Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Tak :bigsmile:

Jeg skal nok poste et billede, når den er landet på adressen.

Mht. morgentræning, så er det et spørgsmål om tilvænning. For ca. 3 år siden forsøgte jeg mig med nogle morgenløbeture (ml. kl. 8 & 9), men det var en stor fiasko og jeg opgav efter to gange. Jeg kunne slet ikke få kroppen i gear og følte stort ubehag i det sekund pulsen steg.

For ca. 1,5 år siden blev jeg så "presset" ud i nogle afløsertimer i centret. Timerne startede allerede kl. 6, så jeg var noget forbeholden. Dog ville jeg gerne hjælpe min kollega, så jeg kørte timerne 4 uger i streg.

Jeg mærkede stor forbedring fra gang til gang, og da jeg kørte den fjerde og sidste time, kunne jeg næsten ikke slippe det igen :w00t:

I stedet for morgenspinning, begyndte jeg derefter med at have én fast ugentlig morgenløbetur sammen med min daværende løbemakker. I starten løb vi i roligt tempo, men efter et par måneder var vi også i stand til at intervaltræne på de tidlige ture.

Min konklussion er altså simpel. Det kræver forholdsvis tilvænning! Men når man først har indstillet både krop og sind på det, så er det faktisk no big deal :cool::innocent:

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg atter oppe på beatet helt fra morgenstunden, så jeg røg ud af døren og ned i centret, inden jeg skulle på job. Kl. var 6 da jeg stemplede ind :crazy:

Morgens træning bestod af en kort opvarmning, og derefter en solid gang full body styrketræning. Jeg har aldrig før styrketrænet så tidligt på dagen, men det voldte mig ingen problemer - tvært i mod havde jeg faktisk en rigtig god fornemmelse i kroppen hele vejen igennem.

Derfor tror jeg bestemt også, at det er noget jeg kommer til at gøre en del i fremtiden. Jeg nyder nemlig at have nogle aftener fri til andre gøremål, og det kan være svært hvis jeg både skal rende til spin og styrketræning.

Dagens stats:

5 min opvarmning på crosstrainer

1 time og 10 min styrketræning

I dag havde jeg ikke noget problem med blodsukkeret. Dog var min styrketræning heller ikke ligeså højintensiv som gårsdagens spinning. Før træning havde jeg skyllet et glas juice ned, og kort tid efter træningen blev det til en protein shake. Pt. føles denne kombo ganske god :smile:

I aften skal der slappes af med hjemmelavet pizza og fodbold i fjernsynet. Normalt er jeg absolut ingen fodboldfreak, men alt den FCK-hype der er for tiden har også revet mig med. Så ja, jeg SKAL se champions leage i aften - på bedste drengerøvsmanér!

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie!

Lyder som om juice før og shake efter har virket efter hensigten. Men du får nok heller ikke fyret lige så meget energi af på din styrketræning sammenlignet med en intens spinning-time, skal man nok lige huske på. Spændende at høre, hvordan du oplever den cocktail, når du har været til morgen-spinning.

Er der forøvrigt nogen speciel grund til, at du ikke spiser morgenmad inden morgentræning?

Jeg skulle mene, at det er muligt, at spise relativt tæt på træningen, når der er tale om cykling, modsat løb, hvor man typisk behøver minimum et par timer til at fordøje morgenmaden.

Og så kan jeg regne ud, at du må være ca. halvvejs inde i dit første 12 ugers træningsprogram fra Jacob Andersen/Formtop.

Hvordan er det gået med at følge det? Jeg kan forstille mig, at det er baseret på landevejstræning, og det er jo lidt bøvlet, som vejret er nu, og årstiden taget i betragtning i det hele taget?

Hvordan vurderes en spinningtime ift. en time på landevejen?

Jeg kan også forestille mig, at der på denne årstid, og med mere end et halvt år til du skal toppe, er lagt en hel del lavintensiv udholdenhedstræning ind i programmet.

Hvordan passer det med al det spinning du træner, som er det totalt modsatte ( hvilket også ses på de vildt flotte og høje pulstal, som du præsterer til spinning )?

Jeg spørger naturligvis, fordi vi træner hen mod samme mål. Du med en proffessionel trænings-coach bag dig, jeg selv blot med mit selvudviklede træningsprogram og sparsomme træningserfaring, at støtte mig op af ( kunne jeg lære et par fif, vil det jo ikke gøre noget :wink: ).

God fornøjelse med pizza og bold i aften. Lyder lækkert og hyggeligt :smile:

Vh.

Fyssen

I dag var jeg atter oppe på beatet helt fra morgenstunden, så jeg røg ud af døren og ned i centret, inden jeg skulle på job. Kl. var 6 da jeg stemplede ind :crazy:

Morgens træning bestod af en kort opvarmning, og derefter en solid gang full body styrketræning. Jeg har aldrig før styrketrænet så tidligt på dagen, men det voldte mig ingen problemer - tvært i mod havde jeg faktisk en rigtig god fornemmelse i kroppen hele vejen igennem.

