har du været i roid-skuffen? :devil:

Derefter lidt mave og stretching.

Efter træning var jeg en smut i Føtex for at handle. Med BB kvæstede arme og ben, blev det noget af en udfordring at bære de to tunge poser op på 3. sal :laugh::blink:

BUM! Altid lækkert med kvæstet krop. Nu husker du vel at få din shake lige når du er færdig? 1/3 Protein og 2/3 Kulhydrat?

Link to comment
Share on other sites

Helt fint - Hold vægten fornuftig nu her, og fokuser på kvaliteten af dine reps.

Altså ikke øge i uge 3?

Sagtens! Men jeg er lidt spændt på hvordan du laver den, fordi du kører med en vægt jeg plejer at bruge ? Har du været i roid-skuffen?

Roids? Næppe.....

Måske det er fordi det er en af de maskiner, hvor vægten egentlig kun er halvdelen af det der er angivet på pladerne? Jeg kan huske at du påpegede noget lignende, da vi trænede sammen på Nygaardsvej for nogle uger siden.

Men hey, du er jo ikke så stærk, så måske har jeg nået dit niveau :laugh::laugh:

BUM! Altid lækkert med kvæstet krop. Nu husker du vel at få din shake lige når du er færdig? 1/3 Protein og 2/3 Kulhydrat?

Jeg fik først taget min shake efter at have handlet :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Altså ikke øge i uge 3?

Roids? Næppe.....

Måske det er fordi det er en af de maskiner, hvor vægten egentlig kun er halvdelen af det der er angivet på pladerne? Jeg kan huske at du påpegede noget lignende, da vi trænede sammen på Nygaardsvej for nogle uger siden.

Men hey, du er jo ikke så stærk, så måske har jeg nået dit niveau :laugh::laugh:

Jeg fik først taget min shake efter at have handlet :unhappy:

Ad 1: Jo øg til uge 2 og 3 - Reps falder jo, så der skulle du gerne kunne øge

Ad 2: Du har sikkert en kagekrukke derhjemme du stikker næven i uden jeg ved til det. Roids er vist ret udbredt i Jylland :devil: Det sidste vil jeg ingen gang kommentere på :annoyed:

Ad 3: Og der var vinduet for gains så lukket i og nu sidder shaken på side-benene og gør dig tung i stedet for stærk :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Tempoløb

I dag skulle der løbes! Og sikke dejligt, for løb giver mig et lækkert boost lige for tiden! Det føles bare så naturligt og afslappende når jeg er afsted, og samtidigt er jeg både overrasket og derfor selvfølgelig også tilfreds med det tempo det lykkedes mig at holde.

Tirsdag er og bliver fremtidigt min tempodag. På sigt kommer der til at ligge nogle onde intervaller, men indtil videre nøjes jeg med lidt fartleg og tempoløb. Intervallerne skal jeg tids nok få lagt ind, så indtil da tager jeg den lidt på gefühl og nyder flowet:wink:

I går leverede Wiggle et par K-Swiss Kwicky blades til mig, og de skulle naturligvis testes af i dag, hvor menuen jo passede helt perfekt. Kwicky blades er nemlig en letvægts sko med masser af fart i :cool: Og skoene var super fede! Følingen med underlaget var fantastisk, men nu har jeg også løbet i Lunarglide de sidste 4 uger, og her har man da absolut minus fornemmelse for det.

Desværre begyndte de med at gnave lidt med en lille kilometer igen, så jeg nåede at få tilraget mig en mindre vabel.....

Tid: 43 min 23 sek

Distance: 8,62 km

Pace: 5,02 min/km

Puls: 82% af max

Endnu engang overrasker mit tempo mig - mest af alt nok fordi mine ben var DOMS ramte efter gårsdagens powertræning i centret. Men igen, så er det skønt at jeg ikke længere er så hæmmet af DOMS og rent faktisk er i stand til at levere en OK træning alligevel.

Det var jeg på ingen måder på samme tidspunkt sidste år!

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de nye sko, og jeg ville nok egentlig bare sige at det var et super indlæg du fik lavet der. Mega lækkert at høre at tirsdag bliver din tempo dag, hvilke tanker du har omkring øvelserne o.lign, og så selvfølgelig nyerhvervelser :smile:

Det kan godt være du allerede har været inde over det, men er du så småt begyndt at kigge på mål og delmål for næste år? Er ret sikker på at det overordnede mål hedder Challenge Copenhagen, og Marmotte? Men er der nogle mindre løb du allerede nu har scoutet?

Link to comment
Share on other sites

Tempoløb

Tid: 43 min 23 sek

Distance: 8,62 km

Pace: 5,02 min/km

Puls: 82% af max

Endnu engang overrasker mit tempo mig - mest af alt nok fordi mine ben var DOMS ramte efter gårsdagens powertræning i centret. Men igen, så er det skønt at jeg ikke længere er så hæmmet af DOMS og rent faktisk er i stand til at levere en OK træning alligevel.