Derfor tror jeg bestemt også, at det er noget jeg kommer til at gøre en del i fremtiden. Jeg nyder nemlig at have nogle aftener fri til andre gøremål, og det kan være svært hvis jeg både skal rende til spin og styrketræning.

Dagens stats:

5 min opvarmning på crosstrainer

1 time og 10 min styrketræning

I dag havde jeg ikke noget problem med blodsukkeret. Dog var min styrketræning heller ikke ligeså højintensiv som gårsdagens spinning. Før træning havde jeg skyllet et glas juice ned, og kort tid efter træningen blev det til en protein shake. Pt. føles denne kombo ganske god :smile:

I aften skal der slappes af med hjemmelavet pizza og fodbold i fjernsynet. Normalt er jeg absolut ingen fodboldfreak, men alt den FCK-hype der er for tiden har også revet mig med. Så ja, jeg SKAL se champions leage i aften - på bedste drengerøvsmanér!

Link to comment
Share on other sites

Der er to grunde til at jeg ikke indtager morgenmad før træning. For det første ville jeg skulle stå op endnu tidligere end jeg gør i forvejen, og for det andet føler jeg ubehag, hvis jeg har fået for meget indenbords kort tid før hård fysisk aktivitet.

Desuden burde det vel streng talt heller ikke at være nødvendigt, når det kun drejer sig om en times træning. Depoterne er jo nogenlunde fyldt fra aftenen i forvejen.

Jeg har faktisk fulgt mit Formtop program til punkt og prikke, hvis jeg da lige ser bort fra sidste uge, hvor en udendørs tur blev erstattet af 2 x spinningtimer. Formtop er bekendt med mine spinningtimer, og de er derfor en fast bestanddel af mit program - med undtagelse af de afløsertimer der dukker op.

Der er ingen tvivl om, at Formtop helst så at jeg skippede spinningen, da intensiteten er højere end den burde være. Men det har jeg ikke i sinde at gøre. Dog regner jeg med at sætte spinning på standby pr. 1/4 2011, for at hellige mig landevejen 100%.

Da jeg fik lavet programmet, havde jeg en længere korrespondance med Formtop om vintertræningen og udførelsen af den. Det er klart at en tur på landevej er at foretrække, men arter vejret sig ikke, har jeg fået et program som jeg kan køre indendørs - enten på spinningcykel eller hometrainer. Det har en varighed på 1 time og er højintensivt. Ud fra det konkluderer jeg jo så straks, at det læner sig temmelig meget op af et spinningprogram, og jeg ser derfor ikke de store faresignaler.

Vinteren over har jeg forsat tænkt mig at tage ugentlige ture på landevejen (1-2 tur pr. uge). Disse ture er hidtil blevet kørt i et adstadigt tempo, hvilket jeg vil forsætte med. Kigger du tilbage i loggen, kan du også se at min puls sjældent ligger over 70% af max efter en tur på landevejen - til trods for et par intervaller i z3.

Kommer jeg ikke ud, ja så vil jeg køre lidt længere lavintensitets pas på spinningcyklen.

Efter 6 uger med programmet, føler jeg faktisk at min form har rykket sig. Styrketræningen har gjort mig stærkere. Ikke markant, men jeg kan mærke fremskridt. Derudover er min landevejsform blevet noget bedre. Det hænger uden tvivl sammen med, at jeg ikke har kørt ret mange landevejskilometre før efter 1/10 2010 (pga. løb). Selve følelsen på cyklen er derfor ved at være der, nu hvor jeg endelig har fået lidt kontinuitet i landevejstræningen.

Om programmet kommer til at betyde en afgørende forskel for mig, kan jeg stadigvæk ikke vurdere. Men indtil videre er jeg fast besluttet på at færdiggøre de 12 uger jeg er i gang med, og forsætte med endnu 12 uger. Hvad der skal ske derefter kan jeg endnu ikke vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Det her med at time spisning inden cykel-træning er selvfølgeligt meget individuelt, men med mindre vi snakker den store hotel morgen-buffet med æg, pølser, bacon mm., så kan man alt andet lige sagtens spise morgenmad en time før træningsstart.

Men hvis Jannie oplever ubehag ved at spise et mindre let måltid ( f.ex. en skive brød med banan, youghurt med muessli.... ), så er det næstbedste altså, at få noget sukker indenbords i for af væske ( juice, sportsdrik, saft.. ).

Fyssen

Fyssen - morgenmad kan være en god idé inden man træner, men hvis man i sin spinning kører heftige intervaller, så skal den nok finde vej op igen. Man siger generelt at man skal træne 2 timer efter man har spist morgenmad hvis man cykler :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie Elkjærmark Mark Løbesild Cykelchick :smile: ( hvad vil du egentlig helst kaldes i dette forum? )

"Depoterne er jo nogenlunde fyldt fra aftenen i forvejen" - du har ret i at musklernes kulhydratdepoter er fyldte om morgenen ( hvis ellers man har spist fornuftigt og ikke trænet for hårdt og langt i dagene før ).

Men dit blodsukker vil typisk være ret lavt om morgenen, og du vil normalt også være let dehydreret om morgenen ( det kan du bl.a. se ved, at din morgen-urin er mørkere end senere på dagen ). Derfor er det vigtigt, at du både får lidt kulhydrat og væske indenbords inden træningen. Og har du problemer med fast føde, så må du drikke juice, sportsdrik, saft eller lignende.

Med de pulsværdier du fortæller om fra dine morgentræninger, så får du brugt en masse energi, selv om det "kun" er en time. Derfor vil dit første måltid efter morgentræningen blot udfylde det "hul" du har i maven/energiunderskud, fordi du træner på tom mave. Og derfor går der ikke ret lang tid inden du har lavt blodsukker igen, og føler sult.

Ellers lyder det til, at du er kommet godt igang med at træne efter Formtops program.

God fornøjelse med fortsættelsen :wink:

Fyssen

Der er to grunde til at jeg ikke indtager morgenmad før træning. For det første ville jeg skulle stå op endnu tidligere end jeg gør i forvejen, og for det andet føler jeg ubehag, hvis jeg har fået for meget indenbords kort tid før hård fysisk aktivitet.

Desuden burde det vel streng talt heller ikke at være nødvendigt, når det kun drejer sig om en times træning. Depoterne er jo nogenlunde fyldt fra aftenen i forvejen.

Jeg har faktisk fulgt mit Formtop program til punkt og prikke, hvis jeg da lige ser bort fra sidste uge, hvor en udendørs tur blev erstattet af 2 x spinningtimer. Formtop er bekendt med mine spinningtimer, og de er derfor en fast bestanddel af mit program - med undtagelse af de afløsertimer der dukker op.

Der er ingen tvivl om, at Formtop helst så at jeg skippede spinningen, da intensiteten er højere end den burde være. Men det har jeg ikke i sinde at gøre. Dog regner jeg med at sætte spinning på standby pr. 1/4 2011, for at hellige mig landevejen 100%.

Da jeg fik lavet programmet, havde jeg en længere korrespondance med Formtop om vintertræningen og udførelsen af den. Det er klart at en tur på landevej er at foretrække, men arter vejret sig ikke, har jeg fået et program som jeg kan køre indendørs - enten på spinningcykel eller hometrainer. Det har en varighed på 1 time og er højintensivt. Ud fra det konkluderer jeg jo så straks, at det læner sig temmelig meget op af et spinningprogram, og jeg ser derfor ikke de store faresignaler.

Vinteren over har jeg forsat tænkt mig at tage ugentlige ture på landevejen (1-2 tur pr. uge). Disse ture er hidtil blevet kørt i et adstadigt tempo, hvilket jeg vil forsætte med. Kigger du tilbage i loggen, kan du også se at min puls sjældent ligger over 70% af max efter en tur på landevejen - til trods for et par intervaller i z3.

Kommer jeg ikke ud, ja så vil jeg køre lidt længere lavintensitets pas på spinningcyklen.

Efter 6 uger med programmet, føler jeg faktisk at min form har rykket sig. Styrketræningen har gjort mig stærkere. Ikke markant, men jeg kan mærke fremskridt. Derudover er min landevejsform blevet noget bedre. Det hænger uden tvivl sammen med, at jeg ikke har kørt ret mange landevejskilometre før efter 1/10 2010 (pga. løb). Selve følelsen på cyklen er derfor ved at være der, nu hvor jeg endelig har fået lidt kontinuitet i landevejstræningen.

Om programmet kommer til at betyde en afgørende forskel for mig, kan jeg stadigvæk ikke vurdere. Men indtil videre er jeg fast besluttet på at færdiggøre de 12 uger jeg er i gang med, og forsætte med endnu 12 uger. Hvad der skal ske derefter kan jeg endnu ikke vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Uh ha da da, hvor har jeg dog været øm i kroppen i dag. Gårsdagens morgenstyrketræning sidder virkelig tungt i kroppen, og alle muskler lige fra baglår til baller, triceps, biceps, vinger (skuldrer) og mave, har værket kraftigt hele dagen. På mange måder er det en super fed fornemmelse, da det gerne er tegn på en veludført gang styrketræning. I dag bekymrede det mig dog lidt, da jeg havde to spinningtimer hængende over hovedet :blink:

Min første spinningtime blev da også kørt med noget tunge ben. Jeg kunne slet ikke træde den samme belastning som vanligt, men pyt, pulsen lå hvor den skulle, og det er trods alt det vigtigste arbejdsredskab på en spinningtime.