Det var jeg på ingen måder på samme tidspunkt sidste år!

Godt at se du har fået fat i den lange ende mht løb - Ingen hælspore og andet bøvl som du tidligere klagede over?

Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Da vækkeuret ringede kl. 5,10 tog jeg en hurtig vurdering af kroppens tilstand. Konklussion: Ud af fjerene og afsted i svømmeren!

Desværre var jeg langt fra den eneste der havde fået den idé, så der var pænt crowdet i basinnet med op til flere brystsvømnings mongoler der fyldte som bare pokker :devil: Faktisk lå vi så tæt, at jeg overvejede at quitte træningen allerede efter 15 min. Jeg forsatte dog og fik ugens første vandpas i hus i fin stil!

For en sjælden gangs skyld var mit fokus ikke på teknik. I stedet for blev det til lidt random crawl med både pool boy og svømmefødder - mest af alt for at få lidt vandfornemmelse og bare nyde starten på dagen :smile:

Ca. halvvejs i træningen stødte jeg på en bekendt, som tilsyneladende også har kastet sig over et tri projekt. Vi sludrede lidt, og Søren fortalte at han er en del af Fitness DK´s tri hold i KBH, og at han desuden havde en lækker træningslejr på CLS ventende forude. Pudsigt nok, da det viser sig at være selvsamme tur som coach Motta og jeg skal deltage på :wink: Vi fik da også grinet lidt af dette sammentræf :laugh:

Dagens tal: 1800 m

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de nye sko, og jeg ville nok egentlig bare sige at det var et super indlæg du fik lavet der. Mega lækkert at høre at tirsdag bliver din tempo dag, hvilke tanker du har omkring øvelserne o.lign, og så selvfølgelig nyerhvervelser

Tak :bigsmile:

Nyerhvervelser? Hmmm, dem kommer der ikke til at være mange af de næste måneder. Mit budget er opbrugt, og samvittigheden hænger i laser over at have øslet sådan med pengene det seneste år :tongue: Så frem til foråret bliver jeg nød til at stramme mig lidt an, så jeg kan få tanket lidt overskud igen - og derfra, tja så ved man jo aldrig hvad der kommer til at ske :wink:

Det kan godt være du allerede har været inde over det, men er du så småt begyndt at kigge på mål og delmål for næste år? Er ret sikker på at det overordnede mål hedder Challenge Copenhagen, og Marmotte? Men er der nogle mindre løb du allerede nu har scoutet?

Sæsonnens helt store mål er uden tvivl CC. Intet over, intet under! La Marmotte har indtil for kort tid siden også fyldt rigtig meget, men nu begynder jeg med at være lidt i tvivl om det lige netop behøver at være i 2012 at jeg skal smadre alt og alle i Frankrig. Først og fremmest så er triathlon bare en pissedyr sport! Entry fees koster røven ud af bukserne, udstyret er hundedyrt og hvis man samtidigt gerne vil på en enkelt eller to træningslejre, så ryger der også hurtigt nogle stykker af de lange.

Oveni det, så vil La Marmotte heller ikke være den perfekte optakt til CC - og da slet ikke hvis jeg samtidigt vil prøve kræfter af med den halve distance til Challenge Aarhus d. 17/6 2012. Derfor gransker jeg pt. mit indre for at finde ud af hvor mine prioriteringer skal ligge.

Til foråret og i for-sommeren kommer jeg til at køre en del kortere tri stævner - mest af alt for at suge noget erfaring til mig, og selvfølgelig også for at blive en mester i transition. Der findes eftersigende et hav af gode stævner i mit nærområde, men eftersom de fleste endnu ikke er offentliggjorte, har jeg ikke fastlagt mig på nogle endnu.

Det hele skal dog ikke handle om tri, så lidt cykelløb skal der også være plads til.

Måske jeg kunne luske mig til et startnummer til Sjælsø Rundt? Der har jeg jo også lidt at revanchere :wink: Grejsdalsløbet og DK´s Højeste er også løb jeg gerne vil køre igen, og så er jeg i øvrigt også tilmeldt Lillebælt Halvmarathon :cool:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Da vækkeuret ringede kl. 5,10 tog jeg en hurtig vurdering af kroppens tilstand. Konklussion: Ud af fjerene og afsted i svømmeren!

Desværre var jeg langt fra den eneste der havde fået den idé, så der var pænt crowdet i basinnet med op til flere brystsvømnings mongoler der fyldte som bare pokker :devil: Faktisk lå vi så tæt, at jeg overvejede at quitte træningen allerede efter 15 min. Jeg forsatte dog og fik ugens første vandpas i hus i fin stil!