Mellem de to timer, kom overskuddet tilbage til mig. Måske pga. indtag af en dunk High5 2:1 under de første 45 min?

Derfor var mine forventninger til næste time også pludselig noget bedre. Men nej, jeg kunne forsat ikke træde en bule i en blød hat. Poweren i benene var som sunket i jorden :crazy: Igen var pulsen dog responsiv, så selv om det bed godt i benene gik det faktisk ok.

Dagens stats:

1 time & 45 min spinning - gns. puls 87% (Suunto)

3 x 10@15 kg bicep curl

Mit spinningniveau er blevet væsentlig højere de sidste par måneder. Selv med dårlige ben, formår jeg nu at ligge på et meget højt pulsniveau, hvilket jeg er godt tilfreds med. Det hænger uden tvivl sammen med en forbedret kondition, som har resulteret i et langt højere bundniveau. Nice :4thumbup:

Inden for den næste måneds tid, vil jeg bestræbe mig på at få lavet en lactat test, så jeg kan få fastslået hvor min syregrænse ligger.

Jeg har forventninger om, at den må have flyttet sig lidt i takt med den stigende formkurve.

@Fyssen, bare kald mig Jannie.

Du har i øvrigt nok ret i, at jeg burde have lidt mere fokus på mit energiindtag før morgentræning. Det forekommer mig bare svært, da det er så f...... tidligt på dagen, og hvert ekstra minut i sengen tæller max i regnskabet. Lidt flydende energi må være løsningen, så det vil jeg afprøve de næste uger.

I øvrigt har jeg netop indbetalt depositum til min La Marmotte tur. Det føles godt at have det på plads, og lidt "point of no return" agtigt :bigsmile:

Dagen i morgen bliver forhåbentlig ganske glimrende. Iflg. Bikebuster er min mountainbike nemlig afsendt fra deres lager, og burde derfor blive leveret til mig i morgen. Jeg glæder mig voldsomt - faktisk som et 5 årigt barn juleaften :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så er der snart dømt weeekend! Og tilmed en ganske lækker en af slagsen :4thumbup:

Først og fremmest fordi min mountainbike netop er blevet leveret. Den er stadig wrapped ind i pap, så jeg har ikke haft fornøjelsen af at besigtige den endnu, men det gør ikke glæden mindre :bigsmile:

Derudover byder weekenden også på en bowlingtur med efterfølgende spisning, i aften sammen med mine forældre samt søskende. Der går ofte lidt for lang tid i mellem at vi alle er samlet, så derfor ser jeg frem til aftenens møde.

I morgen tidlig skal der så først styrketrænes og derefter har jeg tid hos frisøren.

Det er altid skønt at få fikset lokkerne (måske lidt en pigeting) :4thumbup:

Efter frisøren skal jeg direkte afsted til julefrokost med min bedre halvdels firma. Her bliver der uden tvivl hældt en masse snaps i ganen og mad indtaget bliver nok heller ikke ligefrem beskedent. Men pyt, kalorierne forbrænder jeg igen, når jeg skal prøvekøre mountainbiken på søndag :superman:

Det var et kort resumé af mine weekendplaner. Jeg håber, at alle I andres weekend bliver lige så fantastisk som min :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med cyklen. Kender alt for godt følelsen med at længes efter at pakke den ud i ro og mag, og få den indstillet helt perfekt inden første tur - hvor man så alligevel ændrer på en del ting :cool: Men god weekend, det lader da til at du har rigeligt at se til.

Link to comment
Share on other sites

En hektisk lørdag er nu overstået, og jeg kan glæde mig over udsigterne til en søndag i et forholdsvis lavt gear -det er NICE!

Min lørdag startede allerede, da vækkeuret ringede kl. 7. Jeg stod op, hoppede i træningstøjet og spiste en lille portion havregryn (på oprfordring fra Fyssen) og strøg afsted til centret. Da jeg kom ud til bilen, fik jeg mig noget af et chok. Bilen var nemlig dækket af et jævnt lag sne på små 10 cm :crazy: Er der noget jeg ikke gider, så er det sne her i DK. Det er KUN til besvær :sneaky2:

Heldigvis var vejene nogenlunde ryddede, så det gled helt fint da jeg først var ude på vejene.

Jeg var allerede i centret kl. 8, hvor det åbnede, men jeg skulle først mødes med min træningsmakker kl. 8,30, så der var lidt tid tilovers. Noget af den tid blev brugt på en solid gang opvarmning på løbebåndet, og jeg kunne konstatere at de knæsmerter jeg tidligere været generet af ved løb, nu var væk. Dejligt :4thumbup:

Til gengæld skvulpede morgenmaden lidt rundt, men det blev bedre efter de to første km.

Kl. 8,30 var Ann Louise også omklædt og klar til workout. Vi startede med en solid gang mavetræning. Uh ha, den rykkede igennem.

Planken var selvfølgelig en af øvelserne, og her satte jeg ny PR på 2 min :bigsmile:

Derefter fik benene en ordentlig omgang, inden vi sluttede af med skuldrer, ryg og arme.

Intensiteten var høj, og jeg mærkede tydligt fordelen ved at have en makker til at presse mig lidt ekstra. Det spillede bare!

Derfor blev vi også enige om, at træne sammen en gang om ugen. Jeg ser allerede frem til næsten gang.

Dagens træningsstats:

24 min. løb i stille og roligt tempo (10 km/t)

1 time og 20 min styrketræning

Efter træning var det direkte videre til frisøren. Jeg fik klippet et godt stykke af håret og fik lidt striber i. Resultatet er helt i top (IMO) :blink:

Derefter julefrokost - haps haps haps, nu skal vi ha snaps..... Og det fik vi - i god kombination med 25 forskellige og yderst lækre utraditionelle juleretter! Bedst af alt er, at alle resterne nu står i vores køleskab :4thumbup:

Da julefrokosten allerede startede kl. 14, blev det ikke så voldsomt sent inden jeg lå i min seng, og jeg kunne derfor vågne (nogenlunde) frisk og veludhvilet allerede kl. 9.

Næste punkt på dagsordenen er en lang gåtur med mine hunde. Derefter skal der skrues lidt på mountainbiken, inden den skal prøvekøres i skoven. Måske er det lidt dumdristigt at debutere i skoven i 50 cm sne, men hvad pokker. Skal det være, så lad det være :superman:

Link to comment
Share on other sites

Træningen i går blev skrottet til fordel for et ordentligt ædegilde. Motivationen var simpelthen ikke-eksisterende og tilstanden var såmen heller ikke alt for god - de mange snaps fra lørdagens julefrokost sad i kroppen :crazy:

Da vejret samtidigt var elendigt, tillod jeg mig selv at hive stikket ud og tage en off day på sofaen.

Ædegildet startede derfor allerede ved 10 tiden, hvor jeg indtog en ernæringsmæssig katastrofal morgenmad. Et stk. flutes m. masser af smør og nutella. Ja tak!

Inden frokosten røg jeg i ris à la manden. Mums siger jeg bare. Derefter fiskefilet m. remoulade til frokost, efterfulgt af et fornuftigt indtag af chips og bland selv slik hele eftermiddagen igennem - med ca. 2 liter Faxe kondi til.

Aftensmaden bestod af flere rester fra julefrokosten, deriblandt revelsben, julekål, kålpølser, flødekartofter og mørbrad. Desserten bestod af cheesecake og mere ris à la mande :4thumbup:

60 km i sadlen blev altså erstattet af et helt overdrevent højt kalorieindtag, hvilket der skal kompenseres for i dag!

Jeg skal køre en afløsertime i centret i aften kl. 19,30. Inden denne time starter, har jeg i sinde at køre ca. 1,5 times spin i lavt tempo (puls 70%), så aftenens træning kan gøre det ud for de manglende kilometre fra i går.

Link to comment
Share on other sites

Hold da k... et kalorieindtag :4mewantfood: Du har da rigtigt givet den gas. Det er dig vel undt - i den tid jeg har læst din logbog, har du godt nok trænet flittigt. Og så er det endda off-season!! Du bliver uhyggelig til foråret :4thumbup:

Hvor meget regner du med at skulle køre fra 1. jan. til 2. juli?

Fyssen

Træningen i går blev skrottet til fordel for et ordentligt ædegilde. Motivationen var simpelthen ikke-eksisterende og tilstanden var såmen heller ikke alt for god - de mange snaps fra lørdagens julefrokost sad i kroppen :crazy:

Da vejret samtidigt var elendigt, tillod jeg mig selv at hive stikket ud og tage en off day på sofaen.

Ædegildet startede derfor allerede ved 10 tiden, hvor jeg indtog en ernæringsmæssig katastrofal morgenmad. Et stk. flutes m. masser af smør og nutella. Ja tak!

Inden frokosten røg jeg i ris à la manden. Mums siger jeg bare. Derefter fiskefilet m. remoulade til frokost, efterfulgt af et fornuftigt indtag af chips og bland selv slik hele eftermiddagen igennem - med ca. 2 liter Faxe kondi til.

Aftensmaden bestod af flere rester fra julefrokosten, deriblandt revelsben, julekål, kålpølser, flødekartofter og mørbrad. Desserten bestod af cheesecake og mere ris à la mande :4thumbup:

60 km i sadlen blev altså erstattet af et helt overdrevent højt kalorieindtag, hvilket der skal kompenseres for i dag!