For en sjælden gangs skyld var mit fokus ikke på teknik. I stedet for blev det til lidt random crawl med både pool boy og svømmefødder - mest af alt for at få lidt vandfornemmelse og bare nyde starten på dagen :smile:

Ca. halvvejs i træningen stødte jeg på en bekendt, som tilsyneladende også har kastet sig over et tri projekt. Vi sludrede lidt, og Søren fortalte at han er en del af Fitness DK´s tri hold i KBH, og at han desuden havde en lækker træningslejr på CLS ventende forude. Pudsigt nok, da det viser sig at være selvsamme tur som coach Motta og jeg skal deltage på :wink: Vi fik da også grinet lidt af dette sammentræf :laugh:

Dagens tal: 1800 m

:laugh: - Dejlig lille verden! Hvad hedder han mere end Søren og var han med sidste år?

Og lækkert svømmepas på trods af mongolerne :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dejlig lille verden! Hvad hedder han mere end Søren og var han med sidste år?

Pas, det kan jeg simpelthen ikke huske. Er vist ven på ham på FB, så prøver lige at finde ud af det.

Men nej, han var ikke med sidste år. Han mente dog at vide hvem du er, så I har sikkert krydset hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Hometrainer session #2

Ja, I læste rigtigt.... Sidste uges skrækscenario i stuen var glemt - kedsomheden ligeså - og jeg var tilbage i sadlen på TT´eren og hometraineren :tongue: Og hey, i dag klarede jeg det uden styrt og tilmed med større mentalt overskud end sidste tirsdag. Ok, nu var det ikke ligefrem en fest jeg havde i sadlen, men det lykkedes mig da at holde ud i 60 min med en forholdsvis pæn intensitet undervejs

Tid: 60 min

Gns. puls: 75% af max

Efter min træning, tog jeg afsted til generalforsamlingen i tri klubben. Der var valg af formand og til min store ærgelse blev det ikke til et genvald :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Hometrainer session #2

Ja, I læste rigtigt.... Sidste uges skrækscenario i stuen var glemt - kedsomheden ligeså - og jeg var tilbage i sadlen på TT´eren og hometraineren :tongue: Og hey, i dag klarede jeg det uden styrt og tilmed med større mentalt overskud end sidste tirsdag. Ok, nu var det ikke ligefrem en fest jeg havde i sadlen, men det lykkedes mig da at holde ud i 60 min med en forholdsvis pæn intensitet undervejs

Tid: 60 min

Gns. puls: 75% af max

Hvordan ser dit program ud på hjemmetræneren? Eller sætter du dig bare op og begynder at køre? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser dit program ud på hjemmetræneren? Eller sætter du dig bare op og begynder at køre?

I dag var det bare i sadlen og så gerade aus! Formår jeg at holde interessen for denne form for træning, så planlægger jeg at lægge nogle AT intervaller ind i mine sessions. De højintensive intervaller får jeg til spinning, så dem ser jeg ingen grund til at slå mig selv ihjel med hjemme i stuen. Men ellers må jeg indrømme at det lige pt. handler mest om sadeltid på TT´eren.....

Link to comment
Share on other sites

Lyder også umiddelbart som en fornuftig disponering. Et tip jeg fik på et tidspunkt var at køre efter hastighed og ikke puls når det gælder hjemmetræner. På den måde kan du faktisk træne efter watt og ikke puls, og pulsen er jo generelt ikke den bedste guide når man træner indenfor. Finder du derimod et tempo hvor du føler dig godt tilpas så kan du skide pulsen lidt et stykke, og derimod træne mere watt agtigt :smile: Hurrraaaa.

Lav evt. en 20 minutters test hvor du holder et tempo du føler du kan holde i en time. Efter de 20 minutter har du så en gennemsnitshastighed som kan give dig en indikation om hvor du skal ligge når du træner.

Just a thought :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et tip jeg fik på et tidspunkt var at køre efter hastighed og ikke puls når det gælder hjemmetræner. På den måde kan du faktisk træne efter watt og ikke puls, og pulsen er jo generelt ikke den bedste guide når man træner indenfor. Finder du derimod et tempo hvor du føler dig godt tilpas så kan du skide pulsen lidt et stykke, og derimod træne mere watt agtigt Hurrraaaa.

Lav evt. en 20 minutters test hvor du holder et tempo du føler du kan holde i en time. Efter de 20 minutter har du så en gennemsnitshastighed som kan give dig en indikation om hvor du skal ligge når du træner.

Idéen er god, men problemet er at jeg ikke kan se min hastighed. Det kunne selvfølgelig løses ved at sætte en speedsensor på baghjulet, men kan man overhovedet regne med den hastighed den i såfald vil vise? Altså sammenlignet med hastigheden jeg ville holde på landevejen......

Link to comment
Share on other sites

Idéen er god, men problemet er at jeg ikke kan se min hastighed. Det kunne selvfølgelig løses ved at sætte en speedsensor på baghjulet, men kan man overhovedet regne med den hastighed den i såfald vil vise? Altså sammenlignet med hastigheden jeg ville holde på landevejen......

Nej

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share