Jeg skal køre en afløsertime i centret i aften kl. 19,30. Inden denne time starter, har jeg i sinde at køre ca. 1,5 times spin i lavt tempo (puls 70%), så aftenens træning kan gøre det ud for de manglende kilometre fra i går.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg lå bestemt ikke på den lade side mht. kalorierne. Det værste af det hele er, at man ovenpå sådan en søndag, konstant føler sult. I dag har med andre ord været temmelig hård at komme igennem :unhappy:

Bedre blev det så ikke da jeg kom hjem fra job. Efter lidt after work stress, nåede jeg lige præcis hjem tids nok til at nå i centret til kl. 17,30. Men men men, det gik ikke helt som planlagt! Da jeg åbnede døren, kunne jeg straks lugte at der var noget helt galt. Der stank rent ud sagt af lort i hele huset.

Det viste sig så, at Homer (den ene af mine hunde) havde haft rekord dårlig mave hele dagen. Resultatet var opkast, lort, slim og blod godt spredt over køkken og stuegulv. Samtidigt har han været så desperat for at komme ud, at han har delvist ødelagt 3 persienner med sin ihærdige skraben på vinduerne. Pu ha, sikke en omgang.

Det betød at jeg pludselig skulle i gang med den helt store rengøring, og min tidsplan røg sig derfor en tur. Efter at have skuret og skrubbet i næsten en time, ser gulvene nu nogenlunde normale ud igen. Trægulvet i stuen har dog ikke ligefrem haft godt af den hårde medfart, men jeg håber at et par ekstra grundige vaske kan rette op på skaderne.

Homer virker heldigvis nogenlunde frisk igen. Han har spist sin mad og ligger nu og snuer ved min side i sofaen.

Jeg valgte at droppe spinning i aften, for at blive hjemme og observere hans udvikling de næste timer, så forsætter den dårlige mave, skal han uden tvivl en smut forbi dyrlægen :unhappy: :unhappy: :unhappy:

Men hold da fast hvor har jeg dårlig samvittighed over, at have efterladt en syg hund derhjemme hele dagen i dag. Jeg kunne selvfølgelig ikke vide, at han ville blive syg, men alligevel. Stakkels hund :unhappy:

At min egen træning glippede i dag, betyder ikke så meget. Jeg ville selvfølgelig gerne have været afsted, men nogle gang sker der ting som sætter en bremser for de planer som ellers allerede er lagt, og i dette tilfælde lever jeg med det uden problemer. Det er trods alt bare træning!

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget regner du med at skulle køre fra 1. jan. til 2. juli?

Jeg satser på at tilbagelægge min. 5000 km.

Derudover har jeg planlagt en træningstur til Dolomitterne engang sidst i maj. Diverse andre motionscykelløb, bla. Grejsdalsløbet, er selvfølgelig også en del af planen :bigsmile:

Grejsdalsløbet er da også oplagt for dig, så jeg vil da bestemt opfordre dig til at drage sydpå til mit lokalområde d. 15/5 2011 :cool:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie!

Grejsdalsløbet 15/5 er noteret. Jeg har hørt et par stykker fra klubben nævne det som en ideel ( efter danske forhold ) forberedelse til La Marmotte :4thumbup:

Føj for en omgang med hunden. Håber Homer er frisk imorgen igen, så du kan komme afsted til træning :wink:

Det lyder ellers ikke dårligt med Dolomitterne. Perfekt med sådan en tur en måneds tid inden La Marmotte. Er det en privat-tur?

Fyssen

Nej, jeg lå bestemt ikke på den lade side mht. kalorierne. Det værste af det hele er, at man ovenpå sådan en søndag, konstant føler sult. I dag har med andre ord været temmelig hård at komme igennem :unhappy:

Bedre blev det så ikke da jeg kom hjem fra job. Efter lidt after work stress, nåede jeg lige præcis hjem tids nok til at nå i centret til kl. 17,30. Men men men, det gik ikke helt som planlagt! Da jeg åbnede døren, kunne jeg straks lugte at der var noget helt galt. Der stank rent ud sagt af lort i hele huset.

Det viste sig så, at Homer (den ene af mine hunde) havde haft rekord dårlig mave hele dagen. Resultatet var opkast, lort, slim og blod godt spredt over køkken og stuegulv. Samtidigt har han været så desperat for at komme ud, at han har delvist ødelagt 3 persienner med sin ihærdige skraben på vinduerne. Pu ha, sikke en omgang.

Det betød at jeg pludselig skulle i gang med den helt store rengøring, og min tidsplan røg sig derfor en tur. Efter at have skuret og skrubbet i næsten en time, ser gulvene nu nogenlunde normale ud igen. Trægulvet i stuen har dog ikke ligefrem haft godt af den hårde medfart, men jeg håber at et par ekstra grundige vaske kan rette op på skaderne.

Homer virker heldigvis nogenlunde frisk igen. Han har spist sin mad og ligger nu og snuer ved min side i sofaen.

Jeg valgte at droppe spinning i aften, for at blive hjemme og observere hans udvikling de næste timer, så forsætter den dårlige mave, skal han uden tvivl en smut forbi dyrlægen :unhappy: :unhappy: :unhappy:

Men hold da fast hvor har jeg dårlig samvittighed over, at have efterladt en syg hund derhjemme hele dagen i dag. Jeg kunne selvfølgelig ikke vide, at han ville blive syg, men alligevel. Stakkels hund :unhappy:

At min egen træning glippede i dag, betyder ikke så meget. Jeg ville selvfølgelig gerne have været afsted, men nogle gang sker der ting som sætter en bremser for de planer som ellers allerede er lagt, og i dette tilfælde lever jeg med det uden problemer. Det er trods alt bare træning!

Link to comment
Share on other sites

:4oops: - kommer lige i tanke om, at jeg skal med klubben på træningslejr i Sydspanien, hvor vi bl.a. skal køre op ad Pico Veleta, en 43km lang stigning ad Europas højeste beliggende asfaltvej op til 3400m højde. Det bliver fedt :4trumpet: :4thumbup:

Se beskrivelse her: http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=4755

Må se om jeg kan finde til Bredballe og omegn en anden gang, så jeg kan prøve at cykle på din hjemmebane. Terrænet skulle vist være ret godt dernede :wink:

Fyssen

Nej, jeg lå bestemt ikke på den lade side mht. kalorierne. Det værste af det hele er, at man ovenpå sådan en søndag, konstant føler sult. I dag har med andre ord været temmelig hård at komme igennem :unhappy:

Bedre blev det så ikke da jeg kom hjem fra job. Efter lidt after work stress, nåede jeg lige præcis hjem tids nok til at nå i centret til kl. 17,30. Men men men, det gik ikke helt som planlagt! Da jeg åbnede døren, kunne jeg straks lugte at der var noget helt galt. Der stank rent ud sagt af lort i hele huset.

Det viste sig så, at Homer (den ene af mine hunde) havde haft rekord dårlig mave hele dagen. Resultatet var opkast, lort, slim og blod godt spredt over køkken og stuegulv. Samtidigt har han været så desperat for at komme ud, at han har delvist ødelagt 3 persienner med sin ihærdige skraben på vinduerne. Pu ha, sikke en omgang.

Det betød at jeg pludselig skulle i gang med den helt store rengøring, og min tidsplan røg sig derfor en tur. Efter at have skuret og skrubbet i næsten en time, ser gulvene nu nogenlunde normale ud igen. Trægulvet i stuen har dog ikke ligefrem haft godt af den hårde medfart, men jeg håber at et par ekstra grundige vaske kan rette op på skaderne.

Homer virker heldigvis nogenlunde frisk igen. Han har spist sin mad og ligger nu og snuer ved min side i sofaen.

Jeg valgte at droppe spinning i aften, for at blive hjemme og observere hans udvikling de næste timer, så forsætter den dårlige mave, skal han uden tvivl en smut forbi dyrlægen :unhappy: :unhappy: :unhappy:

Men hold da fast hvor har jeg dårlig samvittighed over, at have efterladt en syg hund derhjemme hele dagen i dag. Jeg kunne selvfølgelig ikke vide, at han ville blive syg, men alligevel. Stakkels hund :unhappy:

At min egen træning glippede i dag, betyder ikke så meget. Jeg ville selvfølgelig gerne have været afsted, men nogle gang sker der ting som sætter en bremser for de planer som ellers allerede er lagt, og i dette tilfælde lever jeg med det uden problemer. Det er trods alt bare træning!

Link to comment
Share on other sites

Homer er heldigvis nogenlunde ovenpå igen. Godt nok var jeg ude med ham et par gange i nat, men tilgengæld virkede han frisk i morges.

Derfor var der heller ingen hindring for, at jeg kunne køre den faste morgenspinning i dag :bigsmile:

Desværre erfarede jeg, at mine ben stadigvæk er fuldstændig DOMS´ede efter lørdagens styrketræning. Hvordan pokker kan det være at det varer ved så lang tid af gangen?

Jeg overvejer at kvitte lidt af bentræningen, da jeg føler at det hæmmer mig på cyklen. Men måske skal det være skidt før det bliver godt???

Det lyder ellers ikke dårligt med Dolomitterne. Perfekt med sådan en tur en måneds tid inden La Marmotte. Er det en privat-tur?

Jep, det er en privattur. Jeg skal afsted med to venner, som også begge skal deltage i La Marmotte. Vi satser på at turen bla. kommer til at indeholde et par ture og af Stelvio. Det er godt nok ikke en stigning på 43 km (Doohh), men den er vist sej nok alligevel :crazy:

Forsætter vinteren som nu, bliver det nok svært at nå op på 5000 km, men hvis ikke satser jeg stærkt på at det er realistisk.

Min indstilling er i hvert fald at sikre mig en tilpas træningsmængde, der gør at jeg ikke står og tvivler på egne evner på startstregen. Der kan i realiteten ske mange ting undervejs i løbet, som gør at jeg ikke når mit mål om en guldtid. Men hvis jeg kan se mig selv i øjnene og vide at mine forberedelser har været i top, så tror jeg at jeg vil have lettere ved at acceptere resultatet - hvad end det så må blive :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er SÅ misundelig over at du skal ned og drøne op ad Stelvio. Det er bare et lækkert pas.

Og godt at høre at Homer er ovenpå igen. Utrolig så stor indflydelse de små dyr kan have på os som mennesker. Jeg har f.eks. ikke haft Dave ude på altanen det sidste stykke tid fordi der hænger nogle seriøst onde istapper som jeg frygter han skal få ned over sig.

Men set fra den positive side, så har du fået en god hviledag så kroppen er klar igen. Mht. styrketræningen så kan jeg godt forstå hvis den sætter sin begrænsning når du samtidig cykeltræner. Det jeg gør er at dele dem op, så jeg ikke styrketræner og cykeltræner på de samme dage. Men jeg ved at der er flere der gør det at de styrketræner om morgenen og så cykeltræner om eftermiddagen, eller omvendt. Det skulle give en ganske god effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jep, de pokkers kæledyr vinder en stor plads i hjerterne, så alt der har med deres ve og vel at gøre, bliver prioriteret højt hjemme hos mig :wub:

Jeg forsøger at time styrketræning og cykeltræning, så de ligger for tæt på hinanden. Trods det synes jeg stadigt at benene er temmelig mærkede :mad:

De trætte/ømme ben her til morgen er fx. som følge af lørdagens styrketræning.

Kan det virkelig passe???

Heldigvis skal jeg have massage i dag kl. 16,15, så jeg krydser fingre for at Pilfinger (nickname for min massør :w00t: ) kan udrette mirakler med mine lårbasser!

Link to comment
Share on other sites

Der vil altid være en periode hvor du lige skal vænne dig til styrketræningen. Det er trods alt en anden form for træning af kroppen end løb og cykling. Sørger du for at køle ned efterfølgende på en crosstrainer eller noget? Det hjælper i hvert fald mig meget, og det er af samme årsag at jeg altid kører en 5-8 km efter jeg har trænet på cyklen for at rulle af. Det hjælper lidt med at løsne op i benene, så man ikke er 100% smadret dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig været så god til at køle ned efter træning, så måske er det det jeg skal prøve at rette fokus mod.

Derudover fik jeg et andet lille tip med på vejen, efter min massage hos Pilfinger her i eftermiddags. Hun opfordrede mig til at sætte fokus på mit åndedræt under styrketræningen. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk, at jeg tit holder vejret i ca. 3-4 reps. af gangen. Om det kan være medvirkende til mine major DOMS tør jeg ikke sige, men jeg vil i hvert fald forsøge at fokusere på åndedrættet næste gang jeg styrketræner. Hvordan styrer I andre jeres åndedræt, når I styrketræner? Tænker I overhovedet over det?

Dagens massage var i øvrigt en af de mere pinefulde. Både skuldre, baller, og lår var godt anspændte, og det gjorde derfor niller naller når hun gik i dybden. Jeg "elsker" dog den form for smerte det giver - nok mest af alt fordi jeg ved at det lindrer efterfølgende.

Pga. de mange spændinger, bestilte jeg en dobbelttid (2 timer) allerede næste tirsdag. Nice nice nice!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan styrer I andre jeres åndedræt, når I styrketræner? Tænker I overhovedet over det?
Ikke meget - i squat (og benpres ved små reps og høj vægt) der suger ilt napper jeg gerne en ekstra vejrtrækning mellem reps. Hvis det er squat med mange reps kan det ske at jeg tager to "hyperventilationer" i de sidste reps når jeg kan mærke iltgælden begynder at trykke.

Men ellers ånder jeg ind når vægten sænkes og ud når den presses. Er det tungt, så lukkes læberne til så luften visler ud for at lave bugtryk indtil bevægelsen er godt i gang og så slipper jeg modstanden så luften er ude når vægten er oppe. Er vi ude i en grinder så har jeg en tendens til at holde vejret den første halve rep, men det er ikke godt for blodtrykket. Kan mærke det i benpressen, for så giver det pletter for øjnene bagefter :devil:

Hmm - der ser indviklet ud på tryk. Det kører helt automatisk.

Hvis det er en trøst, så oplever jeg til gengæld jævnligt at jeg begynder at tænke over vejrtrækningen på cyklen i den fase hvor jeg går fra normal respiration til at blive forpustet med det resultet at jeg holder den normale vejrtrækningsfrekvens alt for længe.

At vejrtrækning skulle kunne reducere DOMS må jeg indrømme lyder mystisk. Jeg kan slet ikke se hvad det skulle have af indflydelse på overrivningen af de små muskelfibriller at man trækker vejret uhensigtsmæssigt.

Så skulle man jo kunne træne med for små vægte og alligevel opleve træningsfremgang som ved dem der passer i belastning.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share